شناسه خبر : 36644 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاسخ قاطع به شعرخوانی اردوغان

واکنش ایرانیان نسبت به رفتار رئیس‌جمهور ترکیه چه بود؟

ابتدای هفته گذشته با شروع موجی از واکنش‌ها در پاسخ به شعرخوانی اردوغان آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که رئیس‌جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی از سوی ارمنستان، به باکو سفر کرده بود بیتی از یک شعر دوپهلو خوانده بود. او گفت: «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند».

در پی این اقدام اردوغان، وزارت خارجه ایران، سفیر ترکیه را احضار کرده و مراتب اعتراض ایران در این زمینه اعلام شد. در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توئیتر نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است!» او گفته: «آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟»  ظریف همچنین درباره آذربایجان ایران تاکید کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

در همین زمینه،‌ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران از احضار سفیر ترکیه خبر داد و گفت: به سفیر ترکیه گفته شده که از نظر حکومت ایران «دوران ادعاهای ارضی و امپراتوری‌های جنگ‌افروز و توسعه‌طلب سال‌هاست که سپری شده است». علاوه بر واکنش مقامات رسمی کشور، در شبکه‌های اجتماعی ایران هم موجی از انتقادات علیه اردوغان مطرح شد.

در مقابل وزارت امور خارجه ترکیه هم اقدام به احضار محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه کرد و ضمن مطرح کردن گلایه‌هایی، مسائل مطرح‌شده درباره شعرخوانی اردوغان را کاملاً رد کرد.

 

موافقت رهبری مبنی بر تمدید بررسی لوایح «FATF»

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تایید خبر موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی لوایح «FATF» در این مجمع‌ گفت: لوایح باید در مجمع با شرایط جدید مجدداً رسیدگی شود که ممکن است با شرط‌ها، ملاحظات، رزروها و تحفظ‌هایی با نگاه به منافع ملی و کشور تصویب شود. مجید انصاری در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نامه مقام معظم رهبری پیرو تمدید بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت با درخواست دولت صورت گرفت.  این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مهلت رسیدگی به  لوایح FATF» » در خصوص  CFT و پالرمو تمام شده بود و طبق تبصره ۲۵ آیین داخلی مجمع، نظر شورای نگهبان حاکم می‌شد که دولت درخواست داد این ماده تمدید شود و مجمع رسیدگی را ادامه دهد، که خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و به زودی در مجمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این نامه می‌تواند بر نتیجه نهایی رسیدگی مجدد تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: لوایح باید در مجمع با شرایط جدید مجدداً رسیدگی شود که ممکن است با شرط‌ها، ملاحظات، رزروها و تحفظ‌هایی با نگاه به منافع ملی و کشور تصویب شود. انصاری خاطرنشان کرد: البته من پیش‌داوری انجام نمی‌دهم اما همین که با تمدید رسیدگی موافقت شده است فرصت مناسبی است که مجمع با دقت بیشتر مجدداً این مساله را رسیدگی کند که ممکن است با شرایط بتوانیم تصویب کنیم.

 

اصلاح قوانین در قوه قضائیه

 ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در نشستی که هفته گذشته با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کرد با بیان اینکه فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست، تصریح کرد: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض در گرو قوانین و مقرراتی است که باید با نگاه به واقعیت‌های کشور و ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی شوند و اصلاح قوانین نیز باید در همین چارچوب صورت گیرد. رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی قوانین و مقررات، به فرمان هشت‌ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال ۸۰ برای مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری همه قوا را مامور مبارزه با فساد کردند و مجلس ماموریت دارد با شناسایی منافذ فساد، راه تخلف و سوءاستفاده را بر سوداگران سد کند. رئیسی در همین راستا تاکید کرد کمیته‌ای مشترک با حضور نمایندگان مجلس، مشاور اقتصادی قوه قضائیه و نمایندگانی از معاونت پیشگیری از جرم و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری تشکیل شود و راهکارهای پیشنهادی این کمیته برای اصلاح ساختارها و قوانین و مقررات و رفع بسترهای فسادزا به منظور اقدام مناسب در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گیرد. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: رسیدگی به پرونده‌های فساد و برخورد با مجرمان و مفسدین مهم است و دستگاه قضایی حتماً وظایف خود را در این زمینه انجام می‌دهد اما شناسایی منافذ فساد و آسیب‌شناسی برای آگاهی از اینکه چگونه یک فرد با استفاده از بسترهای فسادزا مرتکب فساد می‌شود، مهم‌تر است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مردم تحمل ندارند هر روز با یک پرونده فساد جدید در کشور مواجه شوند، افزود: باید با اصلاح قوانین و مقررات مربوط به نظام بانکی و مالیاتی مانع از بروز تخلفات جدید و فرارهای مالیاتی و افزایش روزافزون پرونده‌های قضایی شویم. 

 

انهدام شبکه اخلال در نظام ارزی

وزارت اطلاعات در خبری با بیان اینکه عوامل اصلی شبکه گستـرده کلاهبرداری و اخـلال در نظام ارزی که فعالیت غیرمجاز اقتصادی داشتند؛ در استان یزد شناسایی و دستگیر شدند، اعلام کرد: در راستای برخورد با سوءاستفاده‌های صورت‌گرفته در تعهدات ارزی، سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات استان یزد، با اقدامات تخصصی اطلاعاتی و عملیاتی، هشت نفر از عوامل اصلی شبکه گسترده کلاهبرداری و اخـلال در نظام اقتصادی و ارزی کشور، شناسایی و با هماهنگی مراجع قضایی دستگیر شدند.

این شبکه با استفاده از شرکت‌های پوششی در خارج از کشور و صدور پیش‌فاکتورهای صوری، از بانک مرکزی بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو سوءاستفاده کرده و با فروش آن در بازار آزاد، اقدام به تحصیل مال نامشروع و قاچاق ارز کرده است. بر اساس اعترافات و اسناد و مدارک پرونده، متهمان اقدام به تبانی و پرداخت رشوه، استفاده از کارت‌های بازرگانی و حساب‌های بانکی اجاره‌ای، پولشویی، تخلفات گمرکی، فرار مالیاتی و جعل اسناد حمل کالا کرده و از این طریق بیش از 10 هزار میلیارد ریال از حقوق بیت‌المال را تضییع کردند. گفتنی است گردش حساب‌های بانکی متعلق به شبکه مذکور بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

در این عملیات، مقادیر قابل توجهی ارز، اسناد بانکی، حواله‌های صوری و جعلی و مهرهای شرکت‌های پوششی خارجی کشف و ضبط شد.

 

احضار سفرای آلمان و فرانسه

در هفته گذشته، پس از اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال خبری آمدنیوز، اتحادیه اروپا و فرانسه در بیانیه‌هایی به این اعدام انتقاد کردند. وزارت امور خارجه هم در واکنش به این اقدام سفرای آلمان و فرانسه را احضار کرد.

در این راستا،‌ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه در احضار سفرای آلمان و فرانسه چه گذشت، گفت: همان‌طور که قبلاً نیز به اطلاع رسید در پی صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه صورت‌گرفته، سفرای آلمان در ظرفیت رئیس دوره‌ای اتحادیه و نیز ظرفیت ملی و سفیر فرانسه توسط مدیرکل اروپای وزارت خارجه به این وزارتخانه احضار شدند.

وی افزود: در دیدارهای برگزارشده، مدیرکل اروپای وزارت خارجه مراتب اعتراض شدید و صریح جمهوری اسلامی ایران را به بیانیه‌های اتحادیه اروپا و دو کشور اروپایی در حمایت از عنصر شناخته‌شده تروریستی و حمایت‌های مالی و معنوی برخی کشورهای اروپایی از عناصر و گروه‌های تروریستی که به‌طور مشخص اقدامات مجرمانه امنیتی را در همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران مرتکب شده و خود نیز به‌صراحت بدان‌ها اقرار کرده‌اند، به آنها ابلاغ کرد. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این دو دیدار مدیرکل اروپای وزارت خارجه به سفرای آلمان و فرانسه یادآور شد با کدامین استاندارد، تعلیم ساخت بمب‌های آتش‌زا، برنامه‌ریزی برای درگیری‌های خیابانی، همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با هدف براندازی ساختار سیاسی ایران و معاونت در اقدامات مجرمانه مسلحانه، ژورنالیسم نام دارد؟ و یا بر اساس کدام تعریف یک ژورنالیست تحت رصد، حفاظت و در همکاری با سازمان امنیت داخلی فرانسه و در ارتباط نزدیک با موساد قرار می‌گیرد، مبادرت به جمع‌آوری گسترده اطلاعات حساس ملی از جمله نظامی کرده و آنها را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خاص قرار می‌دهد؟

حمایت رهبران دموکرات از بازگشت به برجام

یکی از اخبار مهم خارجی هفته گذشته این بود که رهبران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان و کنگره حمایت خود را از وعده جو بایدن نسبت به بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی اعلام کردند.

در این راستا، حزب دموکرات، پیش‌نویس برنامه پیشنهادی خود در صورت پیروزی در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را رونمایی کرد و در این برنامه ۸۰ صفحه‌ای اعلام کرد که علاوه بر دیگر موضوعات بر تغییر سیاست‌های داخلی و بین‌المللی ایالات‌متحده، واشنگتن به توافق هسته‌ای با تهران بازخواهد گشت و در پی تغییر رژیم ایران نخواهد بود و حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، به‌ویژه در افغانستان افزایش می‌یابد.

در بخشی از متن رسمی پیش‌نویس برنامه دموکرات‌های آمریکا آمده است: ما حرکت سریع دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران را متوقف کرده و اولویت را به دیپلماسی هسته‌ای، تنش‌زدایی و گفت‌وگوی منطقه‌ای می‌دهیم.

جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که از قدیمی‌ترین اعضای حزب دموکرات است در مبارزات انتخاباتی خود بارها از بازگشت دولت تحت رهبری خود به برجام سخن گفت. اگرچه بایدن از ارائه شروطی به ایران در گفت‌وگوها سخن گفته اما اعلام کرده اولویتش برنامه هسته‌ای ایران و بازگرداندن برجام به شرایط پیشین است.

 

تسهیل فعالیت اقتصادی اتباع خارجی با اعطای اقامت پنج‌ساله

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی، با بیان اینکه فعالیت اقتصادی اتباع خارجی با اعطای اقامت پنج‌ساله تسهیل می‌شود، گفت: در چارچوب شیوه‌نامه «اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌داران خارجی» آن دسته از اتباع که قصد فعالیت اقتصادی در قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران دارند می‌توانند از امکان دریافت مجوز اقامت پنج‌ساله بهره‌مند شوند.

وی افزود: در قالب این شیوه‌نامه ابلاغی بانک ملی مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد سپرده‌گذاری ارزی ویژه در قالب افتتاح حساب به صورت حواله و اسکناس اقدام کرده و حواله وارده را در حساب‌های موردنظر اداره مذکور کارسازی کرده یا اسکناس ماخوذه را به بانک مرکزی تحویل دهد.

مدیرکل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجران خارجی اعلام کرد: در ارائه این خدمات، فرم مربوط به درخواست سرمایه‌گذاران خارجی روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و همچنین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران قرار گرفته است و به سهولت قابل دسترسی است.

محمودی با اشاره به آن دسته از اتباع خارجی که هم‌اکنون در خاک ایران فعالیت اقتصادی دارند، گفت: شیوه‌نامه اعطای اقامت به فعالان اقتصادی اتباع خارجی تهیه و به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است و اتباع دارنده شرایط می‌توانند از این پس با مراجعه به اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری محل سکونت خود نسبت به تکمیل فرم‌های مربوطه برای خود یا بستگان درجه یکشان اقدام کنند.

♦♦♦

تسنیم: مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرد که در جهت پیشگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا و به منظور صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان از اول دی‌ماه امسال ثبت درخواست اعاده دادرسی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قابل انجام است.

 ایرنا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: متاسفانه برخی واردکنندگان برای واردات دارو و کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده اما کالایی به کشور وارد نکرده‌اند، تخلف این‌گونه افراد به هیچ عنوان قابل اغماض نیست. لازم است این افراد به صورت دقیق شناسایی و با آنها بدون اغماض برخورد شود.

فارس: حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: تعدادی از نمایندگان در قالب ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس از دولت به خاطر استنکاف از راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایا شکایت کردند.

ایسنا:‌ کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در نشست کمیسیون مقدماتی معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، با تاکید بر موضع دیرینه ایران در مورد ضرورت حذف کامل تمامی سلاح‌های هسته‌ای، اظهار کرد: ایران از اهداف مندرج در معاهده در خصوص خلع‌سلاح هسته‌ای با هدف نهایی برچیدن این سلاح‌ها، و خلع‌سلاح عمومی و کامل ذیل کنترل دقیق و موثر بین‌المللی حمایت می‌کند.

میزان: ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، اظهار کرد: ما امیدواریم که دولت جدید واشنگتن به برجام برگردد، در سریع‌ترین زمان ممکن و بی‌قید و شرط به پیروی از آن بپردازد، تمامی تحریم‌های مربوطه را نیز لغو کند، اقدامات مشخصی را برای انجام تعهدات خود انجام داده و روند حل‌و‌فصل سیاسی موضوع هسته‌ای ایران و صلح و ثبات منطقه را پیش ببرد.

فارس: امیر حاتمی، وزیر دفاع، با بیان اینکه موضوعات موشکی ما خار چشم دشمنان شده است و ما هر روز توان و قدرت موشکی خود را تقویت کرده‌ایم، گفت: دولت جمهوری اسلامی در اقدامی شایسته، بودجه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را ۲۵۶ درصد افزایش داد.

ایرنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به تحریم یک‌جانبه ترکیه از سوی آمریکا گفت: ما تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ترکیه را قویاً محکوم کرده و در کنار مردم و دولت این کشور می‌ایستیم.

تسنیم: نمایندگان مجلس نداشتن تابعیت و اقامت در کشورهای دیگر را به شروط کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کردند.

ایسنا: علی ربیعی سخنگوی دولت اظهار کرد: مصرف آب، گاز و برق خانوارهای کم‌مصرف که مطالعات ما نشان می‌دهد در دهک‌های پایین اقتصادی هستند، رایگان شد. این افراد حدود ۳۰ میلیون نفر از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند.

♦♦♦

مصاف قالیباف- پایداری در مجلس

اعتماد نوشت: مرد یکه‌تاز پارلمان است، هم کرسی ریاست را در اختیار دارد و هم نفر اول فراکسیون سیاسی اکثریت مجلس یازدهم است اما خوب می‌داند که اگر حاضر به همراهی با چهره‌های ساکت و پشت‌پرده پارلمان نباشد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد، مگر آنچه در جریان سه دوره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری نصیبش شد؛ نتیجه‌ای تلخ که رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و یارانِ درون و برون‌پارلمانی‌اش خوب می‌دانند با اندکی غفلت، دوباره تجربه‌اش خواهند کرد. از این‌رو نه‌تنها کرسی‌های حساس و کلیدی پارلمان در اختیار رقبای احتمالی محمدباقر قالیباف در مجلس و احتمالاً انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گذاشته شد بلکه گاه و بیگاه قالیباف مقابل فشارهای آنان تسلیم شده و تن به خواسته‌هایشان می‌دهد.

 

لاریجانی در مسیر چپ

شرق نوشت: گمان بر این بود که با افول ستاره برادران لاریجانی در آسمان سیاست ایران، علی لاریجانی هم به قول صادق زیباکلام به پارکینگ مسوولان ازکارافتاده خواهد رفت. بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند با تحولات اخیر در عرصه سیاست یعنی کمرنگ شدن توان اثرگذاری اجتماعی-سیاسی اصلاح‌طلبان و تضعیف اعتدال‌گرایان دولت‌نشین، همچنین پررنگ ‌شدن خط‌کشی‌های جدید در جریان اصولگرایی و قدرت یافتن نواصولگرایان، علی لاریجانی که پیشتر تصور می‌شد قرار است جانشین روحانی شود، دیگر شانسی نخواهد داشت. گمانه تحلیلگران این بود که او باهوش‌تر از آن است که در چنین شرایطی وارد کارزار انتخابات 1400 شود؛ اما اخبار حاکی از این است که او اسبش را برای 1400 زین کرده است، اگرچه قرار نیست اصولگرایان را نمایندگی کند.

 

حمایت صددرصدی ژاپن از برجام

ایران نوشت: هفته گذشته سفرای جدید هفت کشور سوریه، تایلند، ژاپن، مکزیک، اندونزی، اوگاندا و تونس در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهوری، استوارنامه‌های خود را تقدیم کردند. ابراز علاقه‌مندی و تاکید به گسترش روابط و مناسبات ایران و کشورهای متبوع این سفرا، محور مذاکرات در این دیدار بود.  حسن روحانی هنگام دریافت استوارنامه «آیکاوا کازوتوشی» سفیر جدید ژاپن در تهران، تاکید کرد ایران علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های مشترک با شرق و از جمله ژاپن به عنوان یکی از کشورهای مهم این منطقه است. سفیر ژاپن نیز با بیان اینکه نخست‌وزیر جدید بر راه آبه شینزو در خصوص توسعه همکاری‌ها با ایران، مصمم است، تاکید کرد که ژاپن صد درصد از برجام حمایت می‌کند و در کنار ایران می‌ایستد.

 

برجام نباید مورد بازنگری قرار گیرد

شهروند نوشت: لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: موضع ایران سنجیده است و از آن حمایت می‌کنیم. از مواضع کشورهایی که می‌خواهند علاوه بر مساله هسته‌ای، مسائل دیگر را در برجام مطرح کنند، حمایت نمی‌کنیم. برجام نباید مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد و در آن مسائل دیگر مطرح شود. ما اتفاق‌نظر داریم که وضعیت به‌وجودآمده در برجام بر اثر خروج آمریکا از این توافق و تحریم‌هایی است که واشنگتن وضع کرده است. آمریکا در واقع ایران را به خاطر اینکه واشنگتن خود از تعهدات سرباز زد، مجازات کرده است. ما معتقدیم که موضع آمریکا در برجام غیرسازنده است. منظورم افرادی در دستگاه سیاسی آمریکاست که از نابودی برجام حمایت می‌کنند و معتقدند که باید از هرگونه توافق با ایران خودداری کرد.