شناسه خبر : 46271 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قالیباف زیر ضرب

سیدحسن خمینی: به مردم وعده «استقلال»، «آزادی»، «دینداری» و «پیشرفت» داده شد

فرهاد حسین‌پور: سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان‌های امام خمینی (س) با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها همواره به دنبال دینداری بوده‌اند، گفت: مردم در قامت یک فقیه عارف مرجع، آرمان‌های خودشان را دیدند. به آنها وعده استقلال، آزادی، دینداری و پیشرفت داده شد و این چهار آرمان با هم انقلاب را نمایندگی کرده است. بعد از 45 سال همواره باید به این مطلب توجه کنیم که اگر هر کدام از این چهار آرمان تضعیف شود، ریشه‌های بنیادین انقلاب و نظام اسلامی تضعیف می‌شود. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان‌های امام خمینی (س) که در سالروز حکم امام خمینی مبنی بر تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: شاید انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نقطه تلاقی آرزوهای متعددی است که مردم ما در تاریخ داشته‌اند. یادگار امام با اشاره به اینکه از مشروطه به بعد چهار آرمان بزرگ در ذاکره مردم ایران بوده و همواره برای آنها تلاش می‌کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از این آرمان‌ها «استقلال» است. واقعیت این است که مشروطه با همه زیبایی و استبدادستیزی، یک نقطه منفی دارد و آن اینکه تجمع در سفارت خارجی شکل می‌گیرد. از اواخر دوره صفویه و بعد قاجار، همواره استقلال ایران از حیث سیاسی مورد خدشه است. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که انگلیسی‌ها می‌گویند رضاشاه را آوردیم و خودمان هم بردیم. وی تاکید کرد: درد «عدم استقلال» همواره ذائقه و وجود ایرانی‌ها را تضعیف و رنجور می‌کرده تا اینکه این داستان در اتفاق بزرگ ملی شدن نفت خودش را نشان می‌دهد و جریان ضد خارجی و ضد استعماری به سمت استقلال کشور گام برمی‌دارد. سیدحسن خمینی با بیان اینکه یکی دیگر از این آرمان‌ها «آزادی» است، اظهار داشت: مشروطه حتماً یک انقلاب آزادی‌طلبانه است. اصل حریت و آزادی به سبب استبداد امثال عین‌الدوله و اتابک در روح و جان مردم ایران یک درد نشانده است. رابطه حکام قاجار با مردم ایران، رابطه ارباب و رعیت نیست و رابطه خدایگان و بندگان است و ظلمی که شکل می‌گرفت جان و روح مردم را آزار می‌داد. وی یادآور شد: سومین این آرمان‌ها «پیشرفت» است. مردم می‌دیدند چگونه در شتاب توسعه جهانی، درجا می‌زنند. کتاب خاطرات حاج سیاح یک دوره تاریخ اجتماعی آن مقطع است که به مشروطه ختم شده است. چقدر فقر و فلاکت آن دوران در کشور دردآور است. تمام کارگران روزمزد بنادر مهم منطقه ایرانی هستند که بعضاً به خاطر یک وعده غذای گرم کار می‌کردند. یعنی فقر تا اعماق زندگی مردم رفته بود. یادگار امام گفت: چهارمین ویژگی مهم که ایرانی‌ها همواره به دنبال آن بوده‌اند و آرمان آنها بوده، «دینداری» است؛ اینکه اسلام و به‌خصوص مکتب اهل بیت (ع) در جان و روح مردم باشد. قاجاریه یکسری مسلمانان فاسق هستند، اما به دوره پهلوی که می‌رسد، اینها اصلاً فاسق نیستند، بلکه اعتقادی ندارند.

پیام مهم دیدار رئیسی و السیسی در ریاض

اسامه شرشر، نماینده پارلمان و سردبیر روزنامه النهار با محمدحسین سلطانی‌فرد، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در این دیدار که به دعوت محمدحسین سلطانی‌فرد در دفتر وی در قاهره برگزار شد، اسامه شرشر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت. رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر تاکید کرد: دیدار سیدابراهیم رئیسی و عبدالفتاح السیسی، روسای جمهور ایران و مصر در ریاض پیام‌های مهمی داشت و به روند بازگشت روابط تهران و قاهره سرعت می‌بخشد. وی گفت که در رویکردهای ایران و مصر به‌ویژه بعد از پیوستن این دو کشور به گروه بریکس توافق نظر ایجاد شده و این امر (پیوستن به بریکس) نتایج مثبت سیاسی، اقتصادی و تعامل با ارزهای داخلی به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، اسامه شرشر بر عمق روابط تهران و قاهره به‌رغم اختلافات سطحی و نه ریشه‌ای تاکید کرد و گفت: ایران از مهم‌ترین کشورهای منطقه است و توافق تهران و قاهره به دو طرف قدرت واقعی می‌بخشد و از طریق آن نقشه منطقه خاورمیانه از نو ترسیم خواهد شد، به ویژه در زمینه‌های گردشگری دینی، همکاری نفتی و گازی و همکاری اقتصادی در برابر شیطان بزرگ یعنی «دلار آمریکایی». این نماینده مصری در ادامه گفت که اقدام نیروهای مقاومت فلسطین از جمله جنبش حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی و همچنین مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی عزت و کرامت عربی و اسلامی را بازگرداند. وی گفت که فلسطینی‌ها به‌طور افسانه‌ای بیش از ۱۲۰ روز در حال مقاومت هستند و در برابر تجاوزهای اسرائیل که با حمایت آمریکا و اروپا انجام شد ایستادگی کردند، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چراغ سبز به جنایتکاران جنگی یعنی نتانیاهو، بن گویر و اسموتریچ دادند تا مرتکب نسل‌کشی در فلسطین شوند.

کسی که مهاجرت کرد و خارج‌نشین شد، دشمن ایران نیست

محمدجواد ظریف در نشست آسیب‌شناسی مهاجرت نخبگان گفت: می‌خواهم درباره چرایی مهاجرت و پس از مهاجرت بگویم. می‌خواهم درباره چگونگی زمامداری و اینکه بعد از مهاجرت چه کار باید کرد، بگویم. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی با بیان اینکه مزیت انقلاب اسلامی را فدای حوزه‌هایی کردیم که مزیت نداریم، اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت ما مردم هستند. نگاه مردمی و انسان‌محور باعث شد نفوذ بیشتری در دنیا داشته باشیم. اما زمانی به دلیل جنگ تحمیلی و مابقی مسائل نگاه ما نخواسته از توانمندی نرم و انگیزشی به توانمندی سخت‌افزاری منحرف شد. آن چیزی که باعث شد، سال ۲۰۰۰ جنگ به ایران نیاید و در سال ۲۰۰۸ فردو را نزنند، نگاه مردم‌محور بود، بنابراین این نگاه کمتر شد و دیگر جذابیتی ندارد. وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: محور دوم بعد از زمامداری امید است، شاید با هر کسی از جوانان صحبت کنیم که چه آینده‌ای برای خودش دارد و کسی که حدود ۵۰ سال سن دارد، برای آینده فرزندانش، نگران است. سال 1395 مهاجرت معکوس توسط دکتر ستاری صورت گرفته بود اما امید را نابود کردیم و ناخواسته یک سیاست ذلت و ناامیدی را برسازی کردیم. ظریف با ذکر خاطره‌ای تصریح کرد: من به کربلا مشرف شدم. یک برادر مجاهد حزب‌الله من را دید و تشکر کرد و گفت ممنونم که عزت آفریدی. از در حرم بیرون آمدم، یک روحانی ایرانی مرا دید و گفت خدا ذلیلت کند که ما را ذلیل کردی. چرا؟ چون آن مجاهد پای تلویزیون لبنان عزت‌مندی را می‌بیند اما اینجا مردم پای بمباران تلویزیون هستند که ذلیل شده‌ایم. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را باز می‌کردم اما این را نمی‌گویند، خاطرنشان کرد: آنچه از جانب مردم مهاجرت می‌آفریند، آرزومندی است، فاصله بین واقعیت‌ها و آرزومندی است، فاصله بین اوهام و آرزو است. کسانی که مهاجرت می‌کنند نمی‌دانند آن طرف چه خبر است.  وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه فاصله گرفتن از نگاه مردم‌محور، برسازی آرزو و زمامداری سه مسئله مهاجرت است، ابراز داشت: مهاجرت یک واقعیت بسیار تلخ است اما نگاه ما به جهان و همسایگان تهدیدمحور است. اینکه من گفتم دیپلماسی بر میدان غلبه می‌کند، همین است. نگاه تهدیدمحور نمی‌تواند توسعه‌محور باشد.  ظریف با بیان اینکه به مهاجرت به عنوان تهدید نگاه می‌کنیم، عنوان کرد: ایرانی خارج از کشور یک مزیت است و باید نگرش فرصت‌محور نگاه کنیم. کسی که مهاجرت کرد و خارج‌نشین شد، دشمن ایران نیست. چهار نفر که آنجا برای خودشان دکان باز کرده‌اند ما را به اشتباه نیندازند. ایرانی خارج از کشور وطن‌پرست است، آبادی کشورش را می‌خواهد.

قالیباف زیر ضرب

پروژه خالص‌سازی، اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و گویا بالاخره دامن محمدباقر قالیباف، رئیس اصولگرای پارلمان را هم گرفته است. مخالفان قالیباف در گذشته اندک‌اندک و اکنون دیگر با سرعتی عجیب برای بیرون کردن او از ریاست مجلس و حتی گردونه سیاست خیز برداشته‌اند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: از ماجرای سیسمونی‌گیت تا مخالفت او با طرح صیانت، تمام توانایی پایداری‌ها، شریان، اصولگراها و طیف ابراهیم رئیسی برای زمین زدن قالیباف است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا زمان خداحافظی با قالیباف فرا رسیده است؟ او البته در روزهای اخیر تلاش بسیار کرد تا در سخنرانی‌هایش احساس انقلابی بودن خود را به مخالفانش برگرداند. قالیباف حتی مجبور شد در همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب از رئیسی و محسنی‌اژه‌ای درخواست کند تا مانع شکل‌گیری دوقطبی‌های کاذب و فرصت‌طلبانه شوند. او همچنین گفت: «اگر ما دو پایه اساسی برای پیشرفت انقلاب و حفظ انقلاب و حل مشکلات کشور داشته باشیم که یکی از آنها ارزش‌های الهی باشد بدون شک اصل دوم حضور مردم و باور مردم و اعتماد مردم در صحنه است.» به هر حال این اظهارنظرها نه‌تنها الان بلکه هیچ وقت فایده‌ای برای طیف قالیباف یعنی نواصولگرایان نداشته و دل مخالفان رئیس مجلس هرگز با او صاف نشد. بنابراین هر چقدر به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، حملات به قالیباف بیشتر و بیشتر می‌شود.

اتهام مجدد وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

وزیر امورخارجه انگلیس همزمان با سومین دور حملات این کشور علیه یمن به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت و گفت که لندن، تهران را برای عملکرد نیروهای مقاومت در منطقه مسئول می‌داند.  آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه ساندی‌تایمز با اتهام‌پراکنی علیه ایران گفت که «بریتانیا باید صریح‌ترین پیام ممکن را مبنی بر این به ایران بفرستد که کاری که آنها از طریق نیابتی‌های خود انجام می‌دهند، غیرقابل قبول است».  وی در ادامه به دیدار اخیر خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس اشاره کرد و مدعی شد: «من گفت‌وگوی صریحی با وزیر امور خارجه ایران داشتم و تاکید کردم که این گروه‌ها، نیروهای نیابتی شما هستند و نمی‌توانید مسئولیت خود را در قبال آنها سلب کنید. البته شما می‌توانید ادعا کنید که آنها مقداری استقلال دارند اما شما آنها را ایجاد کردید، از آنها حمایت کردید، پشتیبانی مالی کردید، به آنها اسلحه دادید و در نهایت به خاطر آنچه انجام می‌دهند، پاسخگو خواهید بود.» وی همچنین درباره برخی تلاش‌ها در اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران، درخواست‌ها برای انجام این کار از سوی لندن را رد کرد و گفت: «پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی درخواستی برای انجام این کار ندارند. اگرچه روابط [با ایران] می‌تواند ناامیدکننده باشد، دست‌کم با روابط دیپلماتیک ممکن است بتوانیم پیامی بسیار مستقیم به ایرانی‌ها برسانیم. 

♦♦♦

ایلنا: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره رابطه ایران و آژانس گفت: تعاملات با آژانس برقرار است و معاون آقای گروسی این هفته تهران بودند و با آقای کمالوندی و من دیدار داشتند.

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، گفت: توصیه مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور همواره بر ما در دستگاه دیپلماسی این هست که دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به همه دوستان و کشورهای همسو در منطقه ما تعلق دارد.

ایسنا: حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی که در ابتدا دنبال اشغال نوار غزه و نابودی حماس بودند امروز می‌گویند نابودی حماس ممکن نیست و باید کشور مستقل فلسطین ایجاد شود، تاکید کرد: این مسئله نشانه عقب‌نشینی و شکست رژیم صهیونیستی است.

ایلنا: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا طی گزارش جدیدی مدعی شد که ایران از سال ۲۰۱۵ میلادی، «زرادخانه متنوع» تسلیحاتی از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد و موشک‌های کروز در اختیار انصارالله قرار داده است.

ایسنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حمله تروریستی به ساختمان دادگستری ترکیه در استانبول را محکوم کرد.

ایرنا: سفر علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق را که اولین سفر وی پس از انتصاب به عنوان دبیری شورای مزبور است می‌توان نقطه عطفی در راستای ارتقا و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق به‌خصوص در حوزه امنیتی برشمرد.

ایسنا: امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اتهامات بی‌اساس آمریکا مندرج در نامه مربوطه علیه نیروهای مسلح ایران را قاطعانه رد کرد.

ایلنا: علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبری انقلاب، گفت: مواضع آمریکا پس از حمله به پایگاه این کشور در مرز اردن و عراق راهبرد ثابت کاخ سفید در لطمه زدن به آرامش روانی مردم ایران است.

ایرنا: استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، اعلام کرد که گفت‌وگوهای هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و سایر مقامات ایرانی بر موضوعات کاهش تنش در منطقه و جلوگیری از بروز خشونت‌های دوباره در یمن متمرکز بود.

♦♦♦

ائتلاف سه حزب اصلاح‌طلب برای ارائه لیست

شرق نوشت: اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی می‌گوید: ما در حال بررسی هستیم و احتمالاً در حوزه انتخابیه‌ای که نامزد هست، چندین حزب اعم از کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اسلامی کار با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد. حزب کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اسلامی کار احتمالاً با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد؛ ۲۰ تا ۳۰ اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات باقی‌ مانده‌اند. همچنین اگر شورای نگهبان همان اصلاح‌طلبانی را که ثبت‌نام کرده بودند تایید می‌کرد نرخ رقابت افزایش پیدا می‌کرد و احتمالاً مشارکت هم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

 

کنایه علی لاریجانی به مسئولان کشور

جماران نوشت: علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: وقتی رهبری می‌فرمایند که مشارکت بالا برای ما سعادت ایجاد می‌کند، معنی آن این نیست که بخش‌های مختلف این سخنان را صرفاً تکرار کنند، بلکه آنها باید ببینند چه کار باید بکنند که این مشارکت چشمگیرتر شود. بخش‌های اجرایی و نظارتی و احزاب این وظیفه را دارند. وی افزود: وقتی رهبری گفتند «مشارکت هر چه بیشتر مسئله اصلی است»، یعنی بخش‌های مختلف باید کاری کنند که مشارکت چشمگیر شود، نه اینکه صرفاً سخنان را تکرار کنند.

 

خطر سرمایه‌سوزی

سلزندگی نوشت: محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صراحتاً هشدار داد که تداوم شیوه حکمرانی فعلی بر کشور، نتیجه‌ای جز سرمایه‌سوزی و تعمیق روزافزون شکاف‌ها و بحران‌های مختلف ازجمله بحران مشارکت و به‌تبع آن بحران مشروعیت و ناکارآمدی در پی نخواهد داشت. از این‌رو، معتقدم قبل از آنکه دیر شود باید صدای انذار و هشدار مردم، دلسوزان و ایران‌دوستان را شنید و ایران را از خطرات گوناگونی که با آن روبه‌رو است با اصلاح شیوه حکمرانی نجات داد چه آنکه هر چه زمان بگذرد، امکان اصلاح سخت‌تر خواهد شد.

 

ایده بلندمدت ارز مشترک بریکس

هم‌میهن نوشت: مهدی صفری معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به نخستین حضور ایران به‌عنوان عضو در نشست گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو و مباحث مطرح در این نشست گفت: «موضوع ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت خواهد بود.» او در ادامه افزود: «با وجود این، همکاری کشورهای عضو گروه بریکس بر پایه مبادله ارزهای محلی در چهارچوب همکاری بانک‌های مرکزی و وزارتخانه‌های دارایی و بانک توسعه بریکس امکان‌پذیر است و با هدف حذف دلار در مبادلات تجاری،‌ فعالیت‌ها دنبال خواهد شد.»