شناسه خبر : 34495 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدارک مشکوک هشت نماینده

قالیباف: به هر نتیجه‌ای که اکثریت انقلابی مجلس به آن برسد پایبندم

مجلس یازدهم کارش را رسماً آغاز کرد. روز چهارشنبه 7 خرداد 1399. ماجراهای این مجلس چند ماه است آغاز شده است. ماجراهایی که حول محور انتخاب رئیس مجلس می‌چرخد، کرسی‌ای با هواخواهان و مدعیان بسیار. اما در هفته منتهی به آغاز به کار مجلس، نامزدهای ریاست مجلس، یکی‌یکی عقب نشستند و در نهایت دو گزینه باقی ماند؛ محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی. مجلس یازدهم دست اصولگراهاست و یکدست به نظر می‌رسد. اما آنجا هم گروه‌های مختلف در رقابت‌اند. اما حالا که روز شنبه 10 خرداد فرارسیده، به نظر می‌رسد نتیجه رقابت کمابیش معلوم شده است.

سردار گفته قالیباف

قالیباف در مجلس طرفداران خود را دارد و برای رسیدن به کرسی ریاست،‌ برخی او را نسخه دوم قاسم سلیمانی می‌دانند و می‌گویند اگر می‌خواهید مشکلات اقتصادی حل شود نیاز به یک مدیر اجرایی و عملیاتی است و قالیباف بهترین گزینه است. از آن جمله سیدکاظم موسوی منتخب مردم اردبیل در مجلس گفته: به‌‌رغم اینکه دوستان دیگری که هستند هم صلاحیت و توانایی‌های لازم را دارند، اما آقای قالیباف را همه شما می‌شناسید و توانایی‌های وی فاصله معناداری دارد. اگر بپرسید ما امروز سلیمانی دوم در کشور داریم؟ می‌گویم، بله دومین آن، آقای قالیباف است، پس چرا باید ایشان را تضعیف کنیم؟ علی‌اصغر خانی، منتخب مردم شاهرود هم گفته با وضعیت فعلی مجلس و اقداماتی که مجلس دهم داشته، قطعاً آقای قالیباف که از پایین تا بالای نظام را کار کرده و امتحانش را پس داده است می‌تواند بهترین گزینه باشد. او گفته شخصاً از سردار سلیمانی پرسیدم و گفتند که بهترین فرد برای اداره کشور در وضعیت فعلی، آقای قالیباف است. محمدباقر قالیباف هم که قبلاً گفته بود اگر رئیس نشود نمی‌ماند، موضع خود را تغییر داد و در توئیتی نوشت: «من به هر نتیجه‌ای که اکثریت انقلابی مجلس به آن برسد پایبند هستم و در این امر هیچ مداخله‌ای نخواهم کرد.»

نماینده‌تر از نماینده

اما بسیاری هم با ریاست او مخالف‌اند. از آن جمله سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین، گفت: در دورنمای آنچه از مجلس یازدهم و منتخبان شاهد هستیم خیلی بر سر جایگاه‌های مجلس کشمکش و تنش صورت گرفته است؛ نشست‌ها، جلسات و ضیافت‌های سنگینی برای ریاست‌ها برگزار می‌کنند و بحث‌ها داغ است. در مجلس دهم این‌طور نبود، نمایندگان به مجلس می‌آمدند و با توجه به توانمندی نمایندگان، روسای کمیسیون‌ها در یک تعامل درون‌تشکیلاتی انتخاب می‌شدند و معمولاً هم اجماع وجود داشت. اما در مجلس یازدهم برخی از نمایندگان تهدید کردند اگر رئیس فلان جا نباشند، استعفا می‌دهند و نماینده نمی‌مانند، گویا برای ریاست نماینده شده‌اند. اینها بحث‌های خوبی نیست.

با این همه، رقابت‌ها و تلاش‌ها برای وحدت تنها بر سر کرسی ریاست نبوده است؛ دو کرسی مهم نواب رئیس هم خواهان و متقاضی کم ندارد. نام‌هایی نیز در این زمینه مطرح است که از آن جمله می‌توان به سیدرضا تقوی، الیاس نادران، علی‌اکبر فرهنگی، علیرضا منادی‌سپیدان، عبدالرضا مصری، محمدرضا میرتاج‌الدینی، محمدمهدی زاهدی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اشاره کرد. این هشت نفر به گفته سیدغنی نظری، در جلسه پنجشنبه فراکسیون، برنامه‌های خود را مطرح کردند. البته برخی بر این باور بودند که احتمالاً نام میرسلیم در نهایت نه در میان نامزدهای ریاست بلکه در جمع نامزدهای نواب ریاست مطرح خواهد شد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد زنان هم خواستار حضور در هیات رئیسه مجلس‌اند. سمیه رفیعی، منتخب مردم تهران، گفته حضور یک زن در هیات رئیسه نیاز ضروری کشور است و علی نیکزاد نیز گفته تکلیف انقلابی این بود که یکی شویم و بر همین اساس کاندیدای نایب‌رئیسی مجلس شدم.

مدارک جعلی هشت نماینده

اما ماجرای مجلس یازدهم ختم به همین مورد نیست. ماجرای مدارک جعلی نمایندگان هم ادامه دارد. دنیای اقتصاد نوشت: پس از آنکه مدرک جعلی سینا کمالخانی منتخب تفرش در مجلس یازدهم از سوی وزارت علوم محرز شد و این نماینده با نظر شورای نگهبان از ورود به پارلمان باز ماند، اسدالله عباسی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس دهم از محرز شدن تخلف هشت نماینده دیگر در مدرک حوزوی و دانشگاهی خبر داد. او گفته مدارک برخی منتخبان مجلس یازدهم خدشه‌دار است. اما کدام نمایندگان؟ او گفته منتخبان استان اصفهان و استان‌های جنوبی جزو نمایندگانی هستند که مدارک‌شان دچار ایراد است. عباسی همچنین گفته در این زمینه به شورای نگهبان اطلاع داده شده است. به نظر می‌رسد با توجه به حجم زیاد منتخبان مراجع ذی‌صلاح که باید مدارک تحصیلی منتخبان را بررسی می‌کردند در آن زمان امکان بررسی دقیق را نداشتند.

نفتکش‌های ایران در ونزوئلا

خبر دیگر حرکت پنج نفتکش ایرانی به مقصد ونزوئلاست. خبری که در میانه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران مهم و خبرساز بود. بر اساس گزارش‌ها تا روز هفتم خرداد، سه کشتی ایرانی به مقصد رسیده و دو کشتی دیگر نیز در راه است. این نفتکش‌ها اواسط ماه آوریل (فروردین 1399) حدود 5 /1 میلیون بشکه بنزین تولیدی ایران را به ارزش ۴۲ میلیون یورو بارگیری کردند و پس از پیمودن هزاران مایل آن هم با رادارهای روشن به مقصد رسیده‌اند. این اتفاق با واکنش‌های متفاوتی در سطح بین‌المللی مواجه شده است. چراکه ایران و ونزوئلا دو کشور تحت تحریم و فشارهای اقتصادی آمریکا هستند اما از حق تجارت آزاد خود برای این تبادلات اقتصادی استفاده کرده‌اند. ایران نوشت: با ورود اولین نفتکش ایران به آب‌های انحصاری اقتصادی ونزوئلا روحیه مردم این کشور برای ایستادگی در برابر فشارهای امریکا افزایش یافته و هشتگ GraciasIran# (تشکر ایران) ترند اول توئیتر ونزوئلاست. براساس گزارش پایگاه خبری Globvision، «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حساب توئیتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود نفتکش فورچون را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. در جایی که کشورهای امپریالیستی می‌خواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.» براساس گزارش پایگاه خبری گلابویژن، نیکلاس مادورو در پیام خود تاکید کرد که تهران و کاراکاس حق دارند که آزادانه تجارت کنند و کشورش هرگز در برابر امریکا «زانو نخواهد زد». در همین حال حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس، در صفحه توئیترش نوشت: «خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهند شد. امیدوارم این‌گونه تصمیمات منطقی و احترام به حقوق ملت‌ها از جمله ایران و ونزوئلا ادامه یابد.»

تهدیدهای آمریکا

تصمیم ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا که به خاطر تحریم‌های آمریکا با کمبود سوخت مواجه است با عصبانیت مقامات واشنگتن همراه بود. حتی یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلاست. این مساله حساسیت جهان را نسبت به این تجارت بین ایران و ونزوئلا برانگیخته است. به‌خصوص پس از آن تحرکاتی که از سوی آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با هدف ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا صورت گرفت. البته گزارش‌های دریافتی حاکی است درحالی‌که ناوهای جنگی و هواپیماهای نظامی آمریکا در منطقه کارائیب شناورهای نفتکش ایران را تعقیب می‌کردند اما هیچ‌گونه مزاحمتی برای حرکت آنها به سمت ونزوئلا ایجاد نکردند. در این رابطه رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی، در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر بیان کرد: اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هرکجا از جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند، متقابلاً برای آنها مشکل به‌وجود خواهد آمد. روحانی نیز گفته: ایران هیچ‌گاه آغازگر درگیری نخواهد بود، ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌ها دست به خطا نزنند. محمدجواد ظریف وزیر هم به دبیر کل سازمان ملل نامه هشدارآمیز نوشت و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا را احضار کرد. در این رابطه «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز مزاحمت‌ها برای نفتکش‌ها را راهزنی دریایی دانسته و گفته است: «هم آمریکایی‌ها و هم دیگران می‌دانند که ما در واکنش به این موضوع هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد، اگر مزاحمت‌ها ادامه پیدا کند و تشدید شود حتماً پاسخ قاطع و محکمی را خواهند گرفت.» «علی ربیعی» سخنگوی دولت هم در واکنش به اقدام احتمالی آمریکا علیه تانکرهای ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، گفت: «خیلی زود است درباره واکنش ایران اظهارنظر کنم اما در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه‌ها را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.» اما آمریکا این همکاری اقتصادی دو کشور را خطرناک دانسته. جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به همکاری قانونی ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی گفت: ما در کنار خوان گوایدو (رهبر مخالفان ونزوئلا) در برابر ایران ایستاده‌ایم. او در یک پیام توئیتری نسبت به همکاری قانونی ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی هشدار داد و حتی آن را خطرناک توصیف کرد.

داستان هریرود

خبر دیگر مذاکرات هیات‌های سیاسی ایران و افغانستان درباره غرق شدن تعدادی از مهاجران افغانستانی در مرز با ایران بود. چندی پیش اخباری منتشر شد که بر اساس آن گفته شد ۲۳ پناهجوی افغان در دریای هریرود در نوار مرزی افغانستان و ایران غرق شده‌اند.

ایرنا در این‌باره نوشت: رسانه‌های افغانستان در نیمه‌های اردیبهشت ۹۹ ادعا کردند شماری از مهاجران غیرقانونی افغان حین عبور از مرز مشترک افغانستان و ایران شکنجه و به رودخانه هریرود انداخته شده‌اند. حال ایسنا از مذاکرات هیات‌های سیاسی ایران و افغانستان در روز سه‌شنبه درباره غرق شدن تعدادی از مهاجران افغانستانی در مرز با ایران خبر داد. در پی انتشار این خبر نیروی انتظامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از دولت و مسوولان افغانستان انتظار دارد به دور از تحریف‌ها و القائات منفی دشمنان دو ملت و با نگاهی به تاریخ روابط و مناسبات ایران و افغانستان زمینه بررسی مشترک این رخداد را در فضایی غیرسیاسی و کارشناسی فراهم کنند. در این بیانیه آمده مجموعه بررسی‌های انجام شده از سوی کمیته‌های کارشناسی که طی چند نوبت صورت پذیرفته نشان می‌دهد ادعاهای مطرح شده از سوی طرف افغانستانی که بدون ارائه هرگونه سند، مدرک و گزاره متقنی است به‌هیچ‌وجه نشان‌دهنده دخالت ماموران مرزبانی ایران در این حادثه نبوده و اساساً غیرقابل‌پذیرش است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها