شناسه خبر : 15011 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بانک مرکزی مکانیسم تنظیم نرخ مرجع یوان را بهبود می‌بخشد

یوان در برابر دلار تقویت شد

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در پی تنظیم نرخ مرجع توسط بانک مرکزی چین یوان برای هفتمین هفته متوالی در پنج ماه گذشته با افزایش روبه‌رو شد.

سیدمحمدامین طباطبایی
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در پی تنظیم نرخ مرجع توسط بانک مرکزی چین یوان برای هفتمین هفته متوالی در پنج ماه گذشته با افزایش روبه‌رو شد. در این روز بانک خلق چین نرخ روزانه را 12/0 درصد کاهش داد و به 250/6 یوان به ازای هر دلار رسانید. به گفته دانیل چان معاون شرکت گلوری مارکتز در هنگ‌کنگ از آنجا که سرمایه‌گذاران می‌بینند که رشد اقتصادی چین رو به افزایش است، جریان‌های ورودی سرمایه بسیار زیاد بوده‌اند. وی ادامه داد: «نرخ مرجع بالاتر برای دولت که می‌خواهد تقاضای داخلی را افزایش دهد نیز سودمند‌تر است چرا که مقامات چینی در حال تغییر اقتصاد متکی بر صادرات این کشور هستند». همچنین طبق نوشته اندی جی، استراتژیست بانک کامن ولث استرالیا، ذخایر حاصل از مبادلات خارجی چین با 128میلیارد دلار افزایش در سه‌ماهه نخست امسال به 3/44 هزار میلیارد دلار رسید که یک رکورد محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تقاضای فزاینده برای یوان در هر دو بازار درون‌مرزی و برون‌مرزی در ماه‌های آتی ادامه داشته باشد. وی افزود: البته از آنجا که بانک از این افزایش تقاضای یوان سود می‌برد، آن را در مرکز توجه نگه خواهد داشت. همین خبرگزاری در گزارشی دیگر می‌نویسد: واردات چین با افزایش1/14‌درصدی در ماه مارس بیش از میزان قابل انتظار بوده است. این در حالی است که صادرات این کشور در ماه فوق نسبت به سال گذشته با10درصد کاهش روبه‌رو شد.
در نهایت خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه گزارش داد: بانک توسعه پودانگ شانگهای در نظر دارد اوراق موسوم به دیم سام را به ارزش بیش از یک میلیارد یوان (معادل 4/161 میلیارد دلار) در هنگ‌کنگ عرضه کند. این اقدام در راستای افزایش راه‌های جذب سرمایه و نیز گسترش تجارت فرا‌مرزی خود بر پایه یوان صورت می‌گیرد. البته تا به حال دیگر بانک‌های بزرگ چین نیز اوراق مذکور را در این بازار واقع در هنگ‌کنگ منتشر کرده‌اند. گفتنی است بازار اوراق فرا‌مرزی هنگ‌کنگ از زمان انتشار اولین اوراق موسوم به دیم سام در سال 2007 به سرعت گسترش یافته است. ارزش کل اوراق منتشر‌شده در این بازار تا به امروز حدود 8/57 میلیارد تخمین زده می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها