شناسه خبر : 31321 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اوج چاپلوسی

بلندی‌های ترامپ، هدیه نتانیاهو

اوج چاپلوسی

اگر به گذشته بنگریم متوجه می‌شویم برای دونالد ترامپ هیچ‌چیز خوشحال‌کننده‌تر از آن نیست که نام خود را با حروف بزرگ طلایی بر یک پروژه مسکونی ببیند. بنابراین قابل پیش‌بینی بود که وقتی در 16 ژوئن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از تابلوی طلایی‌رنگ منطقه «بلندی‌های ترامپ» پرده‌برداری کرد رئیس‌جمهور آمریکا تا چه اندازه خوشحال شد. شهر فرضی جدید در بلندی‌های جولان به افتخار ترامپ نامگذاری شده هرچند طرح و بودجه‌ای هنوز برای آن تعریف نشده است.

نتانیاهو می‌خواست از آقای ترامپ به خاطر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان قدردانی کند. منطقه‌ای که اسرائیل آن را در جنگ شش‌روزه 1967 اشغال کرد. هیچ‌ کشور دیگری ادعای مالکیت اسرائیل بر این منطقه را نمی‌پذیرد. اما دولت ترامپ می‌گوید اسرائیل برای محافظت خود در برابر سوریه و نیروهای تحت حمایت ایران در این کشور به بلندی‌های جولان نیاز دارد. زمان‌بندی‌ این تصمیم که دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل در ماه آوریل اتخاذ شد ظاهراً با هدف کمک به کارزار بنیامین نتانیاهو طراحی شده بود چراکه ترامپ نتانیاهو را متحد خود می‌داند.

بسیاری از رهبران خارجی فهمیده‌اند که ترامپ تملق و چاپلوسی را دوست دارد. اما حتی با استاندارد رویدادهای دو سال و نیم اخیر، افتتاح پروژه بلندی‌های ترامپ واقعاً یک تصویرسازی پوچ و توخالی است. این پروژه نه‌تنها در قانون بین‌الملل غیرمشروع است بلکه حتی پروژه جدیدی نیست.

در سال 1991 یک روستای اسرائیلی به نام بورخیم در منطقه تاسیس شد اما نتوانست ساکنان زیادی جذب کند. از آنجا که نتانیاهو نتوانست پس از انتخابات ماه آوریل دولت تشکیل دهد اکنون در جایگاهی موقتی قرار دارد و از نظر قانونی نمی‌تواند زمین یا پولی را به پروژه بلندی‌های ترامپ اختصاص دهد. تمام کاری که دولت او می‌تواند انجام دهد برپا کردن یک تابلوی خیال‌پردازانه است.

انتظار می‌رود دولت ترامپ در 25 ژوئن مولفه‌های طرح به تاخیر افتاده صلح بین اسرائیل و فلسطین را در کنفرانسی در بحرین ارائه دهد. ترامپ از زمان انتخاب خود همواره وعده «توافق نهایی» را مطرح می‌سازد. اما فلسطینی‌ها از او روی برگرداندند چون او در سال 2017 شهر بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. فلسطینی‌ها در کنفرانس بحرین شرکت نمی‌کنند. مقامات اسرائیل نیز در آنجا نخواهند بود چون دولت آمریکا احتمالاً به خاطر تعدیل انتظارات آنها را دعوت نکرد. رهبران سعودی و اماراتی حضور پیدا می‌کنند و بدون تردید از طرح ترامپ تمجید و تحسین خواهند کرد.

یکی از مقامات آمریکا اذعان می‌کند که کل طرح صلح احتمالاً‌ تا زمان انتخابات اسرائیل در ماه سپتامبر رونمایی نخواهد شد. یک مقام دیگر می‌گوید احتمالاً افشای طرح با فرض برنده شدن ترامپ در دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری تا آن زمان به تعویق می‌افتد. اگر این اتفاق نیفتد سازندگان پروژه بلندی‌های ترامپ باید به فکر تابلوی جدید باشند.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...