شناسه خبر : 32693 لینک کوتاه

ساز جدایی پمپئو از دولت ترامپ

مرگ البغدادی تاثیری در بازسازی داعش نخواهد گذاشت

ساز جدایی پمپئو از دولت ترامپ

یک سازمان اطلاعاتی مستقر در پنتاگون سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش تاثیر کمی بر بازسازی این گروه تروریستی خواهد داشت. آمریکا طی هفته‌های گذشته از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه ابوبکر البغدادی و کشته شدن وی خبر داد. یک مقام ارشد پنتاگون در تشریح جزئیات این عملیات گفت که بعد از ورود نیروهای آمریکایی به محل استقرار البغدادی، درگیری مختصری اتفاق افتاد و سپس البغدادی با منفجر کردن جلیقه انفجاری‌اش، خودش را کشت. به نوشته اسپوتنیک، این نهاد اطلاعاتی، نظامی آمریکا در گزارش خود افزود که داعش مرگ البغدادی را تاب آورده و احتمالاً تداوم عملیات خود را حفظ خواهد کرد. بعد از کشته شدن البغدادی، داعش «ابو ابراهیم الهاشمی القُرشی» را سرکرده جدید خود اعلام کرد. فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز اخیراً گفت که نیروهای امنیتی هویت سرکرده جدید گروه تروریستی داعش را شناسایی کرده‌اند.

استقرار سه‌هزار نظامی آمریکایی در عربستان با اطلاع کنگره

رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نمایندگان این کشور، با تهدید خواندن ایران، تایید کرد که سه‌هزار نظامی آمریکایی در عربستان مستقر خواهند بود. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای خطاب به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با تهدید خواندن ایران، از استقرار نیروها و تجهیزات آمریکایی به عربستان و تداوم حضور آنها در کشور تا مدتی نامعلوم خبر داد. ترامپ در بخشی از این نامه نوشت: «همان‌طور که در ۲۲ جولای (۳۱ تیر) ۲۰۱۹ گفتم، نیروهای ارتش آمریکا جهت محافظت از منافع آمریکا و افزایش محافظت از منطقه در برابر اقدامات خصمانه ایران و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه مستقر شدند.»  رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگر این نامه به نوع تجهیزات ارسالی به عربستان و ارسال سامانه‌های موشکی و راداری و دو اسکادران جنگنده برای افزایش توان دفاعی عربستان علیه تهدیدهای موشکی و هوایی اشاره کرد. ترامپ نوشت، بخش نخست این نیروها وارد عربستان شده‌اند و باقی نیروها نیز هفته‌های آتی وارد خاک این کشور می‌شوند.

امارات خواهان کاهش تنش در منطقه است

«سرگئی کوزنتسوف» سفیر روسیه در امارات می‌گوید ابوظبی خواهان کاهش تنش در منطقه خلیج‌فارس است و به همین جهت در حال بررسی طرح پیشنهادی مسکو برای برقراری گفت‌وگو میان کشورهای منطقه است.

کوزنتسوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: «دوستان اماراتی ما به کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس علاقه‌مند هستند. آنها دارند با دقت طرح‌های مربوط به روسیه به عنوان بخشی از راهبرد برقراری چارچوبی برای گفت‌وگوی برابر میان کشورها را بررسی می‌کنند. هدف [این طرح]، اطمینان از ثبات و امنیت در این منطقه حائز اهمیت راهبردی است.» وی گفت امارات «خطرات ناشی از تنش‌افروزی در خلیج‌فارس را که می‌تواند تبعاتی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد»، درک می‌کند. در ماه‌های اخیر با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس، ایران و روسیه دو طرح برای ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ارائه کرده‌اند. ایران طرح خود را به سازمان ملل متحد نیز ارائه کرده و گفته است که آمادگی دارد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای رسیدن به یک نظام امنیتی گفت‌وگو کند.

تکذیب خروج پمپئو از کابینه ترامپ

«مورگان ارتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال «جاناتان اسوان» خبرنگار تارنمای آمریکایی اکسیوس، استعفای «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا را تکذیب کرد. مجله تایم بامداد چهارشنبه گزارش داد، پمپئو در هفته‌های اخیر به سه نماینده برجسته جمهوریخواه گفته است که قصد دارد از پست خود در دولت ترامپ استعفا دهد تا بتواند در انتخابات سال آینده از ایالت کانزاس نامزد مجلس سنای آمریکا شود. جاناتان اسوان، در صفحه کاربری‌اش در توئیتر نوشت: از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا خواستم درباره گزارش تایم درباره استعفای پمپئو اظهارنظر کنند. مورگان ارتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد و این موضوع را تکذیب کرد و گفت این موضوع کاملاً نادرست است. تارنمای آمریکایی بیزنس اینسایدر نیز نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه‌شب صحت گزارش تایم را رد کرد. این رسانه با اشاره به توئیت اسوان به نقل از این خبرنگار نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا اساساً این موضوع را تکذیب کرده است. این گزارش افزود: پمپئو یکی از افراد وفادار به ترامپ قلمداد می‌شود. معلوم نیست که آیا او درباره استعفای قریب‌الوقوع خود با رئیس‌جمهور صحبت کرده است یا نه. با این حال تحقیقات استیضاح ترامپ وجهه پمپئو را زیر سوال برده است. او یکی از نخستین مقام‌های ارشد دولت ترامپ بود که توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای شهادت دادن احضار شد. اما در نهایت نتوانست طبق ضرب‌الاجل تعیین‌شده در ماه مهر (اکتبر) در مجلس نمایندگان حاضر شود.

آمریکا آزادی دو گروگان خارجی به دست طالبان را تایید کرد

وزیر امور خارجه آمریکا، با تایید خبر آزادی دو گروگان خارجی به دست طالبان گفت: این دو نفر هم‌اکنون تحت مراقبت ارتش آمریکا هستند. به دنبال انتشار اخبار آزادی دو تن از استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان، مایک پمپئو در پیامی توئیتری نوشت: ایالات متحده از آزادی «کوین کینگ» و «تیموتی ویکس» پس از هفته‌ها مذاکره استقبال می‌کند. پمپئو افزود: افراد آزادشده هم‌اکنون تحت مراقبت ارتش آمریکا هستند و به زودی به عزیزانشان می‌پیوندند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن امیدوار است آزادی استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان بتواند حسن نیتی به ارمغان بیاورد که مسیری را برای صلح و پایان جنگ در افغانستان هموار کند. «کوین کینگ» آمریکایی و «تیموتی ویکس» استرالیایی، پس از انتقال به استان زابل، در شهرستان نوبهار به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان تایید کرد که سه عضو آزادشده طالبان نیز به دوحه پایتخت قطر منتقل شده‌اند. این سه نفر انس حقانی، عبدالرشید و حاجی مالی‌خان نام دارند. اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید آزادی تبعه این کشور از دست طالبان پس از سه سال اسارت، از این اقدام ابراز خرسندی کرد. «تیم ویکس» (Tim Weeks) از سال ۲۰۱۶ تاکنون به اسارت گروه طالبان در افغانستان درآمده بود که طالبان روز گذشته وی را به همراه دو نفر دیگر در استان زابل افغانستان آزاد کردند و آنها را تحویل نیروهای آمریکایی در این کشور دادند. اسکات موریسون نخست‌وزیر به همراه ماریس پین وزیر امور خارجه استرالیا در گفت‌وگو با خانواده ویکس، آزادی فرزند آنها را تایید کرد و گفت که همه از بازگشت این افراد پس از سه سال در جهنم مطلق، خوشحال هستند. وی به شبکه هفت تلویزیون استرالیا گفت: بدیهی است خانواده‌ها خواستار آن شدند که حریم خصوصی آنها رعایت شود. اما می‌دانم که این تبعه استرالیا اکنون در شرایط خوبی به سر می‌برد.

رئیس‌جمهوری افغانستان مدعی پیروزی در برابر داعش شد

تنها ساعاتی بعد از آزادی دو گروگان خارجی توسط طالبان، اشرف غنی گفت: نیروهای امنیتی شبه‌نظامیان دولت اسلامی (داعش) را در افغانستان از بین برده‌اند. به گزارش رویترز، غنی در جمع بزرگان و مقامات در جلال‌آباد، شهر اصلی استان ننگرهار که در سال‌های گذشته شاهد موجی از حملات انتحاری بود، گفت: در سال گذشته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ما بتوانیم در برابر تروریست‌ها مقاومت کنیم اما امروز ما اعلام می‌کنیم که داعش را از بین برده‌ایم. رئیس‌جمهوری افغانستان افزود: اکنون که نیروهای داعش تسلیم شده‌اند، من از مقامات می‌خواهم که با خانواده‌هایشان انسان‌دوستانه رفتار کنند. به گزارش رویترز، دولت کابل می‌گوید که در میان افراد بازداشت‌شده داعش اتباع بیگانه از جمله پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و مالدیو حضور دارند.

مقابله دفاع هوایی سوریه با حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق

خبرگزاری رسمی سوریه از ناکام گذاشته شدن حمله رژیم صهیونیستی به دمشق و رهگیری اکثر موشک‌های شلیک‌شده از سوی این رژیم توسط پدافند هوایی سوریه در ساعات اولیه در آسمان ریف دمشق خبر داد. خبرگزاری سانا اعلام کرد که این موشک‌ها از جنگنده‌های اسرائیلی و از بلندی‌های جولان و مرج عیون لبنان شلیک شدند و پدافند هوایی سوریه توانست اکثر این موشک‌ها را قبل از رسیدن به هدف رهگیری و منهدم کند. یک منبع امنیتی دیگر به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ۱۲ موشک شلیک و نیروهای هوایی سوریه ۹ موشک را رهگیری کردند. به دنبال رهگیری موشک‌های اسرائیل توسط نیروهای هوایی سوریه، صدای انفجارهای مهیبی در فضای دمشق شنیده شد و پس از دو حمله رژیم صهیونیستی و رهگیری آن، آرامش کاملی در آسمان دمشق حاکم شد. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مدعی است این حملات را به تلافی راکت‌های شلیک‌شده از سوریه انجام داده است.

سوئد تحقیق پیرامون اتهام تجاوز آسانژ را متوقف کرد

دستگاه قضایی سوئد پرونده تحقیقات مقدماتی از جولیان آسانژ به اتهام تجاوز جنسی را به دلیل کمبود شواهد لازم بست. معاون دادستانی سوئد گفت مستندات امر به دلیل مرور زمان، رنگ باخته‌اند و برای صدور کیفرخواست کفایت نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، پرونده اتهامی جولیان آسانژ در سوئد با موضوع تجاوز، به دلیل کمبود شواهد و مستندات مختومه شد. معاون دادستانی سوئد با اعلام این خبر افزوده که امکان تجدیدنظر در این تصمیم وجود دارد. خانم اوا ماریا پرسون گفته است: «شواهدی که در اختیار داریم ضعیف‌اند و به دلیل فاصله طولانی از زمان وقوع، قابل پیگیری نیستند. با وجودی که شاکی روایاتی دقیق و معتبر از آنچه گذشته ارائه داده، تحقیقات عملاً به پایان رسیده‌اند.» بنیانگذار ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ از سوی یک زن سوئدی به تجاوز جنسی متهم شد. آسانژ چنین ادعایی را رد کرده و گفته که رابطه مربوطه با رضایت طرفین انجام گرفت. به گزارش دویچه‌وله بسته شدن پرونده تجاوز در سوئد، احتمال استرداد آسانژ به آمریکا را کم نمی‌کند. دادگستری ایالات متحده خواهان تحویل گرفتن اوست و بریتانیا با چنین امری موافقت کرده است. حتی اگر این پرونده به طور کامل مختومه شود، هنوز امکان انتقال او به آمریکا برطرف نشده است. درخواست استرداد قرار است ۲۵ فوریه سال ۲۰۲۰ بررسی شود. دادستانی آمریکا ۱۸ مورد اتهام علیه آسانژ اقامه کرده است، از جمله اینکه گفته می‌شود او چلسی منینگ، سرباز آمریکایی، را در ربودن بسیاری از اسناد محرمانه در رابطه با فعالیت‌های آمریکا در عراق و افغانستان یاری کرده است. چنانچه آسانژ در تمام موارد گناهکار شناخته شود، روی هم به ۱۷۵ سال زندان محکوم می‌شود. جولیان آسانژ از آوریل ۲۰۱۹ برای سپری کردن مجازاتی ۵۰ هفته‌ای به خاطر نقض مقررات مربوط به آزادی با وثیقه، در زندان بلمارش در شرق لندن نگهداری می‌شود. جان شیپتون، پدر آسانژ با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی پسرش به اشپیگل آنلاین گفته است: «پسرم در زندان دارد از دست می‌رود.» افراد پرشماری در بریتانیا و سراسر جهان آسانژ را بی‌گناه می‌دانند و معتقدند که بنیانگذار ویکی‌لیکس با این پرونده‌ها، تاوان افشاگری‌هایش را پس می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها