شناسه خبر : 36020 لینک کوتاه

اماراتی‌ها به اسرائیل رفتند

سخنرانی اوباما به نفع بایدن؛ افشای شماره حساب ترامپ در چین

کمتر از دو هفته تا انتخابات نوامبر مانده است، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای شرکت در اولین کمپین حضوری ۲۰۲۰ به نفع جو بایدن به فیلادلفیا رفت. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ در همین مکان آخرین صحبت‌هایش را در تایید هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آن سال خطاب به هزاران تن مطرح کرده بود. اکنون با پاندمی کرونا، باراک اوباما در جمع کوچک‌تری سخنرانی کرده و حامیان دموکرات‌ها صحبت‌های او را از رادیوی داخل خودرو خودشان شنیدند.

 

تاکید ترامپ به دادستان کل برای تحقیق درباره خانواده بایدن

ترامپ از دادستان کل آمریکا خواسته تا درباره «فساد بزرگ خانواده بایدن» تحقیقاتی را انجام دهد. روزنامه نیویورک پست یکسری ایمیل‌های مربوط به هانتر بایدن، پسر جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را منتشر کرد که نشان می‌دهد هانتر ارتباطاتی با کمپانی اوکراینی بوریسما داشته است؛ اتهامی که کارزار انتخاباتی بایدن آن را رد می‌کند. حالا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از دادستان کل این کشور ویلیام بار خواسته تا اقدامی عاجل انجام دهد و تحقیقاتی را مرتبط با اتهامات حول تجارت و کسب‌وکار خانواده بایدن در اوکراین ترتیب دهد. ترامپ همچنین خواسته تا اطلاعات مرتبط پیش از انتخابات سوم نوامبر منتشر شود. وی افزود:‌ این یک فساد بزرگ است و پیش از انتخابات باید بر همگان مشخص شود. پیش‌تر گروهی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا از دادستان کل این کشور خواسته بودند تا یک دادستان ویژه را برای بررسی و تحقیق درباره اتهام فساد مرتبط با خانواده بایدن منصوب کند. وزارت دادگستری هنوز به درخواست ترامپ پاسخی نداده است. اظهارات ترامپ در پی انتشار مطلبی در روزنامه نیویورک‌پست مطرح شد که در آن نوشته شده هانتر بایدن به برگزاری نشستی بین پدرش وقتی که معاون اوباما بود و وظیفه نظارت بر سیاست آمریکا در قبال اوکراین را داشت با مدیر اجرایی کمپانی انرژی اوکراینی بوریسما کمک کرده است.

 

اف‌بی‌آی: ماجرای ای‌میل‌های هانتر بایدن به روسیه مرتبط نیست

اف‌بی‌آی، لپ‌تاپی را که گفته می‌شود متعلق به پسر جو بایدن و حاوی ای‌میل‌هایی جنجالی در خصوص تعاملات تجاری خارجی اوست، در اختیار دارد. این نهاد اطلاعاتی باور ندارد که ای‌میل‌های داخل آن با کمپین اطلاعات نادرست روسیه ارتباطی داشته باشند. به گزارش ایسنا، شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از منابع مطلع گزارش داد، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) لپ‌تاپی که ادعا می‌شود متعلق به هانتر بایدن است، در اختیار دارد. پیش‌تر ادعا شد که لپ‌تاپ پسر جو بایدن، نامزد دموکرات‌های آمریکا در انتخابات حاوی اطلاعاتی از تعاملات تجاری خارجی او و نشست ادعایی میان جو بایدن و نمایندگان شرکت گاز اوکراینی موسوم به بوریسما هولدینگز است. براساس این گزارش، اف‌بی‌آی با نظر جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا که این ای‌میل‌ها بخشی از یک کمپین ضداطلاعات روسیه نیستند، موافق است. راتکلیف دوشنبه گفت: اجازه بدهید شفاف بگویم که جامعه اطلاعاتی چنین چیزی را باور ندارد چون هیچ اطلاعاتی در حمایت از آن وجود ندارد. همچنین ما هیچ‌گونه اطلاعاتی را با آدام شف یا دیگر اعضای کنگره به اشتراک نگذاشته‌ایم. روز چهارشنبه روزنامه نیویورک‌پست مطلبی را منتشر کرد که ظاهراً حاوی دو ای‌میلی بود که ادعا می‌شود هانتر بایدن از جانب یک مقام ارشد در شرکت انرژی اوکراینی بوریسما دریافت کرده بود. در آن زمان هانتر بایدن جزو هیات مدیره این شرکت بود.

 

ترامپ یک حساب بانکی در چین دارد و مالیات داده است

رقابت‌های متفاوت انتخابات آمریکا در حالی همچنان با حواشی خاصی ادامه دارد که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت، اسناد مالیاتی دونالد ترامپ حاکی از آن است که یکی از سه کشور خارجی که او در آنها حساب بانکی دارد، چین است. به گزارش نیویورک‌تایمز، این حساب بانکی متعلق به مدیریت هتل‌های بین‌المللی ترامپ ال.ال.سی است که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به میزان ۱۸۸۵۶۱ دلار مالیات در چین پرداخته است. به گزارش پایگاه هیل، دونالد ترامپ علاوه بر حساب بانکی‌اش در چین، در انگلیس و ایرلند هم حساب‌های بانکی دارد. نیویورک‌تایمز نوشت، حساب‌های بانکی خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا تحت اسامی شرکتی باز شده‌اند و در نتیجه نامشان در فرم‌های علنی افشای دارایی‌های وی دیده نمی‌شود. اسناد مالیاتی ترامپ که نیویورک‌تایمز به دست آورده نشان نمی‌دهند که چقدر پول از طریق حساب‌های خارجی ترامپ در جریان بوده و این نشریه نوشت که در عین حال مشخص نیست این حساب‌ها در چه موسسات مالی وجود داشته‌اند. سرویس درآمد داخلی آمریکا مالیات‌دهندگان این کشور را ملزم می‌کند سهم درآمدشان از کشورهای خارجی را گزارش کنند و هویت مدیریت هتل‌های ترامپ تنها به گزارش چند هزار دلار از چین پرداخته است.

 

ورود اولین هیات رسمی امارات به سرزمین‌های اشغالی

سه‌شنبه گذشته اولین هیات عالی‌رتبه اماراتی وارد سرزمین‌های اشغالی شد. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه تایمز آف اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه این رژیم از هیات اماراتی استقبال کردند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مراسم استقبال از هیات اماراتی که وارد سرزمین‌های اشغالی شده از آنها خواست تا مراتب تشکر خود را به ولیعهد این کشور برسانند. بنیامین نتانیاهو گفت، لطفاً مراتب قدردانی عمیق مرا به ولیعهد به خاطر رهبری‌اش برسانید. وی در ادامه مدعی شد: ما برای تغییر و بهبود خاورمیانه تلاش می‌کنیم. ما همه فرزندان ابراهیم هستیم. نتانیاهو همچنین از «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز خواست تا مراتب قدردانی او را به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور به خاطر نقشی که در عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل ایفا کرده، اعلام کند. وی در ادامه عادی‌سازی روابط میان دو طرف را تاریخی خواند. نتانیاهو همچنین از امضای چهار توافق میان اسرائیل و امارات خبر داد.

 

پیام سعودی‌ها به فلسطینیان از زبان معاون باراک اوباما

مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره به اظهارات سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن علیه مقامات فلسطینی، گفت که سعودی‌ها توافق سازش را از ترس فلسطینی‌ها به تعویق انداخته‌اند. به گزارش فارس، «دنیس راس»، مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور غرب آسیا و مشاور اندیشکده واشنگتن در سیاست خاور دور، اظهارات اخیر و حملات «بندر بن سلطان»، سفیر اسبق عربستان سعودی در واشنگتن به مقامات فلسطینی را حامل پیام‌های مهمی برای آنها دانست. بن سلطان که برای دهه‌ها سفیر ریاض در آمریکا بوده، طی هفته‌های گذشته در چندین نوبت مصاحبه با شبکه سعودی العربیه، به رهبران فلسطینی حمله کرد و گفت اعتماد به رهبران فلسطینی پس از ناسپاسی آنها دیگر دشوار است. دنیس راس در مقاله‌ای که در سایت اندیشکده مذکور منتشر شده است، نوشت: «هجوم شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر سابق سعودی در ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با العربیه حاوی پیامی است به این مضمون که ما از الان به بعد از شما حمایت نمی‌کنیم و برای خود نیازهای ویژه‌ای داریم.» او در ادامه به بررسی این موضع‌گیری عربستان سعودی از طریق سفیر سابق خود پرداخت و نوشت که این ترس وجود دارد که فلسطینی‌ها با رهبران عرب مخالفت کرده و مدعی شوند که این رهبران به آنها در رسیدن به خواسته‌های ملی خود خیانت می‌کنند و همین ترس باعث شده است عربستان سعودی اعلام موضع رسمی و واقعی خود را در قضیه سازش و نزاع بین فلسطینیان به تاخیر بیندازد. مشاور باراک اوباما در ادامه نوشت اظهارات بندر بن سلطان راه را برای عربستان سعودی به منظور برداشتن گام‌های مشابه گام‌های امارات در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آماده می‌کند.

 

سودان: خروج از لیست تروریسم ربطی به اسرائیل ندارد

وزیر خارجه سودان با اشاره به ادعاها درباره برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در ازای خروج از لیست تروریسم اعلام کرد، حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم به هیچ پرونده و موضوع دیگری ربط ندارد. به گزارش اسپوتنیک، عمر قمرالدین، وزیر خارجه سودان در نشست خبری در خارطوم پیرامون ارتباط حذف نام کشورش از لیست کشورهای حامی تروریسم با برقراری روابط با رژیم صهیونیستی گفت: با صدای بلند اعلام می‌کنم که این اقدام هیچ ارتباطی به هیچ پرونده دیگری ندارد. پیش از این شبکه «24i» مدعی شده بود، سودان پس از مهلت ۲۴ساعته آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد رد یا قبول صلح با تل‌آویو، با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت کرده است. این شبکه به نقل از منبع نزدیک به حاکمیت سودان اعلام کرد، شورای حاکمیتی در نشست روز چهارشنبه خود با صلح با رژیم صهیونیستی موافقت کرد. در این جلسه بحث و بررسی‌های زیادی صورت گرفت و در نهایت با عادی‌سازی روابط موافقت شد. پیش از این رسانه‌های عربی گزارش دادند، آمریکا به سودان ۲۴ ساعت مهلت داده تا درباره حذف نام این کشور از لیست تروریسم و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جوابی بدهد. این در حالی است که دولت سودان درباره صلح با رژیم صهیونیستی دچار دودستگی شده است.

 

تاکید رئیس‌جمهور منتخب بولیوی بر احیای روابط با ونزوئلا و کوبا

رئیس‌جمهور منتخب بولیوی ضمن انتقاد از اقدامات سازمان کشورهای آمریکایی در قبال این کشور، از دنبال کردن سیاست خارجی احیای روابط با کشورهای ونزوئلا و کوبا خبر داد. به گزارش فارس، «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور منتخب بولیوی گفت سیاست خارجی احیای روابط با ونزوئلا و کوبا را دنبال خواهد کرد. وی گفت می‌خواهد همه روابط کشورش را دوباره برقرار کند زیرا دولت سابق بسیار ایدئولوژیک عمل کرده و مردم بولیوی را از دسترسی به داروهای کوبا و روسیه و پیشرفت‌ها در چین محروم و آنها را به شکلی غیرضروری و مضر متاثر کرده است. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ونزوئلایی «تله‌سور»، وزیر اقتصاد سابق بولیوی که به مدت ۱۴ سال در دولت «اوو مورالس» رئیس‌جمهور پیشین این کشور برای افزایش سطح سواد و ارائه خدمات بهداشتی رایگان به هزاران نفر با حمایت پزشکان کوبایی فعالیت کرده، در ادامه تاکید کرد دولتش درها را به روی همه کشورها بر مبنای احترام و حاکمیت متقابل خواهد گشود. رهبر حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» همچنین گفت: سازمان کشورهای آمریکایی باید اشتباهات خود را در بولیوی اصلاح کند. اما اگر این کار را نکند، ما در کنار کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی که به ما احترام می‌گذارند، کار خواهیم کرد. بنابر این گزارش، این سازمان گزارش مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۹ را که بهانه کودتا برای برکناری اوو مورالس، رئیس‌جمهور بومی بولیوی شد، تالیف کرد. گزارشی که بعداً نادرستی آن اثبات شد. این سازمان همچنین از دولت خودخوانده «جنینه آنز» که مرتکب قتل‌عام شد و بولیوی را در رکود اقتصادی فرو برد، حمایت می‌کرد. اوو مورالس، رئیس‌جمهور پیشین بولیوی بعد از پیروزی لوئیس آرسه، از قصد خود برای بازگشت به کشورش خبر داد. مورالس روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین گفت از بازگشت به کشورش خوشحال خواهد شد. به گزارش شبکه «آرتی»، او بدون اعلام زمان مشخصی برای بازگشت گفت: دیر یا زود به بولیوی بازخواهم گشت، در این بحثی نیست. خواست بزرگ من بازگشت به بولیوی و منطقه خود است. بعد از نیمه‌شب یکشنبه به وقت محلی، مقام‌های بولیوی رسماً لوئیس آرسه، نامزد حزب جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS) و از افراد نزدیک به مورالس را به‌عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند. طبق گفته مقام‌های بولیوی، آرسه موفق به کسب 2 /52 درصد از آرای انتخاباتی شد و «کارلوس مسا» رئیس‌جمهور اسبق این کشور و رهبر حزب جامعه مدنی 5 /31 درصد از آرای انتخاباتی را به دست آورد.

♦♦♦

ایسنا: سخنگوی کمیسیون مرکزی انتخابات‌ها و رفراندوم‌های قرقیزستان اعلام کرد، کمیسیون انتخابات تاریخ ۲۰ دسامبر (۳۰ آذرماه) را برای تکرار انتخابات پارلمانی تعیین کرده است. کمیسیون مرکزی انتخابات به اتفاق آرا تاریخ ۲۰ دسامبر را به عنوان زمان انتخابات جدید تایید کرده است. تدارکات برای برگزاری این انتخابات از ۲۱ اکتبر آغاز می‌شود.

مهر: وزیر دفاع ترکیه در بحبوحه تنش‌ها میان آنکارا و آتن در مدیترانه شرقی در سخنانی اعلام کرد: در برابر زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نخواهیم شد. خلوصی آکار اعلام کرد: مذاکره با یونان و حل اختلافات را قبول داریم و می‌خواهیم مسائل حل شوند؛ اما در برابر زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نخواهیم شد. خواستار حل‌وفصل مشکلات در دریای اژه و مدیترانه شرقی از طریق گفت‌وگو هستیم و در این راه تلاش نیز خواهیم کرد.

ایلنا: وزیر خارجه روسیه گفت: خلیج‌فارس همچنان آبستن بی‌ثباتی‌های خطرناک است. «سرگئی لاوروف» از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحولات در این منطقه را با دقت زیر نظر داشته باشد. لاوروف گفت: «صلح در خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما معتقدیم که شورای امنیت باید این مساله را پیگیری و از صلح و ثبات و امنیت در جهان اطمینان حاصل کند.»

ایرنا: رئیس پنتاگون با تاکید بر افزایش امنیت مشترک اعلام کرد که فشارهای ترامپ بر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» موثر بوده و موجب افزایش هزینه‌های این سازمان شده است. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا طی سخنرانی در شورای آتلانتیک گفت: رهبری آمریکا تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باعث افزایش عمده هزینه‌های دفاعی ناتو شده است. پنتاگون انتظار دارد که هزینه‌های دفاعی ناتو طی چهار سال آینده با افزایش صدها میلیارددلاری همراه باشد.

فارس: مقامات آمریکایی نگرانی خود را از افزایش نفوذ و سرمایه‌گذاری چین در برزیل ابراز داشته‌اند. «رابرت لایتهایزر» از مقامات آمریکایی گفت که واشنگتن به برزیل نگرانی خود را درباره توسعه نفوذ چین در این کشور آمریکای لاتین اعلام کرده است. به گزارش راشاتودی، در حال حاضر چین بزرگ‌ترین شریک تجاری برزیل به‌شمار می‌آید. «لاری کودلاو» مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز گفت که واشنگتن به دولت برزیل اعلام کرده درباره فناوری نسل پنجم و دیگر فناوری‌های پیشرفته، چین را به دقت زیر نظر دارد.

ایسنا: نخست‌وزیر ژاپن گفت کشورش با هر اقدامی که تشدیدکننده تنش در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی شود مخالف است اما توکیو همچنین به دنبال یک به اصطلاح «ناتوی آسیا» با هدف مهار یک کشور مشخص نیست.

♦♦♦

شکایت بن‌سلمان در آمریکا

ایسنا نوشت: نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی و یک گروه حقوق بشری که او تاسیس کرده بود، شکایتی در یکی از دادگاه‌های آمریکا با این موضوع که ولیعهد سعودی دستور قتل این منتقد را صادر کرده بود، تنظیم کردند. در این شکواییه علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنین نام بیش از ۲۰ سعودی دیگر ذکر شده است. این طرح دعوی با پیچیدگی‌هایی در روابط آمریکا-سعودی بر سر قتل خاشقجی، سوابق حقوق بشری ریاض و نقش آن در جنگ داخلی یمن همزمان شده است. سفارت عربستان به این طرح دعوی واکنشی نداشته است. خاشقجی که در مطالبش در واشنگتن‌پست منتقد سیاست‌های ولیعهد و حاکم دوفاکتوی سعودی بود، در استانبول در کنسولگری سعودی کشته و امحا شد.

 

بمباران غزه همزمان با سفر هیات اماراتی به تل‌آویو

خبرگزاری فارس نوشت: سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به سفر هیات رسمی امارات به فلسطین اشغالی واکنش نشان داد. «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس گفت: در حالی که رژیم اشغالگر به فلسطین اشغالی سفر کرده است، ارتش این رژیم غزه و سوریه را بمباران می‌کند. طبق گزارش وبگاه «العهد»، این سخنگوی حماس تصریح کرد: «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این رژیم را به استمرار تجاوزات و تداوم سیاست توسعه شهرک‌سازی ترغیب می‌کند.» یک هیات رسمی امارات با دو وزیر این کشور همچنین وارد فلسطین اشغالی شد و ارتش رژیم صهیونیستی شب سه‌شنبه گذشته مناطقی از نوار غزه را بمباران کرد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین موشکی را به سمت مدرسه‌ای در روستای الحریه در ریف شمالی القنیطره شلیک کرد.

 

طرح آمریکا برای تقسیم منطقه‌ای عراق

ایرنا  نوشت: یک منبع در عشایر عراق از تلاش آمریکا برای ایجاد «اقلیم سنی» در راستای اجرای طرح «تقسیم منطقه‌ای» این کشور خبر داد. «المعلومه» به نقل از یک منبع عشایری بدون ذکر نام نوشت: یکسری نشست‌ها و کنفرانس‌ها زیر نظر آمریکا در استان اربیل در شمال عراق برای تشویق همگان به منظور قبول تشکیل یک اقلیم سنی برگزار شده است. تعدادی از شیوخ استان «الانبار» در این نشست‌ها شرکت کرده‌اند. برخی از شیوخ شرکت‌کننده در نشست‌های یادشده با این رویکرد مخالفت کرده و آن را توطئه پلید آمریکا برای تقسیم عراق به منظور دستیابی به اهدافی دانسته‌اند که مردم عراق به خوبی از آن آگاه‌اند و با تقسیم کشورشان تحت هر عنوانی مخالف هستند.

 

تاکید چین بر مذاکرات چندجانبه امنیتی خلیج‌فارس

خبرگزاری مهر نوشت: وزیر خارجه چین پیشنهاد ایجاد چارچوبی چندجانبه را برای مذاکرات امنیتی خلیج‌فارس مطرح کرد و از صبوری برای حصول نتیجه سخن گفت. وانگ ئی در جریان نشست مجازی شورای امنیت پیرامون خلیج‌فارس، پیشنهاد ایجاد چارچوب مذاکرات چندجانبه را مطرح کرد که با پیشرفت ملموس در حل مسائلی چون انرژی، کشتیرانی، تجارت و حتی مواردی که از حساسیت کمتری برخوردارند، همراه باشد. گفت‌وگو امر راحتی نخواهد بود و در عرض یک شب نیز به نتیجه نمی‌رسد اما اینکه راه چقدر طولانی باشد اهمیت چندانی ندارد چراکه در نهایت می‌توانیم قدم‌به‌قدم به مقصد نزدیک شویم. اما نخستین قدم در مذاکره ولو اینکه کوچک باشد، پیشرفتی بزرگ به سوی صلح خواهد بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها