شناسه خبر : 37253 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برجام زنده است

رئیس‌جمهوری: در سال‌های ترامپ آژانس ایستادگی کرد

برجام زنده است

حسن روحانی هفته گذشته، در جلسه هیات دولت گفت: ما باید توضیح بدهیم همه دنیا بدانند که ما محکم در برجام هستیم، ممکن است تعهدات را بنا به دلایلی کاهش داده باشیم، اما اتفاقاً این ما بودیم که برجام را حفظ کردیم اگر ما صبر نمی‌کردیم در این سه سال جنگ اقتصادی برجام باقی نمی‌ماند. برجام به خاطر صبر مردم ایران زنده است. آمریکا که رفته بود اروپا هم که از ترس به کنج خانه رفته بود بقیه هم کاری نمی‌کردند و ما می‌توانستیم خارج شویم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: رابطه ایران با آژانس برای به کرسی نشاندن حرفمان در دنیا و در افکار عمومی و برای این است که از صندلی اتهامی که دشمن می‌خواهد پایین بیاییم و روی صندلی مدعی بنشینیم. راه این کار همکاری با آژانس است و اگر رابطه با آژانس را تخریب کردیم راه و مسیر دیگری باقی نمی‌ماند. اگر این آژانس برابر ترامپ ایستادگی نکرده بود اتفاقات دیگری می‌افتاد. آمریکایی‌ها از نیویورک به وین رفتند که آژانس یک کلمه بگوید ایران به تعهدات‌اش عمل نمی‌کند و مدیرکل آژانس را به نیویورک بردند که با تهدید و تطمیع این حرف را بزند، اما آژانس 15بار تایید کرد که ایران به تعهدات‌اش عمل می‌کند. یکی از شکست‌های ترامپ در همین آژانس بود و برای گرفتن تایید آژانس یک سال در خروج از برجام تاخیر کرد.

روحانی در ادامه یادآور شد: در این ماه‌ها سه کشور اروپایی که پشت سرشان آمریکا بود بی‌دلیل می‌خواستند ما را محکوم کنند که ایران همکاری نمی‌کند، اما آژانس به آنها گفت نه و توطئه آنها خنثی شد. این سه کشور اروپایی خیلی بدهکار ما هستند. ما سه سال صبر کردیم و آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. روابط با آژانس و سازمان ملل برای ما اهمیت دارد. اینها مسائل سیاسی مهم است که باید کسی به آنها فکر کند، مطالعه کرده باشد و سیاست و قانون بلد باشد این‌گونه نیست که آدم همین‌طوری حرفی را بزند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها