شناسه خبر : 29800 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اردوغان دیدار با جان بولتون را رد کرد

نمایندگان مجلس آمریکا دیوار مرزی با مکزیک را هراس‌افکنی ترامپ خواندند

اردوغان دیدار با جان بولتون را رد کرد

وعده خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه حالا دارد ابعاد تازه‌ای می‌یابد. آمریکایی‌ها بعد از اعلام آمادگی ترکیه برای حمله به کردهای شمال سوریه، رفتار دیگری در پیش گرفته‌اند. اگرچه رفتارهای دونالد ترامپ و تصمیمات جنجالی‌اش چندان قابل پیش‌بینی نیست اما در ادامه این احتمال و تغییر تصمیم، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار با جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را نپذیرفت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، روز سه‌شنبه از اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از شرکای کرد واشنگتن در سوریه که آنکارا آنها را «تروریست» تلقی می‌کند، به شدت انتقاد کرد. پیش از این جان بولتون اعلام کرده بود؛ تا زمانی که مطمئن نشویم ارتش ترکیه کردها محفوظ خواهند بود، از سوریه خارج نخواهیم شد. این سخنان واکنش‌های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای ترکیه به همراه داشته است. اردوغان طی سخنانی در آنکارا در مورد این اظهارات بولتون که روز یکشنبه بیان کرد گفت «برای ما غیرقابل قبول و غیرقابل هضم است. جان بولتون اشتباه بزرگی را مرتکب شد».

یک سایت عبری دلایل اختلاف اردوغان و بولتون را فاش کرد

سایت اطلاعاتی عبری‌زبان «دبکا» اعلام کرد که بحران واقعی میان آمریکا و ترکیه وجود دارد که این بحران خود را در مخالفت رئیس‌جمهور ترکیه با استقبال از مشاور امنیت ملی آمریکا نشان داد. به گزارش ایسنا، سایت دبکا اعلام کرد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به تنهایی به ترکیه سفر نکرد بلکه جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضدداعش نیز همراه وی بود و هیات آمریکایی می‌خواست پیشنهاداتی را درباره بحران ترکیه با کردها ارائه دهد، اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با تمامی اینها مخالفت کرد و دیدار با بولتون را نپذیرفت. این سایت اعلام کرد: بولتون قصد داشت به اردوغان پیشنهاد بدهد که به توافق مشترکی درباره فعالیت ارتش ترکیه در سوریه در مناطقی که نیروها یا ساکنان کرد در آنجا حضور ندارند، برسند؛ به عبارت دیگر آمریکا با ورود ارتش ترکیه به مقرها و پادگان‌های ارتش آمریکا که تخلیه خواهد شد، مخالفت کرده است. دبکا احتمال داد که ترکیه عملیات نظامی در شرق فرات سوریه را انجام دهد.

پمپئو: ترامپ بابت حمایت از کردها تضمین گرفته است

وزیر خارجه آمریکا پیش از ترک واشنگتن در قالب سفردوره‌ای خود به کشورهای عربی اعلام کرد، ترکیه متعهد شده بعد از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از شبه‌نظامیان کرد در سوریه «حمایت» کند. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، این تضمین را دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا شخصاً از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گرفته است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پمپئو این اظهارات را با علم به اینکه اردوغان بارها به نابودی گروه‌های کرد مورد حمایت واشنگتن در شمال سوریه تهدید کرده و آنها را در کنار پ‌ک‌ک گروه‌های تروریستی می‌داند، مطرح کرد. پمپئو اظهار کرد،‌ تعهد کشورش در نابودی داعش در تمام نقاط جهان نهفته است. اردوغان پیشتر از اعلام ترامپ درباره تصمیمش برای خروج از سوریه با او تلفنی صحبت کرده بود. پمپئو همچنین قبل از ترک واشنگتن در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا هدف اصلی سفرش به خاورمیانه را ادامه تلاش برای تشکیل ائتلافی با حضور کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، کشورهای دیگر و اسرائیل برای تقابل با ایران اعلام کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: این ائتلاف باید علیه ایران باشد تا فعالیت‌های این کشور را در منطقه متوقف کند.

برای عملیات در سوریه از کسی اجازه نمی‌گیریم

همچنین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد و گفت که آنکارا برای انجام این عملیات از کسی اجازه نمی‌گیرد. به گزارش فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه گفت این خروج می‌تواند خلأهایی در این منطقه ایجاد کند. به گزارش شبکه «تی‌آر‌تی» ترکیه، کالین در این مورد هشدار داد و گفت: «نباید اجازه داد خروج آمریکا از شمال سوریه منجر به ایجاد خلأ در این منطقه شود و گروهک‌های تروریستی این خلأها را پر کنند.» کالین که بعد از دیدار با «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا طی نشست خبری سخنرانی می‌کرد، در مورد وضعیت شهر منبج سوریه که از ماه‌ها پیش، ترکیه و آمریکا گشت مشترک در این شهر ایجاد کرده‌اند، نیز گفت: «در خصوص اهمیت عدم تاخیر نقشه راه منبج بیش از پیش به همتایان آمریکایی خود تاکید کرده‌ایم.»

نماد آمریکا باید مجسمه آزادی باشد نه دیوار!

یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته واکنش نمایندگان آمریکا به تعطیلی دولت و اقدامات ترامپ و مساله دیوار مکزیک بود. رئیس جدید مجلس نمایندگان و رهبر اقلیت سنا معتقدند دونالد ترامپ با تاکید بر ناامنی مرز مکزیک قصد هراس‌افکنی دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه‌شب در هجدهمین روز از تعطیلی دولت درباره امنیت مرزی سخنرانی کرد و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور چارلز شومر، رهبر اقلیت سنا پاسخ دموکرات‌ها را به او منتقل کردند. ترامپ در سخنانی جنجالی گفته است دولت فدرال همچنان به یک دلیل بسته مانده است و آن این است که دموکرات‌ها حاضر به تامین هزینه امنیت مرزی نیستند. این در حالی است که دموکرات‌ها 3 /1 میلیارد دلار برای تامین تدابیر امنیت مرزی مثل تقویت شناسایی و تقویت حصارها پیشنهاد داده‌اند اما از ساخت دیوار مرزی دونالد ترامپ حمایت نمی‌کنند. اندکی پس از سخنان ترامپ، نانسی پلوسی و چارلز شومر پاسخ او را دادند. آنها این وضعیت را نبردی میان استفاده دونالد ترامپ از «ترس» دانسته و تاکید کردند او با سوءاستفاده از نگرانی مردم خواستار ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک می‌شود. پلوسی گفت: متاسفانه بیشتر آنچه از رئیس‌جمهوری ترامپ حین این تعطیلی بی‌معنا شنیدیم مملو از اطلاعات غلط و حتی عناد بوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا ترس را انتخاب کرده است. ما می‌خواهیم با حقایق آغاز کنیم. سناتور چارلز شومر هم با تایید اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت دونالد ترامپ از مقامش برای ایجاد بحران استفاده می‌کند. او افزود: اکثر روسای جمهوری از دفترشان برای رسیدگی به مهم‌ترین اهداف استفاده می‌کنند.

گوترش خواستار استقرار ۷۵ ناظر آتش‌بس در یمن شد

دبیرکل سازمان ملل خواهان استقرار ۷۵ ناظر در شهر و بندر الحدیده به مدت شش ماه شده است. به گزارش ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: اوضاع یمن به‌خصوص وضعیت شهر الحدیده بسیار پیچیده است. وی فاش کرد، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن امروز شورای امنیت را در جریان میزان تعهد و پایبندی طرف‌های بحران در زمینه اجرای توافقنامه سوئد خواهد گذاشت. دوجاریک تاکید کرد، گوترش نسبت به تداوم پایبندی به توافقنامه سوئد و تعهد طرف‌های درگیر به توافقنامه مذکور امیدوار است. وی نسبت به اعلام آمادگی کویت برای میزبانی از دور جدید مذاکرات میان طرف‌های بحران یمن نیز ابراز خرسندی کرد. به گزارش اسکای‌نیوز،‌ از طرفی، گوترش از شورای امنیت خواسته است با استقرار ۷۵ ناظر در شهر و بندر الحدیده در غرب یمن برای شش ماه موافقت کند تا به نظارت بر آتش‌بس و استقرار مجدد نیروهای طرفین درگیری بپردازند. شورای امنیت با ۱۵ عضو خود حدوداً ۲۰ ژانویه که دوره ماموریت ۳۰روزه تیم ناظر اولیه به رهبری پاتریک کامرت، ژنرال هلندی خاتمه می‌یابد به این درخواست گوترش جامه عمل می‌پوشاند.

طالبان با آمریکا در قطر دیدار نمی‌کند

طالبان افغانستان اعلام کرد که نشست این گروه با مقامات آمریکایی که قرار بود روز چهارشنبه در قطر برگزار شود به دلیل وجود اختلافات در دستور کار این نشست برگزار نشده است. به گزارش تسنیم، نشست دوروزه صلح افغانستان قرار بود چهارشنبه بین طالبان و مقامات آمریکایی به میزبانی قطر برگزار شود اما به دلیل اختلاف درباره چگونگی برگزاری این نشست و دستور کار جلسه، لغو شد. «جان بس» سفیر آمریکا در افغانستان نیز درباره این نشست در توئیتی اظهار داشت: گزارش‌ها درباره گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا در روز چهارشنبه «دقیق نیست». وی افزود: طالبان باید همان اندازه که با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند با افغان‌ها نیز گفت‌وگو کنند. پس از آن نیز سفارت آمریکا در کابل در توئیت دیگری تاکید کرد که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برای پایان دادن به بحران ضروری است.

برزیل از پیمان مهاجرتی سازمان ملل خارج شد

منابع آگاه می‌گویند برزیل رسماً از پیمان مهاجرتی سازمان ملل خارج شده و آن را ناکارآمد اعلام کرده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، یک منبع دیپلماتیک وابسته به برزیل، از خروج این کشور از توافق مهاجرتی سازمان ملل خبر داد. به این ترتیب، برزیل که از اوایل سال میلادی جاری (۲۰۱۹) حزب راست افراطی زمام دولت آن را بر عهده گرفته است، همان‌طور که وعده داده بود در این مورد نیز از آمریکا پیروی کرد. این در حالی است که «ارنستو آراجو» وزیر خارجه برزیل ماه گذشته میلادی و قبل از آنکه رسماً عهده‌دار این مقام شود، از تمایل برای خروج از این پیمان بین‌المللی خبر داده بود. به ادعای برزیل و آمریکا، پیمان مهاجرتی سازمان ملل آن‌گونه که باید پاسخگوی معضل مهاجرت در سطح جهانی نیست. این در حالی است که آراجو به‌رغم عدم پایبندی به پیمان مهاجرتی سازمان ملل، از تداوم پذیرش پناهجو از کشور همسایه -ونزوئلا- خبر داد اما مدعی شد که هدف اصلی احیای دموکراسی در این کشور است.

«عبدالمهدی» استقرار نظامیان آمریکایی جدید در عراق را رد کرد

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که هیچ اطلاعاتی در خصوص حضور تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی در این کشور دریافت نکرده است. به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، عادل عبدالمهدی افزود: ما شاهد کاهش پی‌درپی تعداد نظامیان آمریکایی و خارجی در عراق در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستیم. نخست‌وزیر عراق همچنین در خصوص تکمیل کابینه این کشور اعلام کرد که اسامی بقیه نامزدها برای تصدی سه وزارتخانه خالی را بین ائتلاف‌های سیاسی این کشور منتشر کرده است تا قبل از رفتن به پارلمان جهت رای‌گیری، بر سر این نامزدها اجماع حاصل شود. وی افزود: قبل از اینکه به پارلمان برویم، فهرست اسامی بقیه کاندیداها را برای کسب موافقت ائتلاف‌های سیاسی ارسال کردیم. پارلمان عراق طی ماه‌های گذشته به ۱۹ وزیر پیشنهادی از بین ۲۲ وزیر برای تصدی پست‌ها در وزارتخانه‌ها رای اعتماد داده و وزارت دفاع، کشور و دادگستری عراق همچنان بدون وزیر باقی مانده است. نخست‌وزیر عراق در مورد اوضاع مرز مشترک سوریه و عراق نیز گفت نیروهای امنیتی این کشور با دقت بر منطقه‌ای که عناصر باقی‌مانده داعش در شرق سوریه آن را در اشغال خود دارند، نظارت دارند و نیروی هوایی عراق بارها آنها را هدف قرار داده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها