شناسه خبر : 35358 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چهره‌های سیاسی در برابر هم

کدخدایی: افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند در انتخابات 1400 ثبت‌نام نکنند

اظهارات و افشاگری‌های گسترده پرویز فتاح درباره املاک و ساختمان‌هایی که مسوولان سیاسی فعلی و پیشین در دست دارند و طبق گفته فتاح باید آنها را تخلیه کنند، هفته گذشته جنجال آفرید. بخش مهمی از صفحات سیاسی رسانه‌ها به انعکاس این اظهارات و واکنش‌های مقامات مربوطه به آنها اختصاص یافت. ماجرا از این قرار است که رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه یک حاضر شد و در صحبت‌هایی بی‌سابقه، درباره املاک و ساختمان‌هایی افشاگری کرد که در دست مسوولان سابق و کنونی و برخی چهره‌های سیاسی یا نهادهایی مانند سپاه ولی امر است و از آنها خواست هر چه سریع‌تر این املاک را تخلیه کنند. روزنامه شرق در گزارشی درباره جزئیات این موضوع نوشت: در صحبت‌های او هم از روسای‌جمهور اسبق، از هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی تا محمود احمدی‌نژاد اسم برده شد و هم چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مانند حدادعادل و زاکانی یا معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی؛ حرف‌هایی که البته بلافاصله با موجی از واکنش، جوابیه و توضیحات همراه شد. پرویز فتاح شنبه‌شب در برنامه «نگاه یک» درباره بازپس‌گیری مستغلات تحت تملک افراد خاص این‌طور گفت: در روز معارفه بنده در این سمت، گفته بودم برای بازپس‌گیری این املاک و مستغلات اقدام خواهم کرد و به طرق قانونی، دراین‌باره قبل از آنکه ما وارد مراحل قانونی شویم، برخی مانند خبرگزاری ایرنا و دانشکده خبر خودجوش اقدام به واگذاری املاک کردند اما برخی هم از راه و روند همکاری فاصله گرفته‌اند.

علیه اقامت هاشمی در کاخ مرمر

رئیس بنیاد مستضعفان در بخشی از صحبت‌های خود، به موضوع کاخ مرمر و حضور هاشمی‌رفسنجانی در آن و تغییراتی که در این کاخ داده شد، اشاره کرد و گفت: «کاخ مرمر سال‌ها در اختیار هاشمی‌رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و با همکاری آقای روحانی، کاخ مرمر باز پس گرفته شد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود.» او در ادامه هم به تغییراتی که در این بنای ارزشمند ایجاد شده است، اشاره کرد و گفت: «بازسازی‌های لازم انجام شد اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خودنمایی می‌کند زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و...  حال سوال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده، چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی انجام نشده است؟» البته فتاح بهمن سال گذشته نیز در یک برنامه تلویزیونی به مساله اقامت 25‌ساله هاشمی‌رفسنجانی در این کاخ پرداخته بود که با واکنش تند محسن هاشمی، پسر ارشد آیت‌الله هاشمی مواجه شد که از عادی بودن اقامت مقامات سیاسی جمهوری اسلامی در کاخ‌های مشابه سخن گفت.

فتاح همچنین درباره ساختمان 9‌طبقه مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: «آنجا را تحویل گرفتیم اما ساختمان آن، مجوز، پایان کار و پروانه ساخت از شهرداری ندارد و حتی حریم یک مالک خصوصی هم تصرف و اشغال شده است. آنجا را تحویل گرفتیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم آنجا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضایی باید درباره آن حکم صادر کند.» مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاسخ به صحبت‌های رئیس بنیاد مستضعفان با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر به‌عنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی‌بر تمرکز امور مجمع (سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم‌له مبنی‌بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مردادماه ۱۳۹۷، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا شد. دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مردادماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا تحویل شد.

اجاره 200 میلیارد ‌تومانی مدرسه حداد عادل

رئیس بنیاد مستضعفان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه «نگاه یک» شبکه یک صداوسیما به بازپس‌گیری مدرسه حدادعادل اشاره کرد و افزود: «ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره کردند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد. البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد. در حال حاضر موعد اجاره سر رسیده است و باید تخلیه شده یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم شود که البته با توجه به گرانی آن منطقه، احتمالاً تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به‌صرفه نخواهد بود.» او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال‌ حاضر 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود، افزود: «قطعاً پس از بازپس‌گیری، این ملک به فروش می‌رسد و پول حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد.»

اتهام علیه مولاوردی و ابتکار

فتاح در بخش دیگری از سخنانش به ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان اشاره کرد و گفت: «خانم‌ها مولاوردی و ابتکار بابت تخلیه ساختمان بنیاد پنج میلیارد تومان می‌گیرند که این کار تخلف بوده است. پیش از تصدی مسوولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد اما از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آنها را قانع و ساختمان را تخلیه کند. آنها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، پنج میلیارد تومان می‌گیرند و پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است، باید اجرت‌المثل هم بپردازد و امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.» این حرف‌های فتاح بلافاصله توضیح و واکنش مولاوردی و ابتکار را در پی داشت. معصومه ابتکار، معاون فعلی رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و شهیندخت مولاوردی، معاون سابق هر کدام در صفحات شخصی خود در توئیتر از این سخنان انتقاد کردند.

مساله اقامت دو رئیس‌جمهور سابق

رئیس بنیاد مستضعفان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره املاکی که در اختیار دو رئیس‌جمهور اسبق هم بوده، گفت: «ملکی در اختیار رئیس‌جمهور اسبق (محمد خاتمی) برای موسسه باران بوده است که پیش از تصدی بنده در بنیاد، تخلیه شده بود.» او با اشاره به اینکه مشخص نیست رئیس‌جمهورها پس از پایان کار خود، باید کجا مستقر شوند، به ملکی که سال‌هاست در اختیار محمود احمدی‌نژاد است، اشاره کرد و گفت: «محمود احمدی‌نژاد چندین سال است که در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و 800 متر مربع در منطقه ولنجک مستقر است. البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم. از روحیه مردمی احمدی‌نژاد انتظار داریم این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارد.» پس از انعکاس گسترده سخنان فتاح، دفتر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده، تاکنون هیچ پیشنهاد و درخواستی برای تخلیه دریافت نکرده و حالا آماده تخلیه ساختمان است.

انتظار فتاح از شخصیت بسیجی زاکانی

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه حرف‌های خود از یک ملک ارزشمند دیگر یاد کرد که مدت‌هاست اجاره‌اش پرداخت نمی‌شود؛ ملکی که در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس است و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است. وی درباره اجاره این ملک گفت: «حتماً سراغ زاکانی رئیس جدید این مرکز می‌رویم و باید اجاره بپردازد. با توجه به شخصیت ارزشی و بسیجی زاکانی انتظار داریم که نخستین کار انقلابی او، تخلیه این مکان باشد تا آنجا را بفروشیم و خرج محرومان و مستضعفان کنیم.»

از سپاه و ارتش به کجا شکایت ببریم؟

 فتاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سراغ نیروهای نظامی هم رفت و از املاکی گفت که در دست آنهاست: «یکی از جاهایی که حریف آنها نمی‌شویم، نیروهای مسلح هستند زیرا قانوناً نمی‌توانیم علیه آنها شکایت کنیم. اکنون یک‌جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده‌اند است، سرلشکر باقری فرمانده تاد کل نیروهای مسلح هم امضا کرده است اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است.» رئیس بنیاد مستضعفان افزود: «حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود اما به کجا شکایت ببریم؟» رئیس بنیاد مستضعفان در بخش پایانی این اظهارات گفت: «برخی مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند. اینها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند.»

طبق اعلام، هم‌اکنون بنیاد مستضعفان حدود ۱۱ هزار پرونده دارد که در ۶۰ درصد آن، بنیاد شاکی است و در بقیه موارد، طرف مقابل.

ردشده‌های سابق در انتخابات ثبت‌نام نکنند

سخنگوی شورای نگهبان هفته گذشته در اظهارنظری اعلام کرد: افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند برای ۱۴۰۰ ثبت‌نام نکنند. سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند. به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در یک نشست خبری که به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای‌گیری می‌شود یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند. موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم. ای‌کاش قانون این اجازه را می‌داد که نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می‌کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.

تعطیلی هیچ کارخانه‌ای را برنمی‌تابیم

هفته گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا در یک نشست خبری که به صورت مجازی برگزار می‌شد، گفت: در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده و از سوی دیگر نیز حتی اگر افرادی هم قصد تعطیل کردن داشته‌اند از تعطیلی جلوگیری کرده‌ایم زیرا تعطیلی کارخانه و واحد تولیدی را به هیچ عنوان برنمی‌تابیم.

ماجرای ادعای رشوه 65‌میلیاردی قالیباف

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای ۶۵‌میلیاردی میرسلیم علیه قالیباف گفت: گزارشی به قوه واصل شده است و در حال بررسی هستیم و رسیدگی‌ها شروع شده است و یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده است. طبق گزارش روزنامه ابتکار، سخنگوی قوه قضائیه درباره این پرونده تاکید کرد: هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است و مطمئن باشید ما در رسیدگی‌ها به آنچه از تخلفات به دستمان برسد رسیدگی خواهیم کرد و حتماً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. رئیس قوه قضائیه گفته‌اند که پرونده زیرمیزی نداریم و همه پرونده‌ها روی میز است اما نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی‌های قضایی است و نتیجه آن به سمع مردم خواهد رسید. موضوعی که هنوز رسیدگی نشده به جای پرداختن در رسانه با اعتماد به ما اجازه بدهند در دستگاه قضایی رسیدگی شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها