شناسه خبر : 37844 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افشای پشتیبانی کشورهای عربی خلیج‌فارس از داعش

آیا مسکو نگران ناامنی در آسیای میانه است؟

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو نسبت به افزایش تروریسم بین‌المللی در شمال افغانستان نگران است و برای تاجیکستان که با این کشور جنگ‌زده هم‌مرز است برای مبارزه با این موضوع کمک‌هایی فراهم خواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای تاجیکستانی خود در کنفرانسی خبری گفت: ما نگرانیم چراکه سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در حال افزایش فعالیت‌های خود در ولایت‌های شمالی افغانستان هستند. ما آماده‌ایم تا تمامی کمک‌های لازم را به تاجیکستان برای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر ارائه دهیم. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تنش‌ها میان ارمنستان-آذربایجان پرداخت و میانجی‌گری مسکو در مذاکرات تعیین مرز ارمنستان-آذربایجان از طریق یک کمیسیون مشترک ویژه را پیشنهاد داد. لاوروف افزود: ما مفصلاً به دوستانمان درباره تلاش روسیه برای حل این مساله که به خاطر نبود ثبت قانونی بین‌المللی مرز این دو کشور رخ داده، توضیح داده‌ایم. روسیه در راستای توافق اولیه میان ارمنستان و آذربایجان کمک خود را برای آغاز و اجرای تعیین این مرزبندی از طریق ابتکارعمل ایجاد کمیسیون مشترک ویژه ارمنستان-آذربایجان پیشنهاد داد که در آن مسکو می‌تواند نقش میانجی‌گر یا مشاور را ایفا کند. این در حالی است که نماینده ارشد آمریکا در کابل می‌گوید، گروه داعش همچنان یک نیروی «پرتوان» در افغانستان و مسوول حمله مرگبار اخیر است که ده‌ها دختر محصل را به کام مرگ کشید.

 

خشم اعراب از افشاگری لبنان؛ داعش مولود کشورهای عربی

اظهارات وزیر خارجه لبنان در گفت‌وگو با شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد و از آن حمایت مالی کردند، به‌رغم اینکه وی از کشوری نام نبرد، موجب انتقادات شدید از وی و تهدید به قطع روابط میان آن کشورها و لبنان شد. «شربل وهبه» در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این کشورها، کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است، گفت که نمی‌خواهد نامی ببرد. وی در واکنش به سوالی پیرامون اینکه آیا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گروه تروریستی داعش را حمایت مالی کرده‌اند، افزود: پس چه کسی آنها را تامین مالی کرد؟ من؟ وهبه در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره سلاح‌های حزب‌الله گفته بود، «حزب‌الله مسوول سلاح‌هایش است و بی‌تردید لبنان این مسوولیت را بر عهده می‌گیرد اما تصمیم، تصمیم حزب‌الله است، زمانی که اسرائیل لبنان را به اشغال خود درآورد، جوانان حزب‌الله برای دفاع از حاکمیت لبنان اقدام و جنوب کشور را از تصرف اشغالگران اسرائیلی آزاد کردند». او در ادامه نیز گفت، «مرحله دوم زمانی بود که کشورهای دوست و برادر، داعش را برای ما روی کار آورده و با حمایت مالی از آن، این گروه تروریستی را در دشت نینوا، الانبار و تدمر (سوریه) توسعه دادند». شربل وهبه وزیر خارجه لبنان یک روز پس از این مصاحبه از پست خود استعفا داد. منابع رسانه‌ای اعلام کردند که وی با حضور در دفتر میشل عون استعفانامه خود را تقدیم وی کرده است. بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که استعفای وزیر خارجه لبنان پس از تنش‌هایی که به دنبال انتقاداتش از عربستان سعودی به وجود آمده بود، صورت گرفته است. اظهارات اخیر وزیر خارجه لبنان علاوه بر عربستان، واکنش شدید کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، کویت و مصر و نیز شورای همکاری خلیج‌فارس را به دنبال داشت. همزمان کمیسیون امور خارجه پارلمان لبنان اعلام کرد که اظهارات وهبه بیانگر موضع رسمی و سیاست خارجه نیست.

 

سرمایه‌گذاری کلان در جاده ابریشم

در جریان برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی جاده ابریشم که در شهر «شی ان» واقع در شمال غرب چین به پایان رسید، مجموعه‌ای از قراردادهای همکاری به ارزش 3 /158 میلیارد یوآن (معادل 6 /24 میلیارددلاری) به امضا رسید. به گزارش ایرنا از رادیو بین‌المللی چین، این قرارداد چندین میلیارد‌دلاری ۷۲ پروژه کلیدی در زمینه‌هایی از جمله آموزشی، کشاورزی مدرن و صنعت پیشرفته را پوشش می‌دهد. نمایشگاه بین‌المللی جاده ابریشم به مدت پنج روز برگزار شد و بیش از هزار و ۹۰۰ نماینده و مهمان از ۹۸ کشور و منطقه مانند اسلواکی، بلژیک، جمهوری کره (کره جنوبی)، تاجیکستان و زامبیا را به سمت خود جذب کرد. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه تاکید کردند که با وجود اینکه پاندمی کووید ۱۹ همچنان در سراسر جهان جریان دارد، اشتیاق جامعه بین‌الملل به ارتقای مشترک همکاری‌های باکیفیت در زمینه اجرای ابتکار کمربند و جاده، به معنای رای اعتماد به اجرای این ابتکار است. هدف از اجرای ابتکار کمربند و جاده که در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی چین مطرح شد، ساخت شبکه‌های تجاری و زیرساختی متصل‌کننده آسیا به اروپا و ایجاد مسیرهای تجاری فراتر از جاده ابریشم باستانی به منظور توسعه و رفاه مشترک تعریف شده است.

 

۷۲ هزار نفر در غزه آواره شده‌اند

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) اعلام کرده است که در نتیجه حملات ارتش رژیم صهیونیستی، ۷۲ هزار فلسطینی آواره شده‌اند که شامل ۴۷ هزار نفری نیز می‌شود که خواستار استقرار در ۵۸ مدرسه «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (آنروا) (UNRWA) هستند. طبق این گزارش، ۲۵ هزار فلسطینی دیگر نیز در کنار خانواده‌های میزبان به سر می‌برند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که از ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت‌ماه)، دست‌کم ۲۱۳ فلسطینی از جمله ۶۲ کودک، ۳۵ زن و ۱۱۶ مرد در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند. این مقام ارشد سازمان ملل همچنین خواستار توقف خشونت‌ها در سرزمین اشغالی شد و از طرفین درخواست کرد که به قوانین بین‌الملل احترام بگذارند. خبرگزاری آناتولی نیز گزارش کرد که طبق اعلام سازمان ملل، بر اثر حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بیش از ۱۰۰ دستگاه آپارتمان کاملاً نابود شده، حداقل ۳۰۰ واحد مسکونی به‌شدت آسیب دیده و حدود ۵۰ تاسیسات آموزشی از جمله مدارس، مهدکودک و وزارت آموزش غزه آسیب دیده است.

 

رشد 10درصدی تولید صنعتی چین

گزارش اداره ملی آمار (NBS) چین نشان می‌دهد تولید صنعتی این کشور در چهار ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 /9 درصد رشد کرده است. به گزارش ایرنا، داده‌های اداره ملی آمار چین همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین (FAI) در چهار ماه اول سال جاری 9 /19 درصد رشد داشته است. طبق داده‌های اداره ملی آمار چین، رقم سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین در چهار ماه اول جاری 38 /14 تریلیون یوآن (حدود 24 /2 تریلیون دلار آمریکا) بوده است. گزارش می‌افزاید: رشد دورقمی اوایل سال گذشته که شیوع کرونا فعالیت‌های اقتصادی را در چین فلج کرد به نسبت کاهش یافته است به‌طوری که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین طی دوره ژانویه تا آوریل ۸ درصد بوده است. بر اساس این آمار، سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی در این مدت 6 /18 درصد افزایش داشته است، در حالی که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی ۲۱ درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین (FAI) در ماه آوریل هم 49 /1 درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین (FAI) شامل سرمایه صرف‌شده در زیرساخت‌ها، املاک، ماشین‌آلات و سایر دارایی‌های فیزیکی است.

 

بحران؛ همراه همیشگی لبنان

رئیس‌جمهوری لبنان از پارلمان این کشور خواست تا تصمیم مناسبی در مورد تاخیر سعد حریری در تشکیل دولت اتخاذ کند. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور پیامی را به پارلمان، در مورد تاخیر در تشکل دولت فرستاده و اعلام کرده است که این امر بر ثبات سیاسی، امنیت درمانی، اجتماعی، اقتصادی و مالی تاثیر گذاشته است. عون تصریح کرد: ثابت شده که نخست‌وزیر مکلف (سعد حریری) از تشکیل دولتی که قادر به نجات باشد، عاجز است. نخست‌وزیر مکلف اصرار دارد تا ساختار دولتی را که از موافقت ما برخوردار و اعتماد مطلوب از پارلمان را نیز به همراه داشته باشد، ارائه ندهد و از انجام رایزنی‌های پارلمانی لازم با فراکسیون‌های مختلف کنار کشیده است. عون از پارلمان خواست تا نامه وی را در هیات کل پارلمان بر اساس اصول مورد بررسی قرار داده و موضع یا اقدام یا تصمیم مناسب را در مورد آن که به نفع مردم باشد، اتخاذ کند. نخست‌وزیر مکلف لبنان از هفت ماه قبل با رئیس‌جمهور در مورد ساختار دولت آتی اختلاف نظر دارد. در مقابل، سعد حریری به انتقاد عون در تاخیر در تشکیل دولت پاسخ داد. حریری در توئیتی نوشت: «پیام رئیس‌جمهور به پارلمان، به منزله دامن زدن به سیاست وارونه‌سازی حقیقت‌ها و فرار رو به جلو و سرپوش گذاشتن بر رسوایی دیپلماتیک نژاد‌پرستانه وزیر خارجه در قبال برادران در حوزه خلیج (فارس) است.»

 

معطلی عراق در خرید پدافند هوایی روسی

عراق بیش از یک سال است که در نظر دارد سامانه‌های پدافندی پیشرفته خریداری کند اما این امر تاکنون در سایه تهدیدهای آمریکا معطل مانده است. تمایل عراق برای خرید سامانه‌های مزبور مساله‌ای است که پرونده‌ای دیگر در مباحث نظامی بین عراق و آمریکا باز می‌کند. به گزارش ایرنا فروردین‌ماه امسال عراق و آمریکا گفت‌وگوهای راهبردی دوجانبه را ترتیب دادند که در آن بر سر مسائل گوناگون و متعددی از جمله نظامی توافقاتی حاصل شد. البته مسائل نظامی که در آن گفت‌وگو مطرح شد به حضور آمریکا در عراق اشاره داشت و مفاد آن نیز بر سر روند خروج و حضور در پایگاه‌های نظامی بود اما رسانه‌ها همواره از برخی توافقات امنیتی و نظامی بین بغداد و واشنگتن سخن می‌گویند که احتمال می‌رود در سفر سال گذشته الکاظمی به آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفته باشد. عراق از سال گذشته درصدد تقویت قدرت پدافند هوایی خود است و مقامات این کشور اردیبهشت ۹۹ از تصمیم عراق برای خرید سامانه‌های پدافندی روسی خبر دادند. به گزارش ایرنا نایف الشمری معاون رئیس کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق با اشاره به اینکه دولت این کشور تلاش دارد یک سامانه پدافندی پیشرفته خریداری کند، خواستار افزایش حمایت مالی از سیستم دفاع هوایی عراق شد. وی با بیان اینکه جلساتی با مقامات وزارت دفاع این کشور برگزار شده است، ابراز داشت که در بودجه مالی سال ۲۰۲۱، اعتباری (مخصوص) برای تامین تجهیزات پیشرفته نیروهای مسلح عراق برای افزایش سطح به ارتش‌های پیشرفته جهان وجود دارد. الشمری خاطرنشان کرد که «دولت طی چند ماه آینده با شرکت‌های مهم قراردادی را نهایی خواهد کرد تا یک سامانه دفاع هوایی یکپارچه مدرن را در اختیار عراق قرار دهند». معاون رئیس کمیته امنیت مجلس عراق تاکید کرد که «این قرارداد منحصراً در صلاحیت وزارت دفاع است و از طریق وزارت تجهیزات و بخش تسلیحات و کمیته امنیتی و دفاعی مجلس کلیه قراردادهای منعقده بررسی و کنترل خواهد شد». به گزارش ایرنا سال گذشته کمیسیون امنیت و دفاع وقت مجلس عراق از تصمیم خرید سامانه‌های 300‌S- و S-400 روسی توسط عراق خبر دادند.

♦♦♦

ایرنا: انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز کودتای نظامیان در فوریه سال جاری، بیش از ۸۰۲ معترض میانماری در شهرهای مختلف این کشور کشته شده‌اند.

ایلنا: یک روز پس از اعلام مقام‌های ارمنستان مبنی بر اینکه نیروهای جمهوری آذربایجان چند کیلومتر در خاک ارمنستان پیشروی کردند و در اطراف دریاچه سو (سیاه) در نزدیکی مرز دو کشور مستقر شده‌اند، جمهوری آذربایجان رزمایش نظامی پنج‌روزه خود را آغاز کرد.

ایسنا: نماینده ارشد آمریکا در کابل گفت، گروه داعش همچنان یک نیروی «پرتوان» در افغانستان و مسوول حمله مرگبار اخیر است که ده‌ها دختر محصل را به کام مرگ کشید.

فارس: ارتش چین عبور ناوشکن «کورتیس ویلبور» متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان و تحرکات در دریای جنوبی چین را محکوم کرد و گفت این اقدامات صلح و ثبات منطقه شرق آسیا را تهدید می‌کند.

ایسنا: رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه دست داشتن در حمله سایبری به شرکت نرم‌افزاری سولارویندز را که به هکرها دسترسی به بخش‌های بزرگی از دولت آمریکا و همچنین صدها شرکت دیگر را داد، رد کرد.

ایرنا: «نچیروان بارزانی» در دومین سفر هیات بلندپایه آمریکایی در کمتر از ۱۰ روز به بخش کردنشین عراق از نیاز مستمر به حضور نیروهای ائتلاف در این منطقه سخن گفت و خواستار حمایت آنها از نیروهای پیشمرگه کرد شد.

ایلنا: «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، گفت: «اگر طالبان خشونت را انتخاب کنند، منزوی خواهند شد، تحت تحریم قرار می‌گیرند و آمریکا به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.»

فارس: پارلمان اروپا در پیش‌نویس یک گزارش خواستار ایجاد شبکه‌های تلویزیونی ضدروسیه شد و اعلام کرد اتحادیه اروپا باید با همراهی آمریکا یک ائتلاف دو سوی آتلانتیک برای دفاع از دموکراسی در سراسر جهان و مهار روسیه تشکیل دهد.

ایسنا: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیری عراق، در دیدار با جون مانزا، معاون دبیرکل ناتو، بر تلاش برای تقویت روابط با ناتو جهت افزایش توانایی‌های نظامی کشورش تاکید کرد.

ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری تاجیکستان و امامعلی رحمان همتای تاجیکی وی در مورد تحویل رایگان واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به تاجیکستان توافق کردند.

ایسنا: جنبش انصارالله یمن اعلام کرد در یک عملیات جدید تبادل اسرا با نیروهای دولت مستعفی این کشور در مأرب ۱۶ تن از اعضای این جنبش آزاد شدند.

♦♦♦

سکوت روسیه در خصوص درگیری‌های غزه

اعتماد  نوشت: روسیه معتقد است که بیت‌المقدس شرقی باید پایتخت کشور فلسطینی در آینده باشد و بیت‌المقدس غربی هم باید به اسرائیل تعلق داشته باشد. روسیه به جای آنکه تلاش کند حماس و اسرائیل را دور میز مذاکره بنشاند، درخواست تشکیل جلسه گروه چهار خاورمیانه شامل روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا را مطرح کرده است. روسیه می‌داند که اگر در میانه این بحران قدمی به اشتباه بردارد ممکن است روابطش با غرب دستخوش بحران شود چراکه اولویت غرب در خصوص این بحران، حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل است. از سوی دیگر اقتصاد روسیه وابستگی زیادی به صادرات کالاهای روسی به اروپا و وارد شدن ارز دارد. بنابراین مسکو قصد ندارد بهانه‌ای به غرب بدهد تا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه‌اش اعمال کند.

 

زنگ خطر برای غرب

شرق نوشت: چین که یکی از پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است، در ماه جاری میلادی ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده خواهد داشت. پکن قصد دارد از همین فرصت هم برای شکل دادن به نظم جهانی مورد نظر خود استفاده کند. اعضای شورای امنیت که به ریاست دوره‌ای و یک‌ماهه این شورا می‌رسند، دستور کار رسمی شورا را که به عنوان «برنامه کاری» نیز شناخته می‌شود، تبیین می‌کنند. چین تلاش خواهد کرد تا موفقیت در فروش واکسن مشکوک خود در بسیاری از کشورهای قاره آفریقا را یک موفقیت بزرگ جا بزند و آن را «کالای عمومی جهانی» معرفی کند. دستور کار مورد نظر پکن در راستای تلاش‌های این کشور برای تضعیف رهبری جهانی ایالات متحده و دموکراسی در جهان است.

 

نافرمانی مدنی گسترده در کرانه باختری

آرمان ملی نوشت: شهرهای واقع در کرانه باختری و مرزهای ۱۹۴۸ شاهد اعتصاب سراسری فلسطینی‌ها در اعلام بستگی با مردم غزه و بیت‌المقدس است. تمامی فعالیت‌های صنفی، تجاری، آموزشی (از جمله موسسه‌های خصوصی و دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها)، بانک‌ها و وسایل نقلیه در این اعتصاب شرکت کرده‌اند. این کمپین با شعار «اعتصاب از بحر تا نهر» به دعوت رهبران گروه‌های مقاومت آغاز شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته است که پیش‌بینی می‌شود با اعتصاب رانندگان اتوبوس‌ها، هرج و مرج بزرگی در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ ایجاد شود. همچنین احتمال درگیری‌های شدید میان فلسطینی‌ها و نیروهای رژیم صهیونیستی در نقاط ایست و بازرسی در کرانه باختری و اراضی ۱۹۴۸ وجود دارد. اعتصاب سراسری در فلسطین پس از چند دهه صورت می‌گیرد.

 

اقتصاد اسرائیل و پاسخ موشکی غزه

همشهری نوشت: هزینه‌های ناشی از تعلیق فعالیت‌های اقتصادی در مراکز مختلف رژیم صهیونیستی از فرودگاه‌ها گرفته تا مجتمع‌های تجاری نزدیک به 160 میلیون دلار برآورد شده است. فعالیت این مراکز به دلیل حملات موشکی و راکتی بی‌وقفه مقاومت غزه ظرف یک هفته گذشته به حالت تعلیق درآمده است. علاوه بر این، نمی‌توان از هزینه نظامی سنگین جنگ علیه غزه برای رژیم صهیونیستی چشم پوشید. جروزالم پست در این‌باره می‌نویسد: برای هر موشکی که از سامانه گنبد آهنین برای مهار حملات حماس شلیک می‌شود بین 50 تا 80 هزار دلار هزینه می‌شود. برای درک بهتر این هزینه کافی است بدانیم در جریان درگیری‌های اخیر بیش از سه هزار موشک و راکت از سوی غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.