شناسه خبر : 44847 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کیسینجر در چین

فرزند بایدن چه جرمی مرتکب شده است؟

«هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی و «دوست قدیمی» چین به‌تازگی مورد استقبال گرم این کشور قرار گرفت و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین با او دیداری در پکن داشت. سفر کیسینجر به چین به یکی از موضوعات داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و کاربران شبکه‌های مجازی واکنش‌های متفاوت و مثبتی نسبت به سفر او داشتند؛ اما در این میان برخی از آمریکایی‌ها ادعا کردند که این حجم از احترام به کیسینجر یک «تله» است.» روزنامه گلوبال‌تایمز در مطلبی با اشاره به سفر اخیر هنری کیسینجر به چین نوشت: شی جین‌پینگ دیداری با کیسینجر در ویلا شماره ۵ مهمانخانه ایالتی دیائویوتای پکن برگزار کرد؛ جایی که این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی ۵۲ سال پیش «ژو انلای»، نخست‌وزیر وقت چین را در آنجا ملاقات کرد. او در سفر اخیرش همچنین با وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجه چین و لی شانگفو، وزیر دفاع این کشور دیداری داشت. با نگاهی به مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های اخیر کیسینجر می‌توان دریافت که او نگرانی‌های جدی درباره تحولات کنونی روابط چین-آمریکا دارد. شاید به همین دلیل است که او نسبت به سفرش به چین در سن ۱۰۰سالگی اصرار ورزید. مردم چین می‌دانند که سفر طولانی به چین در راستای روابط واشنگتن-پکن برای یک آدم ۱۰۰ساله آسان نیست و به همین دلیل به تلاش‌هایش عمیقاً آگاه هستند. با این حال، کاخ سفید نسبت به سفر راحت کیسینجر به چین ابراز تاسف کرد زیرا بسیاری از مقامات فعلی آمریکایی نمی‌توانند به پکن سفر کنند. در این خصوص، برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها معتقدند پکن در حال بازی با کارت «دوست قدیمی» است و برخی دیگر ادعا می‌کنند که این حرکت بسیار شبیه به استراتژی‌های چین است.

مین‌زدایی از اوکراین چقدر طول می‌کشد؟

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به داده‌های دولت کی‌یف و چند گروه غیردولتی پاکسازی مین گزارش کرد، درگیری با روسیه باعث شده تا اوکراین به کشوری با بیشترین مین در جهان بدل شود. این روزنامه همچنین نوشت، تقریباً یک‌سوم اراضی اوکراین تحت‌تاثیر این درگیری‌ها قرار گرفته و احتمالاً عملیات جدی برای مین‌روبی نیاز دارد. براساس اعلام اندیشکده اسلواکیایی «GLOBSEC» همچنین بیش از ۶۷ هزار مایل مربع معادل ۱۷۳ هزار و ۵۲۹ کیلومترمربع از اراضی اوکراین با ابزارآلات منفجرنشده آلوده شده است. کرگ کروتر، مدیر «برنامه غیردولتی گروه مشورتی مین» در انگلیس به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: مقدار زیاد مهمات در اوکراین در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. چیزی شبیه آن نیست. بر اساس داده‌های سازمان ملل، ۳۰۰ غیرنظامی از جمله ۲۲ کودک در نتیجه حوادث مرتبط با مهمات منفجرنشده در بازه زمانی فوریه ۲۰۲۲ و جولای ۲۰۲۳ کشته شده‌اند. مین و سایر مهمات منفجرنشده همچنین باعث زخمی شدن ۶۳۲ غیرنظامی دیگر نیز در همین بازه زمانی شده است. واشنگتن‌پست همچنین گزارش کرد، هر دو طرف درگیری به صورت فعالانه از مین در حملات خود استفاده کرده‌اند. آمریکا نیز با تامین گلوله‌های ۱۵۵میلی‌متری توپخانه که باعث ایجاد میدان‌های مین موقت می‌شود، در کاشت مین در اراضی اوکراین مشارکت داشته است. دیگر مهمات ساخت آمریکا که به اوکراین ارسال شده مین‌های ضدتانک M۲۱ است که قدرت خودتخریبی ندارد.

پرونده اتهامات جنایی فرزند بایدن باز است

بازرسان جمهوریخواه احتمال می‌دهند که پرونده اتهامات جنایی پسر رئیس‌جمهور این کشور همچنان باز باقی بماند. به نقل از اسپوتنیک، پسر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا همچنان با ده‌ها اتهام جنایی در پرونده‌های مختلف روبه‌رو است. بازرسان جمهوریخواه اعلام کردند که اگرچه «هانتر بایدن» پسر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ماه گذشته با دادستان‌های فدرال در مورد دو جرم مالیاتی و یک پرونده اسلحه به توافق رسید، اما این بدان معنا نیست که پرونده جنایی وی بسته شده است. «جیمز کامر» رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص اعلام کرد که انتظار می‌رود بین شش تا ۱۰ مورد ارجاع جنایی در خصوص پرونده هانتر بایدن به وزارت دادگستری ارائه کند. رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد ارجاعات جنایی پسر رئیس‌جمهور آمریکا شواهدی را شامل می‌شود مبنی بر اینکه وی قانون آمریکا را با دست داشتن در جرائمی با محوریت اعمال جنسی غیرقانونی، نقض کرده است. به گفته کامر، «مارجوری تیلور گرین» نماینده جمهوریخواه روز چهارشنبه شواهد کافی در این خصوص ارائه کرد که نشان می‌دهد پسر رئیس‌جمهور آمریکا قانون این کشور را زیر پا گذاشته است.

آتش خشم در جامعه مسلمانان جهان

قرآن‌سوزی در سوئد که واکنش‌های خشمگینانه‌ای را در کشورهای اسلامی برانگیخته، این سوال را مطرح کرده که چرا چنین عملی در این کشور اروپایی مجاز است. برخی از مقام‌ها و سیاستمداران سوئد بر این نظرند که «ممنوعیت قرآن‌سوزی در فضای عمومی» با توجه به قوانین این کشور، اقدامی دشوار خواهد بود. در سوئد هیچ قانونی وجود ندارد که به‌طور خاص سوزاندن یا هتک حرمت قرآن یا کتاب‌های مقدس سایر ادیان را ممنوع کند. به این ترتیب آیا مقام‌های سوئد می‌توانند جلوی چنین اعمالی را بگیرند؟ در پی سوزاندن یک نسخه قرآن توسط یک پناهجوی عراقی در استکهلم، بسیاری از کشورهای اسلامی از دولت سوئد خواستند تا از قرآن‌سوزی در این کشور جلوگیری کند. صدور مجوز چنین تجمعاتی در سوئد از اختیار پلیس این کشور است.  از آنجا که در سوئد تضمین‌هایی برای تجمعات و تظاهرات عمومی در قانون اساسی سوئد در نظر گرفته شده است، پلیس این کشور باید دلایل خاصی مانند وجود خطرات امنیتی را برای رد درخواست‌های برگزاری تظاهرات یا تجمعات اعتراضی بیان کند. پلیس استکهلم در ماه فوریه دو درخواست متوالی آتش‌زدن قرآن را با استناد به ارزیابی‌های سرویس‌های امنیتی سوئد رد کرد، زیرا بر این نظر بود که چنین اقدام‌هایی می‌تواند امکان حملات تروریستی علیه این کشور را افزایش دهد. اما دادگاه استیناف سوئد بعداً اعلام کرد که پلیس این کشور دلایل کافی برای ممنوع کردن قرآن‌سوزی ندارد و تصمیم گرفته‌شده توسط پلیس استکهلم را لغو کرد. بر اساس قوانین سوئد، تحریک گروه‌هایی از مردم بر اساس نژاد، قومیت، مذهب، گرایش جنسی یا هویت جنسی ممنوع است. برخی بر این نظرند که قرآن‌سوزی باعث تحریک مسلمانان می‌شود و باید با آن بر اساس قوانین فعلی سوئد که نفرت‌پراکنی را ممنوع می‌کند، برخورد کرد. در مقابل، برخی دیگر می‌گویند که چنین اعمالی دین اسلام و نه پیروان آن را هدف قرار می‌دهد، بنابراین از نظر آنها چنین عملی انتقاد از دین تحت پوشش آزادی بیان است. همزمان پلیس سوئد به دنبال تشکیل پرونده قضایی برای فردی است که در ماه ژوئن و جولای اقدام به قرآن‌سوزی کرد. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، البته تشکیل چنین پرونده قضایی با اتهام نفرت‌پراکنی به نظر دادستان‌های سوئد بستگی دارد که آیا برای او به‌طور رسمی کیفرخواست صادر کنند یا خیر. برخی از مسلمانان سوئد که از قرآن‌سوزی اخیر در این کشور به‌شدت ناراحت هستند، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا پلیس سوئد اجازه هتک حرمت به کتب مقدس سایر ادیان را می‌دهد یا خیر. چندی پیش یک مرد مسلمان درخواست مجوز برای سوزاندن نسخه‌هایی از تورات و انجیل در مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم را ارائه کرد.

اسرائیل در وضعیت اضطرار

طرح کابینه اسرائیل برای تغییرات قضایی در پارلمان تصویب شد. مخالفان هنگام رای‌گیری، صحن پارلمان (کنست) را ترک کردند. این طرح با 64 رای مثبت بدون رای منفی یا ممتنع تصویب شد. پارلمان اسرائیل 120 عضو دارد. این طرح با اعتراضات گسترده‌ای در داخل و خارج از اسرائیل روبه‌رو است. منتقدان می‌گویند این طرح استقلال دستگاه قضایی اسرائیل را زیرسوال می‌برد. طرح کابینه اسرائیل به رهبری نتانیاهو (نخست‌وزیر) برای تغییرات قضایی به نام «اصلاحات قضایی» شناخته می‌شود. براساس این طرح در صورت تصویب پارلمان، احکام دادگاه عالی اسرائیل، بی‌اثر می‌شود. دادگاه عالی، بالاترین مرجع قضایی اسرائیل است.

براساس بخش دیگری از این طرح، اختیارات دولت در کمیته تعیین قضات دادگاه عالی، افزایش می‌یابد و به مرحله تعیین‌کننده می‌رسد. منتقدان می‌گویند با این طرح، استقلال دستگاه قضایی نقض می‌شود چون پارلمان می‌تواند احکام دادگاه عالی را نادیده بگیرد و کنار بزند. همچنین دستگاه قضایی به نهاد زیرمجموعه و پیرو پارلمان و دولت تبدیل می‌شود. اسرائیل از شش ماه قبل تاکنون درگیر اعتراضات گسترده خیابانی علیه این طرح است. در روز سرنوشت‌ساز رای‌گیری در پارلمان اسرائیل درباره اصلاحات جنجالی دستگاه قضایی این کشور، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان در مقابل پارلمان اسرائیل از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند و شماری از آنها را دستگیر کردند. ماه‌ها آشفتگی در اسرائیل از جمله برپایی بزرگ‌ترین اعتراض‌های خیابانی تاریخ اسرائیل، روز دوشنبه همزمان با رای‌گیری کنست به اوج خود رسید. به‌طوری که حدود ۱۵۰ شرکت بزرگ از جمله بانک‌ها، به نشانه اعتراض امروز هم به اعتصاب‌های خود ادامه دادند. هدف این اصلاحات، محدود کردن اختیارات دادگاه‌هاست که به گفته کابینه بیش از حد گسترده شده؛ اما مخالفان می‌گویند این اصلاحات می‌تواند جایگاه اسرائیل را به عنوان یک نظام مردم‌سالار به خطر بیندازد. اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل در «وضعیت اضطرار ملی» قرار دارد و از رهبران سیاسی خواست تا به مصالحه برسند.

آقای گانگ غیب شد

وزیر خارجه چین، برکنار شد. آقای «چین گانگ» از یک ماه قبل غیب شده و هیچ‌کس نمی‌داند کجاست. حالا امروز بعد از گذشت یک ماه ناپدیدی، خبر برکناری او منتشر شد. آن‌گونه که عصر ایران گزارش داده است، با این برکناری، وزیر خارجه سابق یعنی «وانگ یی»، دوباره وزیر شد. آقای «چین گانگ» از دسامبر گذشته تاکنون وزیر خارجه بود. «وانگ یی» تا دسامبر 2022 وزیر خارجه چین بود اما بعد از آن به سمت «رئیس کمیسیون سیاست خارجی حزب کمونیست چین» ارتقا یافت. حالا اما با برکناری وزیر خارجه فعلی، دوباره وزیر خارجه شد. در چین، عالی‌ترین مقام سیاست خارجی و دیپلماتیک،‌ نه وزیر خارجه بلکه «رئیس کمیسیون سیاست خارجی حزب کمونیست چین» است. آقای «چین گانگ» وزیر امور خارجه برکنارشده چین از حدود یک ماه اخیر، غیب شده بود و خبری از او نبود. حتی سفر وزیر خارجه انگلیس هم به پکن به همین دلیل لغو شد. «گانگ» وزیر خارجه برکنار‌شده قبلاً سفیر چین در آمریکا بود.

♦♦♦

ایسنا: رسانه آمریکایی بلومبرگ ارزیابی کرد، اکثریت پناهجویان اوکراینی که خاک کشورشان را به دلیل تبعات جنگ ترک کرده‌اند زنان هستند و این کشور برای بازسازی خسارات جنگ نیاز مبرمی به بازگشت این زنان دارد.

مهر: پلیس ایالت ماساچوست آمریکا هویت جسد کشف‌شده در بیرون از ملک رئیس‌جمهور اسبق این کشور را شناسایی کرد. براساس گزارش‌ها، تافاری کمپل، آشپز آفریقایی-آمریکایی ۴۳ساله اوباما، در حال «پدل‌بوردینگ» غرق شده است.

تسنیم: انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه اظهار داشت طی شش ماه سال جاری میلادی بیش از ۱۵ هزار پناهجوی افغان از این کشور اخراج شده‌اند.

ایسنا: یک نشریه آمریکایی ادعا کرد، روسیه در سال ۲۰۲۳ به میزان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پهپاد از چین وارد کرده است.

ایرنا: رابرت کندی جونیور نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا سانسور دولتی را محکوم کرد و هشدار داد سرکوب آزادی بیان از سوی دولت می‌تواند تبعات فاجعه‌باری داشته باشد.

تسنیم: «محمد عبدالکبیر»، معاون سیاسی نخست‌وزیری طالبان، اظهار داشت هیات حاکمه افغانستان به دنبال تعامل مثبت با جهان است اما حاضر به معامله بر سر اصول اسلامی نیست.این در حالی است که هفته‌های گذشته مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل از شرایط ایجادشده در افغانستان ابراز نگرانی کردند. طالبان در افغانستان بعد از گذشت یک سال تغییراتی ایجاد می‌کند که باعث شگفتی ناظران بین‌المللی شده است. در آخرین اقدام تمامی آرایشگاه‌ها به دستور دولت طالبان بسته شده است.

تسنیم: وزارت دفاع تایوان می‌گوید که در ۲۴ ساعت، ۳۷ جنگنده و هفت ناو چینی را در حال گشت‌زنی در اطراف تایوان رهگیری کرده است.

مهر: نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، می‌گوید که وقوع جنگ دوباره بین ایروان و باکو «بسیار محتمل» است. به گفته وی مادامی که یک توافق صلح به امضا نرسد و پارلمان دو کشور چنین معاهده‌ای را تایید نکنند، مسلماً جنگ جدید با آذربایجان خیلی محتمل است. ارمنستان در سال ۲۰۲۰ در جنگی بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، شکست خورد.

♦♦♦

بلژیک محو می‌شود؟

شرق نوشت: دیر یا زود، بلژیک ممکن است دیگر وجود نداشته باشد. این کشور کوچک اروپای غربی که مقر اتحادیه اروپا و همچنین میزبان ناتو است، مدت‌هاست که زیست سیاسی-ملی ناکارآمدی داشته است. این کشور با بیش از ۵۰۰ روز زمان که صرف تشکیل دولت ائتلافی کرده، صاحب رکورد طولانی‌ترین زمان تشکیل یک دولت بعد از انتخابات است. اکنون تنش‌ها بین فالندری‌ها در شمال و همچنین والونی‌ها که در جنوب این کشور هستند، شدت گرفته و این موضوع می‌تواند به قیمت تجزیه بلژیک تمام شود.

 

فروکش کردن موج مهاجرت

هم‌میهن نوشت: اروپا در سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده‌ای در آمار مهاجرت بوده است. این رشد زیاد ناشی از جنگ‌ها و مشکلات اقتصادی در چندین منطقه از جمله سوریه، جنوب آسیا، شمال آفریقا و اخیراً اوکراین است. تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، فشارهایی را به اتحادیه اروپا، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ ارتباطی، بر سر نحوه برخورد با موج مهاجران ایجاد کرد. بخش عمده‌ای از این اصطکاک فروکش کرده است. دلیلش هم تا حدی این بوده که بسیاری از اوکراینی‌هایی که به واسطه تهاجم اولیه فرار کرده بودند، از آن زمان تاکنون به کشور خود بازگشته‌اند.

 

روابط آمریکا و اسرائیل در خطر است

اعتماد نوشت: موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داده است که روابط ویژه آمریکا و این رژیم «در خطر» است. این موسسه اعلام کرده است: بدون ارزش‌های مشترک، هیچ منافع مشترک و روابط ویژه‌ای میان اسرائیل و آمریکا وجود ندارد و برای اولین‌بار در تاریخ روابط دو طرف، واشنگتن نگران است که اسرائیل دیگر یک دولت دموکراتیک نخواهد بود. اختلافات دولت بایدن و کابینه نتانیاهو طی مدت اخیر بالا گرفته است، به‌طوری که برخی شخصیت‌های نزدیک به نتانیاهو بارها مدعی شده‌اند که دولت بایدن از اعتراضات علیه این کابینه حمایت می‌کند.

 

در اسپانیا چه خبر است؟

دنیای اقتصاد نوشت: نتایج انتخابات پارلمانی در اسپانیا نشان داد که هیچ حزبی حمایت لازم برای حکومت را به دست نیاورده و کشور را با هفته‌ها بلاتکلیفی مواجه کرده است. پس از انتخابات ملی که هیچ حزبی از حمایت کافی برای تشکیل دولت برخوردار نشد، دچار بلاتکلیفی سیاسی شد که به احتمال زیاد منجر به هفته‌ها رایزنی یا احتمالاً رای‌گیری جدید در اواخر سال جاری میلادی خواهد شد. نتایج نشان داد که اکثر آرا بین راست میانه و چپ میانه تقسیم شده است. اما نه حزب حاکم سوسیالیست نخست‌وزیر پدرو سانچز و نه مخالفان محافظه‌کار او آرای کافی برای حکومت در پارلمان ۳۵۰ کرسی به‌دست نیاوردند.