شناسه خبر : 46376 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکوت معنادار

سیدمحمد خاتمی: انتخابات آزاد و رقابتی یعنی حضور نامزدهای طیف‌های مختلف ملت ایران

فرهاد حسین‌پور: سکوت رئیسی در خصوص انتخابات برای شما عجیب نیست؟ سیدابراهیم رئیسی شاید تنها رئیس‌جمهوری باشد که چندان نگران مشارکت مردم در انتخابات نیست. عموماً روسای ‌جمهور پیشین در آستانه هر انتخاباتی نه‌تنها مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کردند بلکه برای تایید صلاحیت ردشدگان نیز از خود مایه می‌گذاشتند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: حتی روسای مجلس نیز چنین بودند و با نهادهای ذی‌ربط و افراد ذی‌نفوذ وارد مذاکره و گفت‌وگو می‌شدند تا هم شورای نگهبان ردصلاحیت‌شدگان را افزایش دهد و هم دامنه انتخاب مردم افزایش یابد اما ابراهیم رئیسی تنها رئیس‌جمهوری است که در اولین انتخابات پس از ریاست‌جمهوری خود با فراغ بال به امور دیگری به‌جز انتخابات می‌پردازد. البته ناگفته نماند که او چند باری هم چند فرازی درباره انتخابات سخن گفت و حتی جلسه‌ای هم با چهره‌های سیاسی و احزاب برگزار کرد اما همان‌جا بلافاصله یادآوری کرد که چون رهبری در خصوص اهمیت مشارکت صحبت کرده بودند، بنده نیز این جلسه را برگزار کردم و بعدتر نیز سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: «برگزاری این نشست در اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور صورت گرفت و رئیس‌جمهور بیشتر شنونده مطالب اعضای جلسه بود.» در واقع آن تنها جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و اشخاص بود و بعد از آن دیگر نه‌تنها جلسه‌ای برگزار نشد بلکه رئیس‌جمهور چندان هم پیگیر اتفاقات ردصلاحیت‌ها نشد و بالطبع آنچنان هم نسبت به کسانی که نگران کاهش مشارکت در انتخابات هستند، نگران به نظر نمی‌رسد. اگر کمی به حافظه تاریخی‌مان رجوع کنیم حتماً به یاد خواهیم آورد در آستانه مجلس هفتم، سیدمحمد خاتمی بیشترین تلاش را برای تایید صلاحیت افراد داشت و در هر سخنرانی و جلسه نیز از ضرورت مشارکت مردم در انتخابات سخن می‌گفت. حسن روحانی هم همین‌طور بود. روحانی حتی تا همین چند روز پیش از ضرورت حضور مردم در انتخابات سخن گفت و یادآوری کرد حتی اگر کسی اعتراض هم دارد به جای آنکه در خانه بنشیند، بهتر است بیاید و رای اعتراضی یا سفید بدهد. اما رئیسی کماکان سکوت کرده است. عده‌ای معتقدند اصولگرایان چندان به افزایش مشارکت اعتقادی ندارند چراکه افزایش مشارکت باعث می‌شود، تیم رقیب آنها در انتخابات پیروز شود. آیا چنین است؟

بیانیه ضدایرانی گروه ۷ در مونیخ

وزرای خارجه گروه هفت شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گردهم آمدند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: طی بیانیه‌ای که در وبگاه وزارت خارجه ایتالیا به عنوان رئیس دوره‌ای این گروه منتشر شده، بار دیگر از ایران خواسته شده «کمک به ارتش روسیه و جنگ تجاوزکارانه آن علیه اوکراین» را متوقف کند. آنها همچنین از تمام کشورها خواسته‌اند «تامین اجزا و قطعات مربوط به برنامه پهپادی ایران» را که ادعا شده در راستای «حمایت از اقدامات جنگی روسیه» است متوقف کنند. این ادعاها در حالی مطرح شده که ایران بارها اعلام کرده در جنگ اوکراین و روسیه، یک طرف جنگ نیست و این کشورهای غربی هستند که با ارسال سلاح به یک طرف جنگ، بر آتش نزاع می‌دمند. گروه هفت با تکرار ادعا درباره نقش منطقه‌ای ایران، مدعی شد ادامه ارسال سلاح از ایران برای ارتش یمن نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است و باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود. ایران در پاسخ به ادعاهای قبلی غربی‌ها، تاکید کرده «نیروی نیابتی» در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت و ارتش یمن بر اساس منافع کشورهای خود اقدام می‌کنند. اعضای گروه هفت در پایان «بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دست یابد، تاکید کردند». آنها از «تشدید بدون وقفه» در برنامه هسته‌ای ایران که به ادعای آنها «هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی ندارد و به صورت خطرناکی آن را به فعالیت‌های مرتبط با سلاح نزدیک می‌کند، عمیقاً ابراز نگرانی کردند». ایران تاکنون بارها اعلام کرده به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و پیشرفت در برنامه‌های هسته‌ای نیز طبق برجام و به دلیل بدعهدی طرف غربی بوده است. تهران تاکید کرده اقدامات هسته‌ای ایران برگشت‌پذیر بوده و به‌محض بازگشت غربی‌ها به توافق، این اقدامات به روند گذشته بازمی‌گردد. گروه هفت در پایان و درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند: «راه‌حل دیپلماتیک بهترین مسیر برای رسیدگی به نگرانی‌های جهانی است.»

بی‌اعتمادی در سطح عمومی به 81 درصد می‌رسد!

مصطفی معین در سیزدهمین همایش سلامت روان و رسانه با اشاره به برخی نتایج طرح پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم-آبان ۱۴۰۲) هشدار داد: بر پایه آن پیمایش، بی‌اعتمادی در سطح عمومی به ۸۱درصد می‌رسد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: بی‌اعتمادی نسبت به نهادهای حکومتی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد، به رسانه‌ها اعم از صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های مجازی داخلی و خارجی و ماهواره‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است. از نظر میزان اعتماد به اصناف و اقشار مختلف، پزشکان، استادان و معلمان در راس هستند و سیاستمداران در پایین‌ترین سطح اعتماد عمومی قرار دارند. مصطفی معین برگزاری سیزدهمین همایش سلامت روان و رسانه را نقطه عطفی در فرآیند ۱۲ساله این همایش‌ها دانست که به مسئله مهم و درهم‌تنیده «سلامت روان، امنیت و حقوق شهروندی- از توهم تا واقعیت» در پنج میزگرد علمی با حضور استادان و پژوهشگران و صاحب‌نظران شاخص مسائل اجتماعی خواهد پرداخت. این همایش سالانه توسط کرسی یونسکو در آموزش سلامت (اکنون توسط موسسه نیکوکاری دکتر مجتبی معین) و انجمن روانپزشکان ایران، با همکاری چندین انجمن علمی و نهاد مدنی و با توجه به شیوع فزاینده و بار عظیم بیماری‌های روان و نقش رسانه‌ها در کمک به کنترل و کاهش آنها با عنوان «همایش سلامت روان و رسانه» از سال ۱۳۸۹ تاکنون برگزار شده است. در فرآیند گذشته موضوعاتی چون انگ‌زدایی از اختلالات روانی، رسالت همگانی برای کنترل آنها، غفلت همگانی نسبت به اهمیت سلامت روان، سواد سلامت روان، مصرف بی‌رویه داروها، نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان، خشونت و سلامت روان، رابطه نابرابری و تبعیض و سلامت روان در میزگردهای مختلف بحث و تبادل‌نظر شده و انتشار یافته است.

انتخابات مشارکتی

سیدمحمد خاتمی، رهبر جبهه اصلاحات در دیدار شورای مرکزی و جمعی از اعضای دفتر سیاسی حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: «آنچه رهبری چندی پیش در مورد انتخابات گفتند، می‌توانست ما را به انتخابات مطلوب نزدیک‌تر کند که متاسفانه آنچه در عمل اجرا شد کاملاً خلاف آن بود.» آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده، خاتمی گفت: «حزب همبستگی ایران اسلامی کوشیده است به موازین عدالت، توسعه‌طلبی، خیرخواهی و رعایت خرد جمعی پایبند باشد.» وی گفت: «اصلاحات با کسی و جمعی و نهادی قهر نیست؛ به‌خصوص با مردم قهر نیست، بلکه خود را در کنار مردم و همراه مردم می‌بیند و باید ببیند و البته انتقادهای جدی دارد.» خاتمی ادامه داد: «متاسفانه آثار نارضایتی فراگیر و حتی قهر را در جامعه شاهدیم.» او تصریح کرد: «مراد من از بخش ناراضی جامعه، علاوه بر نخبگان و به‌خصوص جوانان، همان اکثریت بالای پنجاه درصد است که در دو انتخابات گذشته شرکت نکردند و نیز چند میلیون نفر که رای باطله دادند.» خاتمی بیان کرد: «نباید تصور کرد که همه آنها که در انتخابات شرکت کردند، از اوضاع و احوال کشور راضی‌اند.» او ادامه داد: «انتخابات مشارکتی، آزاد و رقابتی یعنی طیف‌های رنگین‌کمانی که ملت ایران نام دارد (نه‌فقط اصولگرایان و اصلاح‌طلبان) نامزدهای مطلوب خود را داشته باشند.» رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در ادامه افزود: «اگر امنیت واقعی، تمامیت ارضی، توسعه پایدار و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و عزت ملی و سربلندی کشور را می‌خواهیم و نیز آنچه می‌تواند دشمنی‌ها و دشمن‌کامی‌هایی را که از بیرون و درون علیه کشور و ملت ما وجود دارد، ناکارآمد کند، هموارترین و بهترین راه تامین این خواسته، انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی است.» وی در ادامه افزود: «امیدوارم تجربه‌ها و به‌خصوص جدی گرفتن نارضایتی‌هایی که روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود زمینه‌ای فراهم آورد که در آینده جامعه ما شاهد انتخابات آزاد باشد.»

توسعه روابط ایران و عربستان

در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، طرفین در خصوص آخرین روند توسعه روابط دوجانبه و برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات غزه و رفح گفت‌وگو و تبادل نظر شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: امیرعبداللهیان به تداوم جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، تهدیدات و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه منطقه رفح که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی‌ها را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل آمریکا و در موضوع رفح و با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است.

 امیرعبداللهیان گفت: ما جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل‌کشی رژیم اسرائیل بر امنیت و ثبات منطقه اجتناب‌ناپذیر است. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود از جمله با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را در موضوع غزه ضروری دانست. طرفین با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و مشکلات در جهان اسلام و به‌ویژه فلسطین، وجود نگاه راهبردی در مناسبات دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

 در این گفت‌وگو همچنین امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیات نیروهای مسلح کشورمان در عربستان، علت تاخیر در حل مشکل پرواز عمره‌گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد. وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد، رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد. وی برای ازسرگیری سفر عمره‌گذاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد. فیصل بن فرحان از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای تشکیل اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت توقف نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف با دیگر وزرای خارجه رایزنی بیشتر صورت دهند. وزیر خارجه عربستان از بی‌توجهی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به درخواست‌های جهانی برای توقف جنگ و حتی نادیده گرفتن مواضع و فشارهای حامیان این رژیم انتقاد کرد.