شناسه خبر : 26082 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران بانکی در بالتیک

رئیس بانک مرکزی لتونی به جرم فساد مالی دستگیر شد

لتونی اعلام کرد روسیه ممکن است بحران فراگیر در صنعت بانکداری حوزه بالتیک را شعله‌ورتر کند. وزیر دفاع لتونی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این احتمال وجود دارد که عملیات اطلاعاتی سازمان‌یافته‌ای از خارج در حال رخ دادن باشد، عملیاتی که از نظر ساختار و اجرا مشابه با دوره‌های قبل از انتخابات در ایالات متحده، فرانسه و آلمان است.»

لتونی اعلام کرد روسیه ممکن است بحران فراگیر در صنعت بانکداری حوزه بالتیک را شعله‌ورتر کند. وزیر دفاع لتونی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این احتمال وجود دارد که عملیات اطلاعاتی سازمان‌یافته‌ای از خارج در حال رخ دادن باشد، عملیاتی که از نظر ساختار و اجرا مشابه با دوره‌های قبل از انتخابات در ایالات متحده، فرانسه و آلمان است.» در حالی که این مقام لتونیایی صریحاً نامی از روسیه نبرد، اما وزارت دفاع با استناد به رویدادهای اخیر نظیر انتشار عکس‌هایی که از حضور ایلمارس ریمسویچ، رئیس بانک مرکزی لتونی در روسیه خبر می‌داد، از تلاش احتمالی روسیه برای آسیب زدن به تصویر این کشور در اذهان عمومی قبل از انتخابات ماه اکتبر خبر داد. این هشدار در حالی اعلام شده که چندی پیش رابرت مولر بازرس ویژه ایالات متحده 13 روسی را به برگزاری کمپین‌های ضداطلاعاتی علیه انتخابات 2016 آمریکا متهم کرد. بیانیه وزارت دفاع لتونی آخرین برگ از اوراق رسوایی عظیمی است که در کشر دو میلیون‌نفری چسبیده به روسیه افشا می‌شود.

لتونی که مرکز بانکداری منطقه است، از مدت‌ها پیش در خصوص اجرای قوانین پولشویی مورد مواخذه قرار گرفته است. این نگرانی‌ها زمانی که ریمسویچ به دلیل پرونده رشوه به مدت یک هفته بازداشت شد، شدت گرفته است. رئیس 52ساله بانک مرکزی لتونی از سال 2001 سکاندار بخش بانکداری این کشور است و باسابقه‌ترین بانکدار در میان تمامی اعضای شورای حکمرانی بانک مرکزی اروپا به شمار می‌آید. لتونی از سال 2014 و با پذیرفتن یورو به عنوان واحد پولی خود به این شورا پیوسته است. 

ریمسویچ که با قرار وثیقه آزاد شده است هرگونه اتهام در خصوص دریافت رشوه‌ را رد کرده و ادعا می‌کند بانکداران علیه او تبانی کرده‌اند. در حالی که مقامات لتونیایی او را برای استعفا از سمت خود تحت فشار قرار داده‌اند، ریمسویچ خود را بی‌گناه می‌داند. دفتر پیشگیری و مبارزه با فساد لتونی که او را بازداشت کرده بود، اعلام کرده این مقام ارشد بانک مرکزی دست‌کم 100 هزار یورو را به عنوان رشوه قبول کرده است. از سوی دیگر، پلیس لتونی نیز یک شکایت‌نامه 39صفحه‌ای از بانک نورویک را به بدنه داوری بانک جهانی فرستاده است که در آن به عالی‌رتبه‌ترین مقام بانکداری لتونی که همان ریمسویچ است اشاره شده است.

 بانک مرکزی اروپا نیز به دلیل نامشخص بودن جزئیات این پرونده از اظهار نظر رسمی در خصوص اتهام رشوه او خودداری کرده است. هر چقدر اوضاع در ریگا پایتخت لتونی پیچیده‌تر شود، فشارها بر ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص حل یکی از وخیم‌ترین اتهامات علیه یکی از اعضای شورای حکمرانی بیشتر خواهد شد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها