شناسه خبر : 14582 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عبور موقت از پرتگاه مالی

توافق نیم‌بند اوباما و جمهوریخواهان

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین سخنرانی سال ۲۰۱۲ میلادی خود گفت: «اگر کنگره با تداوم طرح کاهش نرخ مالیات بر طبقه متوسط و افزایش نرخ مالیات بر ثروتمندان آمریکا موافقت نکند از روز اول ژانویه به طور خودکار نرخ مالیات بر درآمد همگان افزایش می‌یابد و این مساله می‌تواند اثر مخربی روی بازارهای مالی و کل اقتصاد آمریکا بر جای بگذارد.» البته او از طرح جایگزین دولت در صورت تصویب‌ نشدن طرح قبلی خبر داد و گفت: «اگر به دلیل عدم توافق کنگره نرخ مالیات طبقه متوسط افزایش یابد ما طرح جایگزینی برای تنزل نرخ مالیات بر درآمد اقشار خاص تهیه کرده‌ایم که به سرعت پروسه تصویب و اجرای آن آغاز می‌شود.

ولی امیدواریم قبل از نیاز به تصویب این طرح دوم، کنگره به ضرورت تصویب طرح پیشنهادی دولت و نکات مثبت آن پی ببرد و در تایید و تصویب آن تعجیل کند.»
رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن با‌اهمیت خواندن مشکلات اقتصادی مردم گفت: «ما در تلاشیم ضمن حل مشکلات اقتصادی دولت که به دنبال بحران اقتصادی سال 2008 میلادی ایجاد شد کمترین فشار را به مردم طبقه متوسط و ضعیف وارد کنیم. البته نرخ افزایش مالیات برای طبقه بالای اقتصادی هم بین دو تا پنج درصد است که تاثیر زیادی در مجموع درآمد کسب‌شده توسط آنها ندارد و نارضایتی آنها را در پی نخواهد داشت.» اوباما که از این مصاحبه تلویزیونی برای متقاعد کردن کنگره در رسیدن به اجماع قبل از پایان سال 2012 میلادی و تصویب طرح پیشنهادی‌اش استفاده کرده بود، افزود: «اگر نرخ مالیات بر درآمد طبقه متوسط رشد کند بدون شک قدرت خرید و هزینه‌های مصرفی در آمریکا کم می‌شود و به دنبال آن امکان تداوم نرخ رشد کنونی اقتصاد در سال‌های آینده وجود ندارد.» هم‌اکنون اختلاف نظر اصلی سنا و دولت آمریکا در مورد تعریف طبقه متوسط و ثروتمند آمریکاست و طبق طرح پیشنهادی اوباما باید نرخ مالیات بر درآمد افرادی که کمتر از 250 هزار دلار در سال درآمد دارند بدون تغییر بماند ولی افرادی با درآمد بالای این مبلغ مشمول طرح افزایش نرخ مالیات خواهند شد اما سنا بر این باور است که طرح افزایش نرخ مالیات باید برای طبقه‌ای اجرا شود که سالانه بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند. البته طی مذاکرات مختلف تصمیم بر این شد که سقف درآمدی طبقه‌ای که ثروتمند محسوب می‌شوند به 400 هزار دلار در سال ارتقا یابد ولی هنوز توافق نهایی در این زمینه انجام نشده است. اما یکی از بزرگ‌ترین اثرات این تصمیم‌گیری در آمریکا در بازارهای مالی دنیا مشاهده می‌شود. در سال 2013 میلادی بازارهای مالی جهان با شرایط تازه‌ای کار خود را آغاز می‌کنند ولی همین نا‌اطمینانی سبب شد تا بازارهای آتی سال 2012 میلادی را بافت ارزش و نگرانی در مورد امکان تداوم سودآوری و مبلغ سودآوری به اتمام برسانند. در سال 2012 میلادی شاخص استوکس یوروپ 600 بیش از 14 درصد رشد کرد در حالی که متوسط رشد شاخص‌های دیگر اروپایی در این سال بین 8 تا 11 درصد بوده است. در آمریکا شاخص‌ها رشد بیشتری را شاهد بودند و طبق گزارش‌های موجود نرخ رشد شاخص‌های آمریکا به طور متوسط 3/15 درصد و نرخ رشد شاخص‌های آسیا 9/10 درصد بوده است. در آسیا بازارهای مالی رشد بیش از 18 درصدی را در یک سال تجربه کردند که بیشترین رشد به شاخص‌های چین و هنگ‌کنگ اختصاص داشت. بازارهای مالی کشور هند نیز در سال 2012 میلادی رشد را تجربه کردند که این رشد به‌رغم افت در هفته‌های آخر سال اتفاق افتاد. دلیل کاهش ارزش بازارهای مالی هند در ماه دسامبر را می‌توان انتشار گزارش‌های تازه مبنی بر افزایش ریسک‌های اقتصادی و بازرگانی در این کشور و زمان‌بر بودن آغاز به کار در این کشور دانست. از طرف دیگر در سال 2012 میلادی به دنبال تلاش‌های زیاد رهبران اروپایی در کنترل بحران مالی طرح کمک به یونان تصویب شد و به‌رغم شورش‌های خیابانی در این کشور دولت از اجرای طرح کاهش هزینه‌ها یا ریاضت اقتصادی خبر داد. همچنین بانک مرکزی اتحادیه اروپا طرح خرید نا‌محدود اوراق قرضه دولت‌های مشکل‌دار اروپا را به تصویب رسانید و فدرال‌رزرو آمریکا در سال 2012 میلادی اعلام کرد دور سوم تزریق به اقتصاد را که از طریق خرید نا‌محدود دارایی‌ها صورت می‌گیرد اجرا می‌کند و اجرای این طرح تا آنجا ادامه می‌یابد که شرایط اقتصادی به ثبات قبلی بازگردد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها