شناسه خبر : 38388 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنجال جاسوس‌افزار «پگاسوس»

تاسیس پایگاه اطلاعاتی مقابله با روسیه و چین

بر اساس تحقیقات روزنامه‌های آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» و «تسایت» و شبکه‌های خبری NDR و WDR آلمان و همچنین ۱۵ هیات تحریریه از ۱۰ کشور دیگر، جاسوس‌افزار «پگاسوس» که برای جاسوسی از خبرنگاران، سیاستمداران و فعالان حقوق بشری در سراسر جهان استفاده شده، قادر به جاسوسی از تلفن‌های همراه است و می‌تواند، مکالمات را ضبط کند، داده‌های مکان‌یاب را بخواند، دوربین را فعال کند و محتوای چت‌ها را دریابد. این نرم‌افزار توسط شرکت اسرائیلی NSO ساخته شده است. به گزارش دویچه‌وله، بیش از ۵۰ هزار شماره تلفن در فهرست جاسوسی احتمالی این سیستم قرار گرفته‌اند. این فهرست شامل شماره‌های بیش از ۱۸۰ خبرنگار، از جمله از کشورهای مجارستان و آذربایجان می‌شود. همچنین افراد نزدیک به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی که در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید نیز هدف ماموران اطلاعاتی بوده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که بررسی این تلفن‌ها در بسیاری موارد جاسوسی را تایید کرده است. شرکت NSO این اتهام‌ها را «نادرست و گمراه‌کننده» خوانده و رد کرده است. این شرکت اعلام کرده علیه این اتهام‌ها شکایت خواهد کرد. این شرکت اسرائیلی می‌گوید، فناوری خود را تنها به نهادهای تعقیب کیفری و سرویس‌های اطلاعاتی دولت‌هایی خاص با هدف نجات جان انسان‌ها از جنایت و اعمال تروریستی فروخته است. تحقیقات مشترک سازمان‌های خبری از جمله «رویترز، واشنگتن پست، وال‌استریت ژورنال، الجزیره و گاردین» نشان می‌دهد که گوشی‌های همراه هک‌شده در میان لیست ۵۰ هزار شماره تماس قرار داشته‌اند. اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» در سال ۲۰۱۶ فاش شد؛ هنگامی که از سوی یکسری برنامه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور»، فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی شده است. رئیس کمیسیون اروپا نسبت به این مساله واکنش نشان داد و آن را غیرقابل‌قبول خواند.

 

سیل ویرانگر در قلب اروپا

شمار قربانیان ناشی از بارش‌های سنگین و جاری شدن سیل در آلمان و بلژیک به بیش از ۱۵۰ نفر رسیده است. به گزارش «گاردین»، «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس‌جمهور آلمان، می‌گوید که او از ویرانی‌های ناشی از سیل مبهوت شده است. او متعهد شد که از خانواده‌های کشته‌شدگان و شهرها و مناطقی که خسارت قابل توجهی دیده‌اند، حمایت کند. مقام‌های ایالت «راینلاند فالتس» آلمان می‌گویند ۶۳ نفر در این ایالت جان خود را از دست داده‌اند، از جمله دست‌کم ۱۲ نفر از ساکنان یک مرکز استقرار افراد معلول، در حالی که ایالت همسایه، یعنی ایالت «نوردراین وستفالن»، تعداد کشته‌ها را ۴۳ نفر اعلام کرده است. مقام‌های محلی هشدار دادند که این ارقام ممکن است افزایش یابد. از سرنوشت حدود هزار و ۳۰۰ نفر در منطقه «آروایلر» در «راینلاند فالتس»، اطلاعاتی در دست نیست. همچنین «آنلیس ورلدنن»، وزیر کشور بلژیک، می‌گوید تعداد کشته‌شدگان این کشور به ۲۰ نفر افزایش یافته و ۲۰ نفر دیگر همچنان مفقود هستند. با وجود دستور تخلیه ساکنان مناطق مرکزی و مناطق هم‌مرز با رودخانه «میوز»، بیشتر کشته‌شدگان در اطراف شهر «لی‌یژ»، شهری با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت پیدا شدند. سرویس هواشناسی آلمان اعلام کرد که این اخطار را به مقام‌های محلی داده بود و این مقام‌ها باید مسوول سازماندهی تخلیه‌های لازم می‌بودند.

 

اوپک پلاس و کاهش تولید نفت

کشورهای عضو اوپک پلاس برای افزایش روند کاهش تولید نفت از ابتدای ماه آگوست و در عین حال افزایش سهم تولید امارات توافق کردند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کشورهای عضو گروه اوپک پلاس توافق کردند که از ابتدای ماه آگوست روند کاهش تولید نفت را افزایش دهند و در عین حال سهم تولید امارات نیز به سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. منابع آگاه گزارش دادند که این ائتلاف نفتی با افزایش تولید نفت عراق و کویت به ۱۵۰ هزار بشکه در روز موافقت کرد. اعضای اوپک پلاس همچنین برای استفاده از سهمیه‌های جدید تولید از ماه می سال ۲۰۲۲ توافق کردند و در عین حال مدیریت عرضه را تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید کرده‌اند. به گفته این منابع، این گروه توافق کرد که سطح پایه تولید عربستان سعودی و روسیه از ماه می سال ۲۰۲۲ از ۱۱ میلیون بشکه به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تغییر کند. در پیش‌نویس بیانیه اوپک پلاس آمده است: «این گروه تلاش می‌کند از اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ در صورت مساعد بودن شرایط بازار به کاهش تولید پنج میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان دهد.» از سوی دیگر، مدیر ارشد شرکت بزرگ نفتی روسیه موسوم به لوک اویل اعلام کرد سیاست سختگیرانه اتحادیه اروپا در زمینه استفاده از سوخت‌های کربنی باعث تغییر بازار نفت می‌شود و بر پتانسیل صادرات روسیه تاثیر می‌گذارد. او افزود: اما خبر بد این است که ظرف ۱۰ سال آینده، بازار انرژی اروپایی به شکل کنونی‌اش شروع به از بین رفتن می‌کند و این بدان معناست که هدف دستیابی به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای از خودروها تا سال ۲۰۳۵ میلادی و کاهش شدید آلاینده‌های هواپیماها و کشتی‌ها به وضعیتی منجر می‌شود که اروپا دیگر نمی‌تواند مقادیر کنونی وارداتی نفت، سوخت دیزل و بنزین را وارد کند. او تاکید کرد: در واقع شرکت‌های روسی باید به بازارهای جدید فروش چشم داشته باشند، زیرا درمی‌یابند که بازار اروپا به تدریج رو به نقصان می‌گذارد. براساس اعلام دفتر آمار اتحادیه اروپا «یوروستاد»، روسیه در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۲۷ درصد از مجموع نفت مصرفی اروپا را تامین کرد. در سال ۲۰۱۱ این رقم ۳۵ درصد بود. فدون گفت: از این‌رو، روسیه حدود ۱۰ سال برای بازسازی جریان صادرات انرژی‌اش زمان نیاز دارد.

 

ادامه ستیز در افغانستان

در ادامه نبردهای سنگین در افغانستان وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که ۱۷ شهرستان را از گروه طالبان پس گرفته و آمادگی بازپس‌گیری دیگر شهرستان‌ها را دارد. به گزارش ایرنا، «فؤاد امان»، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اضافه کرد که مناطق وسیعی در مسیر استان‌های سمنگان و بلخ از وجود طالبان پاکسازی و حمله طالبان به شهر شبرغان مرکز استان جوزجان به سختی شکست‌خورده و تلفات سنگینی بر طالبان وارد شده است. به گفته او در اطراف شهر شبرغان ۸۱ کشته طالبان در صحنه نبرد باقی‌مانده و برخی منابع از کشته شدن فرمانده عمومی جنگ طالبان در این استان نیز خبر داده‌اند. او تصریح کرد که در ۴۸ ساعت گذشته چهار شهرستان را در استان‌های بامیان، نیمروز و پروان از کنترل طالبان خارج کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که جنگجویان این گروه تنها از چهار شهرستان عقب‌نشینی کرده‌اند. طالبان این روزها بر شهر قندهار در جنوب این کشور متمرکز شده و حملات سنگینی را به مواضع نیروهای دولتی آغاز کرده و پیشروی‌هایی در این منطقه داشته‌اند. استاندار قندهار افغانستان با بیان اینکه پیشروی طالبان در این مناطق به دلیل برتری نظامی این گروه نبوده بلکه معامله برخی از افراد و بزرگان قوم باعث این پیشروی شده هشدار داد که وضعیت در روزهای اخیر تغییر خواهد کرد. روح‌الله خان‌زاده گفته است این افراد برخی مناطق را بدون درگیری به طالبان واگذار کرده‌اند و قندهار از نظر نظامی سقوط نکرده است. استاندار قندهار گفته است که برخی پاسگاه‌ها در شهرستان‌های این استان وجود دارد که چند روز پیش رها شده و طالبان تاکنون هم به آن پاسگاه‌ها نرفته‌اند. اما او هشدار داده است که پس از شکست طالبان با افرادی که در سقوط این پاسگاه‌ها دست داشته‌اند تصفیه‌حساب خواهد کرد. منابع خبری افغانستان نیز اعلام کردند در جریان ادای نماز عید قربان، مناطق اطراف کاخ ریاست‌جمهوری این کشور هدف چند راکت قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، طلوع اعلام کرد در جریان نماز عید در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان چند راکت به اطراف کاخ اصابت کرد اما نماز عید با مشکل مواجه نشد و به حالت عادی ادامه یافت. تاکنون از خسارات و تلفات این حمله گزارش نشده است اما گفته می‌شود که راکت‌ها به کاخ ریاست‌جمهوری اصابت نکرده است. این در حالی است که ژنرال دیوید پترائوس، یکی از فرماندهان نظامی سابق آمریکا در افغانستان گفته، وضعیت در این کشور جنگ‌زده حتی پیش از تکمیل خروج نظامیان ایالات متحده از آن، در حال فروپاشی است. ژنرال پترائوس که سال‌ها در افغانستان خدمت کرد، گفت: می‌ترسم به عقب نگاه کنیم و از تصمیم به خروجمان متاسف شویم. متاسفانه ممکن است ما زودتر از آنچه فکرش را می‌کردم و بعد از آنکه تصمیم خروج اعلام شد بیان کردم، متاسف شویم.

 

تاسیس پایگاه اطلاعاتی مقابله با روسیه و چین

اسکای نیوز از طرح آمریکا برای احداث پایگاه اطلاعاتی در خاک انگلیس برای کنترل فعالیت‌های روسیه و چین خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی، آمریکا در نظر دارد یک پایگاه اطلاعاتی در خاک انگلیس ایجاد کند که در کنار ماموریت‌های دیگر، تلاش روسیه و چین برای اخلال در ماهواره‌های حیاتی این کشور را کنترل کند. بر اساس گزارشی که منتشر شد، فناوری راداری که در پایگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، امکان شناسایی شیئی به اندازه یک توپ فوتبال در فاصله حداکثر ۳۶ هزار کیلومتر و امکان جست‌وجوی قطعات باقی‌مانده در فضا را فراهم می‌کند. چندین مقام نیروهای فضایی آمریکا اعلام کردند این کشور قصد دارد سه پایگاه رادار در سراسر جهان از جمله در اسکاتلند یا جنوب انگلیس و همچنین در تگزاس و استرالیا تاسیس کند که انتظار می‌رود اولین پایگاه تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد. «جک واکر» ژنرال آمریکایی گفت: این اقدامات ضروری است زیرا ما می‌خواهیم از کنترل مداوم اهدافی که ممکن است سیستم‌های ما را در مدار ثابت زمین تهدید کند، اطمینان حاصل کنیم. «مایک ویگستون»، فرمانده نیروی هوایی گفت: «ما باید برای دفاع احتمالی از زیرساخت‌های حیاتی خود در فضا آماده شویم.»

 

تور عربی وزیر خارجه چین

به گزارش تسنیم، وانگ یی وزیر خارجه چین همزمان با مراسم تحلیف بشار اسد در چهارمین و آخرین دوره ریاست جمهوری هفت‌ساله او در سوریه وارد دمشق شد تا با مسوولان این کشور از جمله شخص بشار اسد درخصوص آغاز مرحله‌ای جدید از مناسبات و همکاری‌ها بین چین و سوریه دیدار و گفت‌وگو کند. سفر وزیر خارجه چین به سوریه اولین سفر در این سطح از زمان آغاز بحران در این کشور به شمار می‌رود و دو طرف آن را آغاز مرحله جدید از تقویت مناسبات بین دمشق و پکن در راستای تامین منافع دوجانبه و امضای توافق‌نامه‌های همکاری اقتصادی و فنی قلمداد می‌کنند. طی 11 سال گذشته از بحران سوریه دولت چین یکی از کشورهایی بود که با وجود هجمه گسترده جهانی ضد دولت بشار اسد، مناسبات سیاسی و دیپلماتیک خود با دولت اسد را حفظ کرد و از این کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و پزشکی حمایت کرد. چین در کنار روسیه بیش از 16 مرحله با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصویب مصوبات جانبدارانه در این شورا ضدسوریه جلوگیری کرد. وزیر خارجه چین سپس در راس هیاتی برای بررسی همکاری و مسائل منطقه وارد الجزایر شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الشروق، وانگ یی، وزیر خارجه چین در سفر به الجزایر با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری و رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر ملاقات می‌کند. وزارت خارجه الجزایر تاکید کرد، این سفر فرصتی برای تعمیق مشورت‌های سیاسی بین دو کشور و ارزیابی پیشرفت حاصل‌شده در راستای اجرای توافق‌نامه مشارکت استراتژیک فراگیر برای پیشبرد روابط دوجانبه به‌خصوص در زمینه مشارکت اقتصادی در تاسیسات اصلی و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های اولویت‌دار و نیز تلاش‌ها برای مقابله با کرونا خواهد بود.

♦♦♦

ایلنا: «الکساندر لبین» فرمانده منطقه نظامی مرکزی ارتش روسیه اعلام کرد این کشور همراه با کشورهای ازبکستان و تاجیکستان بین روزهای پنجم تا دهم آگوست در ۲۰‌کیلومتری مرزهای افغانستان رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

ایرنا: معترضان در بانکوک، پایتخت تایلند با برپایی یک راهپیمایی اعتراضی به نحوه رسیدگی دولت به همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، خواستار کناره‌گیری «پرایوت چان اوچا» نخست‌وزیر این کشور شدند.

ایلنا: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از تصمیم این کشور برای انجام مذاکره با گروه طالبان درباره حضور نظامی کشورش در افغانستان خبر داد و گفت: «طالبان نگفته است که تمایلی به حضور نظامی ترکیه ندارد، آنها موضع ما را به خوبی می‌شناسند. ما برنامه‌هایی داریم که آن را اجرا می‌کنیم.»

فارس: «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در سخنرانی پس از ادای نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری این کشور با انتقاد از طالبان گفت این گروه با افزایش جنگ آشکار ساخت که اراده جدی به صلح نداشته و آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه نتوانست طالبان را به مذاکرات جدی بکشاند.

ایسنا: «بنی گانتز»، وزیر جنگ اسرائیل در واکنش به شلیک دو موشک از لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی گفت: «اجازه نمی‌دهیم بحران اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در لبنان به یک تهدید امنیتی علیه اسرائیل تبدیل شود.»

ایرنا: «هانس کلاگ» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت با اعلام اینکه همه‌گیری کووید  ۱۹ هنوز پایان نیافته است، هشدار داد که نباید محدودیت‌های کرونایی را به سرعت کاهش داد.

مهر: کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «عبدالله دوم» پادشاه اردن، در جریان دیداری که در کاخ سفید صورت گرفت، درباره کمک و پشتیبانی آمریکا برای مدرن‌سازی ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ اردن گفت‌وگو کردند.

ایلنا: سفارت روسیه در واشنگتن نسبت به اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌های فراصوت در اروپا اعلام کرد: «این اقدام بسیار بی‌ثبات‌کننده خواهد بود. مدت کوتاه پرواز آنها عملاً فرصتی برای یافتن راه‌حل برای روسیه باقی نخواهد گذاشت و احتمال درگیری ناخواسته را افزایش می‌دهد.»

ایرنا: وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعتراضات گسترده ضد‌دولتی در چندین منطقه کوبا از جمله پایتخت برگزار شده است. این اعتراضات نتیجه دستکاری پشت صحنه نیروهای خارجی همراه با برنامه‌ریزی مداوم آنها برای نابودی سوسیالیسم و انقلاب کوباست.

ایسنا: بریوان خالد، از مسوولان اداره خودمختار کُرد سوریه اعلام کرد که در گفت‌وگوی اخیر این گروه با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت ویژه در مورد «حمایت فرانسه از به رسمیت شناختن اداره خودمختار کُرد توسط جامعه جهانی» تبادل نظر شد.

♦♦♦

زمزمه‌های جنگی جدید در قره‌باغ

اعتماد نوشت: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا مدعی شد که جمهوری آذربایجان قصد دارد درگیری‌های نظامی جدیدی را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز کند و گفت: «نشانه‌هایی از این موضوع را امروز در بخش نخجوان مرز ارمنستان و آذربایجان شاهد هستیم. اقدامات تحریک‌آمیز آذربایجان به ما اجازه نمی‌دهد کار در زمینه تعیین مرزها را آغاز کنیم. ایروان برای ازسرگیری فرآیند مذاکرات در خصوص حل‌و‌فصل نهایی درگیری‌های قره‌باغ در چارچوب گروه مینسک آمادگی دارد.» نخست‌وزیر موقت ارمنستان در این خصوص توضیح داد: «اعمال زور و ارتکاب جرائم گسترده، کمکی به حل درگیری‌های قره‌باغ نمی‌کند.»

 

داعش مسوول انفجار شهرک صدر بغداد

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: منابع خبری عراق از انفجار بمبی در بازار روزی در شهرک صدر بغداد خبر دادند که 35 کشته و ۶۰ زخمی داشته همچنین در پی انفجار تدابیر امنیتی در استان‌های جنوبی و مرکزی لحاظ شد. در پی انفجار در شهرک صدر بغداد، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دستور بازداشت فرمانده هنگ اول لشکر چهارم پلیس فدرال به عنوان منطقه تحت کنترل این فرماندهی را صادر کرد. داعش مسوولیت این انفجار انتحاری را بر عهده گرفت. در بیانیه‌ای منسوب به داعش که در صفحات و سایت‌های وابسته به این گروه تروریستی منتشر شده، آمده است: عامل انتحاری به نام ابوحمزه خودش را در میان تجمع شیعیان در شهرک صدر منفجر کرد.

 

آزمایش موفقیت‌آمیز پدافند موشکی «اس‌-۵۰۰»

خبرگزاری مهر نوشت: وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نسل جدید سیستم پدافند هوایی «اس‌-۵۰۰» را با موفقیت آزمایش کرده است. سیستم موشکی نسل جدید و پیشرفته «اس -۵۰۰» با شلیک به هدف بالستیکی که با سرعت بسیار زیاد در حرکت بود، در (پایگاه توسعه و پرتاب موشک) «کاپوستین یار» واقع در غرب روسیه، آزمایش رزمی‌اش را پشت سر گذاشت. بر اساس داده‌های ثبت‌شده، این هدف مورد اصابت قرار گرفته است. سیستم موشکی اس -۵۰۰ هیچ‌گونه نمونه مشابهی در دنیا ندارد و قادر است بازه کاملی از هر‌گونه شیء پرنده را رهگیری و مواضع دشمن در هر سرعت و ارتفاعی را هدف قرار دهد.

 

بحران در آفریقا؛ آبگیری کامل سد النهضه

خبرگزاری فارس نوشت: اتیوپی اعلام کرد مرحله دوم آبگیری سد النهضه را به پایان رسانده است. امری که نگرانی شدید مصر و سودان را از بروز بحران آبی شدید در این کشور موجب شده است. احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن‌طور که دولتمردان مصری می‌گویند، آبگیری کامل این سد می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود. اتیوپی می‌تواند بین دو تا سه میلیارد متر‌مکعب آب افزون بر مرحله اول آبگیری، آب در پشت سد ذخیره کند تا میزان کل آب ذخیره‌شده در پشت سد به هفت تا هشت میلیارد متر‌مکعب برسد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها