شناسه خبر : 37189 لینک کوتاه

خطر مرگبار احیای داعش

ممنوعیت صادرات عناصر معدنی نادر به آمریکا

فایننشال‌تایمز گزارش داد که چین به دنبال محدود کردن صادرات برخی مواد معدنی نادر است که برای پیمانکاران دفاعی آمریکا مانند لاکهید مارتین مهم است. به گزارش تسنیم، این شرکت‌ها از مواد معدنی مذکور برای تولید تسلیحات تخصصی و جت‌های جنگنده اف‌35 استفاده می‌کنند. فایننشال‌تایمز به نقل از یک مشاور دولتی چین نوشت: دولت می‌خواهد بداند که اگر چین ممنوعیت صادراتی (بر روی این محصولات) اعمال کند، آیا آمریکا در تولید جنگنده‌های اف‌35 با مشکل مواجه خواهد شد یا خیر. اگرچه عده‌ای تصور می‌کردند با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، روابط پکن و واشنگتن بهبود یابد، اما در عمل به نظر می‌رسد نه‌تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه تنش‌ها به ویژه در مورد دریای جنوبی چین نیز افزایش یافته است. اما این پرسش مطرح است که چرا با وجود تغییر دولت در آمریکا، «چین‌هراسی» یا به تعبیر درست‌تر «مهار چین» در سرلوحه کار دولت‌های آمریکا قرار گرفته است؟ از منظر بسیاری از کارشناسان، دولتمردان آمریکا از قدرت فزاینده چین احساس خطر می‌کنند.

 

دریای عمان میزبان رزمایش مشترک آمریکا و روسیه

رزمایش دریایی «امان-21» با مشارکت چندین کشور از جمله روسیه و آمریکا در بخش‌هایی از دریای مکران آغاز شد. به گزارش خبرگزاری «تاس»، فرماندهی این رزمایش اعلام کرد که کشتی‌های نیروی دریایی 10 کشور برای تعامل در زمینه تامین امنیت مناطق تردد و دفع تهدیدات دزدی دریایی، عملیات مشترک آموزشی را در دریا انجام خواهند داد. بر اساس این گزارش، روسیه با ناوگان دریای سیاه خود که متشکل از ناوچه «دریاسالار گریگوروویچ» با یک بالگرد مستقر در عرشه و کشتی گشت‌زنی «دیمیتری روگاچف» است، در این رزمایش حضور دارد. کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده، چین، انگلیس، ژاپن، ترکیه، پاکستان و سایر کشورها نیز در این رزمایش شرکت می‌کنند. خبرگزاری تاس از مشارکت 45 کشور از جمله نظامیان کشورهای عضو ناتو، روسیه، ایران و اوکراین و برخی ناظران از جمله سوئیس در بخش‌هایی از این رزمایش گسترده خبر داد. بخش رزمایش در بندرگاه این رزمایش روزهای گذشته در بندر کراچی در پاکستان و با تمرین عملیات ضدترور خاتمه یافت. این رزمایش در 16 فوریه (سه شنبه 28 بهمن) به پایان می‌رسد. این در حالی است که نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین نیز تا چند روز دیگر یک رزمایش برگزار می‌کنند. سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های روسی به برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی ایران، چین و روسیه در هفته‌های آتی اشاره کرد. «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با شبکه خبری «ریا نووستی» گفت روسیه، ایران و چین در اواسط فوریه (اواخر بهمن) یک رزمایش در اقیانوس هند برگزار می‌کنند. به گفته این دیپلمات روس، در این رزمایش، عملیات جست‌وجو و نجات و تامین امنیت تردد دریایی تمرین می‌شود. آخرین رزمایش دریایی این سه کشور دسامبر (آذر) ۲۰۱۹ برگزار شد.

 

احیای داعش در سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الحره، مسوولان آمریکایی هشدار دادند که داعش در حال حاضر به سرعت اردوگاه‌های پرازدحام از آوارگان و در راس آنها اردوگاه الهول را به پایگاهی برای عملیات‌های تروریستی خود تبدیل می‌کند. آنها اعلام کردند خشونت وحشیانه که دیرزمانی است داعش آن را در پیش گرفته است، تنها بخشی از مشکل است. یک مسوول آمریکایی گفت: دستگاه‌های امنیتی در الهول برای مقابله با عضوگیری داعش و جمع‌آوری پول و منابع مالی توسط این گروه مبارزه کردند. داعش تعدادی از خانواده‌های عناصر خود را از الهول با استفاده از شبکه‌های قاچاق در دو استان الحسکه و دیرالزور به بیرون انتقال داد، همچنین اقدام به قاچاق سلاح به این اردوگاه‌ها طی ماه‌های اخیر کرد. مسوولان دیگر نیز هشدار دادند که اردوگاه الهول که در آن بیش از ۶۰ هزار تن اکثراً زن و کودک حضور دارند عملاً نقش خود را به عنوان عاملی اصلی در شبکه مالی داعش تقویت کرده است که این امر به انتقال ذخایر نقدی آن در حدود ۱۰۰ میلیون دلار کمک می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در یادداشتی اعلام کرد، معمولاً میانجی‌گرانی در ترکیه اقدام به قاچاق اموال به سوریه از طریق باندهای انتقال پول موجود در اردوگاه‌ها می‌کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده از کشورهای عضو سازمان ملل حکایت از این دارد که صِرف ورود افرادی از اردوگاه‌های آوارگان می‌تواند اقدام تجاری گسترده‌ای باشد، چراکه قاچاقچیان مبلغی حدود ۲۵۰۰ دلار تا ۳۰۰۰ دلار را برای انتقال هر فرد تقاضا می‌کنند و ممکن است که این مبلغ به ۱۴ هزار دلار برسد. یاسمین الجمل، مشاور سابق خاورمیانه در وزارت دفاع آمریکا در همایشی مجازی گفت، اقدامات بدی در الهول در حال رخ دادن است، میانگین فرار زنان از اردوگاه الهول و پول‌هایی که از طریق باندهای مختلف داخل و خارج می‌شود، حقیقتاً نشان می‌دهد که اراده واقعی از جانب داعش و حامیانش برای استفاده از الهول به عنوان مرکز و پایگاه جدیدی برای عملیات وجود دارد.

 

هشدار مدیر فرودگاه دوبی؛ کاهش چشمگیر مسافران در 2021

«پل گریفیتس» مدیر اجرایی فرودگاه بین‌المللی دوبی با توجه به شیوع «ویروس کرونا»ی جدید انگلیسی، نسبت به کاهش چشمگیر مسافران در سال ۲۰۲۱ هشدار داد. به گزارش خبرگزاری «عربی ۲۱»، گریفیتس گفت که با توجه به گسترش ویروس جدید کرونا بدون شک سال سختی را از نظر پذیرش مسافر پیش‌رو خواهیم داشت. وی که از سال ۲۰۰۷ در فرودگاه دولتی دوبی فعالیت می‌کند، اظهار امیدواری کرد که با سرعت بخشیدن به انجام ایمن‌سازی (واکسیناسیون) در جهان، تقاضای سفر افزایش یابد. گریفیتس هشدار داد که بازگشت فرودگاه دوبی به روال قبل از همه‌گیری کرونا، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید و کشورها باید به جای اجتناب از خطر که روی از بین بردن ویروس متمرکز است، به یک استراتژی «مدیریت ایمن خطر» بپردازند. فرودگاه‌های دوبی از شلوغ‌ترین قطب‌های هواپیمایی خاورمیانه محسوب می‌شود که با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ تعداد مسافران آن ۷۰ درصد کاهش یافت. این فرودگاه که پایگاه هواپیمایی امارات و منبع اصلی درآمد دوبی است، سال گذشته از 9 /25 میلیون مسافر پذیرایی کرد که بیشتر آنها در سه ماه اول یعنی قبل از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بودند. تعداد پروازهای انجام‌شده توسط این فرودگاه در سال ۲۰۲۰ با کاهش 4 /51‌درصدی به ۱۸۳۹۹۳ پرواز و حجم انتقال محموله با کاهش 2 /23‌درصدی به 9 /1 میلیون تن رسید.

 

پرتاب ۱۲ موشک فضاپیما توسط روسیه

به گزارش ایرنا، روسلان محمدجانف رئیس مرکز استفاده از زیرساخت‌های فضایی روسیه اعلام کرد: این موشک‌ها برای اهداف دولتی (پرتاب ماهواره‌های دولتی) و نیز اجرای قراردادهای تجاری غیردولتی پرتاب خواهند شد. روسیه از امکانات فضایی خود برای اهداف مختلف استفاده می‌کند و خدمات فضایی شامل پرتاب ماهواره به کشورهای دیگر ارائه می‌دهد. گزارش دیگری از سایت اینترنتی سازمان فضایی روس کوسموس حاکی از آن است که فضاپیمای باری روسیه حامل 5 /2 تن محموله برای ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شد. فضاپیمای پروگرس ام اس-۱۶ با یک موشک از نوع سایوز 1 /2ای از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این پرتاب نخستین پرتاب فضاپیمای باری روسی به فضا در سال جاری میلادی است. فضاپیمای باری حامل ۶۰۰ کیلوگرم سوخت، ۴۲۰ لیتر آب آشامیدنی، ۴۰ کیلوگرم گاز فشرده و ۱۴۰۰ کیلوگرم تجهیزات و دستگاه‌ها و لباس‌ها و مواد لازم برای انجام آزمایش‌های علمی است. از جمله وظایف فضاپیمای باری، جدا کردن بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی به نام پیرس و نصب یک بخش آزمایشگاهی به نام «نائوکا» به جای آن است. فضاپیمای پروگرس این بخش جداشده را در اقیانوس آرام غرق خواهد کرد. ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک آزمایشگاه فضایی به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار است که در آن انواع آزمایش‌ها در شرایط فضا و بی‌وزنی توسط چند کشور از جمله روسیه، آمریکا و ژاپن و آژانس فضایی اروپا انجام می‌گیرد. در حالی که در ابتدا این ایستگاه فضایی فقط سه ماژول داشت، مجموعه تحقیقاتی کنونی به بزرگی یک خانه پنج‌خوابه با یک سالن ورزشی، دو حمام و دستشویی، و یک پنجره با دید ۳۶۰ درجه به زمین است. این مرکز فضایی بین‌المللی از روز دوم نوامبر سال ۲۰۰۰ تاکنون به طور مداوم سرنشین داشته است. در این ایستگاه که با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و تقریباً هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور مدار زمین می‌چرخد، یک گروه بین‌المللی شش‌نفره از کشورهایی از جمله روسیه، آمریکا، ژاپن و آژانس فضایی اروپا کار و زندگی می‌کنند.

 

بن‌بست در روابط اتحادیه اروپا و روسیه

به گزارش ایرنا لاوروف در دیدار با وزیر خارجه فنلاند در مسکو درباره احتمال قطع روابط روسیه با اروپا گفت: این اتفاق سال‌هاست که در حال وقوع است و اروپا آغازگر آن است. وی تصریح کرد: مسکو آمادگی احیای روابط با اروپا را دارد ولی همه چیز به بروکسل بستگی دارد؛ باید برای هر اتفاقی آماده بود. لاوروف با بیان اینکه چارچوب روابط بین فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا به طور عمدی توسط بروکسل از بین رفت، افزود: اگر اتحادیه اروپا تصمیم به برقراری روابط بگیرد، مسکو آماده این امر خواهد بود. وزیرامور خارجه همچنین گفت: تبانی اتحادیه اروپا در مورد نقض حقوق روس‌زبانان از فاصله اتحادیه اروپا با روسیه حکایت دارد. لاوروف آمادگی کشورش را برای قطع روابط با اتحادیه اروپا در صورت اعمال تحریم علیه مسکو اعلام کرده بود. وی در گفت‌وگو با ولادیمیر سالاویف مجری سیاسی شبکه تلویزیونی روسیه-یک که از کانال یوتیوب «سالاویف لایو» و سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، در واکنش به این پرسش که آیا ما به سوی قطع روابط با اتحادیه اروپا حرکت می‌کنیم، اظهار داشت: ما بر این باوریم که برای چنین وضعیتی (قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا) آماده هستیم. وی افزود: در صورتی که یک بار دیگر ببینیم (در گذشته بارها شاهد بودیم) که اگر در حوزه‌ای روسیه را تحریم می‌کنند و ریسک و خطر برای اقتصاد این کشور از جمله در حساس‌ترین عرصه‌ها ایجاد می‌کنند، چنین واقعه‌ای رخ خواهد داد. اما بلافاصله دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد قطع روابط با اتحادیه اروپا تحریف شده است. وی افزود: معنای سخنان لاوروف این بود که ما نمی‌خواهیم با اتحادیه اروپا روابط را قطع کنیم اما اگر این اتحادیه در این مسیر حرکت کند در آن صورت ما آماده خواهیم بود.

 

حمله اردوغان به شبه‌نظامیان کُرد

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که واشنگتن باید حمایت از «تروریست‌ها»‌ی کُرد را متوقف کند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت که واشنگتن باید حمایت از «تروریست‌ها»‌ی کُرد را متوقف کند. وی افزود که آمریکا از «شبه‌نظامیان کُرد که نیروهای ترکیه را در عراق کشته‌اند حمایت می‌کند». اردوغان در ادامه گفت که اظهارات پیشین آمریکا درباره شبه‌نظامیان کشته‌شده ترک «شوخی»‌ای بیش نیست. وزیر دفاع ترکیه خبر داد که ۱۳ شهروند ترک، از جمله نیروهای پلیس، که پیشتر دزدیده شده بودند، از سوی شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان کشته شده‌اند.

 

♦♦♦

ایرنا: به دنبال افشای واکسن زدن پیش از موعد رئیس‌جمهور سابق پرو و همسرش، «الیزابت اَستِته» وزیر امور خارجه کنونی پرو، نیز با اعتراف به اینکه خود از دریافت‌کنندگان دوز نخست واکسن کرونا بوده است، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

تسنیم: وکیل «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار اعلام کرد که وی قرار است طی روزهای آتی از طریق ویدئوکنفرانس به دلیل اتهاماتی که «نظامیان کودتاچی» این کشور علیه وی مطرح کرده دادگاهی شود.

ایرنا: نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه گفت، آمریکا دعوت برای شرکت در مذاکرات سه‌جانبه در سوچی را که با هدف حل‌و‌فصل مساله سوریه برگزار می‌شود، رد کرده است.

مهر: دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه ژانویه سال ۲۰۲۱، 65 کارمند حقوق بشری و رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند.

ایسنا: سخنگوی ارتش میانمار، وقوع کودتا را انکار کرد و گفت: نیروهای مسلح میانمار انتخابی به جز تصاحب قدرت در این کشور نداشتند.

ایلنا: «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «چین تلاش می‌کند تا رهبر جهان شود اما برای کسب این عنوان باید اعتماد کشورهای دیگر را جلب کند. تا زمانی‌که آنها جهت عکس حقوق اولیه بشر عمل کنند، رهبر جهانی شدن نیز به همان اندازه برایشان سخت خواهد بود.»

تسنیم: «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان با انتشار نامه‌ای سرگشاده برای مردم آمریکا با اشاره به توافقنامه قطر خواستار تعهد واشنگتن به این توافق شد.

ایسنا: عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور نظامی مصر، در سخنانی اظهار کرد: مردم حق دارند که نظرشان را ابراز کنند یا با مسائلی مخالفت کنند، به شرطی که این ابراز عقیده یا مخالفت سیاسی در راستای بهبود شرایط مردم و بهبود روند زندگی‌شان باشد.

ایلنا: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت: مهم‌ترین اختلاف میان اسرائیل و آمریکا، موضوع ایران و مساله فلسطین است. وی همچنین تاکید کرد که از بایدن به دلیل عدم تماس با وی پس از آغاز کار دولت ناراحت نیست.

فارس: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت: واکسن‌های روسی و چینی باید نقش بزرگی در یک تلاش جهانی هماهنگ‌شده برای شکست دادن همه‌گیری کرونا ایفا کنند.

ایرنا: سازمان تجارت جهانی یک اقتصاددان اهل نیجریه را به‌عنوان اولین مدیرکل زن آفریقایی‌تبار خود برگزید. «انگوزی اوکونجو ایوالا» ۶۶ساله، سابقه وزارت دارایی نیجریه را در کارنامه خود دارد و ۲۵ سال نیز در بانک جهانی فعالیت کرده است.

فارس: یک مقام روس از آماده‌سازی برای شروع مونتاژ جدیدترین ایستگاه راداری این کشور به نام «یاخروما» در شبه‌جزیره کریمه به عنوان بخشی از سیستم هشدار سریع حمله موشکی روسیه خبر داد.

♦♦♦

بن‌سلمان در حاشیه؛ تمایل بایدن به روابط «همتا با همتا»

ایرنا نوشت: «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی که نشانگر تنزل روابط با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و حاکم بالقوه این کشور است، قصد دارد روابط واشنگتن-ریاض را ارزیابی کند. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: ما می‌خواهیم روابط خود را با عربستان سعودی دوباره ارزیابی کنیم. وی افزود: بخشی از این موارد بازگشت روابط به همتای متقابل است و همتای رئیس‌جمهوری «ملک سلمان» است. به گفته یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید، مناسب‌ترین همتای ولیعهد عربستان «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکاست. «آرون دیوید میلر» مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در خاورمیانه مناسبات اخیر واشنگتن-ریاض را نشان‌دهنده بازگشت روابط دو کشور به کانال منظم و همیشگی دانست.

 

نبرد خاکستری در دریای چین جنوبی

خبرگزاری مهر نوشت: یک فروند ناوشکن آمریکایی در ادامه به چالش کشیدن قدرت پکن در دریای چین جنوبی، به دریانوردی در اطراف جزایر مورد مناقشه اسپارتلی پرداخت. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا از ورود ناوشکن «یو اس اس راسل» این کشور به آب‌های فراساحلی جزایر «اسپارتلی» خبر داد که چین حق مالکیت آنها را از آن خود می‌داند. عبور ناوشکن آمریکایی از این منطقه، با ادعای حق آزادی کشتیرانی انجام می‌شود حال آنکه هدف به چالش کشیدن قدرت پکن در آبراه کلیدی دریای چین جنوبی است. چین جزایر اسپارتلی را بخشی از قلمرو ارضی خود می‌داند حال آنکه برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هم ادعاهای مشابهی را در این باره مطرح می‌کنند.

 

حمله موشکی به اربیل عراق

ایلنا نوشت: سخنگوی ائتلاف آمریکایی در عراق خبر داد که در جریان حمله راکتی علیه پایگاه آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل، یک پیمانکار کشته شده و شش پیمانکار دیگر از جمله یک نظامی آمریکایی مجروح شدند. همچنین یک فروند هواپیمای «سوپر کِی‌اِن‌سی ۳۵۰» متعلق به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) آسیب جدی دیده و یک فروند پهپاد «ام‌کیو ۱ سی» نابود شده است. یک گروه عراقی تازه‌تاسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم» مسوولیت حمله راکتی به اربیل را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اشغالگران آمریکایی در هیچ‌جایی امنیت نخواهند داشت، حتی در کردستان عراق. ما به شما وعده عملیات دیگری را می‌دهیم.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد واشنگتن از حمله راکتی «خشمگین» است.

 

افتتاح دفاتر نمایندگی و وابستگی نظامی قطر در ناتو

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: قطر همکاری و مشارکت خود را با ناتو با افتتاح دفاتر نمایندگی و وابستگی نظامی در مقر فرماندهی ائتلاف ناتو در بروکسل تقویت کرد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دوحه و ناتو توافقنامه دفاتر نمایندگی و وابستگی نظامی در داخل مقر فرماندهی ائتلاف ناتو را امضا کردند که در راستای اجرای مقدمات برنامه مشارکت فردی و همکاری است. دفاتر نمایندگی قطر در تداوم و حمایت از روابط بین ناتو و کشورهای عضو کمک خواهد کرد به صورتی که روند ارتباط مستقیم با ناتو و امکان گسترش دیدارها و نشست‌های دوجانبه بین اطراف مختلف را میسر خواهد کرد. گفتنی است قطر در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ توافقنامه‌ای امنیتی با پیمان ناتو در چارچوب حفظ تبادل اطلاعات بین دو طرف امضا کرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها