شناسه خبر : 25786 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افسردگی بانکداران

اوضاع نابسامان نظام بانکی بریتانیا پیش از برگزیت

جو حاکم بر بانکداران بزرگ لندن به غم‌انگیزترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2000 رسیده است. موضوعی که تناقضی واضح را در مقایسه با لحن بسیار خوش‌بینانه مدیران مالی حاضر در نشست داووس سوئیس نشان می‌دهد. نظرسنجی کنفدراسیون صنعت بریتانیا و شرکت پرایس‌واترهوس که بر اساس پاسخ 92 شرکت خدمات مالی در سه ماه منتهی به دسامبر انجام شده، نشان می‌دهد جو حاکم بر بانک‌ها در هفت فصل از هشت فصل گذشته روندی نزولی داشته است.

جو حاکم بر بانکداران بزرگ لندن به غم‌انگیزترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2000 رسیده است. موضوعی که تناقضی واضح را در مقایسه با لحن بسیار خوش‌بینانه مدیران مالی حاضر در نشست داووس سوئیس نشان می‌دهد. نظرسنجی کنفدراسیون صنعت بریتانیا و شرکت پرایس‌واترهوس که بر اساس پاسخ 92 شرکت خدمات مالی در سه ماه منتهی به دسامبر انجام شده، نشان می‌دهد جو حاکم بر بانک‌ها در هفت فصل از هشت فصل گذشته روندی نزولی داشته است. تقریباً یک‌سوم شرکت‌ها معتقدند به احتمال بسیار زیاد شرایط بازارهای مالی در شش ماه آینده وخیم‌تر خواهد شد. رین نیوتون-سامیت، اقتصاددان ارشد CBI معتقد است خوش‌بینی در بخش‌هایی از صنعت بانکداری در دو سال گذشته سقوط کرده است و شرکت‌ها تقریباً متفق‌القول نسبت به اثر مخرب بلاتکلیفی برگزیت نگرانند. چنین لحنی در میان روسای حاضر در مجمع اقتصاد جهانی وجود نداشت، آنها در داووس با اعتماد در خصوص اقتصاد جهانی صحبت می‌کردند و پیش‌بینی کردند با توجه به استفاده شرکت‌ها از منابع مالی ارزان برای سرمایه‌گذاری، توافق‌های تجاری رونق خواهد گرفت. مایکل کوربات، مدیر اجرایی ارشد سیتی‌گروپ اعلام کرد آماده است برای رشد، منابع خود را سریع‌تر از وضعیت کنونی جایگزین کند. این در حالی است که نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد اتحادیه اروپا باید از یک برگزیت خوب حمایت کند که شامل خدمات مالی نیز باشد.

 دیدگاه لندن در خصوص سه‌ماهه پایانی سال گذشته به کلی متفاوت است. تنها 13 درصد از شرکت‌های مالی در خصوص شرایط کلی کسب‌وکار ابراز خوش‌بینی کرده و 35 درصد نسبت به شرایط بدبین بودند. 9 شرکت از 10 شرکت مورد بررسی اعلام کردند برگزیت بزرگ‌ترین تهدید برای سلطه لندن به عنوان مرکز مالی اروپا به حساب می‌آید. نیوتون اسمیت گفت: «برای بازگرداندن اعتماد، شرکت‌های خدمات مالی باید تا حد امکان در مذاکرات برگزیت در نظر گرفته شوند.» در حالی که بانک‌ها، جوامع ساخت‌وساز و شرکت‌های بیمه عمومی در خصوص کسب‌وکار خود چشم‌اندازی نگران‌کننده دارند، دیگر زیربخش‌ها نظیر بیمه‌های عمر، مدیران سرمایه‌گذاری و اعتباردهندگان متخصص نسبت به شرایط پسا‌برگزیت بسیار خوش‌بین هستند. از سوی دیگر، مجلس قانونگذاری بریتانیا هشدار داد، بریتانیا و اتحادیه اروپا اگر نتوانند در خصوص دسترسی به بازار به محض خروج بریتانیا از این اتحادیه به توافق برسند خطر بی‌ثباتی مالی و تجزیه بازار این کشور را تهدید خواهد کرد. قانونگذاران در گزارش خود اعلام کردند، دولت باید به سرعت نتایج مورد نظر خود از فاز بعدی مذاکرات با اتحادیه اروپا را به صورت شفاف اعلام کند. در غیر این صورت شرکت‌ها مجبورند با صرف هزینه زیاد فعالیت کنند. میلز سلیک، مدیرعامل شرکت صنعتی سیسی‌یوکی گفت: ما باید هر چه سریع‌تر (در حالت ایده‌آل در سه ماه جاری) به یک توافق برای گذار برسیم. هر چه این شفافیت زودتر حاصل شود، حس بهتری به مسیری که در آن گام خواهیم برداشت پیدا خواهد شد و این موضوع برای سهامداران، کارفرمایان، مشتریان و عموم مردم بهتر است. این در حالی است که جی‌پی‌مورگان اعلام کرد در صورتی که مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا منجر به توافق دوجانبه تجاری نشود، بیش از چهار هزار نفر از کارمندان خود را از بریتانیا خارج می‌کند.  

تجارت- فردا- افسردگی بانکداران

دراین پرونده بخوانید ...