شناسه خبر : 39086 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آرایش نظامی ترکیه و سوریه

جهش ۴۹درصدی سود صنعتی چین

طبق گزارش اداره ملی آمار چین، همزمان با رشد مداوم تولیدات صنعتی و بهبود فعالیت‌های تجاری در این کشور، سود شرکت‌های مهم صنعتی چین در بازه زمانی ژانویه تا آگوست سال جاری میلادی (۲۰۲۱) با رشدی 5 /49درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰، معادل 61 /5 تریلیون یوآن برآورد شد. به گزارش ایرنا از رادیو بین‌المللی چین، داده‌های مربوط به سود صنعتی شرکت‌های بزرگ با درآمد تجاری سالانه حداقل ۲۰ میلیون یوآن (1 /3 میلیون دلار) را پوشش می‌دهد؛ این حجم با رشد 9 /42درصدی در مقایسه با سطح برآورد‌شده در سال ۲۰۱۹ میلادی همراه بوده است و به این ترتیب، میانگین رشد هشت‌ماه اول سال (ژانویه تا آگوست) در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی را معادل 5 /19 درصد تعریف کرد. شرکت‌های مهم صنعتی چین فقط در آگوست سال ۲۰۲۱، سودی 28 /680 میلیارد‌یوآنی به دست آورده‌اند که بر مبنای سالانه رشدی 1 /10درصدی داشته است. به‌رغم تاثیرات ناشی از سیل و شیوع پراکنده موارد ابتلا به کووید ۱۹، فعالیت‌های تجاری شرکت‌های صنعتی چین روند رو به بهبود خود را در ماه گذشته میلادی (آگوست) ادامه داده‌اند. به عنوان مثال، سود بخش تولیدات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته چین با جهش 5 /17درصدی در آگوست همراه بود که این رقم 4 /7 درصد بیشتر از سطح متوسط سود شرکت‌های صنعتی برآورد شد؛ بخش تولیدات دارویی چین نیز به‌طور ویژه شاهد افزایش 5 /70درصدی سود خود بر مبنای سالانه بود که علت آن تقاضای قوی برای دسترسی به واکسن‌های ضدکرونا عنوان شده است. از سوی دیگر بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود حجم صادرات و واردات این کشور و روسیه با پشتیبانی شتاب قوی و رشد پایدار تجارت خارجی، رکورد جدیدی را در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ثبت کند. داده‌های منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد به لطف ساختار مکمل تجارت کالای دو کشور، تجارت خارجی چین با روسیه در طول هشت ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱)، با رشدی 5 /29درصدی نسبت به سال گذشته به ۸۹ میلیارد دلار رسیده است.

 

آرایش نظامی ترکیه و سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، اسکای‌نیوز در گزارشی از ورود نیروهای جدید ارتش ترکیه به ادلب و خطر رویارویی احتمالی میان دمشق و آنکارا خبر داد. در این گزارش آمده است: رسانه‌های ترکیه‌ای از اعزام یک ستون نظامی ترکیه‌ای شامل تانک و تجهیزات زرهی به ادلب در خاک سوریه خبر دادند. پایگاه ترکیه‌ای «احوال» به نقل از منابعی در گروه‌های مخالف سوریه تاکید کرد که این گروه نظامی از گذرگاه مرزی کفرلوسیون به مناطق جنوب و غرب ادلب ازجمله پایگاه نیروهای ترکیه‌ای در روستای بلیون در جبل الزاویه اعزام شده‌اند. اسکای‌نیوز گزارش داد: اعزام این نیروها همزمان با درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه با نیروهای ارتش سوریه در این منطقه و بمباران هوایی روسیه در حومه ادلب و حلب انجام شده است. این در حالی است که ارتش سوریه در حال تقویت نیروهای خود در این مناطق است و نیروهای ترکیه هم بر شمار نیروهای خود در حومه ادلب افزوده‌اند. اسکای‌نیوز اعلام کرد: بیم درگیری میان نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن از یک‌سو با ارتش سوریه و متحدانش از سوی دیگر می‌رود به ویژه پس از اینکه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اخیراً از دولت سوریه به عنوان خطری برای ترکیه نام برد. به گزارش اسکای‌نیوز، دمشق بارها اعلام کرده است که نیروهایش عزم جدی برای آزادسای همه اراضی سوریه از جمله مناطقی که تحت کنترل نیروهای ترکیه است دارند و نیروهای ترکیه را اشغالگر می‌داند. اسکای‌نیوز آورده است: ترکیه به دنبال توسعه حضور نیروهایش در شمال سوریه و به دنبال تغییر هویت مناطق تحت اشغالش است.

 

میانمار در مسیر نظامی و به سوی فاجعه

هشت ماه بعد از کودتای نظامیان در میانمار شیوه‌های اعتراضات در این کشور به سمت شورش نظامی تغییر کرده و برخی ناظران می‌گویند امکان جنگ داخلی تمام‌عیار و تشدید فاجعه انسانی در این کشور وجود دارد. به گزارش ایرنا به نقل از آسیاتایمز، اعتراضات شکل‌گرفته در مخالفت با کودتای نظامیان میانمار در اول فوریه سال جاری میلادی به یک شورش سرتاسری تبدیل شده و حتی به مناطقی هم سرایت کرده که در چند دهه گذشته شاهد رویارویی نظامی بین شورشیان و نیروهای دولتی نبوده است. سرکوب‌های خشن نیروهای ارتش موجب شده شهرت آن به عنوان بدنام‌ترین نهاد این کشور بار دیگر مورد تاکید قرار بگیرد و این در حالی است که با قدرت مطلق یک دولت غیرمنتخب و سرکوبگر را تشکیل داده است. در همین حال همه‌گیری کرونا و ضعف اقتصاد نیز به این کشور ضربه وارد کرده است. بانک جهانی در ماه جاری پیش‌بینی کرد اقتصاد میانمار در سال ۲۰۲۱ میلادی به میزان دست‌کم ۱۸ درصد کوچک خواهد شد و انتظار می‌رود درصد مردم فقیر تا سال۲۰۲۲ به 2 /48 درصد برسد که تقریباً دو برابر مردم فقیر در سال ۲۰۱۷ است که در آن زمان 8 /24 درصد بود. میانمار که بعد از شروع اصلاحات سیاسی و اقتصادی در سال ۲۰۱۰ محبوب کمک‌کنندگان غربی شده بود اکنون بار دیگر در حال تبدیل شدن به یک کشور منزوی است و با هر ملاک و معیاری، این کشور به نظر می‌رسد که در مسیر یک فاجعه بی‌سابقه قرار دارد. هشت ماه پیش، میلیون‌ها تن از مردم تقریباً در همه شهرها و روستاها در سرتاسر کشور در اعتراض به کودتا به خیابان‌ها آمدند و در مواقعی هم کل کشور دست به اعتصاب زد. اما زمانی که نیروهای ارتش شروع به تیراندازی مستقیم به سمت معترضان کردند، روند رویدادها به سمت بدتر شدن پیش رفت. «مین آونگ هلانم» فرمانده ارتش حتی در پایان ماه مارس در یک سخنرانی تلویزیونی معترضان را تهدید کرد و گفت: باید از تراژدی روزهای گذشته درس بگیرید چرا که ممکن است به سر و کمر شما شلیک بشود. پس از آنکه بیش از یک هزار تظاهرات‌کننده کشته شده‌اند و هزاران نفر نیز در بازداشت به سر می‌برند، تظاهرات در مقیاس کوچک در شهر یانگون پایتخت قدیمی، شهر ماندالای در مرکز کشور و نقاط دیگر ادامه دارد. اما در حالی که نیروهای ضد حاکمان نظامی میانمار به‌طور فزاینده‌ای اقدام به انفجار بمب و حمله به هدف‌های نظامی و مرتبط با ارتش می‌کنند، شیوه‌های بیان مخالفت در حال تغییر است.

 

آلودگی هوا عامل اصلی تولد میلیون‌ها نوزاد نارس

شبکه خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید نوشت: آلودگی هوا عامل تولد میلیون‌ها نوزاد نارس و مرگ ۵۰۰ هزار نوزاد در سال ۲۰۱۹ بوده است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکایی، نتایج این پژوهش جدید که از سوی دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاه واشنگتن منتشر شد نشان می‌دهد، آلودگی هوا احتمالاً دلیل اصلی تولد میلیون‌ها نوزاد نارس در سال ۲۰۱۹ بوده است. نوزادان نارس که اساساً با وزن کم هم متولد می‌شوند با پیامدهای خطرناکی در آینده از جمله بیماری‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زده است که نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت جهان در شرایطی به‌ سر می‌برند که با آلودگی هوای محیط بیرون از خانه سر‌و‌کار دارند و ۵۰ درصد جمعیت جهان در شرایط داخل خانه هم با آلودگی هوای داخلی ناشی از سوزاندن هیزم، زغال‌سنگ و... به سر می‌برند. این پژوهش که چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر بخش‌های مختلف بارداری از جمله طول بارداری، وزن هنگام تولد، زایمان زودرس و کاهش وزن پس از تولد را مورد بررسی قرار داده، نخستین مطالعه‌ای است که آلودگی هوای داخل ساختمان را هم مورد بررسی قرار می‌دهد که دوسوم اثرات ثبت‌شده را تشکیل می‌دهد. بر اساس این پژوهش، در سال ۲۰۱۹ آلودگی هوا باعث نزدیک به شش میلیون زایمان زودرس و تولد سه میلیون نوزاد کم‌وزن در سراسر جهان شده است. تنها در آمریکا در سال ۲۰۱۹ آلودگی هوای محیط موجب ۱۲ هزار زایمان زودرس شده است. «راکش گوش» متخصص پیشگیری و بهداشت عمومی و از نویسندگان ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «بار ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است، اما با تلاش کافی می‌توان آن را تا حد زیادی کاهش داد.» این تیم پیشتر و در یک تحقیق جداگانه هم دریافته بودند آلودگی هوا مسوول مستقیم مرگ ۵۰۰ هزار نوزاد در سال ۲۰۱۹ بوده است. گوش تاکید کرد: «با این شواهد جدید و جهانی آلودگی هوا را باید عامل اصلی نه‌تنها مرگ‌ومیر بزرگسالان، بلکه نوزادان هم دانست.» وی خاطرنشان کرد: «این پژوهش نشان می‌دهد که اتخاذ تدابیری برای کاهش روند تغییرات آب و هوایی و سطح آلودگی هوا برای نوزادان تازه متولد‌شده مفید خواهد بود.»

 

 بحران سوخت در انگلیس

بحران کمبود سوخت در بریتانیا از یک‌سو بر طول صف‌های پمپ‌بنزین افزوده، و همزمان کمبود رانندگان کامیون سبب شده تصویر قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها بیش ‌از پیش به چشم بیاید. طبق گزارش بی‌بی‌سی، طی روزهای اخیر، تعداد زیادی از پمپ‌بنزین‌ها به دلیل کمبود سوخت تعطیل شده و همین امر موجب شده تا صف‌های طولانی در خارج از مراکز فروش بنزین در نقاط مختلف انگلیس شکل بگیرد. کمبود کامیون‌ها برای تحویل مواد غذایی به سوپرمارکت‌ها و تحویل سوخت به پمپ‌بنزین‌ها، بحران فعلی سوخت در انگلیس را به وجود آورده است. برخی کارشناسان برگزیت را یکی از دلایل وضع کنونی می‌دانند. روزنامه دیلی میل نیز گزارش کرد که برخی از جایگاه‌های سوخت در پی بحران به‌وجود‌آمده فروش بنزین را تا سقف 30 پوند سهمیه‌بندی کرده‌اند و خشونت در صف‌های طولانی پمپ‌بنزین‌های انگلیس رو به افزایش است و مردم با یکدیگر درگیر شده‌اند و حتی به روی هم چاقو می‌کشند. دو دهه پیش کمبود راننده کامیون سبب شد بریتانیا از نیروی کار اروپای شرقی استفاده کند و هرچند این نیاز امروز کمتر نشده، بریتانیایی‌ها بعد از برگزیت می‌گویند نمی‌خواهند آدم تحصیل‌نکرده از اروپا وارد کشورشان شود. نیکلای رشکوف، مسوول بخش اروپای اتحادیه ترابری بلغارستان، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «اما رانندگی کامیون مدرک دانشگاهی لازم ندارد.» او همچنین شرایط بد کار، احتمال گیر کردن در گمرک دوور و نیز مالیات و عوارض جاده‌ای سنگین در بریتانیا را از دلایل بی‌رغبتی رانندگان برای رفتن به این کشور برمی‌شمرد. دولت بوریس جانسون بعد از تحمل چند هفته فشار و انتقاد اعلام کرد برای تخفیف مشکل، پنج هزار ویزای موقت برای رانندگان خارجی کامیون صادر می‌کند. اما روبی مک‌گرگور اسمیت، رئیس مجمع صنایع بریتانیا، این کار را «پاشیدن کاسه آب روی آتش عظیم» خواند. ادوین آتما از اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای هلند نیز چنین طرحی را «ناواقع‌بینانه» خواند و افزود:‌ «کدام راننده‌ای کارش را در اروپا رها می‌کند که با یک ویزای سه‌ماهه به بریتانیا برود؟» 

♦♦♦

فارس: «الهام علی‌اف» رئیس دولت باکو گفت که آماده است تا بر سر توافق صلح آینده با ارمنستان کار کند، اما هرگونه اقدام ایروان برای بازپس‌گیری قلمروی ازدست‌رفته در جنگ سال گذشته با واکنش شدید باکو روبه‌رو خواهد شد.

ایسنا: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مسکو و واشنگتن قرار است دومین دور گفت‌وگوهای استراتژیک را در روزهای آتی و در حالی برگزار کنند که دو طرف به دنبال حل اختلافات بر سر مسائل از جمله تسلیحات اتمی و فضای مجازی هستند.

ایسنا: «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان که از سوی این گروه به عنوان فرستاده‌اش به سازمان ملل منصوب شده، از سازمان ملل خواست کرسی عضویت افغانستان در سازمان ملل را به «امارت اسلامی» جدید این گروه واگذار کند.

ایرنا: الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در اظهاراتی خواستار تغییر قانون اساسی کشورش با هدف جلوگیری از به قدرت رسیدن جنبش مخالفانش شد که در جریان اعتراضات خیابانی سال گذشته میلادی سر بر آوردند.

ایسنا: ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو تاکید کرد که این اتحاد نظامی، چین را به عنوان یک دشمن در نظر نمی‌گیرد؛ اما از چین می‌خواهد تا به تعهدات بین‌المللی پایدار بوده و مسوولیت بیشتری در حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بر عهده بگیرد.

فارس: «گیر پیترسون» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد، ششمین دور از نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه (شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه‌های جامعه مدنی و مستقلین این کشور) ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در ژنو برگزار می‌شود.

ایلنا: سرویس نظامی روسیه از آغاز رزمایش مشترک بین نیروهای ویژه ارتش این کشور و پاکستان در منطقه «کراسنودار» در جنوب غربی روسیه برای هماهنگی جهت انجام وظایف گسترده به ویژه هنگام حمله به شهرها و تاسیسات تحت کنترل افراد مسلح خبر داد.

فارس: «منصور احمدخان» سفیر پاکستان در افغانستان از رایزنی با طالبان برای مشارکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان خبر داد و گفت: طالبان درباره پیوستن به پروژه C-Pack صحبت و رایزنی کرده است.

ایسنا: السعید شنقریحه، رئیس ستاد کل ارتش الجزایر در سخنرانی‌ای با انتقاد از مراکش، این کشور را به دست داشتن در توطئه‌ها علیه کشورش متهم کرد و گفت: ثبات الجزایر در اصول خود و تصمیمش برای بی‌طرفی، حاکمیت مراکش را آزرده کرده و مانع اجرای طرح‌های مشکوک آن در منطقه شده است.

ایسنا: «فومیو کیشیدا» در رقابتی تنگاتنگ مقابل تارو کونو به پیروزی دست یافت و به عنوان رهبر بعدی حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن و جانشین یوشیهیده سوگا تعیین شد.

♦♦♦

ملاقات اردوغان و پوتین؛ دهن‌کجی به بایدن

همشهری نوشت: نشست‌ها میان روسای جمهور روسیه و ترکیه بار دیگر، در شهر سوچی از سر گرفته می‌شود. آخرین نشست این دو به یک ‌سال ‌و نیم قبل، در ماه مارس 2020 برمی‌گردد؛ هنگامی که توافق آتش‌بس موقت پس از درگیری‌های نظامی در شهر ادلب سوریه میان روسیه و ترکیه به امضا رسید. بدون شک پرونده سوریه و مخصوصاً شرایط ادلب در صدر دستور کار این ملاقات قرار گرفته؛ امری که تلویحاً از سوی مقامات رسمی هر دو طرف نیز تایید شده است. اردوغان که بدون هیچ‌گونه ملاقاتی با جو بایدن به سفر خود پایان داد، ضمن انتقادات شدید از آمریکا به دلیل اخراج ترکیه از برنامه تحقیق و توسعه جنگنده‌های اف-35، این کشور را به دروغگویی و حمایت گسترده از شبه‌نظامیان تروریستی در خاورمیانه متهم کرد.

 

پیمانی برای تحقیر اتحادیه اروپا

شرق نوشت: دشوار می‌توان اهمیت اتحاد موسوم به اکوس (Aukus) بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا و فاجعه ژئوپولیتیکی‌ را که این اتحاد برای اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند، نادیده گرفت. این اتحاد نقطه اوج شکست‌های متعدد اتحادیه اروپاست؛ ناتو همچنان یک ستون میان دو سوی اقیانوس اطلس به‌شمار می‌آید اما در حال حرکت در جهتی است که این ستون بدون اتحادهای غیررسمی در دو اقیانوس هند و آرام کارایی خود را از دست می‌دهد. یکی از آنها اتحاد چهارگانه ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیاست. اتحاد «پنج چشم» هم یک اتحاد اطلاعاتی-امنیتی غیررسمی بین ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند است و در هیچ‌کدام این اتحادها، اتحادیه اروپا جایی ندارد. این هندسه متغیر نظم بین‌المللی جدید است.

 

پیشتازی سوسیال‌دموکرات‌ها مقابل حزب «مرکل»

ایران نوشت: بر اساس نتایج رسمی شمارش آرای 299 حوزه انتخابات پارلمانی آلمان، با پیشتازی کمتر از دودرصدی حزب سوسیال‌دموکرات، شکست تاریخی حزب «آنگلا مرکل» رقم خورده است. به‌گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» نیوز، از آنجا که هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان آلمان، «بوندستاگ» نشدند، تشکیل دولت ائتلافی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و جانشین «مرکل» برای صدراعظمی پس از تشکیل این ائتلاف و با رای پارلمان در هفته‌های آتی مشخص خواهد شد. به این ترتیب نامزدهای هر یک از احزاب پشتیبان «اولاف شولز» سوسیال‌دموکرات و «آرمین لاشت» دموکرات مسیحی که بتوانند اکثریت مجلس را با خود همراه کنند شانس بیشتری برای صدراعظمی خواهند داشت.

 

زنان افغان تا فراهم شدن شرایط در خانه بمانند!

ایسنا نوشت: رئیس دانشگاه کابل ضمن تکذیب گزارش نیویورک‌تایمز درباره محرومیت زنان از تحصیل، گفت: زنان تا فراهم شدن شرایط در خانه بمانند. محمد اشرف غیرت رئیس دانشگاه کابل با بیان اینکه نیویورک‌تایمز از اظهارات وی برداشت نادرستی داشته، گفت: زنان تا فراهم شدن شرایط در خانه بمانند. تا زمانی که شرایط اسلامی در دانشگاه حاکم شود، بهتر است زنان در خانه بمانند. او همچنین در توئیت دیگرش نوشت: زن مادر است، زن خواهر است، زن همسر است. ما به خواهران خود احترام می‌گذاریم و به تامین تمام حقوقشان در اسلام متعهد هستیم. پیش از این نیویورک‌تایمز گزارش کرده بود که رئیس جدید دانشگاه کابل گفته که زنان به عنوان استاد یا دانشجو، از تحصیل در این دانشگاه محروم خواهند بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها