شناسه خبر : 33125 لینک کوتاه

پیشنهاد ژاپنی

سخنگوی دولت: امیدی ندارم که درباره FATF بتوانیم به نتیجه برسیم

هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارشی درباره اعتراضات هفته آخر آبان‌ماه ایران و تعداد کشته‌شدگان در جریان این اعتراضات منتشر کرد که مسوولان مختلف کشور آن را رد کردند. خبرگزاری تسنیم نوشت: ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز در خصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه در ایران، از سوی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تکذیب شد.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارشی درباره اعتراضات هفته آخر آبان‌ماه ایران و تعداد کشته‌شدگان در جریان این اعتراضات منتشر کرد که مسوولان مختلف کشور آن را رد کردند. خبرگزاری تسنیم نوشت: ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز در خصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه در ایران، از سوی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تکذیب شد. خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارشی منتشر و مدعی شده است که ۱۵۰۰ نفر در حوادث اخیر آبان‌ماه ایران کشته شده‌اند! علیرضا ظریفیان‌یگانه رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این‌باره ضمن تکذیب این ادعا گفت: این نحو از خبر نوشتن و ادعا کردن اساساً کار خاصی ندارد؛ کافی است بر اساس یک برنامه از پیش‌تعیین‌شده عملیات روانی، یکسری ادعاها کنار هم چیده شود و وقتی هم از این رسانه درخواست منبع یا سند شود، شما را به موجودات نامرئی ارجاع می‌دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آن وجود ندارد. از این‌رو ادعای خبرگزاری رویترز نه از باب امنیتی و اطلاعاتی، بلکه حتی از جنبه خبری هم کاملاً بی‌ارزش و لطمه شدیدی به اعتبار از پیش مخدوش این خبرگزاری است. وی افزود: حالا که رویترز نمی‌خواسته منبع یا سند یا حتی یک قرینه کوچک ارائه کند، چرا به ۱۵۰۰ نفر کفایت کرده؟ می‌تواند بگوید ۲۰ هزار نفر کشته‌اند، اما این خبرسازی‌های جعلی اعتباری ندارد. رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: همان‌طور که در دستور رهبر معظم انقلاب آمده بود موضوع رسیدگی و دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان اخیر در سه گروه ادامه دارد و پس از جمع‌بندی کامل این مساله اطلاع‌رسانی‌ها راجع به آن صورت خواهد گرفت.

تنها دستور رهبری دستور رافت بود

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا در گزارشی از واکنش دفتر مقام معظم رهبری به بخشی از گزارش رویترز نوشت: یک مقام در دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تکذیب خبر جلسه ایشان با مسوولان کشور در 26 آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد: تنها دستور رهبر انقلاب در مورد قربانیان آبان ۹۸، همان «دستور رافت» ایشان است. یک منبع آگاه و نزدیک به بیت رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد: برخلاف ادعای بنگاه خبری رویترز، هیچ جلسه مشترکی میان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت در روز «۲۶ آبان-۱۷ نوامبر» و حتی پس از آن در مورد آشوب‌ها تشکیل نشده است. تنها دستور رهبر انقلاب در مورد قربانیان آبان ۹۸، همان «دستور رافت» ایشان است که به صورت مکتوب و در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در رسانه‌ها منتشر شد.

دفتر رویترز را به دلیل جعل خبر بستیم

سفیر ایران در لندن نیز در واکنش به گزارش رویترز از اعتراضات ایران، عنوان کرد: اینکه یک رسانه خارجی بدون داشتن خبرنگار و اطلاعات دست اول در محل، بتواند ادعای دستیابی به آماری از قربانیان حوادث اخیر در ایران داشته باشد محل سوال است، به ویژه از سوی رویترز که دفترش به دلیل همین سیاست جعل خبر چند سال پیش در ایران بسته شد. حمید بعیدی‌نژاد در یک توئیت نوشت: «برخی رسانه‌ها بر اساس سیاستی قدیمی برای باورپذیر کردن یک دروغ، آن را خیلی بزرگ می‌سازند. خبر رویترز که کشته‌شدگان حوادث اخیر را ۱۵۰۰ نفر اعلام و دستور صدور خشونت‌ها را به رهبری نظام مستند کرد، از همین نمونه است. این در حالی است که تدبیر رهبری همواره مدارا با تظاهرات‌کنندگان بوده است.» آن‌طور که فارس گزارش داده، بعیدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: «عجیب نیست که بلافاصله بعد از انتشار خبر رویترز که مورد اشاره برایان هوک قرار گرفت، سازمان منافقین (MEK) با حمایت از همین خبر رویترز مبنی بر کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در حوادث اخیر، خود را به‌عنوان تنها نیروی موثر در ایران در مدیریت و هدایت تظاهرات و درگیری‌های خیابانی سازمان‌یافته معرفی کرد.»

شاید اشکال از ماست

سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه ما باید به سرعت آمار مربوط به حوادث آبان را اعلام کنیم، گفت: آمار اعلام‌شده اخیر از سوی رسانه‌های خارجی را به شدت تکذیب می‌کنم. علی ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آمار اعلام‌شده توسط رویترز درباره کشته‌های حوادث اخیر چقدر واقعیت دارد؟ اظهار کرد: اینها سازمان‌های شناخته‌شده و دروغگویی هستند که به انتشار این دروغ‌ها عادت دارند. آنها به انسان‌ها نگاه فله‌ای می‌کنند. طبق گزارش ایسنا وی ادامه داد: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک‌شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است اما باید با دقت باشد. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بیانیه حقوق بشری اتحادیه اروپا در قبال ایران اظهار کرد: ما دولتی نیستیم که مسائل داخلی خود را کتمان کنیم. ابعاد حادثه آبان‌ماه معلوم خواهد شد، اما آن سازمان‌ها هم سیاست‌های دوگانه دارند. ما درباره این مسائل از آن سازمان‌ها حساس‌تر هستیم و آن بیانیه را مداخله در امور داخلی خود می‌دانیم. جاری شدن خون از بینی حتی یک ایرانی درد همه ماست.

بازداشت خانواده پویا بختیاری

خانواده پویا بختیاری، مشهورترین جوان کشته‌شده در جریان اعتراضات آبان‌ماه، بازداشت شدند. خبرگزاری مهر با انتشار این خبر نوشت: «یک منبع مطلع اعلام کرد دشمنان ملت شریف ایران که از تروریسم اقتصادی و تشدید تحریم‌ها طرفی نبسته و تمام تلاش خود را به موج‌سواری بر اعتراضات آبان‌ماه امسال معطوف کرده و شکست سختی را متحمل شدند، همچنان برای استمرار اغتشاشات، سناریوی نخ‌نماشده کشته‌سازی و استفاده ابزاری از معدود خانواده‌های قربانیان این پروژه را دنبال می‌نمایند. یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که به‌رغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختارشکنانه خود اصرار ورزیدند. از این‌رو با حکم قضایی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت‌دیده، و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند. این منبع آگاه همچنین از سایر خانواده‌هایی که بر نقشه شوم دشمنان اطلاع یافته و هوشیارانه دست رد بر سینه آنها زدند، تقدیر و تشکر کرد.»

جزئیات جدید از طرح ژاپن

اواسط هفته گذشته پس از بازگشت حسن روحانی از ژاپن، گمانه‌زنی‌های جدیدی از جزئیات پیشنهادهای ارائه‌شده در این سفر، مطرح شد. رئیس‌جمهور در پایان سفر دوروزه خود به توکیو گفت که یک پیشنهاد ژاپن و یک پیشنهاد ایران در مذاکرات دو طرف مورد بحث قرار گرفته است، اما جزئیات چندانی در این‌باره اعلام نکرد. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع نوشت: برخی دیپلمات‌ها و منابع آگاه از پیشنهادی سخن می‌گویند که بر مبنای آن، تحریم‌ها لغو خواهد شد و در مقابل، محدودیت‌های هسته‌ای شبیه به برجام بر تهران اعمال خواهد شد. پیشتر علی‌اکبر صالحی، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم از پیشنهادی مشابه خبر داده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دیگر به لحاظ فنی گامی برای کاهش تعهدات برجامی باقی نمانده است، گفت رئیس‌جمهوری ایران می‌تواند فتوای رهبری را در زمینه عدم تولید سلاح هسته‌ای امضا کند. همزمان یک دیپلمات سابق ایرانی نیز معتقد است که پیشنهادهای شینزو آبه به روحانی تاکنون بهترین پیشنهاد بوده است. روحانی در بازگشت از سفر به ژاپن از پیشنهادهای جدید تهران و توکیو برای شکستن تحریم‌ها خبر داده بود. در همین ارتباط رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، تهران برای انشای سندی دال بر اینکه طرحی در زمینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای ندارد و اینکه برنامه هسته‌ای کشور اهدافی کاملاً صلح‌آمیز دارد، آماده است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی در نشست خبری روز دوشنبه در تاسیسات آب سنگین اراک تاکید کرد: طرح پیشنهادی این‌گونه بود که تحریم‌ها از سوی ترامپ برداشته شود، جمهوری اسلامی هم اعلام کند که به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود. رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: رئیس‌جمهوری می‌تواند فتوای رهبری را امضا کند و کشورهای ۱+۵ هم امضا کنند که تحریم‌ها برداشته شود. صالحی در عین حال تاکید کرد اینکه در ژاپن همین اساس و مبنا مطرح شده حالا با جزئیاتی کم و بیش، اطلاعی ندارم. آنها هم علاقه‌مندند پادرمیانی کنند، اما در نهایت ایران مشخص کرده است که در برجام مذاکرات مجدد معنا ندارد و تا تحریم‌ها برداشته نشود ایران اقدامی انجام نمی‌دهد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یک موضوع دیگر هم وزیر خارجه کشورمان مطرح کردند درباره پروتکل الحاقی که گفتند می‌توانیم برای اطمینان‌بخشی تصویب آن را تسریع کنیم. اما باید بگویم در کل هنوز نتیجه‌ای که بشود روی آن حساب کرد حاصل نشده است.

صالحی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه حرکت اروپا به سمت مکانیسم ماشه خلاف خواست و نیت آنهاست، هشدار داد در صورت فعال شدن این سازوکار «چیزی از برجام» باقی نمی‌ماند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اروپا می‌خواهد برجام پابرجا بماند. برجام برای آنها اهمیت امنیتی دارد ولی اینکه آن خواست با توانش چقدر متناسب است، بحث جداگانه‌ای است. توانایی اروپا به ایستادگی در برابر آمریکا بستگی دارد که متاسفانه نشان داد توان ۲۸ کشور کمتر از ایستادگی و استقلال یک ایالت مانند کالیفرنیاست.

FATF در برزخ

هفته گذشته سخنگوی دولت از به نتیجه رسیدن درباره FATF اظهار ناامیدی کرد و حتی وزیر اقتصاد همین دولت اظهار کرد: برای ادامه این مسیر چه تضمینی وجود دارد که آمریکا از معاهدات بین‌المللی سوءاستفاده نکند؟ روزنامه ایران نوشت: ماجرای FATF گویا به جاهای حساس‌تری از قبل رسیده؛ این را می‌شود از اظهارات دیروز و همزمان سخنگوی دولت و یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فهمید. جایی که علی ربیعی به خبرگزاری «برنا» گفته که امیدی به تصویب FATF ندارد و محمد صدر نیز به «اعتماد آنلاین» خبر داده لایحه پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده. در این شرایط یک عضو فراکسیون امید هم اعلام کرده که مشغول نگارش نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب بابت همین موضوع است. شهاب‌الدین بی‌مقدار به «ایران» خبر داده که این نامه را در روزهای قبل تهیه کرده و از امروز سه‌شنبه، جمع‌آوری امضا برای آن را آغاز می‌کند. به گفته بی‌مقدار، پیشتر برخی از نمایندگان برای نگارش این نامه اعلام موافقت کرده و وعده داده‌اند آن را امضا خواهند کرد. اینها همه در شرایطی است که تا پایان مهلت چهارماهه FATF به کشورمان تنها کمتر از دو ماه دیگر باقی مانده است. مهلتی که به گفته وزیر اقتصاد، به احتمال زیاد دیگر توسط این کارگروه تمدید نخواهد شد که معنای آن در صورت عدم تصویب لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازگشت ایران به لیست سیاه خواهد بود. علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا اظهار کرد: «امیدی ندارم و به شخصه تصوری ندارم که درباره FATF بتوانیم به نتیجه برسیم.» او در عین حال هشدار داد: «الان آمریکا آدم‌ها یا شرکت‌ها را تحریم می‌کند ولی در صورت نپیوستن به FATF، حدود 80 میلیون جامعه ایرانی تحریم می‌شوند. مخالفان با تفکر خود 80 میلیون ایرانی را در معرض تحریم می‌برند.» 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها