شناسه خبر : 21638 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیر‌عامل پژو سیاست این شرکت برای بازار ایران را تشریح می‌کند

با پژو 2008 نظر مردم ایران را عوض می‌کنیم

مدیر‌عامل پژو می‌گوید: پژو فعلا ًبرنامه‌اش برای تولید سه محصول 2008، 208 و 301 در ایران است ولی اگر ایران خودرو محصول دیگری هم بخواهد آن را بررسی خواهیم کرد. ما برای ساخت هر خودرو در ایران باید یک برنامه دقیق داخلی‌سازی داشته باشیم.

با پژو 2008 نظر مردم ایران را عوض می‌کنیم

جان فیلیپ اینپاراتو مدیرعامل پژو رفتاری برخلاف گذشته برای بازار ایران در پیش گرفته است. در گذشته رفتار پژو همیشه از بالا به پایین بود. آنها حاضر نمی‌شدند زیاد به طرف ایرانی خود امتیاز بدهند در حالی که سال‌ها یک بازار بزرگ را انحصاری در اختیار داشتند اما حتی حاضر نشده بودند در ایران کوچک‌ترین سرمایه‌گذاری را انجام دهند. ولی حالا اوضاع تغییر کرده است؛ پس از از دست دادن بازار ایران دیگر بازار کشور آن بازار انحصاری گذشته برایشان نیست. نظر مردم و دولت ایران به پژو بسیار بد‌بینانه است. وضعیت کیفیت تولیدات محصولات پژو در ایران حتی از خودروهای چینی هم پایین‌تر است و دیگر رقیب هموطنشان یعنی رنو هم در بازار ایران ریشه دوانده است.در گذشته رفتار مدیران پژو با رسانه‌های ایران بسیار زننده بود. آنها حاضر به مصاحبه با روزنامه‌نگاران ایرانی نمی‌شدند. اما حالا از گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی استقبال می‌کنند. آنها برخلاف گذشته به دلیل فشار دولت ایران و همچنین به‌دست آوردن بازار، در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دیگر نمی‌توانند مانند گذشته چکشی و از بالا به پایین حکمرانی کنند. حالا پژو قرار است سه محصول خود را با سرمایه‌گذاری مشترک 50‌درصدی در ایران تولید کند. اولین محصول که خط تولید آن هم افتتاح شده پژو 2008 است. درباره این محصول و محصولات دیگر و استراتژی این شرکت برای بازار ایران با جان فیلیپ اینپاراتو مدیرعامل پژو به گفت‌وگو نشستیم تا ببینیم رفتار پژو در مقایسه با گذشته چه تغییری کرده است.

♦♦♦

 پژو 3008 خودرو سال اروپا شده است. آیا شما برنامه‌ای برای عرضه این خودرو در ایران دارید؟

پژو فعلاً برنامه‌اش برای تولید سه محصول 2008، 208 و 301 در ایران است ولی اگر ایران‌خودرو محصول دیگری هم بخواهد آن را بررسی خواهیم کرد. ما برای ساخت هر خودرو در ایران باید یک برنامه دقیق داخلی‌سازی داشته باشیم و برای اینکه خودرو دیگری در ایران تولید کنیم باید برنامه را به‌صورت بسیار دقیق بررسی کنیم. البته برنامه‌ای را هم به‌صورت موازی برای واردات محصولات به ایران در دست بررسی داریم. مدل‌های 508 و 5008 در این بخش قرار خواهند گرفت و اگر ایران‌خودرو بخواهد مدل 3008 هم در این دسته می‌تواند قرار ‌گیرد.

توجه کنید که مدل جدید پژو 301 در ایران تولید خواهد شد نه این محصولی که هم‌اکنون تولید می‌شود. این محصول همزمان با تولید در چین و اروپا در ایران تولید خواهد شد. مساله دوم این است که پلت‌فورمی که قرار است محصولات ما در ایران روی آن تولید شود بسیار جدید است و این پلت‌فورم از نظر تکنولوژی تا 10 سال دیگر کارایی دارد. پلت‌فورم این محصولات حداقل تا 10 سال آینده در سبد محصولات پژو باقی خواهد ماند، ما این پلت‌فورم را ارتقا می‌دهیم و قطعاً این پلت‌فورم استاندارد یورو‌6 و یورو‌7 را پاس خواهد کرد. در مرحله اول تولید پژو 2008 را در ایران آغاز کردیم و پس از آن تولید 301 و 208 در ایران آغار خواهد شد.

  بعد از خرید اوپل از سوی پژو تقسیم بازار میان پژو سیتروئن و اوپل در بازار اروپا و خارج اروپا چگونه خواهد بود؟

 من مدیر‌عامل پژو هستم و نفوذ اصلی ما در اروپاست. ما سالانه دو میلیون خودرو در اروپا می‌فروشیم و برای بازارهای خارج اروپا هم در ایران، چین و آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. استراتژی پژو با خرید اوپل تغییری نخواهد کرد. اوپل هم خودش استراتژی جدیدش را انتخاب خواهد کرد.

 اما در آینده پلت‌فورم خودروهای اوپل با خودروهای شما یکی خواهد شد؟

تیم آلمانی روی پلت‌فورم‌های مشترک با ما کار خواهند کرد. قبلاً این تجربه را میان پژو و سیتروئن داشته‌ایم حالا اوپل هم وارد شده است.

 آیا امکان دارد اوپل در آینده به ایران بیاید؟

در حال حاضر نمی‌دانم.

 می‌دانید اگر اوپل به ایران بیاید پژو در خطر خواهد افتاد؟

چرا؟

 به‌خاطر اینکه مردم ایران عاشق ماشین‌های آلمانی هستند و از فرانسوی‌ها دل خوشی ندارند.

ما برای رقابت آماده‌ایم و در اروپا هم با اوپل رقابت داریم و خواهیم داشت. ما خودروهای خیلی خوبی داریم.

 شما اصلاً اوضاع خوبی در ذهنیت مردم ایران ندارید. محصولات فعلی شما در ایران قدیمی و با کیفیت پایینی ساخته می‌شوند، حتی برخی کیفیت پایین‌تری از خودروهای چینی دارند. چگونه می‌خواهید این ذهنیت را تغییر دهید؟

 واقعاً؟

 بله، کیفیت پژو 405 در ایران حتی از خودروهای چینی هم کمتر است، به همین خاطر ذهنیت مردم ایران فعلاً درباره پژو در ایران اصلاً خوب نیست. چگونه می‌خواهید این ذهنیت را تغییر دهید؟

(مدیر‌عامل پژو یک نفس عمیق می‌کشد) با تولید محصولات جدید ما مثل پژو 2008 این ذهنیت به مرور تغییر می‌کند چراکه این خودرو هم‌اکنون در خط تولید اروپا از موفق‌ترین خودروهاست و مردم هم این خودرو را دوست دارند و شما خواهید دید با حضور این خودرو در بازار ایران ذهنیت مردم ایران نسبت به پژو تغییر خواهد کرد.  کار دوم ما گسترش خدمات پس از فروش با استاندارد پژو در ایران از سوی شرکت مشترکمان با ایران‌خودرو است. باید مردم تجربه خوبی از خدمات پس از فروش ما داشته باشند تا به‌مرور نظرشان نسبت به پژو مثبت شود. آماده‌ایم تا با تمام توان به دوستان خود در ایران کمک و سعی می‌کنیم ذهنیت مردم در ایران را مثبت کنیم. بر پیمان خود با ایران‌خودرو بسیار متعهد و بسیار جدی هستیم و همکاری با ایران‌خودرو را در چارچوب مجاز قوانین در جهان انجام می‌دهیم. محیط فعلی ایران تغییر کرده است، ما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران هستیم و باید آرام‌آرام به حضور ما عادت کنید.

 امکانش هست از برنامه خود برای کنترل کیفیت محصولات تولیدی خود در ایران سخن بگویید؟

این کار در شرکت مشترک ما با ایران‌خودرو انجام خواهد شد. محصول تولیدی مشترک ما تحویل مشتری نخواهد شد مگر اینکه کیفیت آن در حد استانداردهای پژو باشد. خودروها واقعاً باید عالی باشند تا تحویل مشتریان داده شوند.

 رقیب شما رنو در بحث کنترل کیفیت در گذشته بسیار سختگیر بوده، امروز هم سختگیر است و به همین دلیل خودروهایش با‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در ایران هستند، اما شما در گذشته این‌گونه نبوده‌اید.

در گذشته به‌صورت مشترک در ایران نبوده‌ایم. ما هم‌اکنون همکاری مشترک در ایران داریم برای همین بازی تغییر کرده است. کنترل‌های ما به‌شدت افزایش خواهد یافت مطمئن باشید.

 برای کنترل کیفیت محصولات قدیمی پژو در ایران که تولید می‌شوند مثل 206 و 405 چه برنامه‌ای دارید؟ مردم ایران از این خودروها به دلیل کیفیت پایینشان ناراحت هستند.

برای داخلی‌سازی بهتر و برای اصلاح پروسه‌های تولید و نظارت کیفیت به دوستان ایران‌خودرو خود کمک خواهیم کرد.

 برخی کارخانه‌های قطعه‌سازی می گویند پژو در گذشته نقشه‌های غلط برای داخلی‌سازی به ایرانی‌ها داده بود، نظرتان چیست؟

 این‌گونه نیست. پژو 206 ایران تفاوتی با پژو 206 در ترکیه ندارد. ما در گذشته اطلاعات درستی به ایران فرستاده‌ایم تا این خودرو تولید شود. با این همه گذشته گذشته، روند فعالیت جدید پژو در ایران همان‌طور که توضیح دادم کاملاً تغییر کرده است. پیام من این است پژو 2008 بهترین عملکرد را در بازارهای پژو در جهان داشته و ما این خودرو را با بهترین کیفیت در ایران تولید می‌کنیم و مطمئن هستم این خودرو در بازار ایران موفق خواهد شد. ما این خودرو را با بالاترین کیفیت در ایران تولید خواهیم کرد. محصول پژو 2008 یک خودرو بسیار خوب با تکنولوژی روز است و فکر می‌کنیم بازخورد این محصول در ایران خیلی خوب باشد. ما یک سبد محصولات داریم و فکر می‌کنیم با توجه به نوع محصولاتمان بازخورد مناسبی از بازار ایران دریافت کنیم.

 شما طی چه مدت می‌خواهید به ساخت داخل 70 درصد در محصولات تولیدی پژو در ایران برسید؟

قطعاً این زمان سریع رخ نمی‌دهد. باید با قطعه‌سازان بسیاری کار کنیم، به آنها دانش فنی انتقال دهیم و از نظر قیمت کار را مدیریت کنیم و سطح کیفیت تولیدات را در سطح استاندارد پژو حفظ کنیم. تمام این فعالیت‌ها به‌شدت زمان‌بر است. تمام این کارها را ما در جوینت‌ونچر خود انجام می‌دهیم. ما باید به ساخت داخل بالا برسیم و برای تولید به‌صرفه در ایران به این موضوع نیاز داریم. ما با ساخت داخل 20 درصد شروع کردیم، چون تنها هشت ماه برای تولید زمان داشتیم، قطعاً ما ساخت داخل را افزایش می‌دهیم و هدف ما تولید 70 درصد قطعات پژو در ایران است.

توجه داشته باشید ما در قرار‌داد قول صادراتی 30‌درصدی را داده‌ایم برای این موضوع و اینکه ایران پایگاه تولید پژو در منطقه شود باید ساخت داخل در محصولات جدید پژو در ایران افزایش یابد. ما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم، کاری که قبلاً نکرده بودیم. در ایران قطعه‌سازان خوبی وجود دارند، ما این قطعه‌سازان را به پژو وصل می‌کنیم و به آنها دانش فنی را خواهیم داد. ما می‌خواهیم ایران‌خودرو را تبدیل به یک خودرو‌ساز واقعی کنیم چراکه این بخشی از قرار‌داد ماست. برای اینکه بتوانیم ایران را به کانون تولید خود تبدیل کنیم باید انتقال دانش فنی را به شرکت‌های ایرانی انجام دهیم، داخلی‌سازی را در ایران افزایش دهیم و محصولات جدید و به‌روزی در ایران تولید کنیم. ما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک شرکت خودرو‌سازی خارجی را در ایران انجام می‌دهیم. سرمایه‌گذاری ما حدود 400 میلیون یورو است. این سرمایه‌گذاری البته یک‌شبه محقق نمی‌شود و در دوره زمانی قرارداد صورت خواهد گرفت.

 درباره رقابت خود با رنو در ایران چه فکری می‌کنید؟ رنو در زمانی که شما بازار ایران را ترک کرده بودید ذهنیت خوبی برای محصولاتش ساخته است هم‌اکنون با‌کیفیت‌ترین محصولات تولیدی در ایران محصولات رنو هستند.

رقابت را با محصولات جدید ما باید ببینید. ایران بازار بزرگی برای ماست. ما جدیدترین محصولات خود را برای بازار ایران آورده‌ایم و می‌خواهیم داخلی‌سازی کنیم، صادر کنیم، کیفیت محصولات تولیدی خود در ایران را به سطح اروپا برسانیم و این آینده بازار ایران را تغییر خواهد داد.

 شما سه محصول برای بازار ایران انتخاب کرده‌اید اما هر سه محصول برای بازار ایران گران هستند. شما می‌خواهید سالی 200 هزار دستگاه از این سه محصول تولید کنید ولی چگونه وقتی قیمت‌های شما بالای 60 میلیون تومان است. در حالی که نیاز مردم ایران‌ خودروهای زیر 50 میلیون تومان است. آیا برنامه‌ای برای ساخت خودرو ارزان‌قیمت در ایران دارید؟

برنامه‌ای برای تولید خودرو ارزان‌قیمت در ایران نداریم. همان خودروهایی را در ایران عرضه می‌کنیم که به مردم اروپا عرضه می‌کنیم و باید بتوانیم خودروهای تولید در ایران را صادر کنیم. مطمئن هستیم بازار ایران از 2008 و دو محصول دیگر استقبال خواهد کرد.

 آیا برنامه‌ای برای تولید یک خودرو خاص برای بازار ایران ندارید؟ شما قبلاً برنامه مشابهی را در ایران برای پژو 206 صندوقدار انجام داده بودید.

فعلاً محصولات مشابه بازار اروپا را به ایران خواهیم آورد مانند همان کاری که در برزیل و چین می‌کنیم. البته ما برنامه‌ای برای تولید وانت داریم چون خودروهایی مثل وانت در ایران پر‌تقاضا هستند.

  برای ساخت موتور محصولات خود در ایران برنامه دارید؟

هم‌اکنون موتور پژو 206 در ایران تولید می‌شود. برنامه داریم یک موتور بسیار پیشرفته را نیز برای سه محصول خود در ایران تولید کنیم و می‌خواهیم داخلی‌سازی برای این موتور در بیشترین حد امکان‌پذیر باشد.

 پژو از کدام موتور در محصولاتش در ایران استفاده می‌کند؟ برخی می‌گویند شما در پلت‌فورم مشترک پژو 301 ، 208 و 2008  از موتور تولیدی پژو 206   یعنی  مدل tu5  استفاده خواهید کرد ؟

نه این‌گونه نیست، ما  از جدید‌ترین موتور خود  با بالاترین استاندارد در ایران  استفاده خواهیم  کرد‌. این موتور یک موتور 1600 سی‌سی است  که ما آن را با بی‌ام و توسعه داده‌ایم و جزو بهترین  موتور‌های جهان است. این موتور  از انژکتور فشار بالای  تزریق مستقیم سوخت  بهره می‌برد  و  توانایی کسب استاندارد یورو‌6 را دارد‌. این موتور  را بر اساس شرایط آب و هوایی ایران توسعه خواهیم داد‌.

 بسیاری معتقدند در آتش‌سوزی پژو405 در ایران  پژو مقصر بوده است‌.

خیر، قصوری متوجه ما نیست.

 اما  طبق گزارش سازمان‌های مسوول در ایران‌، ایراد از قطعات تولیدی شرکت ولئو فرانسه بوده است که از سوی پژو به ایران ارسال  شده بود‌‌.  قالب‌های این شرکت فرسوده شده بودند  و به همین دلیل قطعه معیوب در سیستم سوخت‌رسانی تولید می‌کردند، چرا می‌گویید قصوری نداشته‌اید؟ 

مطمئن باشید اگر در آینده  نقصی در قطعه وجود داشته باشد سریعاً آن را با شریک ایرانی حل می‌کنیم.

  شما چه برنامه‌ای برای همکاری با سیتروئن در ایران دارید، چراکه هر دو از یک پلت‌فورم برای محصولات خود در ایران استفاده خواهند کرد؟

 قطعاً داخلی‌سازی قطعات مشترک به نفع هر دو شرکت خواهد بود ولی ما برای محصولات خود در جوینت ونچر با ایران‌خودرو تصمیم می‌گیریم، آنها با شریکشان سایپا تصمیم می‌گیرند؛ البته ما و سیتروئن از یک موتور مشترک برای محصولات خود در ایران استفاده خواهیم کرد.

 چه برنامه‌ای برای صادرات دارید؟ کدام بازارها برای تولیدات ایران هدف شماست؟

کشورهای اطراف ایران مثل عراق، ارمنستان، آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای عربی هدف تولیدات ما در ایران هستند.

  امکانش هست درباره سیاست قیمت‌گذاری و قیمت‌های آینده محصولات خود در ایران صحبت کنید؟

نمی‌توانم چیزی در این باره بگویم؛ این قیمت‌ها  باید با توجه به شرایط بازار و تصمیمی که در شرکت مشترک‌مان با ایران‌خودرو گرفته می‌شود مشخص شود. بازار و همچنین میزان پیشرفت در داخلی‌سازی و قیمت جهانی، قیمت نهایی محصولات ما در بازار ایران را مشخص خواهد کرد.

خودرو سازان دیگر اروپایی نیز به زودی وارد بازار ایران می‌شوند دراین‌باره چه فکر می‌کنید ؟

ما با ایران خودرو  برنامه تولید  مفصلی شامل  تولید داخل بالا داریم. ما در ایران تاریخ داریم  و مشتریان ما را می‌شناسند از طرفی  ما در بازار  جهانی هم به‌خوبی توانسته‌ایم با این شرکت‌ها رقابت کنیم برای همین ترسی از رقابت نداریم. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها