شناسه خبر : 33766 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تا ساعت آخر

رئیس‌جمهوری در رد شایعه استعفا: دولت تا ساعت آخر پای مسوولیت خواهد ماند

حسن روحانی هفته گذشته در یک نشست خبری به شایعه‌های مکرری که اخیراً درباره استعفایش منتشر شده واکنش نشان داد و گفت: چه کسانی می‌گویند که می‌خواهم استعفا دهم؛ استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد. ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قول دادیم و پای وعده و قول خود تا پایان دولت و ساعت آخر کار دولت خواهیم بود. رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: حالا که مطرح کردید می‌گویم که در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزارشد، مساله‌ای در ذهن من بود و به همین دلیل به خدمت رهبری مطرح کردم  -هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود- و گفتم این دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اگر شما به هر دلیلی که فکر می‌کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند؛ من آماده‌ام که به راحتی کنار بروم؛ ایشان به شدت این را رد کردند و گفتند که من دلم می‌خواهد تا روز آخر و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهید. طبق گزارش دنیای اقتصاد، رئیس دولت دوازدهم افزود: یک‌بار دیگر در سال ۹۷ این موضوع را خدمت رهبر مطرح کردم و ایشان گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر - بحث ماه و هفته نیست- مسوولیت خود را ترک کند. نظر من نیز همان است و دولت تا ساعت آخر خدمت می‌کند و این شایعه (استعفا) را قویاً تکذیب می‌کنم و دولت پای مسوولیت و عهد خود تا ساعت آخر خواهد ماند.

دولت مسوول «کلیر» آسمان نیست

روحانی در بخش دیگری از نشست خبری هفته گذشته، درباره نحوه اعلام خبر انهدام هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران بر اثر خطای پدافند سپاه پاسداران توضیح داد: ساعت ۵ عصر جمعه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به من اعلام کرد که به‌طور قطعی خطا انجام شده است. من اصرار داشتم که همان شب اعلام شود و تعجب کردم که چرا صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی زودتر این خبر را اعلام کرد ولی به‌طور طبیعی این خبر آنقدر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدافندی تصمیمی گرفته آن هم بدون هماهنگی که آدم باورش نمی‌شد. کل ماجرا این بود. او افزود: در حال گفت‌وگو با اوکراینی‌ها هستیم و امیدواریم مسائل حل و فصل شود. رئیس‌جمهوری اذعان کرد: اینکه شنبه اعلام شد - ولی به نظر من تعمدی در کار نبود- به اعتماد مردم لطمه زد. روحانی سپس از اقدام سپاه پاسداران در پذیرش اشتباه تقدیر کرد.

روحانی در پاسخ به این سوال که چرا کلیر شدن آسمان انجام نشد و این مسوولیت به عهده چه کسانی بود، گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها رفت و آمد می‌کنند. در دو شرایط باید آسمان بسته شود که این مساله را دو نهاد هواشناسی و نیروهای مسلح اعلام می‌کنند. روحانی افزود: این موضوع را هواپیمایی اعلام می‌کند ولی اینکه چه کسانی باید به آنان بگویند این دو نهاد هستند که باید اطلاع دهند. دولت در زمینه کلیر کردن و مسائل امنیتی مسوولیتی ندارد و این موضوع به عهده نیروهای مسلح است.

امیدواری برای بازنگشتن به لیست سیاه

رئیس‌جمهوری درباره وضعیت دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام و احتمال ورود ایران به لیست سیاه FATF گفت: از آن چیزی که امروز پیش آمده است متاسفم. دیگر از توان دولت خارج است و آنقدر در این زمینه ما مکاتبه کردیم،‌ نامه نوشتیم، حضوراً چند بار خدمت رهبر معظم انقلاب صحبت کردم ایشان صریحاً به من فرمودند من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم و بنابراین لوایحی که دولت تهیه کرده رهبری با آن مخالف نبوده و گفته من نظر مخالف ندارم. ولی در مجمع در این پیچ و خم گرفتار شده است. ما در لیست سیاه بودیم، دولت یازدهم بود که از لیست سیاه درآورد؛ یعنی ما کاری کردیم که از لیست سیاه درآمدیم و آوردیم به تعلیق که حل شود و به سمت حل نهایی می‌رفتیم. متاسفانه باز داریم برمی‌گردیم که البته امیدواریم برنگردیم. اما اگر برگشتیم باز تمام توانمان را برای حل و فصل مساله به‌کار می‌گیریم. در شرایط امروز ما روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی برای ما پیش می‌آید، اما برای آینده بسیار مهم است. شرایط بانکی که همیشه این‌طور نمی‌ماند و باید از آن عبور کنیم. وقتی از آن عبور می‌کنیم خیلی مهم است چراکه مساله FATF مساله یک کشور و دو کشور نیست و تقریباً همه کشورهای دنیا قبول کرده‌اند.

چه کسی آمار کشتگان آبان را می‌گوید؟

روحانی درباره ابهامات تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه که پس از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین رخ داد گفت: در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند که این اعداد کاملاً نادرست است. از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه آنهایی که از نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی هستند یا عابری که در حال عبور بوده است که کشته شدند کاملاً مشخص شود و آنهایی که به یک مرکز نظامی تهاجم کردند آنها تفکیک شده و به مردم اعلام شود. اینکه چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است، اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است، که قاعدتاً در این مدت [باید] روشن باشد، آنها می‌توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست. ولی آمار واقعی آنچه تاکنون اطلاع داریم و اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله خیلی زیادی دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در واکنش به توضیحات روحانی درباره آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان اظهار کرد: دولت باید این آمار را اعلام کند. ما نکته‌ای در این رابطه نداریم. عباس مسجدی‌آرانی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی وظیفه دولت است که این آمار را اعلام کند. ما به مراجع ذی‌صلاح اعلام کردیم و هیچ وظیفه‌ای مبنی بر اعلام عمومی آن نداریم. در مصوبه شورای امنیت ملی که زیرمجموعه دولت است و وزیر کشور رئیس آن است، مشخص شده است که چه کسی باید این آمار را اعلام کند. مسجدی در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا افراد مجهول‌الهویه نیز در ارتباط با کشته‌شدگان آبان ماه وجود داشته است، تکرار کرد: همه اطلاعات در اختیار شورای عالی امنیت ملی است. تمام اطلاعات در این رابطه را می‌توانید از آقای وزیر کشور سوال کنید.

زم: کنترل آمدنیوز با من نبود

روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، مسوولیت نقش داشتن در اعتراضات دی‌ماه 1396 را نپذیرفت. او ادعا کرد: قبل از دی ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمدنیوز را گرفتم. رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: درباره وقایع و اتفاقات ۹۶ بیشتر توضیح بدهید؟ آیا مسوولیت جان افرادی را که در تظاهرات کشته شدند می‌پذیرید؟ صراحتاً از اغتشاشگران می‌خواستی که به خیابان بریزند؛ ثابت کن در دی ۹۶ در آمدنیوز نبوده‌ای. متهم بدون پاسخگویی به سوالات قاضی گفت: این موضوع ارتباطی با من ندارد. قاضی از متهم خواست تا درباره همکاری با سرویس اطلاعاتی فرانسه توضیح دهد که او گفت: پس از مکالمه روحانی و مکرون، از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمدها ادامه داشت و ای‌میل دادند که گزارش‌ها را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارش‌ها را ارسال کردم. حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک‌بار با من قرار می‌گذاشتند و تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون، سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم. رئیس دادگاه از زم خواست تا درباره «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» توضیح بدهد که زم در پاسخ گفت: آمریکا دولت متخاصم نیست.

وحدت و کثرت در وقت اضافه

دو لیست برای اصلاح‌طلبان و چندین لیست از سوی اصولگرایان برآیند رایزنی‌هایی است که این دو جناح سیاسی اصلی کشور در آستانه انتخابات مجلس یازدهم به آن رسیده‌اند. هفته گذشته ایسنا با این مقدمه درباره آخرین صف‌بندی‌های انتخاباتی نوشت: در جناح چپ و میان اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش و به‌خصوص با مشخص شدن نتایج تایید صلاحیت‌ها نظرات مختلفی در مورد شرکت کردن یا عدم حضور در انتخابات مطرح بود. سرانجام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که محمدرضا عارف رئیس فعلی فراکسیون امید که حتی خودش در انتخابات ثبت‌نام نکرده، به این نتیجه رسید که با توجه به تایید نشدن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از دادن لیست در این انتخابات خودداری کند. البته این شورا دست احزاب اصلاح‌طلب را برای ارائه لیست‌های انتخاباتی باز گذاشت تا هر حزب در صورت تمایل لیست خود را به آرای مردم بگذارد. در این میان حزب کارگزاران سازندگی که از ابتدا اعلام کرده بود در هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهد کرد روز جمعه ۲۵ بهمن و با آغاز تبلیغات انتخاباتی، لیست ۳۰نفره مورد حمایت خود را در تهران با عنوان «یاران هاشمی» منتشر کرد.

همچنین روز شنبه ۲۶ بهمن ائتلافی با حضور هشت حزب اصلاح‌طلب (حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان) لیست ۳۰نفره تهران خود را با عنوان «ائتلاف برای ایران» منتشر کرد. نام مجید انصاری و 19 کاندیدای دیگر در هر دو لیست ۳۰نفره تهران «یاران هاشمی» و «ائتلاف برای ایران» مشترک است. بنابراین ادغام این دو لیست در وقت اضافه دور از ذهن نیست. این دو گروه اصلاح‌طلب در برخی شهرستان‌ها هم لیست‌ها و کاندیداهایی را برای انتخابات معرفی کرده‌اند.

در میان اصولگرایان از مدت‌ها پیش برای رسیدن به وحدت سازوکاری تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حدادعادل شکل گرفت تا شاید بتوانند به لیستی مشترک در انتخابات مجلس یازدهم برسند. اما در این میان جبهه پایداری طبق معمول بنای مخالفت گذاشت و رسیدن به وحدت را عملاً ناممکن کرد. طبق شنیده‌ها گفته شده که شرط پایداری برای ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف حذف قالیباف بوده است. در این میان حدادعادل پیشنهاد انتشار لیست ائتلاف به سرلیستی قالیباف و لیست پایداری به سرلیستی آقاتهرانی را می‌دهد که از سوی آقاتهرانی و محصولی رد می‌شود. از طرفی قالیباف پیشنهاد می‌کند که نامش از لیست حذف شود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند و لیست ائتلاف ۲۹نفره منتشر شود که این پیشنهاد هم رد می‌شود. روز جمعه ۲۵ بهمن لیست ۳۰نفره تهران شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با سرلیستی قالیباف و با عنوان «ایران سربلند» منتشر شد و جبهه پایداری هم در همان روز لیست جداگانه خود را ارائه کرد.اصولگرایان سرانجام پس از مذاکراتی با حضور نمایندگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری در آخرین ساعات 29 بهمن‌ماه یک لیست واحد 30نفره به ‌سرلیستی محمدباقر قالیباف برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر کردند. با انتشار لیست وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، انصراف و اعلام حمایت برخی اصولگرایان از این لیست آغاز شد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها