شناسه خبر : 30101 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (جهان)

زمستان سخت اقتصاد چین

دنیای اقتصاد نوشت: داده‌های حکومتی نشان می‌دهد که رشد در دومین کشور بزرگ اقتصادی دنیا در سال گذشته بسیار آهسته بود؛ به‌گونه‌ای که در سه دهه اخیر این کشور به پایین‌ترین حد خود رسید. برندهای بزرگ جهانی شامل اپل و کاترپیلار درآمد ناامیدکننده خود را متوجه چین دانستند و پکن را شماتت کردند. این در حالی است که برخی بر این باورند که وضعیت آمارهای ناخوشایند اقتصاد چین حتی می‌تواند بدتر از آن چیزی باشد که مقامات چینی اعلام کرده‌اند. لیلاند میلر، مدیر اجرایی «چاینا بیژ بوک» گفت: «ارقام تولید ناخالص داخلی که چینی‌ها منتشر کرده‌اند، مهمل است.» او افزود: «قطعاً این توافق در بین کارشناسان وجود دارد که این ارقام واقعی نیستند.»

کره شمالی سال گذشته هفت بمب هسته‌ای ساخته است

خبرگزاری‌ مهر نوشت: یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی مدعی شده که پیونگ یانگ طی سال ۲۰۱۸ به تولید سوخت هسته‌ای ادامه داده حال آنکه همزمان، به دلیل عدم انجام آزمایش موشکی، تهدید کمتری را نیز موجب شده است. مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی دانشگاه «استنفورد» آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شد که پیونگ یانگ به‌رغم مذاکره با واشنگتن پیرامون خلع‌سلاح شبه‌جزیره کره، همچنان به تولید سوخت هسته‌ای ادامه می‌دهد و این احتمال وجود دارد که طی یک سال گذشته سوخت کافی برای ساخت دست‌کم هفت سلاح هسته‌ای را تولید کرده باشد. این گزارش در عین حال می‌افزاید که توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای از پایان سال میلادی ۲۰۱۷، تهدید کره شمالی را در مقایسه با گذشته کاهش داده است.

سایه تورم بر سر انتخابات شهرداری‌های ترکیه

همشهری نوشت: تورم و رکود اقتصادی دو عنوانی است که بار دیگر نارضایتی شهروندان ترکیه نسبت به عملکرد دولت این کشور را افزایش داده است، تا جایی که رجب طیب اردوغان در واکنش به این فضا، از ابراز مداوم نارضایتی از شرایط اقتصادی کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترکیه به تندی انتقاد کرد و گفت: می‌دانید هزینه لباس نظامی و گلوله سربازان ما چقدر تمام می‌شود؟ چرا از قیمت گلوله صحبت نمی‌کنید؟ مدام از گوجه و تخم‌مرغ می‌گویید؟ افزایش قابل توجه قیمت‌ها و رکود اقتصادی در آستانه انتخابات شهرداری‌های ترکیه تاثیر خود را بر افکار عمومی این کشور خواهد گذاشت، این در حالی است که مخالفان اردوغان تلاش دارند زمینه را برای شکل‌گیری اعتراضات در ترکیه فراهم کنند.

فصل جدید جنگ ستارگان

ایران نوشت: در حالی که تازه‌ترین گزارش پنتاگون حاکی از تهدیدهای تسلیحاتی جدید چین و روسیه برای ماهواره‌های آمریکایی است، بیم داغ شدن رقابت‌های تسلیحاتی در جهان به‌ ویژه بین ابرقدرت‌ها یعنی آمریکا و روسیه و چین هر روز جدی‌تر می‌شود. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا وابسته به پنتاگون در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، چین و روسیه به فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری‌های لیزری دست یافته‌اند که حضور ماهواره‌های آمریکایی در فضا را تهدید می‌کند و این لیزرها می‌تواند ماهواره‌های آمریکایی را هدف قرار داده و نابود کند. این گزارش که تحت عنوان «چالش‌های امنیتی در فضا» منتشر شده و حاصل بررسی توانایی‌های روسیه، چین، کره شمالی و ایران در فضاست، برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها