شناسه خبر : 29411 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روزهای سیاه پیش‌روی اقتصاد سعودی

کنگره: تغییر اقلیم به اقتصاد آمریکا ضربه زده است / ترامپ: باور نمی‌کنم

اختلافات در آمریکا بین کنگره و دولت دونالد ترامپ این بار بر سر گزارش تغییرات اقلیمی بالا گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، در واکنش به گزارش تغییرات اقلیمی آمریکا که به اقتصاد این کشور ضربات سنگینی وارد خواهد کرد، گفت: «من آن را باور نمی‌کنم.»

اختلافات در آمریکا بین کنگره و دولت دونالد ترامپ این بار بر سر گزارش تغییرات اقلیمی بالا گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، در واکنش به گزارش تغییرات اقلیمی آمریکا که به اقتصاد این کشور ضربات سنگینی وارد خواهد کرد، گفت: «من آن را باور نمی‌کنم.» در این گزارش که با عنوان «چهارمین ارزیابی ملی تغییرات اقلیمی» که توسط کنگره آمریکا و با همکاری ده‌ها موسسه و وزارتخانه دولتی این کشور تهیه شده، آمده است که تغییرات اقلیمی صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایالات‌متحده و همچنین سلامت شهروندان این کشور ضربه خواهد زد. رئیس جمهوری ایالات‌متحده همچنین در پاسخ به خبرنگارانی که نظر وی را در مورد جزئیات این گزارش می‌خواستند گفت که تنها «بخشی» از آن را خوانده است. این نخستین باری نیست که دونالد ترامپ مساله تغییرات اقلیمی را انکار می‌کند. عدم باور به این مساله همچنین سبب شد که ایالات‌متحده آمریکا روز جمعه ۴ آگوست ۲۰۱۷ رسماً از پیمان اقلیمی پاریس خارج شود. هدف اصلی پیمان پاریس جلوگیری از افزایش میانگین حرارت کره زمین بیش از دو درجه سانتیگراد است که با توجه به خروج آمریکا از این پیمان به عنوان دومین تولیدکننده دی‌اکسید کربن در جهان، امکان موفقیت آن کم شده است. دولت دونالد ترامپ برای افزایش رونق اقتصادی به دنبال استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی به‌جای انرژی‌های تجدیدپذیر است و همواره تغییرات اقلیمی را انکار کرده است.

بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران عربستانی

از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته، مثل یکی دو ماه گذشته باز هم عربستان و ولیعهد جنجالی و خبرسازش بود که در صدر اخبار منفی جهان قرار داشت. خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در گزارشی اعلام کرد که سرمایه‌گذاران و تجار عربستانی پیش از قتل جمال خاشقجی اعتماد خود را به ولیعهد عربستان از دست داده بودند. به گزارش ایسنا، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و تجار عربستانی برای انتقال اموال‌شان به خارج از کشور تلاش کرده یا برای ترک کشور برنامه‌ریزی می‌کنند. جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول خشم سیاستمداران جهان علیه محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور را برانگیخت اما سرمایه‌گذاران عربستانی از چند وقت پیش و قبل از این قتل اعتماد خود را به محمد بن‌سلمان از دست داده بودند.

در این گزارش آمده است: بی‌اعتمادی تجار عربستانی به محمد بن‌سلمان از زمانی شروع شد که ده‌ها تن از تجار و خاندان حاکم عربستان در راستای «کمپین مبارزه با فساد» در کشور بازداشت شدند. تجار عربستانی که ترجیح می‌دهند در کشور بمانند معمولاً به‌جای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود آن را لغو می‌کنند و همین مساله به شدت به بزرگ‌ترین اقتصاد عربی آسیب‌ زده اما جنایت قتل خاشقجی این مسائل را تشدید کرده است. شاید محمد بن‌سلمان بتواند از پیامدهای این جنایت نجات یابد اما بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به وی موجب از بین رفتن اصلاحات اصلی او خواهد شد. این خبرگزاری اعلام کرد: مساله بدتر این است که تنش میان سرمایه‌گذاران محلی به سرعت در میان همتایان خارجی آنها نیز گسترش یافته و سرمایه‌گذاران خارجی نیز تا حد زیادی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بن‌سلمان خودداری می‌کنند. در این گزارش آمده است: کمپین بازداشت‌ها و شکنجه بازداشت‌شدگان و مصادره کردن املاک آنها باعث شد برخی از عربستانی‌هایی که اموالشان را به خارج از کشور منتقل کرده‌اند، برای مخفی نگه داشتن تملک خود بر این اموال تلاش کنند. همچنین بسیاری از ثروتمندان و تجار عربستانی در خارج از کشور از اماکنی که روابط مستحکم‌تری با عربستان دارند خودداری کرده و برخی از آنها سوئیس یا اماکن دیگری در اروپا را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنند.

رهبر اکثریت سنا: اقدامات سعودی مغایر با ارزش‌های آمریکاست

رهبر جمهوریخواه اکثریت سنای آمریکا تاکید دارد، عربستان باید بابت قتل جمال خاشقجی تنبیه شود و سناتورها در حال بررسی اقداماتی هستند که می‌توان صورت داد. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا، پس از کنفرانس جمهوریخواهان گفت: «آنچه واضح است این است که چیزی که رخ داده و سیا تایید کرده است، کاملاً مغایر با تمام آن چیزهایی است که ایالات‌متحده عزیز دانسته و در جهان به پای آن ایستاده است و حالا زمان واکنش به آن است.» او به خبرنگاران تاکید کرد: ما در حال بحث و رایزنی هستیم که ببینیم چه واکنش مناسبی باید داشته باشیم. سناتورها روز چهارشنبه جلسه‌ای درباره روابط آمریکا-سعودی با حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، خواهند داشت. این جلسه روی جنگ در یمن متمرکز خواهد بود اما همچنین انتظار می‌رود بحث قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، که اوایل اکتبر به شکل فجیعی در کنسولگری ریاض در استانبول کشته شد، مطرح شود.

گشودن پرونده قضایی علیه بن‌سلمان در تونس

با وجود اعتراضات گسترده مردم تونس نسبت به سفر ولیعهد عربستان به این کشور، وی روز سه‌شنبه هفته پیش با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد اما نکته قابل توجه در این سفر اکتفا کردن رئیس‌جمهوری تونس به انتشار بیانیه ریاستی درباره دیدار با بن‌سلمان و لغو برگزاری کنفرانس خبری بود. به گزارش ایسنا، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، روز سه‌شنبه وارد تونس شد و با الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس و یوسف الشاهد، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد. در این دیدار درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه بحث و گفت‌وگو شد. این سفر در حالی صورت گرفته است که مردم تونس، فعالان و روزنامه‌نگاران این کشور تظاهرات گسترده‌ای را علیه محمد بن‌سلمان برگزار کردند. مردم تونس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در اعتراض به سفر محمد بن‌سلمان در پایتخت تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند. سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی نیز اعلام کرد که دستگاه قضایی این کشور تحقیقاتی را علیه محمد بن‌سلمان آغاز خواهد کرد.

«مغرب» محمد بن‌سلمان را نپذیرفت

همچنین برخی منابع اعلام کردند که مغرب از پذیرفتن ولیعهد عربستان سعودی سر باز زده است. به گزارش مهر، برخی منابع به الجزیره اعلام کردند محمد بن‌سلمان به مغرب سفر نخواهد کرد. همزمان یک وبگاه مغربی به نام «لکم» به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد مغرب درخواست تعویق نشست کمیته عالی مشترک مغرب-عربستان را که قرار بود این روزها برگزار شود داده است. درخواست برگزاری نشست عالی مشترک مغرب و عربستان به درخواست ریاض صورت گرفته است اما رباط خواستار تعویق برگزاری آن تا اطلاع ثانوی شده است. تعویق برگزاری این نشست در شرایطی است که مغرب از پذیرفتن محمد بن‌سلمان سر باز زده است. یک منبع آگاه اعلام کرد: بن‌سلمان مغرب را از سفر خود مستثنی نکرده است و این مغرب است که از پذیرفتن وی در شرایط کنونی خودداری ورزیده است.

ابراز تمایل کیم برای بازرسی از سایت اتمی اصلی کره شمالی

هفته گذشته نیز ماجرای کش‌دار برنامه هسته‌ای کره شمالی نیز در اخبار رویت شد. سئول اعلام کرد رهبر کره شمالی درباره بازرسی از سیاست اتمی اصلی این کشور ابراز تمایل کرده است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رسانه‌های کره جنوبی به نقل از منابع آگاه روز سه‌شنبه از تمایل «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای بازرسی نهادهای بین‌المللی از سایت هسته‌ای اصلی این کشور خبر دادند. خبرگزاری کره جنوبی به نقل از این منبع نوشت: «کیم در دیداری که سپتامبر برگزار شد، به مون جائه این (رئیس‌ جمهوری کره جنوبی) گفته که با توجه به اقدامات آمریکا، وی تمایل دارد در کنار تعطیل کردن فعالیت‌ها در سایت اتمی یونگ‌بیون، به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد از این سایت‌ها بازدید کنند.» این منبع اضافه کرد که رئیس‌ جمهوری کره جنوبی پیام کیم را در دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، به وی انتقال داده است.

اختصاص 474 میلیون یورو به افغانستان توسط اتحادیه اروپا

همچنین اتحادیه اروپا در جریان نشست دیپلمات‌های ارشد کشورهای مرتبط با مساله افغانستان در ژنو، مبلغ ۴۷۴ میلیون یورو در قالب کمک مالی برای افغانستان اختصاص داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف از برگزاری این نشست که با حمایت سازمان ملل برگزار شد، توسعه، صلح و ثبات در افغانستان بوده است. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در این نشست دو روزه که روز سه‌شنبه و با حضور دیپلمات‌های ارشد از آلمان،‌ روسیه و ایران و ده‌ها دیپلمات دیگر آغاز شد، خواستار سرمایه‌گذاری در این کشور جنگ‌زده شده است. هدف از برگزاری این نشست دو روزه پیگیری پیشرفت دولت افغانستان در استفاده از میلیاردها دلار کمک خارجی برای آموزش، بهداشت، پشتیبانی انسانی و سایر ضرورت‌ها از ۲۰۱۶ اعلام شده است. کمیسیون اروپایی گفته که این مبلغ در قالب کمک برای ایجاد اصلاحات در بخش عمومی،‌ بهداشت، عدالت، مهاجرت و مسائل مربوط به بی‌خانمانی افغان‌هاست و مبلغ ۳۱۱ میلیون یورو برای حمایت از دستور کار اصلاحات در افغانستان است.

پاسخ کرملین به ادعای رئیس‌جمهور اوکراین برای مذاکره با پوتین

سخنگوی کاخ کرملین سخنان رئیس جمهوری اوکراین درباره اینکه گویا تلاش کرده با «ولادیمیر پوتین» تماس تلفنی برقرار کند، ولی نتوانسته را تکذیب کرد. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» پس از حادثه توقیف کشتی‌های ناوگان دریایی اوکراین که مرزهای روسیه در خلیج کرچ را نقض کرده بودند، هیچ گفت‌وگوی تلفنی با «پیتر پروشنکو» همتای اوکراینی خود نداشته است. پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه گویا کی‌یف از مسکو خواسته تا پس از این حادثه رهبران دو کشور با یکدیگر مذاکرات تلفنی داشته باشند و مسکو این مساله را رد کرده، گفت: «هیچ تماس تلفنی بین روسای جمهوری دو کشور صورت نگرفته است.» پروشنکو گفته بود که خواستار گفت‌وگوی تلفنی با پوتین شده، ولی پاسخی از مسکو دریافت نکرده است و به همین خاطر از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواسته تا با رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کند.

اروپایی‌ها علیه مسکو گارد گرفتند

شماری از مقامات اروپایی با اشاره به تنش اخیر میان مسکو و کی‌یف، ضمن انتقاد از روسیه، احتمال تحریم‌های هرچه بیشتر مسکو را مطرح کردند. به گزارش فارس، «اورسولا فون‌در لین» وزیر دفاع آلمان امروز سه‌شنبه از روسیه خواست تا ملوانان اوکراینی را که دستگیر کرده است آزاد کنند و گفت که هر دو طرف مناقشه کنونی میان روسیه و اوکراین باید نشان بدهند که می‌خواهند اوضاع را آرام کنند. فون‌درلین در کنفرانس امنیتی برلین گفت موقعیت هنوز کاملاً درک نشده است اما مهم است که از ایجاد شرایطی خارج از کنترل خودداری شود. وی افزود: «این موضوع به مساله تمامیت ارضی و اینکه نخواهیم اختلافات تشدید شود، بستگی دارد.» «نوربرت روتگن» یکی از اعضای حزب دموکرات‌مسیحی آلمان هم گفت اروپا شاید در رابطه با توقیف قایق‌های اوکراینی و خدمه آنها، تحریم‌های سنگین‌تری را علیه مسکو اعمال کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها