شناسه خبر : 41365 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رابطه نزدیک عربستان و اسرائیل

چه کشورهایی به اوکراین تسلیحات ارسال می‌کنند؟

ولادیمیر پوتین اعلام کرد اگر آمریکا موشک‌هایی با برد بیشتر در اختیار اوکراین قرار دهد، روسیه نقاطی از این کشور را هدف قرار می‌دهد که تاکنون هدف قرار نداده بود. برد مهمات سیستم‌های موشکی که تاکنون از سوی واشنگتن به اوکراین ارائه شده ۸۰ کیلومتر است و کی‌یف در عمل نمی‌توانست با این سلاح‌ها، عمق خاک روسیه را هدف قرار دهد درست به همین خاطر کی‌یف مدتی بود که از واشنگتن درخواست ارسال نوعی تسلیحات داشت تا بتواند از دورتر، مواضع روسیه را هدف قرار دهد. آمریکا در برابر این درخواست کی‌یف مقاومت می‌کرد تا اینکه بالاخره جو بایدن اعلام کرد که راکت‌انداز «هیمارس» را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که بردی بیشتر از توپخانه اوکراین دارد و از مشابه روسی‌اش دقیق‌تر است. گفتنی است آمریکا تسلیحات دیگری هم در طول این جنگ در اختیار اوکراین قرار داده است؛ تجهیزات و تسلیحاتی مانند هلی‌کوپترها، سلاح‌های ضدتانک، وسایل نقلیه تاکتیکی و قطعات یدکی. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، از زمان آغاز جنگ تاکنون 5 /4 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است. با به درازا کشیده شدن جنگ اوکراین تقریباً اغلب کشورهای غربی شروع به ارسال کمک و تجهیزات به اوکراین کرده‌اند. پهپادهای جنگی Bayraktar TB2 ترکیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در سراسر جهان مشهور شده‌اند. لهستان اعلام کرد که 6 /1 میلیارد دلار سلاح از جمله تعداد نامشخصی تانک به اوکراین ارسال کرده است. بریتانیا در ۲۰ می اعلام کرد که مبلغ ۵۶۶ میلیون دلار برای حمایت از ارتش اوکراین به این کشور کمک خواهد کرد. این کمک‌ها شامل ۱۲۰ خودرو زرهی، پنج هزار و ۸۰ موشک ضدتانک، پنج سامانه دفاع هوایی و 5 /4 تن مواد منفجره است. جانسون همچنین قول تجهیزات الکترونیک، سیستم رادار، دوربین دید در شب و جی‌پی‌اس را به کی‌یف داده است. کانادا از ماه فوریه به بعد، مبلغ ۲۰۸ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین داشته است. در اواخر ماه می ۲۰ هزار توپ ضدتانک هم برای کی‌یف ارسال کرد. اتاوا همچنین دوربین‌های پهپاد، مهمات، اسلحه، تصاویر ماهواره‌ای و هزاران نارنجک دستی و دو فروند هواپیما هم ارسال کرده است. صدراعظم آلمان هفته گذشته گفت یک سیستم دفاع هوایی به اوکراین ارسال خواهد کرد. او گفت آلمان همچنین یک سیستم ردیاب راداری به اوکراین خواهد فرستاد تا بتواند آتش توپخانه دشمن را شناسایی کند. اسپانیا در ماه آوریل ۲۰۰ تن تجهیزات نظامی شامل ۳۰ کامیون، چندین وسیله حمل بار سنگین و ۱۰ وسیله نقلیه باربری کوچک به اوکراین ارسال کرد. دولت فرانسه در اواسط آوریل اعلام کرد که بیش از ۱۰۷ میلیون دلار تجهیزات نظامی به اوکراین تحویل داده است. یک هفته بعد، رئیس‌جمهور امانوئل مکرون وعده کمک‌های بیشتری از جمله موشک‌های ضدتانک میلان را داد. پرتغال نیز گفته است کمک‌هایی از جمله جلیقه، عینک دید در شب، نارنجک، مهمات با کالیبرهای مختلف و نیز تفنگ‌های اتوماتیک جی ۳ به اوکراین خواهد داد. کرواسی محموله‌ای از اسلحه سبک به ارزش ۱۶ میلیون‌یورو ارسال خواهد کرد. اسلوونی در اواخر فوریه اعلام کرد در حال ارسال کلاشنیکف به اوکراین است، همچنین جمهوری چک کمک نظامی به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار برای کی‌یف در نظر گرفته است. گفتنی است تاکنون بیشترین تجهیزات نظامی ارسال‌شده به اوکراین از جانب بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا بوده است.

 

ادعای انگلیس درباره نقشه روسیه برای دونتسک

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین، مدعی شد که روسیه درصدد تسلط بر تمام استان دونتسک است. در بیانیه وزارت دفاع انگلیس آمده است: در آخر هفته، نیروهای اوکراینی بخش‌هایی از سیورودونتسک را بازپس گرفتند، اگرچه نیروهای روسی احتمالاً به اشغال مناطق شرقی ادامه می‌دهند. این بیانیه با اشاره به اینکه «طرح گسترده‌تر روسیه احتمالاً قطع کردن منطقه سیورودونتسک از شمال و جنوب است» افزود: روسیه تا ماه می در جنوب اوکراین (محور پوپاسنا) دستاوردهایی داشت، اما پیشرفت آن در این منطقه در هفته گذشته متوقف شده است. گزارش‌ها از گلوله باران شدید در نزدیکی ایزیوم هم طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، نشان می‌دهد که روسیه در حال آماده شدن برای تلاش مجدد در محور شمالی است. در این بیانیه ادعا شده است: روسیه قریب به یقین نیاز به یک پیشرفت در حداقل یکی از این محورها خواهد داشت تا دستاوردهای تاکتیکی را به موفقیت در سطح عملیاتی تبدیل کند و به سمت هدف سیاسی خود که کنترل تمام استان دونتسک است، پیشروی کند. از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضدروسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم علیه روسیه به تنش و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریباً هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

 

چین در کامبوج پایگاه دریایی ایجاد کرد

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، چین در حال ساخت یک پایگاه دریایی «محرمانه» در کامبوج به عنوان بخشی از برنامه‌هایش برای گسترش قدرت جهانی خود است. واشنگتن‌پست گزارش داد، پایگاه دریایی ریم کامبوج، در خلیج تایلند، میزبان منطقه‌ای صرفاً برای استفاده چینی‌ها خواهد بود. به نوشته نشریه تلگراف، انتظار می‌رفت مراسمی برای افتتاحیه تاسیسات در اواخر این هفته با حضور سفیر چین در کامبوج برگزار شود. این پایگاه اولین پایگاه دریایی خارجی چین در منطقه هند-اقیانوسیه خواهد بود. این کشور یک پایگاه دریایی خارجی دیگر در جیبوتی دارد. یک مقام رسمی در پکن به واشنگتن‌پست گفت که بخشی از این پایگاه جدید توسط «ارتش چین» استفاده خواهد شد، اما استفاده «انحصاری» چین از آن را رد کرد. گزارش شده است که این پایگاه شامل تجهیزاتی برای سامانه‌های ماهواره‌ای، از جمله احتمالاً سامانه‌های هدف‌گیری موشکی می‌شود. به نوشته نشریه تلگراف، وزارت خارجه چین اظهار نظری درباره این گزارش نکرد. یک مقام غربی به واشنگتن‌پست گفت که چین «می‌خواهد آنقدر قدرتمند شود که منطقه تسلیم رهبری چین شود». سخنگوی سفارت کامبوج در آمریکا گفت که صحبت از وجود یک پایگاه دریایی چین «بی‌اساس» است و کامبوج اجازه ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی را نمی‌دهد. آنها گفتند که پایگاه ریم در حال نوسازی است. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری و نفوذ چین در کامبوج افزایش یافته است. مقامات آمریکایی معتقدند چین همچنین قصد دارد نفوذ و قدرت خود را در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله تایلند، اندونزی و پاکستان افزایش دهد. به گفته پنتاگون، این امر می‌تواند به پکن اجازه دهد تا در عملیات‌های نظامی آمریکا مداخله کرده و از عملیات‌های تهاجمی علیه آمریکا حمایت کند. چین با دارا بودن بیش از ۳۵۰ کشتی بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان را دارد و انتظار می‌رود تا پایان این دهه ۱۰۰ فروند دیگر به این تعداد اضافه شود. با این‌حال، تاکنون این نیروی ارتش چین تا رسیدن به تعداد پایگاه‌هایی که آمریکا در موقعیت‌های استراتژیک در سراسر جهان دارد، فاصله دارد. پایگاه کامبوج از نظر استراتژیک برای پکن از جمله در رابطه با دریای چین جنوبی مفید خواهد بود. صحبت از اینکه چین ممکن است پایگاه دریایی ریم را راه‌اندازی کند در سال ۲۰۱۹ گزارش شد. وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد، بر اساس گفته‌ها این کشور قراردادی محرمانه با کامبوج برای استفاده از تاسیسات آنجا امضا کرده است.

 

اسرائیل و عربستان در مسیر عادی‌سازی روابط

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی نوشت در حالی‌که ریاض و تل‌آویو هنوز روابط رسمی با یکدیگر ندارند، تحرکات پشت پرده بین دیپلمات‌ها و بازرگانان دو طرف برای رسیدن به روابطی نهایی و جدی در حال افزایش است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت: به‌رغم اینکه عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما مذاکرات محرمانه خود را با رهبران اسرائیلی گسترش داده و این مساله‌ای است که می‌تواند به تشکیل سیاست‌های جدید در خاورمیانه منجر شود و به دهه‌هایی از دشمنی میان این دو دولت «بانفوذ» منطقه پایان دهد. این روزنامه نوشت: عربستان و اسرائیل با کمک دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای رسیدن به توافقی تلاش می‌کنند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری که از اسرائیل بر فراز عربستان پرواز می‌کنند امتیازات گسترده‌ای بدهد و راه را برای سیطره کامل عربستان بر جزایر استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ هموار کند. پیش از این نیز ریاض به گروهی از تجار اسرائیلی اجازه سفر به عربستان را داد. این روزنامه با بیان اینکه دو طرف برای تقویت روابط اقتصادی تلاش می‌کنند، نوشت: عربستان این اقدامات را به این دلیل اتخاذ می‌کند که معتقد است مردمش از روابط با اسرائیل حمایت می‌کنند. درحالی‌که روابط دیپلماتیک رسمی احتمالاً هنوز بعید است اما اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی محرمانه می‌تواند به تلاش‌های سازنده طولانی‌مدت برای پایان نزاع میان دو طرف که شاهد تهدید مشترک از سوی ایران هستند پایان بدهد.

 

ماموریت جنجالی بن‌سلمان به قاتل خاشقجی

افشاگر اخبار خاندان حاکم سعودی اعلام کرد که مشاور سابق دفتر پادشاهی عربستان با دستور محمد بن‌سلمان رهبری یکی از دفاتر بزرگ تبلیغ عادی‌سازی روابط با اسرائیل را برعهده دارد. به نقل از سایت روزنامه عربی ۲۱، مجتهد، افشاگر اخبار خاندان حاکم سعودی و متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در توئیتی نوشت: سعود القحطانی، مشاور سابق دفتر پادشاهی عربستان با دستور محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان رهبری یکی از دفاتر بزرگ تبلیغ عادی‌سازی روابط با اسرائیل را برعهده دارد. این دفتر ۱۲ کارمند با تابعیت‌های عربی دارد و بودجه آن در سال چهار میلیون دلار است. یک شخصیت عراقی مدیر آن است. فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان پیشتر اعلام کرده بود که این کشور و اسرائیل و همچنین تمام منطقه به سود هنگفتی از عادی‌سازی روابط دست خواهند یافت. وی در همایش اقتصادی داووس گفت: تا زمانی‌که مساله فلسطین حل نشود ما هرگز نمی‌توانیم این سودها را به دست بیاوریم. عادی‌سازی روابط نتیجه نهایی یک روند است. عربستان در سال ۲۰۰۱ طرح صلح عربی را ارائه کرده و قبل از آن نیز طرح صلح دیگری را ارائه کرد. تمام اینها به عادی‌سازی کامل با اسرائیل منجر می‌شود. سعود القحطانی متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که در سال ۲۰۱۸ به دست تیم عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ترور شد. وی در شکنجه فعالان سعودی دست دارد. 

♦♦♦

ایسنا: رسانه انگلیسی مدعی شد با وجود جراحی اخیر که برای طولانی کردن عمر پوتین طراحی شده است، وضعیت سلامتی پوتین ممکن است رو به وخامت برود. شایعات پیرامون سلامتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در هفته‌های اخیر تشدید شده است. یک الیگارش ناشناس با روابط نزدیک به پوتین ادعا می‌کند که وی مبتلا به سرطان خون است و منابع معتبر گفته‌اند که او در ماه آوریل تحت عمل جراحی نجات‌بخشی قرار گرفته است.

ایرنا: در میانه نگرانی از بابت تلاش‌های مسکو برای بی‌ثبات کردن استونی که میزبان سربازان انگلیسی است، دولت این کشور سقوط کرد. به نوشته روزنامه تلگراف، «کایا کالاس» نخست‌وزیر استونی شرکای ائتلاف حاکم خود را به همکاری فعالانه علیه ارزش‌های کلیدی کشور در مواجهه با تهدید امنیتی روسیه متهم کرد.

ایلنا: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا می‌خواهد یک کتاب داستان کودکانه که به ماجرای درگیری‌اش با هیلاری کلینتون بر سر اتهام ارتباطش با روس‌ها با کاراکترهای تخیلی نظیر «شاه دونالد» می‌پردازد، در همه مدارس آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

ایسنا: رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که در سازمان ملل نام به رسمیت شناخته‌شده کشورش از Turkey (تُرکی) به Türkiye (ترکیه) تغییر یافت. اردوغان پس از ریاست بر جلسه کابینه در آنکارا گفت، بر اساس این تغییر رسمی، از این پس تمام نهادهای دولتی ترکیه در مکاتبات خودشان از نام Türkiye استفاده می‌کنند.

تسنیم: شایعاتی مبنی بر احتمال بازنشستگی پاپ فرانسیس از اوایل ماه می منتشر شده؛ حال پس از اینکه وی اعلام کرد قرار است در مراسمی که توسط پاپی در قرن سیزدهم بنیان گذاشته شده و خود او هم استعفا داده، شرکت کند به این شایعات دامن زده شده است.

ایلنا: مجله اشپیگل آلمان با استناد به منابع دولتی در گزارشی نوشت که این کشور در ارسال تانک به اوکراین برای مقابله با نیروهای روسیه به سبب «دلایل تاریخی» مردد بوده است. به گفته مقامات ناشناس، دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان این نگرانی را دارد که کی‌یف در صورت دستیابی به یکسری از پیروزی‌ها، بیش از حد اعتمادبه‌نفس پیدا کرده و ممکن است به خاک روسیه حمله کند.

♦♦♦

واکنش مرکل به اقدامات پوتین

ایسنا نوشت: صدراعظم سابق آلمان در اولین مصاحبه خود پس از کناره‌گیری از قدرت با بیان اینکه هرگز در برخورد با رئیس‌جمهور روسیه «ساده‌لوح» نبوده، گفت: اقدام نظامی تنها زبانی است که پوتین می‌فهمد. وی از سیاست‌های خود درباره روسیه دفاع کرد و گفت که «به خاطر اتکای کشورش به دیپلماسی برای جلوگیری از جنگ در اوکراین نیازی به عذرخواهی نمی‌بیند». این سیاستمدار برجسته ۶۷ساله در مصاحبه خود که از شبکه خبری «فونیکس» پخش شد، گفت: «دیپلماسی صرفاً به این دلیل که کارساز نبوده، اشتباه نیست.»

 

نظر شورای حقوق بشر درباره اسرائیل

ایرنا نوشت: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رژیم صهیونیستی را عامل اصلی بحران‌آفرینی و بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرد. کمیته تحقیق حقوق بشر سازمان ملل متحد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که ادامه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی و تبعیض بر ضد فلسطینی‌ها دو عامل اصلی بحران‌های متوالی و بی‌ثباتی و طولانی شدن درگیری‌ها در منطقه است. در این گزارش تاکید شده است که کوچاندن اجباری و تهدید به آن، تخریب منازل فلسطینیان و شهرک‌سازی‌ها، اعمال خشونت از طرف شهرک‌نشین‌ها و محاصره غزه از عوامل خشونت و بحران به‌شمار می‌رود.

 

رزمایش نظامی در دریای بالتیک

ایرنا نوشت: نیروی دریایی روسیه در واکنش به برگزاری رزمایش نظامی کشتی‌های ناتو در دریای بالتیک، رزمایش گسترده‌ای با حضور ناوهای جنگی و تسلیحات پیشرفته ضدزیردریایی برگزار می‌کند. دفتر مطبوعاتی ناوگان روسیه روز سه‌شنبه گزارش داد بیش از ۲۰ کشتی و ناو جنگی روسیه برای برگزاری رزمایش دریایی این کشور در دریای بالتیک حضور پیدا می‌کنند. رزمایش‌های دریایی روسیه در پاسخ به حضور بسیاری از کشتی‌های ناتو در مرکز و جنوب دریای بالتیک انجام می‌شود. بیش از ۴۰ کشتی جنگی متعلق به کشورهای عضو ناتو برای شرکت در رزمایش دریایی این سازمان، خود را به استکهلم پایتخت سوئد رسانده‌اند.

 

واکنش جبهه مقاومت به طالبان

ایرنا نوشت: جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، طالبان را به جنایات جنگی و ضدبشری در برخی ولایات، به ویژه در پنجشیر متهم کرد اما مقام‌های این گروه آن را رد می‌کنند. سخنگوی این جبهه گفت که در تازه‌ترین مورد، افراد این گروه، یک عضو جبهه مقاومت را در ولسوالی پریان ولایت پنجشیر پس از اسارت سر بریده و پسرش را با ضرب گلوله کشته‌اند. احمدی افزود که این پدر و پسر، احمدشاه و احمد جاوید نام داشتند و برادر و برادرزاده مولوی حبیب‌الله حسام، از اعضای برجسته جبهه مقاومت ملی بوده‌اند.