شناسه خبر : 10392 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یوان ارزهای آسیایی را هم تقویت کرد

تداوم کاهش ارزش دلار

در هفته‌ای که گذشت دلار آمریکا بیشترین میزان افت طی یک ماه اخیر را تجربه کرد که بیشتر به دلیل بهبود اقتصادهای منطقه اروپا از آلمان تا انگلستان رخ داده است.

سیدمحمدامین طباطبایی

در هفته‌ای که گذشت دلار آمریکا بیشترین میزان افت طی یک ماه اخیر را تجربه کرد که بیشتر به دلیل بهبود اقتصادهای منطقه اروپا از آلمان تا انگلستان رخ داده است. این روند نشان از کمتر شدن شکاف میان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته دارد. به نظر می‌رسد تمامی تغییرات تنها به دلار و سیاست‌های تعدیلی فدرال رزرو ختم نمی‌شود بلکه منشاء این نوسانات را در جایی خارج از آمریکا یعنی اروپا باید جست‌و‌جو کرد.
علاوه بر این، شاخص دلار بلومبرگ که نوسانات این ارز را نسبت به 10ارز مهم دنیا دنبال می‌کند 2/1درصد سقوط کرد. دلار حتی در برابر ین ژاپن حدود 8/2درصد افت کرد که بیشترین میزان از هفته منتهی به 14ژوئن بوده است. اما دیگر ارز دلاری بازار یعنی دلار کانادا شرایط متفاوتی داشت و در تمامی پنج روز کاری این هفته روند صعودی را نشان داد. این افزایش عمدتاً به دلیل انتشار گزارش اقتصادی ماه جولای که حاکی از رشد شاخص قیمت کالاها از جمله نفت که بزرگ‌ترین کالای صادراتی این کشور است، اتفاق افتاد. در مجموع این هفته دلار کانادا یک درصد در برابر همتای آمریکایی‌اش بهبود یافت. در هفته‌های گذشته و پس از انتشار بیکاری حدود40 هزار نفر در یک ماه، این ارز یکی از پایین‌ترین نرخ‌های برابری را پیش روی خود دید که به لطف ایجاد 95 هزار موقعیت جدید شغلی ایجاد‌شده در ماه می، حال روزهای خوبی را تجربه می‌کند. یکی از مقامات بانک سلطنتی کانادا معتقد است هنوز هم توجیه‌هایی برای نمودارهای اقتصادی فوق‌العاده ماه می وجود دارد و شرایط آنقدرها هم که خبرها نشان می‌دهند بد نیست و امیدهایی برای ادامه این روند صعودی وجود دارد. همچنین این بانک قصد دارد نرخ بهره را در آینده نزدیک افزایش دهد. در سوی دیگر دنیا، دلار استرالیا هم بیشترین حرکت را از دسامبر 2011 در برابر دلار آمریکا تجربه کرد. این افزایش در حالی روی داد که نشانه‌هایی از افزایش رشد اقتصادی در بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور یعنی چین دیده شده است، از همین رو بانک مرکزی استرالیا پس از کاهش بی‌سابقه نرخ بهره، می‌خواهد سیاست‌های پولی انبساطی را در پیش گیرد. ارز مذکور با جهشی 4/3درصدی به 06/92 سنت آمریکا در پایان هفته جاری رسید که خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود چرا که این ارز بدترین عملکرد را در میان همتایان مهم خود داشته و در سه ماه اخیر حدود 10درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرده است. دلار نیوزیلند نیز مانند دو همتای دیگر خود، و به دلیل بهبود صادرات این کشور، در هفته جاری تقویت شد.
در این روزها، یورو، پول مشترک منطقه اروپا نیز در برابر دلار به خوبی تقویت می‌شود. این هفته به دلیل افزایش تولید صنعتی در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در ماه ژوئن یورو 5/0 درصد در برابر دلار تقویت شد اما همچنان نمی‌تواند در برابر بهبود اقتصادی خیره‌کننده انگلستان قد علم کند! پوند مانند هفته گذشته، در برابر اکثر رقبایش تقویت شد که افزایش آن در برابر یورو بسیار قابل توجه بود. بر اساس شاخص‌های آماری بلومبرگ طی سه ماه اخیر پوند به طور متوسط 1/1 درصد صعود کرده در حالی که این رقم برای یورو و دلار 3/3 و 7/0 بوده است. به جز تاثیر رشد اقتصادی، اقدامات بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز به منظور پایین نگه داشتن نرخ بهره در عدد 5/0 درصد در بهبود دو ارز مذکور موثر بوده است. گفتنی است صادرات انگلستان به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و در سه ماه دوم سال جاری با رشد پنج‌درصدی مواجه بوده است. کسری تجاری این کشور نیز روز به روز در حال کاهش است به طوری که در ماه می حدود 600 میلیون پوند کمتر شده است. این دو مورد خود نشان از بهبود اقتصادی هر چه سریع‌تر بریتانیا دارد. به علاوه تولید ناخالص داخلی منطقه اروپا در سه‌ماهه دوم سال جاری 2/0 درصد رشد داشته است. این عدد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم، رشد این شاخص طی یک و نیم سال گذشته منفی بوده است.
علاوه بر کشور‌های منطقه یورو روسیه نیز شرایط اقتصادی نسبتاً خوبی را تجربه می‌کند. البته این هفته واحد پول این کشور، روبل، به‌رغم رشد 2/1درصدی صادرات در سه ماه اخیر، اندکی در برابر دلار و یورو افت کرد. تورم سالیانه در ابتدای ماه آگوست به 5/6 درصد کاهش یافت ولی هنوز هم با هدف‌گذاری بانک مرکزی روسیه که عددی بین پنج و شش درصد است، فاصله دارد.

ارزهای آسیایی
ارزهای آسیایی بیشترین میزان حرکت هفتگی را در یک ماه اخیر پشت سر نهادند. این هفته و پس از اعلام داده‌های تجاری چین که از بهبود چشم‌انداز صادرات و رشد منطقه‌ای حکایت داشت، ارزهای آسیایی هم به خوبی تقویت شدند. به طور دقیق‌تر، ارزش وون، واحد پول کره جنوبی، یک درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافت. همزمان با افزایش صادرات، اقتصاد کره جنوبی نیز به آرامی در حال رشد است. این در حالی است که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در عدد 5/2 درصد ثابت نگه داشته است. تحلیلگران معتقدند فراتر از تاثیر داده‌های اقتصادی چین بر اقتصاد کشور‌های این منطقه، باید نگاه ویژه‌ای به اقتصاد پویای کره جنوبی داشت. شرایط خوب اقتصادی در چین مسلماً به تقویت یوان نیز کمک کرده است. روز گذشته و پس از اعلام دولت چین مبنی بر افزایش 7/2درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه جولای و همچنین افزایش تولید و خرده‌فروشی به ترتیب به مقدار 7/2 و 7/9 درصد، یوان عملکرد بسیار خوبی در برابر دلار آمریکا داشت. صادرات این کشور نیز در ماه جولای نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است. ین ژاپن هم همان طور که پیش‌تر اشاره شد به دلیل شرایط خوب اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق آسیا نه‌تنها در برابر دلار آمریکا بلکه نسبت به بیشتر همتایانش تقویت شد.
البته یادآور می‌شود این هفته به دلیل تعطیلات عید فطر برای بسیاری از کشورهای آسیایی هفته‌ای کوتاه محسوب می‌شد و بازارهای مالی در مالزی، اندونزی، فیلیپین و هند زودتر از حالت عادی بسته شدند. رینگت مالزی در روزهای کاری این هفته، در نرخ 25/3 معامله شد که اندکی افزایش را نشان می‌دهد. پِسو، واحد پول فیلیپین و روپیه هند نیز در چهار روزی که بازارها فعالیت داشتند، به ترتیب 1/0 و 4/0 در برابر دلار آمریکا تقویت شدند. از دیگر ارزهای مهم آسیایی می‌توان به بات تایلند اشاره کرد که در هفته گذشته حدود 6/0 درصد بهبود یافت. در نهایت دلار تایوان نیز افزایشی مشابه بات تایلند را تجربه کرد.
*دلار آمریکا به عنوان ارز مبنا در نظر گرفته شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها