شناسه خبر : 22280 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رهایی از استرس

قبولی در آزمون فدرال‌رزرو

فدرال‌رزرو سرانجام پذیرفت که پرداخت‌های سود سهام در بانک‌های بزرگ را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. در چند سال گذشته صدای اعتراضات بلندتر شده بود.

فدرال‌رزرو سرانجام پذیرفت که پرداخت‌های سود سهام در بانک‌های بزرگ را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. در چند سال گذشته صدای اعتراضات بلندتر شده بود. از سال 2011 بانک‌های بزرگ آمریکا موظف هستند آزمون‌های سالانه استرس برگزار کنند. فدرال‌رزرو بر اجرای این آزمون‌ها نظارت دارد و برنامه‌های بانک‌ها برای پرداخت سود و بازخرید سهام را به دقت بررسی می‌کند. آزمون‌ها محصول قانون داد-فرانک هستند که پس از بحران مالی به تصویب رسید و هدفشان آن است که اطمینان دهند بانک‌ها در صورت بروز یک فاجعه به اندازه کافی سهام مالکانه در اختیار دارند. اما بانک‌ها می‌گویند آزمون‌ها هم غیرشفاف و هم زحمت‌آفرین هستند. علاوه بر این، از آنجا که عدم قبولی در آزمون به معنای توقف پرداخت‌هاست بانک‌ها خشمگین و در عین حال محتاط شده‌اند.

به نظر می‌رسد زمان احتیاط به پایان رسیده باشد. فدرال‌رزرو در 28 ژوئن اعلام کرد برنامه‌های تقسیم سود و بازخرید سهام تمام 34 بانک شرکت‌کننده در آزمون امسال را پذیرفته است. طبق این برنامه‌ها سهامداران مبالغ زیادی را دریافت خواهند کرد. همچنین هر 34 بانک در مرحله اول آزمون پذیرفته شدند. نتایج این مرحله که شش روز زودتر اعلام شد بیان می‌کند برنامه‌های بازخرید و سود سهام تغییر نمی‌کنند. حتی در سناریوی «بسیار وخیم» که احتمال بروز واپس‌گرایی وجود دارد نسبت‌های سرمایه کلیدی تمام بانک‌ها از حداقل مقرراتی فراتر می‌رود.

انتظار می‌رود پرداخت‌ها به حدود 100 درصد از درآمدهای مورد انتظار صنعت بانکی در چهار فصل آینده برسد. طبق گفته تحلیلگران بارکلی این میزان بالاترین نسبت از سال 2007 است و دومین پرداخت قابل توجه در 20 سال گذشته به شمار می‌رود.

چندین بانک بلافاصله پس از ابلاغیه فدرال‌رزرو برنامه‌هایشان را منتشر کردند. جی‌پی مورگان قصد دارد 4/19 میلیارد دلار سهام را در سال آینده بازخرید کند این رقم در برنامه سال گذشته 6/10 میلیارد دلار بود. همچنین این بانک سود سه‌ماهه سهام را از 50 به 56 سنت افزایش می‌دهد. سیتی‌گروپ سود سهام را دو برابر کرده و در مجموع 9/18 میلیارد دلار به سهامداران می‌پردازد که از میزان درآمد احتمالی آن بالاتر است. 

در مقایسه با پنج میلیارد دلار سال گذشته، بانک آمریکا 12 میلیارد دلار سهام را بازخرید می‌کند و سود سهام را با افزایشی 60‌درصدی به 12 سنت می‌رساند. اوایل امسال بنگاه وارن‌بافت متذکر شد که سود 11‌سنتی کافی است تا شاخه سرمایه‌گذاری آن یعنی برکشایر هاتا‌وی ترغیب شود سهام ترجیحی با بازدهی ثابتش را به سهام عادی تبدیل کند. این اقدام باعث می‌شود برکشایر به بزرگ‌ترین سهامدار بانک آمریکا تبدیل شود. در حال حاضر، برکشایر بزرگ‌ترین سهامدار ولزفارگو است که به‌تازگی اعلام کرد سود سهام را بالا می‌برد.

اما همه بانک‌ها با نمره خوب قبول نشدند. بانک امریکن اکسپرس تنها هنگامی که برنامه پرداخت‌هایش را اصلاح کرد توانست به زحمت قبول شود. بانک‌ها پس از اولین مرحله آزمون می‌توانند برنامه‌ها را اصلاح کنند. بانک کپیتال‌وان که برنامه‌اش را تغییر داد نیز شش ماه وقت دارد تا برنامه جدید را ارائه دهد چراکه فدرال‌رزرو متوجه نقایصی در ارزیابی ریسک یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این بانک شد. هر دو این بانک‌ها بیشترین درآمدشان را از کارت‌های اعتباری کسب می‌کنند که در سناریوی بدبینانه فدرال‌رزرو در اولین مرحله آزمون بیشترین آسیب را دیده بود.

بانک‌های بزرگ که از سال 2009 بیش از 750 میلیارد دلار به سهام مالکانه اضافه کرده‌اند صرفاً در جست‌وجوی پرداخت بالاتر به سهامداران نیستند. آنها می‌خواهند بار آزمون‌هایی که آنها را به تهیه گزارش‌های هزاران صفحه‌ای وادار می‌کند سبک‌تر شود. همچنین آنها گلایه می‌کنند که فدرال‌رزرو سناریوهایش را آشکار اما مدل‌هایش را پنهان کرده است. بانک‌ها انتظار دارند در این مورد نیز سختگیری‌ها کمتر شود.

فدرال‌رزرو امسال 21 بانک از 34 بانک را از بخش «کیفی» آزمون معاف کرد. این بخش به جای مقاومت عددی (کمی) فرآیندهای داخلی را ارزیابی می‌کند. وزارت خزانه‌داری در گزارش اخیر خود خواستار اقدام بیشتر شد و علاوه بر چند مورد دیگر از بانک مرکزی خواست تا درباره مدل‌هایش بازتر عمل و بانک‌های بیشتری را از بخش کیفی آزمون معاف کند. جروم پاول رئیس‌کل فدرال‌رزرو که موقتاً مسوولیت نظارت را بر عهده دارد در 22 ژوئن در جمع سناتورها با آنان ابراز همدردی کرد. به نظر می‌رسد قیدوبندهای پس از بحران در حال سست‌شدن باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها