شناسه خبر : 36079 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بالاترین مشارکت پیش از موعد آمریکایی‌ها

اقتصاد و همه‌گیری کرونا؛ دغدغه رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

آمار «پروژه انتخابات آمریکا» چند روز مانده به 3 نوامبر، برگزاری نهایی، نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ میلیون آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای داده‌اند که بیش از مشارکت پیش از موعد در انتخابات ۲۰۱۶ است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ این آمار که یک سرعت رکوردشکنی را نشان می‌دهد و می‌تواند به بالاترین میزان مشارکت مردمی به لحاظ درصدی در بیش از یک قرن منجر شود، تازه‌ترین نشانه از رقابت داغی است که میان دونالد ترامپ جمهوریخواه و رقیب دموکراتش جو بایدن وجود دارد. این آمار همچنین نشان‌دهنده تمایل رای‌دهندگان به کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹ در آستانه زمستان است. دموکرات‌ها برتری چشمگیری در رای‌گیری پیش از موعد دارند و علت آن استقبال از رای‌گیری پستی است که جمهوریخواهان هم سابقاً از آن بسیار استقبال می‌کردند اما در بحبوحه حملات مداوم و بی‌اساس ترامپ مبنی بر اینکه این سیستم مستعد تقلب است، از آن دوری کرده‌اند. در مجموع، دموکرات‌ها تقریباً برتری دو به یک در آمار رای‌گیری پیش از موعد دارند. با این حال آمارها نشان می‌دهد که جمهوریخواهان در هفته‌های اخیر فاصله در رای‌دهی پیش از موعد و حضوری را کمتر کرده‌اند. بالاترین میزان مشارکت در رای‌دهی پیش از موعد موجب شده تا مایکل مک‌دونالد، پروفسور دانشگاه فلوریدا که مسوول «پروژه انتخابات آمریکا» است، یک مشارکت بی‌سابقه رای‌دهندگان آمریکایی در حدود ۱۵۰ میلیون را پیش‌بینی کند که این بیانگر ۶۵ درصد از واجدین شرایط و بالاترین میزان از ۱۹۰۸ است. تعداد رای‌دهندگان آمریکایی که در رای‌گیری پیش از موعد این کارزار ریاست جمهوری شرکت کردند، به نسبت سال ۲۰۱۶ که ۴۷ میلیون شد، بسیار بالاتر است.

 

تمرکز ترامپ و بایدن بر ایالت‌های کلیدی

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در این انتخابات در یکی از ایالت‌هایی سخنرانی انتخاباتی کرد که به صورت سنتی جمهوریخواهان پیروز آنجا هستند. این در حالی است که دونالد ترامپ به شدت بر ایالت‌های کلیدی متمرکز شده است. به گزارش ایسنا، بایدن در ایالت جورجیا، در سخنانی انتقادی گفت که ترامپ «تسلیم» ویروس کرونا شده است. ترامپ اما بیشتر وقت خود را در ایالت‌های کلیدی در انتخابات امسال می‌گذراند. او با پیروزی در این ایالت‌ها در سال ۲۰۱۶ توانسته بود پیروز انتخابات شود. او در یکی از سخنرانی‌های خود در میشیگان به مخاطبانش هشدار داد که اگر جو بایدن به کاخ سفید راه پیدا کند آنها به خاک سیاه می‌نشینند. نظرسنجی‌ها فعلاً بایدن را پیروز انتخابات پیش‌رو می‌دانند. اما در ایالت‌های کلیدی مثل آریزونا، کارولینای شمالی و فلوریدا رقابت نزدیک است.

 

دونالد ترامپ چه گفت؟

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ در ایالت نبراسکا و دو ایالت کلیدی میشیگان و ویسکانسین کارزار انتخاباتی برگزار کرد. پیروزی او در این دو ایالت آخری بود که در نهایت منجر به پیروزی او در انتخابات پیشین شد. او در لنزینگ، مرکز ایالت میشیگان، گفت: «این انتخابات مشخص می‌کند که آیا میشیگان می‌تواند به لحاظ اقتصادی روی پای خود بایستد یا نه.» دونالد ترامپ می‌خواهد با تکیه بر وضعیت اقتصادی خوب آمریکا پیش از شیوع ویروس کرونا، به رای‌دهندگان یادآوری کند که او توانایی بهبود وضعیت اقتصادی کشور را دارد. پیام اصلی او در این انتخابات بهبود وضعیت اقتصادی است و سعی می‌کند این پیام را به گروه‌های مختلف جامعه برساند. زنانی که ساکن حومه‌های مرفه شهرها هستند، کمتر به ترامپ اقبال دارند و رئیس جمهوری تلاش فراوانی می‌کند تا آنها را با خود همدل کند. برای همین در جمع گروهی از این زنان، ترامپ سخنرانی کرد و به آنها گفت: «شوهران شما می‌خواهند به سر کارهایشان بازگردند. درسته؟ ما، شوهرهای شما را به کارهایشان باز می‌گردانیم.» در همین حال ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا هم برای نخستین بار امسال وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و در یک سخنرانی با حمله به جو بایدن، او را «سوسیالیست» نامید. خانم ترامپ در سخنرانی خود در پنسیلوانیا گفت که به گمان او بایدن نمی‌تواند بهتر از رئیس جمهوری کنونی کشور را هدایت کند.

 

آمریکا زیر سلطه چین خواهد رفت؟

رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که در صورت پیروزی کاندیدای دموکرات‌ها، این کشور زیر سلطه چین خواهد رفت. به گزارش ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری بار دیگر «جو بایدن» رقیب دموکرات را سیاستمداری فاسد خواند. وی افزود که بایدن که خانواده‌اش میلیون‌ها دلار از چین درآمد دارند، می‌خواهد شغل‌های شما مردم آمریکا را به چین بفرستد. ترامپ ادامه داد که اگر بایدن در انتخابات پیش‌رو پیروز شود، آمریکا زیر سلطه چین خواهد رفت اما پیروزی من، در حقیقت پیروزی شما مردم و آمریکا خواهد بود.

 

جو بایدن چه گفت؟

بایدن در «وارم اسپرینگز» به مردم وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، رئیس جمهوری می‌شود که مردم را متحد کند و موجب التیام زخم‌های جامعه خواهد شد. از سال ۱۹۹۲ که بیل کلینتون به ریاست جمهوری انتخاب شد، دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت پیروز نشده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در این ایالت با رئیس جمهوری آمریکا رقابتی تنگاتنگ دارد. بایدن که می‌خواهد رئیس جمهوری همه مردم باشد در حمله به رقیبش از حزب جمهوریخواه کم نگذاشت. او گفت: «بارها در طول تاریخمان، ما شاهد بودیم که شارلاتان‌ها، کلاهبردارها و عوام‌فریبان با بازی گرفتن ترس‌های مردم، بدترین رفتارها را از مردم بیرون کشیده و با دست گذاشتن بر نقطه‌ضعف‌های ما از آن برای سود سیاسی خود استفاده می‌کنند.» او گفت که این افراد همیشه در موقعیت ضعف کشور ظهور پیدا می‌کنند و به جای حل مشکلات، به فکر سودرسانی به خود هستند. بایدن بیش از هر چیز می‌خواهد که رای‌دهندگان به شیوع ویروس کرونا در کشور تمرکز کنند. او مدیریت ترامپ را زیر سوال برده و آمار مرگ‌‌و‌میر بر اثر این بیماری در آمریکا را نشانه‌ای از «تسلیم» شدن دولت در برابر این ویروس می‌خواند.

 

اقتصاد و همه‌گیری کووید دو دغدغه رای‌دهندگان

بزرگ‌ترین اقتصاد جهان سخت‌ترین ضربه را از زمان رکود بزرگ متحمل شده است؛ همه‌گیری کووید ۱۹ تقریباً همه فعالیت‌ها را در ایالات متحده آمریکا مختل کرده، هزینه‌ها را برای مصرف‌کننده و شرکت‌ها بالا برده و حتی تغییراتی در نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به وجود آورده است. به گزارش ایسنا به نقل از یورو نیوز، آمریکا مانند اغلب کشورهای جهان اکنون با یک بحران بی‌سابقه درحوزه بهداشت و سلامت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که اقتصاد را به رکود کشیده است. هر دو موضوع یعنی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و نیز رکود اقتصادی ناشی از آن اینک نگرانی اصلی رای‌دهندگان آمریکایی را تشکیل می‌دهند. بر اساس نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات پیو، ۷۹ درصد از افرادی که نامشان در فهرست رای‌دهنده‌ها ثبت شده اقتصاد را مهمترین دغدغه خود در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده‌اند. برای ۶۸ درصد رای‌دهنده‌ها نیز بهداشت و مراقبت‌های درمانی دومین دغدغه بزرگ است. بالارفتن نرخ بیکاری از دیگر معضلات است، بیش از ۱۲ میلیون آمریکایی هفته‌ها قبل از رای‌گیری بیکار بودند.

 

تشدید ناآرامی‌ها در آستانه انتخابات؛ منع آمدوشد در فیلادلفیا

جامعه آمریکا برای چندمین بار شاهد قتل تازه‌ای از یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفیدپوست آمریکا این‌بار در شهر فیلادلفیا بود، اداره پلیس این شهر از هراس ادامه اعتراض‌های خیابانی در چندین بخش از این کلانشهر منع آمدو‌شد برقرار کرد. به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: در شهر فیلادلفیا «والتر والاس» جوان ۲۷ساله سیاهپوست که گفته می‌شود سلاحی سرد در دست داشت توسط دو افسر سفیدپوست پلیس به ضرب گلوله کشته شد و بار دیگر توجه را به رفتار خشن پلیس علیه شهروندان سیاهپوست جلب کرد. سی‌ا‌ن‌ان گزارش داد: اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و رفتار خشونت‌بار پلیس علیه سیاهپوستان که با قتل جرج فلوید در ایالت مینه‌سوتا (پنجم خرداد) آمریکا را فرا گرفت، با این قتل تازه شهر فیلادلفیا را نیز به‌هم ریخت به‌طوری که در ناآرامی‌های اخیر ۳۰ پلیس مجروح شدند. این رسانه خبری آمریکایی افزود: موج اعتراض و ناآرامی که در پی این قتل روی داد موجب شد تا نیروهای پلیس تا شب سه‌شنبه گذشته ۹۱ نفر را بازداشت کنند. بنابر این گزارش اداره پلیس فلادلفیا برای مقابله احتمالی با ادامه اعتراض‌ها برای دومین شب، در هفت ناحیه از این شهر منع رفت‌وآمد اعلام کرد و از ساکنان این مناطق از شهر فیلادلفیا خواست تا در خانه‌های خود بمانند.

 

ابراز نگرانی عراق از طرح‌های ترکیه در بالادست رود دجله

وزارت منابع آبی عراق از طرح‌های آبی ترکیه از جمله احداث سه سد در بالادست رودخانه دجله و تاثیرات و پیامدهای منفی آن بر سهمیه آبی خود ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایرنا، «عون ذیاب» سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق در سخنانی مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که با آنکارا به تفاهم‌هایی در این زمینه دست یابد. وی خاطرنشان کرد: هیات‌های عراق و ترکیه در ماه اگوست گذشته نشستی را از طریق ویدئو‌کنفرانس برگزار کرده و درباره پروژه در حال احداث سد «الیسو» از سوی ترکیه بر روی رودخانه دجله بحث و گفت‌وگو کردند. سخنگوی وزارت منابع آبی عراق با ابراز نگرانی از پروژه‌های آبی ترکیه از جمله تکمیل پروژه‌های سد الیسو و سد «سیلیفان» در شمال دیاربکر و سد «الجزره» در جنوب سد الیسو هشدار داد و گفت که اگر تمام این پروژه‌ها در بالادست رودخانه دجله تکمیل شود، تاثیر واضحی بر منابع آبی عراق و میزان ورود آب به این کشور خواهد داشت.

 

سطح خشونت‌ها در افغانستان به ‌شکلی غیر قابل ‌قبول بالاست

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت که سطح خشونت‌ها در این کشور به ‌شکلی غیر قابل ‌قبول بالاست و شمار زیادی از مردم در این رابطه جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «زلمای خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت که سطح خشونت‌ها در این کشور به ‌شکلی غیر قابل‌ قبول بالاست و شمار زیادی از مردم در این رابطه جان خود را از دست می‌دهند. خلیل‌زاد پیش از سفر به دوحه و دیدار با نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در مذاکرات بین‌الافغان این اظهارات را بر زبان آورد. وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «افغان‌های زیادی جان می‌دهند. طرف‌های درگیر باید سریعاً بر سر کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها که منجر به آتش‌بس جامع شود به توافق برسند.»

 

هشدار مرکل درباره روند شیوع کرونا در آلمان

صدراعظم آلمان با بیان افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این کشور طی روزهای گذشته، درباره سقوط نظام بهداشتی آلمان هشدار داد. به گزارش فارس، به دنبال شیوع نگران‌کننده کرونا در آلمان، صدر‌اعظم این کشور روز سه‌شنبه هشداری جدی به سران کشورش داد. به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله»، آنگلا مرکل طی سخنانی در «برلین» در این باره گفت، با چهار مرحله دیگر از شیوع کرونا، نظام بهداشتی آلمان سقوط خواهد کرد. مرکل از دو برابر شدن شمار مبتلایان به کرونا در آلمان خبر داد و گفت طی هشت روز گذشته شمار مراجعان به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های این کشور دو برابر شده است. مرکل که قرار است فردا (چهارشنبه) در زمینه اتخاذ تصمیماتی درباره کرونا با مقامات شانزده ایالت دیدار کند، گفت، می‌دانیم که چگونه از خود محافظت کنیم. اما ما همچنین با افزایش شمار مبتلایان مواجهیم و ممکن است به شرایطی برگردیم که کاملاً دشوار است.

 

♦♦♦

ایسنا: رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که حدود ۹ یا ۱۰ کشور عربی دیگر آماده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. دونالد ترامپ گفت: ما چیزهای زیادی در آینده خواهیم داشت و معتقدم همه را به دست خواهیم آورد. توافق‌های بسیار بیشتری بعد از انتخابات آمریکا اعلام می‌شود. ما اکنون کارهای زیادی را باید انجام دهیم.

فارس: رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی در ایالت پنسیلوانیا در تشریح دوران ابتلای خود و همسرش به ویروس کرونا گفت که پسر کوچکشان تنها ۱۵ دقیقه به ویروس کرونا مبتلا بوده است.

ایرنا: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه هیچ‌گاه به خواسته آمریکا در مورد پیمان استارت-۲ تن نخواهد داد. مسکو پیشنهاد واشنگتن برای راستی‌آزمایی در چارچوب پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی یا پیمان استارت-۲ را نخواهد پذیرفت و در واقع این خواسته آمریکا برقراری کنترل خارجی بر اجزای حساس تامین سیستم امنیت ملی ماست.

ایلنا: پایگاه اینترنتی کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا هک شد. بعد از هک شدن پایگاه اینترنتی کمپین ترامپ، پیام زیر روی آن قرار گرفته است: «جهان به اندازه کافی اخبار جعلی را که توسط ترامپ منتشر می‌شود، شنیده است. اکنون زمان آن است که اجازه دهیم جهان حقیقت را بداند.»

فارس: وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به اینکه صلح در افغانستان با صلح و ثبات منطقه ارتباط دارد، گفت: نباید از خاک این کشور علیه پاکستان استفاده شود.

ایسنا: پس از آلودگی پنج تن از اعضای هیات نیجر در سازمان ملل به ویروس کرونا این نهاد بین‌المللی تمامی نشست‌های رو در روی خود را در مقر خود در نیویورک در روزهای آتی لغو کرده است.

تسنیم: پژوهشگر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در دیده‌بان حقوق بشر ضمن اشاره به سرکوب‌گری‌های دولت عربستان از وضعیت وخیم حقوق زنان در این کشور انتقاد کرد.

ایرنا: در پی حملات تروریستی و هشدارهای بمب‌گذاری چند هفته اخیر، مجمع ملی فرانسه به افزایش بالغ بر ۲۰ میلیارد‌یورویی بودجه پلیس و ژاندارمری برای تقویت امنیت در این کشور رای داد. به گزارش روزنامه «ون مینوت» فرانسه، بر اساس رای نمایندگان، بودجه پلیس با 58 /1 درصد رشد به 14 /11 میلیارد یورو و با 45 /0 درصد اضافه، برای ژاندارمری افزایش می‌یابد.

ایلنا: «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، گفت که گمانه‌زنی‌ها درباره «نفوذ مخرب» کشورش در بالکان غربی عاری از حقیقت است. وی افزود که این شایعه‌ها را کشورهایی مطرح می‌کنند که می‌خواهند به منافع خودخواهانه‌شان در منطقه برسند.

♦♦♦

انتشار کاریکاتور اردوغان در شارلی‌ابدو

ایسنا نوشت: مجله فرانسوی شارلی‌ابدو کاریکاتوری توهین‌آمیز از اردوغان را روی جلد شماره جدید خود منتشر کرد. مجله فکاهی شارلی‌ابدو که پیش از این کاریکاتورهای موهنی از پیامبر اسلام‌(ص) را به تصویر کشیده بود، این بار کاریکاتوری از رئیس‌جمهوری ترکیه را روی جلد شماره جدید خود منتشر کرده است. در این کاریکاتور رهبر ترکیه در خانه به تصویر کشیده شده است که در صندلی راحتی نشسته و یک نوشیدنی در دست دارد و پشت لباس یک خدمتکار خانم را گرفته است. در زیر این کاریکاتور آمده است: اردوغان در زندگی خصوصی خود کاملاً بازیگوش است. بعد از قتل یک معلم به دست یک اسلامگرای تندرو اردوغان با لحن تند علیه مکرون سخن گفته بود.

 

عربستان: توافق با اسرائیل انجام خواهد شد

ایرنا نوشت: وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در نهایت رخ خواهد داد. فیصل بن فرحان ادامه داد: تنش‌هایی که گاهی میان ریاض و واشنگتن رخ می‌دهد، تصادفی است و این روابط دوجانبه بر پایه روابط شخصی نیست بلکه اساس آن، منافع دوطرفه است. تحقق صلح و ثبات دائمی جز با توافق دائمی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها رخ نخواهد داد، عادی‌سازی روابط اتفاق خواهد افتاد اما ایجاد کشور فلسطینی و از سرگیری طرح صلح ضروری است. وی در واکنش به اظهارات اماراتی‌ها مبنی بر اینکه لغو طرح اشغال اراضی کرانه باختری در مقابل توافق سازش ابوظبی با تل‌آویو رخ داده، تصریح کرد: زمینه را برای بازگشت احتمالی فلسطینی‌ها به میز مذاکره فراهم خواهد کرد.

 

نام پنج کشور احتمالی سازش با اسرائیل فاش شد

خبرگزاری فارس نوشت: وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم در تلاش است با پنج کشور از جمله عربستان سعودی در آینده رابطه برقرار کند. «الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با تلویزیون این رژیم اعلام کرد که تل‌آویو در تلاش است در آینده با پنج کشور رابطه برقرار کند. به گزارش پایگاه صهیونیستی «آی ۲۴»، الی کوهن در این خصوص گفت که تل‌آویو تماس‌های فشرده خود را با چند کشور با هدف عادی‌سازی روابط با آنها پیش می‌برد؛ اما این مساله پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا مشخص خواهد شد. طبق این گزارش، کوهن در ادامه فاش کرد که تل‌آویو در تلاش است با عربستان سعودی، عمان، قطر، نیجر و مغرب روابط برقرار کند.

 

زمان به نفع لبنان نیست

ایلنا نوشت: یک منبع سیاسی لبنان به نقل از رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود. یک مرجع سیاسی مرتبط با پرونده تشکیل دولت به نقل از «نبیه بری» رئیس پارلمان اعلام کرد: «زمان با ما نیست و دولت باید بدون هیچ گونه تاخیری تشکیل شود. دولت وظیفه سختی پیش‌رو دارد که باید از سوی همه طرف‌ها و گروه‌ها حمایت شود.» بری تاکید کرد که نجات کشور مسوولیتی همگانی است و وظیفه نجات‌بخش دولت باید با پوشش حمایتی گسترده مردم، احزاب و پارلمان جهت تحقق هدف مورد نظر برای خروج لبنان از بحران و قرار دادن مجدد آن در مسیر بهبود و پیشرفت همراه شود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها