شناسه خبر : 29151 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (جهان)

نروژ میزبان بزرگ‌ترین رزمایش نظامی ناتو

وطن امروز نوشت: خروج آمریکا از پیمان موشک‌های کوتاه‌برد و برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش نظامی روسیه طی ماه‌های گذشته با چین و مغولستان همگی این پیام را می‌دهد که جهان خود را برای یک رویارویی آماده می‌کند. ارتش‌های پیمان‌های نظامی مختلف از جمله ناتو در کنار یکدیگر به تمرین‌های نظامی می‌پردازند که به نوعی یادآور روزهای جنگ سرد است اما در این بین شمال اروپا که همواره مکانی آرام بوده است، میزبان رزمایش بزرگی است که در آن 50 هزار نیروی نظامی حضور دارند؛ این حضور البته با اعتراضاتی هم همراه بوده است اما نمی‌تواند موتور نظامی غرب را متوقف کند یا جهت آن را تغییر دهد. مردم نروژ علیه بزرگ‌ترین رزمایش ناتو از پایان جنگ سرد تاکنون، دست به راهپیمایی زدند.

آمریکا به دنبال معامله بزرگ با چین

دنیای اقتصاد نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز گفت: فکر می‌کنم که به معامله بزرگ با چین دست می‌یابیم و باید هم بزرگ باشد؛ چون آنها چیزی برای کشور ما باقی نگذاشته‌اند. وی افزود که مایل است دو کشور هم‌اکنون به توافق دست یابند؛ ولی چین آمادگی ندارد. وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد. برخی می‌گویند که اگر گفت‌وگوهای ماه آتی سران چین و آمریکا بی‌نتیجه باشد، واشنگتن اوایل دسامبر بر باقی‌مانده کالاهای چینی تعرفه واردات وضع می‌کند. آمریکا تاکنون بر واردات ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کرده و پکن هم در اقدامی متقابل بر واردات ۱۱۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه گمرکی اعمال کرده است.

ترامپ کاروان مهاجران را با رویارویی نظامی تهدید کرد

ایران نوشت: از نگاه دونالد ترامپ برای آمریکا نه شیوع نفرت و تفکرات راست افراطی و نئونازی و نه هیچ چیز دیگری به اندازه مهاجران خطرناک نیست. او در یک پیام توئیتری، کاروان مهاجران هندوراسی را «حمله‌کنندگان» به آمریکا توصیف و تهدید کرد، ارتش خود را برای رویارویی با زنان و کودکان بی‌پناه مهاجر اعزام می‌کند. وزارت دفاع آمریکا نیز از اعزام بیش از 5200 نیروی نظامی به مرز آمریکا با مکزیک برای جلوگیری از آنها خبر داد. رئیس جمهوری امریکا در پیام توئیتری روز دوشنبه خود خطاب به کاروان مهاجران نوشت: تعداد زیادی از اعضای گروه‌های تبهکار و آدم‌های خیلی بد همراه با کاروان بزرگی هستند که به سوی مرز جنوبی ما در حرکت است. لطفاً برگردید.

چرا مذاکرات «آشتی ملی» و «آتش‌بس» غزه بی‌نتیجه ماند؟

اطلاعات نوشت: منابع مطلع در جنبش فتح می‌گویند، مذاکرات آتش‌بس غزه تا عید قربان خوب پیشرفت کرده بود اما ناگهان ورق برگشت و لحن قاهره به دلیل فشار یک کشور عربی تغییر کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع مطلع در جنبش فتح فلسطین می‌گویند، فشارهای عربستان، در آخرین لحظات، مذاکرات آتش‌بس در غزه را به شکست کشاند و همه چیز را بر هم زد. وبگاه «الخلیج آنلاین» به نقل از این منابع نوشت، تا پیش از عید قربان، پرونده آشتی ملی فلسطین و مذاکرات آتش‌بس غزه شاهد پیشرفت بود و وقتی به مرحله نهایی و موفقیت نزدیک شد، ناگهان همه تلاشی که از جانب فلسطین و مصر شده بود، شکست خورد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها