شناسه خبر : 35869 لینک کوتاه

مناظره آمریکایی

بایدن: ترامپ دروغگو است / ترامپ: رقیب از واژه «هوش» استفاده نکند

مناظره آمریکایی

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد. به گزارش ایلنا، نخستین مناظره «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ساعت ۲۱ سه‌شنبه گذشته به وقت شرق آمریکا در شهر کلیولند در ایالت اوهایو آغاز شد. بایدن در این مناظره از سیاست‌های بهداشتی و همچنین رویکرد دولت ترامپ در خصوص مساله سقط جنین انتقاد کرد. «کریس والاس» مجری این برنامه در خصوص اینکه ترامپ بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولتش برنامه مراقبت‌های بهداشتی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق را باطل کرد ولی هنوز بعد از چندین سال جایگزینی برای آن ارائه نکرده است، از وی توضیح خواست. ترامپ در پاسخ گفت که دولت من روی قیمت داروها کار می‌کند، ما اجازه داده‌ایم که فرمانداران ما از دیگر کشورها دارو بخرند. والاس در ادامه از بایدن پرسید که آیا بیمه‌های خصوصی پایان خواهد یافت؟ وی در پاسخ گفت هر فردی که واجد صلاحیت بیمه درمانی ایالتی باشد، آن را دریافت خواهد کرد. همه می‌دانند که ترامپ دروغگو است. من اینجا نیامده‌ام که دروغ‌های او را تکرار کنم.

 

ترامپ: بایدن ۴۷ سال نتوانست هوش خود را به کار گیرد

ترامپ خطاب به بایدن گفت: زمانی که با من صحبت می‌کنی از واژه «هوش» استفاده نکن چراکه ۴۷ سال نتوانسته‌ای آن را به کار بگیری. بایدن در ادامه گفت که ترامپ برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد. او فقط در زمین گلفش مشغول بازی است. ترامپ نیز گفت که بایدن می‌خواهد کشور را تعطیل کند. ما پیش از این چیز زیادی درباره کرونا نمی‌دانستیم ولی اکنون می‌دانیم که این بیماری روی افراد مسن و کودکان تاثیر دارد. بایدن همچنین گفت که دولت ترامپ در گردهمایی‌های خود استفاده مسوولانه‌ای از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نداشت. ترامپ نیز در پاسخ گفت که در گردهمایی‌های شما کسی حاضر نمی‌شد که بخواهید از این مسائل استفاده کنید اما من رئیس‌جمهوری هستم و همه می‌خواهند بدانند من چه می‌گویم.

 

بایدن: برنامه مالیاتی ترامپ، ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر کرده است

بایدن گفت که برنامه مالیاتی ترامپ، ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر کرده است. خود او تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرد. او تنها رئیس‌جمهوری آمریکاست که زمانی که این سمت را ترک می‌کند، نرخ بیکاری افزایش یافته است. در نیمی از ایالت‌های آمریکا بیماری افزایش یافته، در این وضعیت چرا ترامپ می‌خواهد آنها را باز کند؟ دولت ترامپ می‌خواست به مدارس ماسک بدهد ولی در عمل این کار را نکرد. این دولت هیچ حمایتی از کسب‌وکارهای کوچک نکرد. ترامپ در پاسخ به پرسش مجری در خصوص اینکه آیا واقعاً تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است، گفت که میلیون‌ها دلار مالیات داده‌ام. این مساله‌ای است که در یک روزنامه مطرح شده بود. شما مدارک آن را خواهید دید. من پیش از اینکه رئیس‌جمهور شوم یک بازرگان خصوصی بودم.

 

بایدن: ترامپ با فرار مالیاتی احساس زرنگی می‌کند

بایدن در این‌باره گفت که قوانین مالیاتی دولت ترامپ باعث شد مالیاتی که او می‌دهد از یک آموزگار کمتر باشد، او با این کارها احساس زرنگی می‌کند. ترامپ در ادامه گفت که من در ۴۷ ماه فعالیت خود از ۴۷ سالی که تو فعالیت کردی مفیدتر بودم. تو یکی از بدترین سناتورها بودی. ترامپ با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دموکرات‌ها گفت که در صورت اجرایی شدن این برنامه، نیمی از شرکت‌ها از آمریکا خواهند رفت. من ۷۰۰ هزار شغل را بازگرداندم. بسیاری از شرکت‌ها از آلمان به اوهایو و میشیگان آمدند. بایدن در پاسخ گفت که دولت ترامپ، تولید را نابود کرده است. کسری تراز تجاری ما در حال حاضر با چین بیشتر از همیشه است. ترامپ در ادامه با اشاره به برخی گزارش‌ها گفت که پسر بایدن از شهردار مسکو 5 /3 میلیون دلار دریافت کرده است اما بایدن گفت که این حقیقت ندارد و اعتبار این گزارش‌ها رد شده است. بایدن افزود که ترامپ همه افرادی را که در دولت، خوب کار می‌کردند، اخراج کرد چراکه اصلاً نمی‌توان با چنین فردی کار کرد.

 

ترامپ: دموکرات‌ها آفریقایی‌تبارها را «شارلاتان» می‌دانند

ترامپ نیز در این‌باره گفت که دموکرات‌ها، آفریقایی‌تبارها را مجرم خواندند، شما با آنها بدرفتاری کردید و به همین خاطر اگر به نظرسنجی‌ها نگاه کنید، می‌بینید که من عملکرد بهتری داشته‌ام. شما آنها را «شارلاتان» خواندید. شما حتی نمی‌توانید کلمه مجری قانون را به زبان بیاورید. در سیاتل وقتی فهمیدند که تصمیم داریم نیروهای ارتش را اعزام کنیم، اوضاع آرام شد. مردم آمریکا خواستار نظم و قانون هستند. والاس با اشاره به تبرئه پلیس‌های قاتل یک زن سیاهپوست، خواستار نظر بایدن در این‌باره شد. بایدن گفت که اگر رئیس‌جمهور شود، گروه‌هایی از روسای پلیس و شخصیت‌های مدنی تشکیل می‌دهد. وی گفت که ما باید سیستمی داشته باشیم که افراد مسوول را پاسخگو بکنیم. مجری در ادامه از ترامپ پرسید که چرا دولت شما خواستار لغو برنامه حساسیت نژادی شد؟ ترامپ در پاسخ گفت که این خود باعث ایجاد تبعیض نژادی می‌شد. آنها داشتند به افراد یاد می‌دادند که از کشور ما متنفر باشند. آنها می‌خواستند القا کنند که در آمریکا نژادپرستی وجود دارد.

 

ترامپ: توافق پاریس فاجعه بود

والاس با اشاره به حریق‌های جنگلی اخیر خطاب به ترامپ گفت که دانشمندان دلیل آن را تغییرات آب‌و‌هوایی می‌دانند. شما از پیمان پاریس خارج شدید. برنامه‌تان برای چهار سال آینده چیست؟ ترامپ در پاسخ گفت که آن توافق فاجعه بود. باید همه کار بکنیم که هوا و آب عالی داشته باشیم. ما تصمیم داریم یک میلیارد درخت بکاریم. ما باید مدیریت بهتری در زمینه جنگل‌بانی داشته باشیم. اگر مدیریت بهتری داشتیم، آتش‌سوزی کالیفرنیا به این شدت اتفاق نمی‌افتاد. در اروپا شهرهای جنگلی وجود دارد و آنها مدیریت خوبی دارند. مجری از ترامپ پرسید، دلیل اینکه سیاست‌های انرژی دولت اوباما را کنار گذاشتید چه بود؟ ترامپ در پاسخ گفت که ما برنامه‌های بهتری داشتیم. خیلی‌ها با من موافق هستند. اتومبیل‌ها اکنون بسیار بهتر شده و آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند. والاس درباره سیاست‌های انرژی سبز دولت احتمالی بایدن از وی توضیح خواست. بایدن در پاسخ گفت که ما هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را پایین آوردیم. ما تصمیم داریم ناوگان‌های فدرال را به خودروهای الکتریکی تبدیل کرده و بزرگراه‌هایی جدید بسازیم و شغل‌های جدید ایجاد کنیم. ما تصمیم به ایجاد زیرساخت‌های سبز داریم. بایدن در پاسخ به پرسشی در خصوص رای‌گیری پستی، خطاب به مردم گفت که در انتخابات شرکت کنید. ترامپ نمی‌تواند در تعیین نتیجه انتخابات مانع شما شود. ترامپ می‌گوید که نمی‌داند در صورت شکست چه خواهد کرد، ولی ما می‌دانیم که او باید برود.

 

شورای امنیت خواستار اتمام فوری درگیری‌ها بر سر قره‌باغ شد

شورای امنیت خواستار اتمام فوری درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شد و گفت لازم است همه طرف‌ها به گفت‌وگو بازگردند. به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار اتمام فوری درگیری‌ها بر سر قره‌باغ شد و از همه طرف‌ها خواست به گفت‌وگو برگردند. شورای امنیت درباره درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد و توسل به زور را محکوم کرد. این شورا گفت همه طرف‌ها باید به گفت‌وگو برگردند. اعضای شورای امنیت پشت درهای بسته برای بررسی درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ دیدار کردند. نماینده نیجر در سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره نتایج این نشست گفت: «اعضای شورای امنیت نگرانی‌های خود را درباره اقدامات نظامی گسترده در طول خطوط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز کردند.» وی اضافه کرد: «اعضای شورای امنیت، از درخواست دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اتمام فوری درگیری‌ها، کاهش تنش‌ها و بازگشت به مذاکرات حمایت کردند.» منطقه «قره‌باغ کوهستانی» (ناگورنو قره‌باغ) از بامداد یکشنبه گذشته به صحنه درگیری و زدوخورد نیروهای ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. اولین درگیری‌ها از بامداد یکشنبه آغاز شد و وزارت دفاع آذربایجان صبح آن روز اعلام کرد مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور هدف حملات خمپاره‌ای نیروهای مسلح ارمنستان قرار گرفته است. پس از آن، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز از حمله نیروهای آذربایجانی به شهرک‌های مسکونی ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.

 

مردم امارات و بحرین مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند

یک روزنامه‌نگار اماراتی گفت که مردم کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند ولی در نتیجه سیاست‌های امنیتی ابوظبی صدای مخالفان خاموش شده است. به گزارش ایسنا، حمد الشامسی روزنامه‌نگار اماراتی و عضو «انجمن اماراتی مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط با اسرائیل» در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اظهار کرد: «مردم منطقه خلیج (فارس) مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند ولی در نتیجه سیاست امنیتی که دولت ابوظبی برای سال‌ها اعمال کرده است، صدای مخالفان عادی‌سازی روابط خاموش شده است.» وی با اشاره به اینکه سیاست‌های سرکوب‌گرانه ابوظبی، دلیل شنیده نشدن صدای مخالفان عادی‌سازی با اسرائیل در این کشور است، افزود: «دولت امارات متحده عربی قوانینی را تصویب کرده که اعتراض به سیاست‌های دولت را جرم می‌داند و مجازات ۱۰ سال زندان و جریمه نقدی به مبلغ یک میلیون درهم (۲۷۲ هزار دلار) برای این جرم در نظر گرفته است.»

 

حمایت پاکستان از توسعه و بازسازی افغانستان

نخست‌وزیر پاکستان بر حمایت کامل این کشور از افغانستان پس از جنگ در مسیر توسعه اقتصادی تاکید کرد. به گزارش ارس، «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بار دیگر بر حمایت کامل این کشور از افغانستان پس از جنگ در مسیر بازسازی و توسعه اقتصادی تاکید کرد. وی با اشاره به روند و مذاکرات صلح در افغانستان تاکید کرد: هیچ راه‌حل نظامی‌ای برای حل‌وفصل تنش‌ها در افغانستان وجود ندارد و تنها راه استفاده از راه‌حل‌های سیاسی است. نخست‌وزیر پاکستان یادآور شد: سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به اسلام‌آباد به گشودن فصل جدیدی در توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند. عمران خان با اشاره به نقش مثبت پاکستان در تسهیل روند صلح افغانستان تصریح کرد: جامعه جهانی این موضع را به رسمیت شناخته و باعث خرسندی است.

♦♦♦

ایسنا: حزب‌الله لبنان برای اثبات دروغگویی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که ادعا کرد حزب‌الله در منطقه «الجناح – الاوزاعی» بیروت انبار تسلیحات دارد، یک بازدید رسانه‌ای از این منطقه ترتیب داد.

ایلنا: «دامنیک راب»، وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه گذشته از منطقه مرزی میان دو کره بازدید کرد. وی طی این دیدار گفت که بریتانیا مصمم است پیونگ‌یانگ را به سوی خلع تسلیحات نظامی سوق دهد.

ایرنا: به دنبال افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، چین هشدار داد که اگر پهپادها، جنگنده‌ها یا دیگر تجهیزات آمریکا به سرزمین و جزایر چین حمله کرده و خساراتی وارد کنند، بی‌تردید هدف قرار خواهند گرفت.

فارس: یک مقام الحشد الشعبی شایعه‌سازی‌ها و هجمه‌های نظام‌مند اخیر علیه حشد الشعبی را در راستای دستورالعملی برای برهم زدن ثبات و امنیت عراق و نابود کردن دستاوردهای امنیتی آن در مبارزه با داعش دانست.

ایلنا: سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که هزاران معترض صلح‌طلب در فرانسه تحت سرکوب شدید قرار گرفتند. این سازمان استفاده مقامات فرانسوی از قانون برای نقض حقوق شهروندان و سرکوب صداها را محکوم کرد.

ایرنا: سفیر کره شمالی در سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان، با بیان اینکه اقدامات خصمانه علیه کره شمالی همچنان ادامه دارد، گفت: ایجاد جهان صلح‌آمیز و بدون جنگ هدف ثابت این کشور است.

فارس: نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که این کشور به تمامی تعهدات خود در زمینه توافق منع سلاح‌های شیمیایی عمل کرده و پرونده دمشق در این زمینه باید مختومه اعلام شود.

ایسنا: عبدالله عبدالله، رئیس تیم مذاکره‌کننده صلح افغانستان، در سفر به پاکستان گفت که زمان آن فرارسیده است که دو کشور همسایه از شعارها و بیانیه‌های کهنه و تئوری‌های توطئه‌ای که ما را عقب نگه داشته است، دست بردارند.

ایلنا: رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که بلاروس در معرض خطر فشارهای خارجی بی‌سابقه قرار دارد و گفت: اکنون با توجه به شرایط دشواری که بلاروس در آن قرار دارد، به ویژه فشار بی‌سابقه خارجی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور می‌خواهم یک‌بار دیگر تکرار کنم: روابط بین روسیه و بلاروس مشروط به زمان و شرایط نیست.

ایسنا: گردان‌های حزب‌الله عراق خواستار تشکیل کمیته مشترک بین حشد شعبی و وزارت کشور به منظور تحقیق در خصوص هدف قرار دادن «الرضوانیه» بغداد شد.

♦♦♦

درگذشت امیر کویت و اعلام عزای عمومی

ایسنا نوشت: دفتر امیری کویت روز سه‌شنبه از مرگ شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، خبر داد. شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، که از جولای گذشته در یکی از بیمارستان‌های آمریکا تحت درمان بود، درگذشت. کویت در این خصوص ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرده است. در بیانیه دفتر امیری کویت آمده است: با نهایت حزن و اندوه به ملت کویت، دو امت اسلام و عرب و ملت‌های دوست جهان وفات شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح را تسلیت می‌گوییم. پیش از این خبرگزاری کویت در جولای گزارش داده بود، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح برای تکمیل پروسه درمان به آمریکا سفر کرده و همواره مقامات این کشور بر وضعیت باثبات امیر کویت تاکید داشتند.

 

20 هزار حمله سایبری در روز به چین

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه «آمریکا بزرگ‌ترین منبع حملات سایبری علیه چین است» گفت: سامانه کنترل صنعتی چین به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰ هزار بار مورد حمله سایبری قرار گرفته و از خارج رصد می‌شود. وانگ ون بین افزود: اهداف این رصدها شامل تجهیزات و سامانه‌های کنترل صنعتی سایبری در صنایع کلیدی مانند انرژی داخلی، تولید و ارتباطات است. در مقایسه با انواع دیگر حملات سایبری، عملیات شناسایی سایبری فوق‌الذکر احتمالاً دارای پیشینه قوی دولتی است. وانگ گفت: چین هنوز یکی از آسیب‌دیدگان اصلی از حملات سایبری است و حملات سایبری به این کشور در دوران شیوع کرونا بیش از پیش افزایش یافته است.

 

احتمال تعطیلی سفارت آمریکا و اتحادیه اروپا در بغداد

خبرگزاری فارس نوشت: نخست‌وزیر عراق، از قصد برخی کشورها و در راس آنها ایالات متحده آمریکا برای بستن سفارتشان در بغداد در صورت تداوم حملات علیه هیات‌های دیپلماتیک خبر داد. «مصطفی الکاظمی» گفت: حملات موشکی ادامه دارد و آخرین آنها مربوط به دیروز است که به کشته شدن پنج نفر از جمله چند کودک منجر شد. این حملات برخی از سازمان‌های هیات‌های دیپلماتیک و در راس آنها ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به فکر بستن سفارتخانه‌ها انداخت. اگر امنیت در منطقه تضمین نشود، آنها نخواهند توانست در عراق فعالیت کنند. برخی ادعا می‌کنند که عراقی هستند و تلاش می‌کنند خاک عراق را به کانون درگیری‌ها تبدیل کنند در حالی که ایران و آمریکا نمی‌خواهند عراق عرصه درگیری‌های آنها باشد.

 

گفت‌وگوی بن‌سلمان و هیاتی اسرائیلی در دریای سرخ

تسنیم نوشت: یک حساب کاربری معروف در توئیتر که از سوی افسر اطلاعات امارات اداره می‌شود، افشا کرد که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به طور محرمانه روی عرشه کشتی خود به همراه رئیس سازمان اطلاعات عربستان با هیات صهیونیستی دیدار کرده بود و این دلیل اتهام‌زنی‌های عربستان در خصوص ادعای بازداشت تروریست‌های تحت حمایت ایران است. مقامات سعودی ادعا کردند که 10 نفر را بازداشت کرده‌اند. آنها مدعی شدند که این گروه در ارتباط با ایران بوده است. این حساب کاربری پیش از این بندهای محرمانه عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو را فاش کرد که از جمله آنها نظارت رژیم صهیونیستی بر بنادر دریایی، مراکز هوایی و شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های بانکی است.