شناسه خبر : 37250 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تورم 40 درصدی «هزینه معیشت»

زلزله سی‌سخت؛ اتمام عملیات نجات، آغاز کمک‌های داوطلبانه

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از پایان عملیات نجات و اسکان اضطراری هلال احمر در منطقه زلزله‌زده شهر سی‌سخت شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. به گزارش ایرنا از جمعیت هلال احمر، محمدحسن قوسیان‌مقدم با اعلام این مطلب درباره عملیات نجات و اسکان اضطراری در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت گفت: ۱۰ دقیقه پس از اعلام زمین‌لرزه 6 /5‌ریشتری در چهارشنبه شب، مراکز کنترل و هماهنگی عملیات‌های امدادی هلال‌احمر استان‌ها فعال شدند و فرماندهی عملیات آغاز شد. در همان شب حادثه چادرهای امدادی را از دو استان به سی‌سخت منتقل کردیم و از مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم سه کامیون چادر امدادی به سی‌سخت ارسال شد. وی با بیان اینکه در شب اول به دلیل بارندگی‌ها، دو اردوگاه اسکان اضطراری برای اسکان هموطنان متاثر از زمین‌لرزه برپا شد، افزود: ۱۰ ساعت پس از وقوع حادثه، توزیع چادرهای امدادی را در دستور کار قرار دادیم و هزار دستگاه چادر توزیع شد، پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه هم ۸۰۰ دستگاه چادر دیگر توزیع شد. یعنی در کمتر از ۲۴ ساعت پس از وقوع حادثه ۱۸۰۰ دستگاه چادر میان زلزله‌زدگان در منطقه سی‌سخت و روستاهای اطراف توزیع شده است. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه سه هزار بسته غذایی ۷۲ساعته از استان‌های همجوار به سی‌سخت منتقل کردیم، تاکید کرد: تاکنون حدود دو هزار بسته غذایی که شامل کنسروجات است، میان زلزله‌زدگان توزیع شده و در صورت نیاز بسته‌های غذایی بیشتری توزیع خواهد شد. قوسیان‌مقدم درباره توزیع چادرهای امدادی میان زلزله‌زدگان افزود: لکه‌گیری‌های نهایی انجام شد و افرادی که چادر نداشتند، چادرهای مورد نیاز خود را برای اسکان اضطراری دریافت کردند. در مجموع ۳۳۳۱ خانوار را تحت پوشش قرار دادیم و به همین تعداد چادر در انواع مختلف متناسب با تعداد اعضای خانوار، توزیع کردیم. به علت بارندگی‌های متعدد حدود ۱۰ تن نایلون به سی‌سخت ارسال و از این مقدار 6 /6 تن نایلون برای پوشش سقف چادرها، میان زلزله‌زدگان توزیع شد. قوسیان‌مقدم با تاکید بر اینکه با تخریب منازل به عنوان آوار مواجه نبودیم و وسایل زلزله‌زدگان، آسیب جدی ندیده بود، اما با این حال ۹۴۵ تخته پتو میان زلزله‌زدگان توزیع شد، گفت: ۴۰ تیم عملیاتی شامل ۲۸۱ امدادگر و نجاتگر در این عملیات شرکت کردند. هلال‌احمر چهار استان اصفهان، فارس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری درگیر امدادرسانی بودند. سی‌سخت با هفت هزار نفر جمعیت در ۳۵‌کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارش‌های اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صد درصد تخریب و غیر‌قابل سکونت شده‌اند. زمین‌لرزه سی‌سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده‌اند و آنچنان که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است، خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.

 

تورم 57 /39‌درصدیِ هزینه معیشت

با رای مثبت کمیته مزد به هزینه معیشت شش میلیون ‌و ۸۹۵ هزارتومانی خانوارهای کارگری، عملاً تحمیل هزینه حدود دو میلیون‌تومانی به خانوارهای کارگری در سال 99 تایید شد. به‌گزارش همشهری، بالاخره وقت‌کشی در تعیین هزینه معیشت کارگران به پایان رسید و شرکای اجتماعی روی مبلغ شش میلیون ‌و ۸۹۵ هزار تومان به‌عنوان هزینه معیشت یک خانوار کارگری 3 /3نفره توافق کردند. در این شرایط فقط برای حفظ قدرت خرید کارگران و جلوگیری از افزایش شکاف میان مزد و معیشت، باید دستمزد سال 1400 قانون کار حداقل یک ‌میلیون‌ و 955 هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در این صورت گویی «نه خانی آمده و نه خانی رفته». در جلسه اخیر کمیته مزد شورای ‌عالی کار، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت افزایش 57 /39‌درصدی حداقل هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سال 98 را تایید کردند و رقم سبد معیشت کارگران از چهار میلیون‌ و 940 هزار تومان در اسفند 1398 به شش میلیون ‌و 895 هزار تومان در اسفند 1399 افزایش یافت. با توجه به شکاف موجود میان دستمزد و هزینه معیشت کارگران، حتی جبران افزایش 57 /39‌درصدی هزینه معیشت و اضافه کردن حدود دو میلیون‌تومانی دستمزدهای فعلی، فقط می‌تواند شرایط معیشتی کارگران را به وضعیت ابتدای سال 1399 برگرداند و هیچ گشایشی در مشکل آنها ایجاد نمی‌کند. براساس تبصره 2 ماده 41 قانون کار، رقمی که در کمیته مزد به‌عنوان هزینه معیشت تعیین شده است، باید در کنار نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی یکی از مبانی تعیین مزد سال آینده باشد. نرخ تورم کل کشور در بهمن‌ماه 2 /34 درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه 2 /48 درصد اعلام شده بود و تورم اعمال‌شده بر هزینه معیشت نیز با توجه به سهم اقلام مختلف به‌خصوص خوراکی و آشامیدنی در سبد مصرفی خانوارهای کارگری 57 /39 درصد بوده که تقریباً حد میانه تورم کل و نقطه‌به‌نقطه محسوب می‌شود. با توجه به محاسبه حداقل هزینه معیشت شش میلیون ‌و 895 هزارتومانی برای بعد خانوار 3 /3 نفر، هزینه معیشت یک خانوار چهارنفره کارگری به هشت میلیون ‌و 357 هزار تومان می‌رسد که حداقل دستمزد دو میلیون ‌و 992 هزارتومانی یک کارگر متاهل و دارای دو فرزند، فقط 8 /35 درصد آن را پوشش می‌دهد. این در حالی است که همین دستمزد در سال 1399 می‌توانست 5 /60 درصد سبد معیشت چهار میلیون ‌و 940 هزارتومانی امسال را پوشش دهد. بر این اساس، برای حفظ شکاف موجود میان مزد و معیشت یک کارگر حداقلی‌بگیر که سرپرست یک خانوار چهارنفره است، باید دستمزد او در سال 1400 حدود دو میلیون ‌و 64 هزار تومان افزایش پیدا کند تا قدرت خرید او در مقایسه با سال 1399 بدون تغییر بماند و شکاف 5 /39درصدی میان مزد و معیشت او حفظ شود. این میزان افزایش معادل 69 درصد است؛ اما طرف کارگری اصرار دارد به‌جای صحبت از درصدهایی که ظاهری اغواکننده و ترسناک دارند، چانه‌زنی‌ها روی مبلغ و رقم افزایش مزد باشد.

 

تهیه ۹۲ هزار نمونه بیولوژیک از مجرمان

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران از صحت‌سنجی و بارگذاری ۱۲ هزار پروفایل ژنتیکی در سامانه جامع بانک ژنتیک خبر داد. به گزارش ایسنا، رضا رئوفیان با اشاره به وجود برخی مشکلات در اجرایی شدن برنامه‌های بانک ژنتیک افزود: با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده، افزایش نرخ ارز و دیگر محدودیت‌های ایجاد‌شده در روال تهیه و تامین کیت‌ها و مواد مصرفی برای انجام فرآیند نمونه‌گیری و اخذ پروفایل ژنتیکی و همچنین بروز همه‌گیری و شیوع کووید ۱۹؛ فعالیت‌های بانک ژنتیک با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد اما در بررسی‌های به‌عمل‌آمده و به دنبال آن اصلاح فرآیندها، نمونه‌گیری در سطح کشور با حفظ پروتکل‌های استاندارد بهداشتی و امنیتی مجدد آغاز شده است. وی با اشاره به شروع فعالیت اجرایی بانک از سال ۱۳۹۴، تصریح کرد: نمونه‌های بیولوژیک مجرمان مشمول ورود به بانک ژنتیک از سال ۱۳۹۴ تاکنون به ۹۲ هزار مورد می‌رسد که با همکاری سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در ۳۱ استان کشور در حال گسترش است. رئوفیان با نگاهی به چگونگی اجرایی شدن و آغاز فعالیت‌های بانک ژنتیک گفت: در بیستم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲، رئیس وقت قوه قضائیه دستورالعمل تشکیل بانک هویت ژنتیک ایران را به پزشکی قانونی ابلاغ کرد. در این دستورالعمل ارکان بانک ژنتیک مشتمل بر هیات مدیره، رئیس هیات مدیره، رئیس بانک ژنتیک و تشکیلات اجرایی مشخص و هیات مدیره بانک ژنتیک که تمامی فعالیت‌های بانک و سیاستگذاری کلی آن توسط این مجموعه تعیین و تصویب می‌شود، تشکیل شد. وی خاطرنشان کرد: در فاز اول، عناوین مجرمانه‌ای که مشمول ورود به این پایگاه بودند احصا شد و با نشست‌های مشترک بین نمایندگان سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور، ۸۹ عنوان مجرمانه به عنوان دامنه شمول بانک ژنتیک تعیین و مورد تصویب هیات مدیره بانک قرار گرفت. وی اظهار داشت: پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی را تهیه و تدوین کرد که در جزء یک بند (ز) ماده ۲۱۱ با هدف تسهیل در رسیدگی به پرونده‌ها و ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها، قوه قضائیه با همکاری سازمان پزشکی قانونی، دادستانی کل کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف به تهیه شناسنامه ژنتیکی از افراد با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و روش‌ها و تجهیزات کارآمد شد.

 

خیز فرونشست‌های پایتخت به سمت مرکز شهر

معاون شهردار تهران اعلام کرد: شاهد فرونشست زمین در مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۰ پایتخت هستیم که این فرونشست‌ها در حال پیشرفت به سمت مرکز شهر است. به گزارش فارس، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: از دو سال پیش که توفیق خدمت در شهرداری را داشتم ممنوعیت ساخت‌وساز مراکز حساس روی گسل زلزله را تصویب کرده بودند و برخی واهمه داشتند که اگر ما این کار را انجام بدهیم ساخت‌وساز در شمال تهران لطمه ببیند. گلپایگانی بیان کرد: ما در حوزه شهرسازی شهرداری تهران روی بار توزیع تراکم ساختمانی در شهر کار کرده‌ایم که یکی از نمونه‌های آن، طرح ممنوعیت ساخت‌وساز بیش از چهار طبقه روی گسل مشاء بود که با مقاومت زیادی روبه‌رو شد، گویی باور نداریم که زلزله چقدر مهم است. وی با اشاره به این مطلب که ما در شهر تهران با پدیده فرونشست زمین مواجهیم، گفت: شاهد فرونشست زمین در مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۰ هستیم که این فرونشست‌ها در حال پیشرفت به سمت مرکز شهر است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ارتباط با الزام دیوار‌بند (وال‌پست) نیز گفت: در مورد دیوار‌بند یا وال‌پست هم که یک موضوع جدی است و در آیین‌نامه ۲۸۰۰ روی آن تاکید شده است ما به‌سختی توانستیم آن را جا بیندازیم. آنقدر اصرار کردیم و پیگیری کردیم تا موضوع جا افتاد. وی در ارتباط با اقدامات این معاونت در مقاوم‌سازی در شهر تهران عنوان کرد: محدوده بافت فرسوده را از دو هزار هکتار به سه هزار هکتار افزایش دادیم تا با مشوق‌های شهرداری به سمت مقاوم‌سازی شهر پیش برویم. گلپایگانی در پایان گفت: در تهران ۲۶ بوستان شهرداری تهران به مخازن آب آشامیدنی مجهز شد که یکی از ضرورت‌های شهر تهران در شرایط بحرانی است.

 

ازدحام در داروخانه‌ها با حذف دفترچه بیمه

به گزارش تسنیم؛ طرح حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی از ابتدای اسفند در مراکز درمانی، بیمارستانی و داروخانه‌ها در سطح کشور آغاز شده است و به‌رغم اینکه پیش از اجرای طرح، مسوولان سازمان تامین اطمینان داده بودند که سازوکار لازم این طرح فراهم شده است، اما با گذشت چهار روز از اجرای این طرح، بیمه‌شدگان انتقادهای زیادی به فرآیند اجرای این طرح دارند. در همین ارتباط برخی از درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها از پذیرش بیماران بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی خودداری می‌کنند و عنوان می‌کنند که هنوز از سوی سازمان تامین اجتماعی به بستر طرح افزوده نشده‌اند و امکان ویزیت بیماران از طریق کارت ملی و بدون دفترچه تامین اجتماعی فراهم نشده است. همچنین در بسیاری از داروخانه‌ها در سطح شهر نیز صف‌های طولانی در ایام کرونا شکل گرفته است و مسوولان داروخانه‌ها نیز همانند مراکز درمانی اعلام می‌کنند که به آی‌پی سازمان تامین اجتماعی متصل نشده‌اند و امکان اجرای طرح را ندارند؛ بنابر اعلام مسوولان داروخانه‌ها به‌رغم پیگیری انجام‌شده از سوی آنها، بخش درمان سازمان تامین اجتماعی سازوکار اجرای طرح را فراهم نکرده است. قطعی سیستم در فرآیند نسخه‌پیچی، احراز هویت و استعلام‌سنجی یکی دیگر از مسائلی است که از سوی برخی از داروخانه‌داران و مراکز درمانی اجراکننده طرح حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی مطرح می‌شود و معتقدند که در فرآیند اجرای کار با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و در این بخش نیز به‌اذعان آنها، هیچ پشتیبانی از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد.

♦♦♦

میزان: فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: محدودیت‌های تردد شبانه از ۹ شب تا ۳ صبح پابرجاست و حتی برای خرید شب عید نیز، استثنایی وجود ندارد و دوربین‌ها جریمه می‌کنند.

ایلنا: معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به دو سال گذشته در آزمون تیمزو پرلز، دو نمره افت داشته که بخش عمده این افت امتیاز به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش برمی‌گردد.

ایرنا: مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در ۱۰ ماه گذشته ۷۹ هزار و ۴۹۱ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ هفت درصد کاهش یافته است.

ایلنا: هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه مقرر کرد پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه آزاد مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور بوده و در صورت درخواست بازنشستگی پیش از موعد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند.

فارس: سرپرست اتحادیه آرامستان‌های کشور در واکنش به صحبت‌های وزیر بهداشت گفت: استفاده از عبارت‌های غیرمنصفانه و خارج شأن در قبال خدمات تطهیرکنندگان و غسالان و نیروهای جهادی در شرایط کرونا نهایت کم‌لطفی است.

تسنیم: سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن کرونای ساخت شرکت سینوفارم چین از سوی سازمان غذا و داروی ایران خبر داد.

ایلنا: معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی توئیتر خود از تهیه لایحه‌ای جهت اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه مبنی بر اینکه «زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تنها با اذن کتبی شوهر اجازه خروج از کشور را دارند» خبر داد.

فارس: سرپرست دفتر نظارت و پایش سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اصلی‌ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر داروهای متادون و ترامادول بوده است، گفت: تریاک، شیشه، حشیش و هروئین در رده‌های بعدی قرار دارند.

ایلنا: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران با رئیس انجمن صنفی کارفرمایی، موسسات حقوقی، داوری تهران بزرگ طی تفاهم‌نامه‌ای، بر درج موضوع داوری در عقود و قراردادهای تنظیمی فی‌مابین موسسات حقوقی و مردم تاکید و توافق کردند.

فارس: معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور اعلام کرد: 44 درصد از تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسواران است؛ همچنین 63 درصد از تصادفات جرحی نیز متعلق به موتورسواران بوده و 37 درصد تصادفات این کاربران هم در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

♦♦♦

درخواست انحلال «جمعیت امام علی (ع)» از سوی وزارت کشور

اعتماد نوشت: بنیاد خیریه «جمعیت امام علی» در اطلاعیه‌ای خبر داد که وزارت کشور دولت تدبیر و امید! خواستار انحلال این بنیاد توسط مراجع قضایی شده است. در این اطلاعیه آمده است که «بر اساس ابلاغیه واصله، وزارت کشور دادخواست انحلال جمعیت امام علی را در مرجع قضایی مطرح کرده که موعد رسیدگی آن ۱۲ اسفندماه سال جاری تعیین شده است». محیا واحدی‌کمال، عضو هیات‌مدیره جمعیت امام علی (ع)، در گفت‌وگو با «اعتماد» جزئیات بیشتری از این دادخواست ارائه کرد و گفت: تاکنون هیچ‌یک از مذاکراتی که برای رفع مشکل داشته‌اند به نتیجه نرسیده. چیزی تا تاریخ برگزاری دادگاه نمانده و زنگ خطر انحلال برای جمعیت به صدا درآمده است.

 

دستیاری پزشکی؛ بدون داوطلب

شرق نوشت:‌ دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در سخنانی با اشاره به موانع و مشکلات نیروی انسانی حوزه پزشکی به‌خصوص جوانان گفت: «فشارهای بیش از حد، امید و انگیزه را از این نسل گرفته و بسیاری در مسیر مهاجرت قرار گرفته یا به کارهای دیگر روی آورده‌اند. همچنین بسیاری از رشته‌های دستیاری بدون داوطلب شده‌اند؛ چون اجبار به طی مسیر طرح‌های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت، تاب و تحمل را از جامعه جوان پزشکی گرفته است. همچنین، عدم تطابق رشد هزینه‌ها و تورم با سهم سلامت از GDP و عدم تکافوی بودجه‌های تخصیص‌یافته به بیمه‌ها در آینده نزدیک به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و کاهش کیفیت خدمات و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های بخش سلامت خواهد انجامید.»

 

استاندارد نامطلوب فضای آموزشی کشور

ایلنا نوشت: انوشیروان محسنی‌بندپی در حاشیه بیست و دومین جشنواره تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز استان تهران در مورد سرانه فضای فیزیکی استاندارد برای دانش‌آموزان اظهار داشت: استاندارد فضای آموزشی هشت مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است که در کشور 2 /5 و در استان تهران 2 /4 مترمربع است که باید نهضت مدرسه‌سازی سرعت بیشتری بگیرد. وی افزود: سهم خیرین در این زمینه محقق شده و باید مسوولیت‌های اجتماعی‌ای که دستگاه‌های دولتی به عهده دارند انجام شود. استاندار تهران در مورد نوسازی و بازسازی مدارس گفت: سه هزار کلاس درس در حال احداث و سه هزار کلاس نیز در حال نوسازی و بازسازی است تا زیرساخت‌های آموزشی مورد نیاز تامین شود.

 

بررسی اعتبارات و خرج و برج کرونا

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: عملکرد مبالغ پرداختی از محل صندوق توسعه ملی جهت مقابله با کووید ۱۹ در دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گرفت.  مبلغ ۷۷۰ میلیون یورو معادل ۱۷ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان از حساب صندوق توسعه ملی برداشت و معادل ریالی آن را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کرده است. مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان (معادل 9 /85 درصد وجوه پرداختی) به وزارت بهداشت، اختصاص یافته. مبلغ ۱۳۸۰ میلیارد تومان جهت خرید لوازم حفاظت فردی، کیت آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران پرداخت شده. همچنین مبلغی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری اختصاص یافته و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان نیز جهت پوشش هزینه‌های درمانی پرداخت شده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها