شناسه خبر : 21859 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دومین خودروساز فرانسوی به ایران آمد

بازگشت سیتروئن به «جاده»

با حصول توافق هسته‌ای و برجام، سیتروئن به عنوان یکی از خودروسازان مشهور اروپا پس از سال‌ها جدایی، دوباره راه «جاده مخصوص» ایران را در پیش گرفت تا زندگی جدیدی را در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو خاورمیانه آغاز کند. این شرکت که تحت ائتلاف «پژو‌-‌سیتروئن» قرار دارد، سال‌ها قبل با محصول خاطره‌انگیز ژیان راهی خودروسازی و بازار ایران شد.

بازگشت سیتروئن به «جاده»

با حصول توافق هسته‌ای و برجام، سیتروئن به عنوان یکی از خودروسازان مشهور اروپا پس از سال‌ها جدایی، دوباره راه «جاده مخصوص» ایران را در پیش گرفت تا زندگی جدیدی را در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو خاورمیانه آغاز کند.

این شرکت که تحت ائتلاف «پژو‌-‌سیتروئن» قرار دارد، سال‌ها قبل با محصول خاطره‌انگیز ژیان راهی خودروسازی و بازار ایران شد.

این شرکت سال‌ها بعد اقدام به عرضه محصولات در آن زمان لوکس خود به بازار کشور کرد، به نحوی که در کنار صادرات مدل C4، زانتیا را نیز در سایپا به مونتاژ رساند تا ذهنیت ایرانی‌ها را نسبت به خود تغییر دهد.

با همه اینها اما سیتروئن هیچ‌گاه در خودروسازی ایران پا را فراتر از مونتاژ نگذاشت و حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم نشد و این در حالی بود که قل دیگرش یعنی پژو، حضوری عمیق‌تر را در صنعت خودرو کشور تجربه کرد.

در واقع سیتروئن به هر دلیلی حاضر نبود در ایران سرمایه‌گذاری کند و نه اعتقاد و الزامی به داخلی‌سازی در خودروسازی کشور داشت و نه صادراتی را (از مرکز ایران) انجام داد.

خودروساز فرانسوی اما در نهایت پس از اتمام قراردادش با سایپا در مونتاژ زانتیا، تقریباً از ایران رفت و تشدید تحریم‌ها سبب شد این شرکت نتواند محصولات جدیدی را راهی بازار خودرو کشور کند. در کنار سیتروئن البته پژو نیز به بهانه تحریم چمدان‌هایش را بست و از ایران رفت تا صنعت خودرو کشور دو قلوهای فرانسوی‌اش را از دست بدهد.

این در حالی بود که به واسطه توافق هسته‌ای و برجام، علاوه بر پژو، سیتروئن نیز به ایران بازگشت و این بار با شکلی جدید از همکاری با صنعت خودرو کشور.

بر این اساس، سیتروئن پس از آنکه پژو با ایران خودرو قرارداد بست، به سراغ سایپا رفت و با دومین خودروساز بزرگ ایران تفاهمنامه و در ادامه، قرارداد همکاری مشترک به امضا رساند. اگرچه سایپا و سیتروئن جزئیات دقیقی از نحوه همکاری با یکدیگر را ارائه نداده‌اند، با این حال اعلام کرده‌اند به دنبال همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری دو‌جانبه هستند.

شراکت این دو خودروساز اما حاوی دو نکته بسیار مهم است؛ اول اینکه سیتروئن قرار است برای اولین بار، سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران انجام بدهد و مورد بعد اینکه این شرکت به سهامداری در صنعت خودرو کشور خواهد پرداخت. طبق توافق حاصل‌شده، سیتروئن 50 درصد از سهام سایت کاشان سایپا را خریداری می‌کند تا محصولات در نظر گرفته‌‌‌شده برای بازار ایران را در این سایت به تولید برساند. با این حساب، خودروساز فرانسوی عملاً صاحب کارخانه و خط تولید در خودروسازی ایران خواهد شد و در نتیجه می‌تواند مدل‌های خاص خود را در حوزه‌های تولید و فروش و خدمات پس از فروش (در صنعت و بازار خودرو ایران) پیاده‌سازی کند.

البته سیتروئن هنوز محصولات مورد نظر خود برای بازار ایران را رسماً معرفی نکرده و مشخص نیست این شرکت چه مدل خودروهایی را روانه کشور خواهد کرد. هرچه هست، باید منتظر ماند و دید آیا حضور دوباره سیتروئن در ایران با شکل و شمایلی جدید، منجر به انتقال تکنولوژی و دانش فنی این شرکت به سایپا خواهد شد یا خودروساز فرانسوی تنها به مونتاژ و واردات محصول اقدام خواهد کرد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها