شناسه خبر : 34810 لینک کوتاه

احتمال ممنوعیت ورود آمریکایی‌ها به اروپا

کتاب بولتون، شاهدی خطرناک برای یک‌دوره‌ای شدن ترامپ

احتمال ممنوعیت ورود آمریکایی‌ها به اروپا

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، با حمله شدید به ترامپ گفت «امیدوارم که تاریخ از او به‌عنوان رئیس‌جمهوری یک‌دوره‌ای یاد کند». اما آیا کتاب جنجالی وی این مسیر را هموار می‌کند؟ به گزارش ایرنا جان بولتون جمهوریخواه کهنه‌کار و البته به‌شدت ضد ایرانی در کتاب خود با عنوان «اتاق اتفاق» که پر از اتهامات تند و گزنده علیه رئیس‌جمهوری آمریکا و اطرافیانش است ادعا کرده است که دونالد ترامپ از «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین خواسته بود با خرید محصولات کشاورزی از آمریکا به وی کمک کند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود. همچنین این کتاب نشان می‌دهد که ترامپ کمک مالی به اوکراین را مشروط به همکاری کی‌اف در پرونده تحقیقات پسر «جو بایدن» کرده بود. اکنون ناظران می‌پرسند آیا این کتاب و افشاگری‌های آن یک نقطه عطف به سبک واترگیت خواهد بود یا صرفاً یک افشاگری دیگر از سوی منتقدان ترامپ که معمولاً بی‌نتیجه به فراموشی سپرده می‌شود. تا اینجا واکنش دو حزب حاکم دموکرات و جمهوریخواه به افشاگری‌های بولتون و تاثیر آن بر آینده سیاسی ترامپ بسیار متفاوت بوده است. سناتورهای جمهوریخواه در مجموع درباره اتهامات مطرح‌شده در کتاب بولتون سکوت در پیش گرفته‌اند و روایت وکیل و مقام‌های کاخ سفید را تکرار می‌کنند که رئیس‌جمهوری هیچ‌گاه کمک‌های امنیتی به اوکراین را منوط به کمک کی‌اف در تحقیقات علیه «جو بایدن» و پسرش نکرده بود. سناتور «جیمز لنکفورد» نماینده جمهوریخواه اکلاهما انگیزه بولتون را از انتشار این کتاب زیر سوال برده و گفته است که وی به دنبال پول در آوردن از راه فروش کتابش است. برخی دیگر از سناتورهای جمهوریخواه چون «سوزان کالینز» نماینده ایالت میت یا «کوری گاردنر» نماینده کلرادو و «لامار الکساندر» نماینده تنسی حاضر به اظهارنظر درباره افشاگری‌های کتاب بولتون نشده‌اند. خود ترامپ خاطرات بولتون را «مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی» توصیف کرده است و حتی هفته گذشته تلاش کرد مانع انتشار این کتاب شود؛ درخواستی که از سوی یک دادگاه فدرال رد شد. دیگر اطرافیان رئیس‌جمهوری و شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز که سخنگوی ترامپ و جمهوریخواهان است، به‌شدت به بولتون تاخته و وی را به افشای اسرار دولتی و نقض سوگند وفاداری به حفظ اسرار متهم کرده‌اند. در مقابل، دموکرات‌ها افشاگری‌های جان بولتون را تاییدی بر فساد رئیس‌جمهوری آمریکا دانستند و ابراز امیدواری می‌کنند که کتاب وی به ریزش علنی و قابل توجه در میان حامیان رئیس‌جمهوری در سنا منجر شود. به باور برخی از ناظران نزدیک به حزب دموکرات، با اینکه کتاب بولتون پس از جلسه جنجالی استیضاح سنا منتشر شده است، مطمئناً پرونده ترامپ را نزد سنا سنگین خواهد کرد. در این خصوص، «پیتر بیکر» نویسنده روزنامه نیویورک‌تایمز بر این باور است که ضربه بولتون به جایگاه سیاسی و حقوقی رئیس‌جمهوری آمریکا سنگین خواهد بود.

 بولتون: ترامپ رفتارهای بسیار بد و غیرقابل قبولی داشت

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، رئیس‌جمهور کنونی کشورش را به «رفتار غیرقابل قبول» متهم کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز در پاسخ به این سوال که چرا دموکرات‌ها نیز تصمیم وی برای نوشتن کتاب جدیدش را «غیروطن‌پرستانه» دانستند، گفت: من نمی‌گویم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید استیضاح می‌شد. من می‌گویم ترامپ رفتارهای بسیار بد و غیرقابل قبولی داشت که البته همه آنها سزاوار استیضاح نبودند. حقیقت این بود که دموکرات‌ها استراتژی‌ای را دنبال می‌کردند که مستقیم به یک چاه ختم می‌شد. بولتون همچنین این مساله را رد کرد که با سوزاندن تمامی یادداشت‌هایی که در جریان تصدی‌اش در این پست دریافت می‌کرد، قانون سوابق ریاست‌جمهوری را نقض کرده است. وی گفت: به نظر من اینها سوابقی نیستند که باید بایگانی و حفظ می‌شدند. مقامات بسیار دیگری نیز همین روش را دنبال کرده‌اند. بولتون افزود: من حافظه بسیار خوبی دارم و همین موهبت به من اجازه داد تا یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای پر از جزئیات و نقل‌قول‌ها بدون نیاز به تکیه بر سوابق ریاست جمهوری بنویسم.

ترامپ: معترضان از تاریخ و ارزش‌های آمریکایی ما متنفر هستند

رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای بهره‌برداری از اعتراضات سراسری کشورش در راستای منافع سیاسی خود، سه‌شنبه در کارزار انتخاباتی آریزونا متعهد شد از اقدام «اوباش جناح چپگرا» برای کشاندن ایالات متحده به سمت هرج‌ومرج جلوگیری کند. به گزارش رویترز،‌ دونالد ترامپ که اولین گردهمایی انتخاباتی او بعد از پاندمی کرونا شنبه در شهر تالسا در ایالت اکلاهاما برگزار شده بود و تنها تعداد اندکی از حامیانش حضور داشتند و همین ضعف کمپین او را نمایان کرد، مقابل هوادارانش در فینیکس آریزونا با تاکید بر «برقراری نظم و قانون» حاضر شد. ترامپ با اشاره به معترضانی که دوشنبه‌شب تلاش داشتند تا مجسمه اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را مقابل کاخ سفید به زیر بکشند و همچنین اقدام معترضان در سیاتل و تشکیل یک «منطقه خودمختار» به‌عنوان دلایلش برای ماندن در مقام ریاست جمهوری، به‌جای انتخاب جو بایدن دموکرات در انتخابات سوم نوامبر تاکید کرد. او گفت: این رفتار یک جنبش سیاسی مسالمت‌آمیز نیست.

ابراز امیدواری از منصرف شدن رژیم اسرائیل از طرح الحاق

دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که اسرائیل به درخواست‌های بین‌المللی گوش دهد و از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری دست بکشد. به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، سازمان ملل همواره حامل پیامی است که الحاق نه‌تنها برخلاف قوانین بین‌المللی است بلکه مولفه مهمی در بی‌ثباتی منطقه نیز به شمار می‌رود. وی پیش از نشست روز چهارشنبه شورای امنیت درباره خاورمیانه صحبت کرد؛ در این نشست قرار است برنامه‌های اسرائیل در الحاق حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری طبق طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مورد بحث قرار گیرد. گوترش پیش از سخنرانی احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و نیکولای ملادینف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه صحبت می‌کند. فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، اعلام کرده که نیمی از وزرای خارجه کشورهای عضو به انضمام وزیر خارجه فلسطین و سفیر اسرائیل در سازمان ملل قرار است در این نشست حضور داشته باشند. دبیرکل سازمان ملل همچنین گفته،‌ الحاق تضعیف‌کننده راه‌حل دو کشوری است که بر اساس آن «فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌توانند در صلح، احترام متقابل و تضمین امنیت یکدیگر در کنار هم زندگی کنند». وی ادامه داد: امیدوارم این دلیل که تنها مربوط به من نمی‌شود و از سراسر جهان چنین درخواستی از اسرائیل وجود دارد که از الحاق دست بکشد، به گوش مقام‌های اسرائیلی برسد و الحاق اول ژوئیه روی ندهد.

انصارالله: پیام ما به عربستان رسید

عضو شورای سیاسی انصارالله یمن به المیادین گفت، عملیات توازن بازدارندگی در چارچوب حق دفاع از خود است. به گزارش ایسنا، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن، در این گفت‌وگو اظهار کرد، کشورهای دشمن محاصره را شدت بخشیدند و مانع از ورود مشتقات نفی به یمن شدند. او افزود: موشک‌ها و پهپادهای ما به اهداف خود در عربستان رسیدند اما هیچ‌یک ساقط و منهدم نشدند. البخیتی اظهار کرد،‌ کل اهداف در عملیات نظامی هدف گرفته شدند و این به عربستان اجازه سرپوش گذاشتن بر خساراتش را نمی‌دهد. این عملیات بر قدرت یمن در هدف‌گیری عمق عربستان تاکید دارد و تمام گزینه‌های مقابل ما باز هستند و عربستان میزان قدرت ما را درک کرده و پیام ما به آن رسیده است. وی افزود:‌ سلاح‌های یمنی دائماً در حال توسعه هستند و حملات آینده دردناک‌تر خواهند بود و اهداف ما حساس‌تر خواهند شد. البخیتی اظهار کرد: ما عملیاتی را انجام دادیم که اعلام نکرده بودیم زیرا هدف به دردسر انداختن عربستان نیست بلکه ارسال پیام است. وی افزود:‌ ما روی بیداری وجدان بن‌سلمان یا بن زاید و غیره حساب باز نمی‌کنیم بلکه به دنبال توسعه توانمندی‌های دفاعی‌مان هستیم. لحن عربستان در قبال یمن تغییر کرده و تغییر بزرگ‌تری نیز در موضع امارات به وجود آمده است.

عراق بین دوراهی وام گرفتن و ریاضت اقتصادی

شرایط اقتصادی عراق در نتیجه کاهش جهانی قیمت نفت و تبعات ناشی از شیوع «ویروس کرونا»، رو به وخامت گذاشته و این کشور را بر سر دوراهی روی آوردن به دریافت وام از منابع خارجی و داخلی یا تن دادن به برنامه‌های سخت ریاضتی، قرار داده است. وام گرفتن به‌خودی‌خود فشار اقتصادی مضاعفی بر اقتصاد بیمار عراق وارد خواهد کرد که شاید برای کوتاه‌مدت، بخشی از مشکل را حل کند، اما در بلندمدت مشکلات اقتصادی را دوچندان می‌کند و برنامه ریاضت اقتصادی نیز تبعات اجتماعی، سیاسی و امنیتی نگران‌کننده‌ای در شرایط کنونی این کشور به دنبال دارد. بین این دوراهی تلخ، عراق همزمان درگیر اختلاف‌نظر دولت و پارلمان بر سر ساده‌ترین راه خروج از بحران گرفتار شده است. عراق همواره بر اقتصاد تک‌محصولی نفت متکی بوده و چالش‌های مختلف تاکنون، اجازه نداده که این کشور اقتصاد خود را سامان دهد، بر همین اساس، در پیشاپیش کشورهای عضو «اوپک» است که از کاهش شدید قیمت نفت آسیب‌دیده هرچند در عین حال چهارمین کشور صادرکننده این فرآورده در جهان با میانگین چهار میلیون بشکه در روز است. دولت عراق عزم خود را برای روی آوردن به دریافت وام از منابع خارجی و داخلی بیان داشته و اعلام کرده که در ماه‌های آینده قادر به پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی و اداری نیست. این اقدام دولت بغداد با مخالفت پارلمان مواجه شده و نمایندگان اعلام کرده‌اند که دولت باید نخست وام‌های سابق را تسویه کرده و بعد به فکر دریافت وام جدید باشد. بر همین مبنا، پارلمان عراق با اقدام دولت برای دریافت وام به‌ویژه از منابع خارجی مخالفت کرده و پیشنهاد داده که به‌جای وام خارجی به تقاضای وام از بانک‌ها و نهادهای اعتباری داخلی روی بیاورد که بهره کمتری دارد.

اروپا ممکن است ورود آمریکایی‌ها را ممنوع کند

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا ممکن است ورود آمریکایی‌ها به قاره سبز را ممنوع کند. به گزارش ایرنا از این روزنامه، اتحادیه اروپا قصد دارد از اول ژوئیه (۱۱ تیرماه) مرزهایش را باز کند اما از آنجا که میزان ابتلا به کرونا در ایالات متحده همچنان بالاست، ممکن است ورود آمریکایی‌ها را ممنوع کند. نیویورک‌تایمز اشاره‌ای به نام منابع خود نکرد اما به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا دو پیش‌نویس از مسافران واجد شرایط ورود به این قاره تهیه کرده است. بر اساس فهرست نخست، اجازه ورود مسافر از ۴۷ کشوری که آمار ابتلا به کرونا در آنها کم است، داده می‌شود. بر اساس فهرست دوم، اجازه ورود مسافر از کشورهایی که در دو هفته گذشته به‌طور متوسط به ازای هر 100 هزار نفر ۲۰ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است، داده می‌شود. این در حالی است که در آمریکا در سه هفته گذشته به ازای هر 100 هزار نفر ۱۰۷ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری اواسط ماه مارس ورود مسافر از اروپا را ممنوع کرد. ترامپ در ماه می‌ گفته بود که شاید این محدودیت‌ها به‌زودی رفع شود. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا اوایل هفته آینده فهرست نهایی خود را منتشر کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها