شناسه خبر : 34235 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سود خالص

صنعت سلامت آنلاین

«از صندلی برخیزید و پاهایتان را بالا نگه دارید»، این صدای خانمی است که لباس ورزشی سبزرنگ پوشیده و با انرژی تمام قدم می‌زند. دایانا موران متخصص تناسب اندام که به الهه سبز شهرت دارد ستاره برنامه‌های صبحگاهی تلویزیونی در دهه ۱۹۸۰ بود. او اکنون در دهه ۸۰ زندگی به سر می‌برد و قصد دارد دوباره به عرصه سلامت بازگردد. او در یک برنامه کوتاه صبحگاهی، کهنسالانی را که برای اجتناب از ابتلا به کرونا در انزوا به سر می‌برند، تشویق می‌کند فعالیت داشته باشند. از آنجا که قرنطینه باعث شد بسیاری از مردم مدتی طولانی را در خانه سپری کنند آنها برای پر کردن اوقات و سرگرمی به صفحات الکترونیکی روی آورده‌اند.

 اپلیکیشن‌های مدیتیشن، کلاس‌های دیجیتال تناسب اندام و دوره‌های آنلاین آشپزی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. بث مک‌گورتی (Beth McGoarty) از گروه پژوهشی موسسه سلامت جهانی می‌گوید یک خدمت ویدئوکنفرانسی به نام زوم (Zoom) که چنین کلاس‌هایی را پخش می‌کند حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد و به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های سلامت اجتماعی تبدیل شده است. افرادی که در داخل منازل گیر افتاده‌اند به شدت به همراهی دیگران نیاز دارند.

در یوتیوب میانگین بازدید از ویدئوهایی که تحت عنوان «همراه من» آمده‌اند از جمله آشپزی جمعی، مطالعه و تمیزکاری گروهی از ۱۵ مارس در مقایسه با بقیه سال 6۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. همین چند هفته پیش یک دی‌جی آمریکایی به نام دی‌نایس ۱۰۰ هزار نفر را در لایو اینستاگرام به «کلوپ قرنطینه» خود کشانید.

 کسانی که در خانه گیر افتاده‌اند به بهبود مهارت‌های خود علاقه‌مند شده‌اند. در جریان قرنطینه ماه فوریه چین، دانلود پنج اپلیکیشن برتر دستور غذایی دو برابر شد. در بریتانیا، فروشگاه زنجیره‌ای جان لویس گزارش کرد که فروش دستگاه پاستاسازی مارکاتو (Marcato) در مقایسه با فروش عادی آن در همین دوره سال پنج برابر شده است. وزنه‌های ورزشی و تشک‌های یوگا همانند دستمال توالت به فروش می‌رسند. جو ویکس (Joe Wicks) مربی ورزشی که ویدئوهای آنلاین تولید می‌کند متوجه شد پس از آغاز درس‌های زنده تربیت بدنی برای کودکانی که نمی‌توانند انرژی خود را در مدرسه تخلیه کنند تعداد اعضای کانالش به بیش از دو برابر افزایش یافت. در همان هفته اول شروع درس‌ها ۱۵ میلیون بیننده به آن ملحق شدند.

محبوبیت فعالیت‌های گروهی زنده این نظریه را که شما باید برای دور هم بودن حضور فیزیکی داشته باشید، زیر سوال می‌برد. افرادی که در جمع ورزش می‌کنند تعهد بیشتری دارند و در مقایسه با کسانی که تنها کار می‌کنند مزایای سلامت بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین مشخص می‌شود که شما می‌توانید در آسایش ناشی از نشستن بر روی کاناپه تجربه زیادی به دست آورید. یعنی در جهان پس از کووید مردم به تجربه‌هایی مانند حضور در کنسرت‌ها و کلاس‌ها علاقه کمتری نشان خواهند داد.

 حتی قبل از دوران شیوع کرونا طرفداران تناسب اندام از خود می‌پرسیدند که آیا سکوهای انتفاعی آنلاین مانند پلاتون (Platon) شرکت ورزشی دوچرخه‌سواری در منزل می‌توانند جایگزین سالن‌های ورزشی شوند؟ اگر سالن‌های ورزشی به خاطر ممنوعیت‌ها و قرنطینه دچار ورشکستگی شوند این دیدگاه قوت بیشتری خواهد گرفت.  به نظر می‌رسد با احتمال زیاد وضعیت عجیب و موقتی قرنطینه به تقویت بخش‌هایی منجر می‌شود که روند رو به رشد خود را آغاز کرده‌اند. اپلیکیشن‌های سلامت روان قبل از شیوع کووید ۱۹ نیز روندی رو به رشد داشتند. در سال ۲۰۱۸ دانلود پنج اپلیکیشن پرطرفدار «حضور ذهن» تا ۸۵ درصد افزایش یافت. در هفته آخر ماه مارس اپلیکیشن مدیتیشن هداسپیس (Headspace) شاهد افزایش ۱۹برابری کاربرانی بود که دوره تمرین «آرامش» را به پایان می‌رسانند. تعداد افراد حاضر در جلسات «رفع اضطراب» نیز ۱۴ برابر افزایش یافت.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها