شناسه خبر : 31962 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شرایط دیدار

امانوئل مکرون گفت که شرایط دیدار میان ترامپ و روحانی را مهیا کرده است

شرایط دیدار

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در اقدامی غیرمنتظره و از پیش اعلام‌نشده، روز یکشنبه سوم شهریورماه، راهی محل برگزاری اجلاس گروه هفت (G7) شد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی و خارجی، حضور ظریف در بیارتز، محل برگزاری اجلاس گروه هفت (G7) در فرانسه، نشانه تلاش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و میزبان این اجلاس، برای یافتن راه‌حلی در جهت کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و حفظ توافق موسوم به برجام است. امانوئل مکرون روز یکشنبه (سوم شهریورماه) در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی اعلام کرد که سران گروه هفت برای یک اقدام مشترک در خصوص ایران با هدف کاهش تنش‌ها و آغاز مذاکرات جدید با تهران توافق کرده‌اند. یک روز بعد رئیس‌جمهوری فرانسه درباره احتمال دیدار همتایان ایرانی و آمریکایی خود در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرد. امانوئل مکرون در کنفرانس خبری مشترکی با دونالد ترامپ، اعلام کرد: من با حسن روحانی گفت‌وگو کردم و به وی گفتم که اگر با ترامپ دیدار کند، می‌توانند به توافقی دست یابند. امیدوارم که روحانی و ترامپ طی هفته‌های آتی موفق به برگزاری نشست شوند. ما شرایط دیدار میان ترامپ و روحانی را مهیا کرده و حصول به توافقی احتمالی را ممکن ساختیم. رئیس‌جمهوری فرانسه مدعی شد: ما با ترامپ موافقیم که ایران نباید هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست یابد. در موضوع ایران، هنوز به چیزی دست نیافته‌ایم اما پیشرفت‌هایی در زمینه‌های فنی داشته‌ایم. مکرون درباره دعوت از ظریف برای حضور در محل برگزاری نشست گروه هفت گفت: وقتی جواد ظریف را دعوت کردم، رئیس‌جمهور ترامپ را در جریان قرار دادم؛ اینکه ایران را به مذاکره مجدد دعوت کنیم، ایده خود من بوده و این کار را به نمایندگی از آمریکا انجام نداده‌ام.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: در صورتی که شرایط مناسب باشد با رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. ترامپ ادعا کرد: به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم بلکه به دنبال دستیابی به تضمینی هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و موشک‌های بالستیک نداشته باشد و توافق طولانی‌مدت‌تری با ایران داشته باشیم.

دیدار روحانی و ترامپ قابل تصور نیست

حسن روحانی که روز دوشنبه چهارم شهریورماه گفته بود: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم؛ اصل منافع ملی است»، روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه با تاکید بر اینکه ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، تصریح کرد: اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌پذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد. محمدجواد ظریف نیز در واکنش به اظهارات مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس‌جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست.

سفر ظریف پنهانی نبود، مفید بود

سفر ظریف به فرانسه و اظهارات روحانی درباره آمادگی برای ملاقات برای رفع مشکلات مردم، به انتقادهایی در داخل کشور منجر شد. سخنگوی دولت درباره جزئیات سفر ظریف توضیح داد: سفر دکتر ظریف ارتباطی به نشست گروه هفت نداشت و تمایلی هم در ایران برای ملاقات با مقامات آمریکایی وجود نداشت. علی ربیعی گفت: فرانسه برای کاهش تنش ابتکاراتی را دنبال می‌کند و ما نقشی در گفت‌وگوهای فرانسه و آمریکا نداریم و آنچه برای ما مهم است این است که همه طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند. او افزود: ادعای پنهانی بودن سفر ظریف کذب است و همه طرف‌ها از حضور آقای ظریف مطلع بودند، ما برای بررسی بسته پیشنهادی آقای مکرون که در چارچوب برجام است با فرانسه گفت‌وگو کردیم. مسائل موشکی را نپذیرفتیم. قطعاً این سفر در چارچوب نحوه اجرای تعهدات اروپاست و سفر مفیدی بوده و ما منتظر اعلام ابعاد بیشتر بعد از جمع‌بندی هستیم.

بازگشت نماینده‌های بازداشت‌شده به مجلس

محمد عزیزی، نماینده ابهر، و فریدون احمدی، نماینده زنجان، که اخیراً در ارتباط با پرونده خودروسازی سایپا بازداشت شدند و پس از دو روز با تودیع وثیقه ۱۰ میلیاردتومانی آزاد شدند، هفته گذشته در صحن علنی مجلس هم حضور پیدا کردند. سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از دیدار هیات‌رئیسه مجلس با رئیس قوه قضائیه درباره این موضوع خبر داد و گفت: قرار شد که روال نمایندگی آنان ادامه پیدا کند و در جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها حاضر شوند. محمد جمالی‌نوبندگانی افزود: روال نمایندگی این دو نماینده بازداشتی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی‌که حکم قضایی در مورد آنان صادر شود و سپس در مورد نحوه استمرار نمایندگی این افراد تصمیم‌گیری خواهد شد.

صدور حکم حبس و شلاق برای 9 کارگر هفت‌تپه

حکم دادگاه 10 کارگر مجتمع نیشکر هفت‌تپه در شوش صادر شد. بر اساس رای دادگاه ۹ نفر از کارگران به تحمل هشت ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند که تا پایان مدت تعیین‌شده توسط دادگاه به صورت تعلیق خواهد بود و یک کارگر دیگر نیز از اتهامات مطروحه تبرئه شد. چهارم شهریورماه خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر نوشت: دادگاه این کارگران بیست و سوم مردادماه برگزار شد. پیش از این، هفت کارگر این مجتمع به هشت ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده‌اند. این حکم نهایی نیست و قابل تجدیدنظر است.

رئیسی: اعتراضات کارگری کم نیست

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اعتراضات کارگری در کشور کم نیست و ما در حال رسیدگی به آنها هستیم، گفت: دغدغه کارگران قابل درک است و باید دستگاه‌های مسوول مشکلات را حل کنند منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم. ابراهیم رئیسی در دیدار نمایندگان کمیسیون اجتماعی و کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری مجلس، درباره واحدهای تولیدی در کشور، با بیان اینکه ما معتقدیم به دلیل تخلف یک یا چند نفر، یک واحد تولیدی نباید فعالیتش متوقف یا تعطیل شود، به مشکلات کارگران و مساله خصوصی‌سازی در کشور اشاره کرد و افزود: هیچ‌کس با اصل خصوصی‌سازی مخالف نیست منتها شکل خصوصی‌سازی در کشور ما اشکالات ساختاری دارد. ما معتقدیم دولت باید به عنوان یک ناظر حامی، در جهت توانمندسازی واحدهایی که واگذار می‌شود عمل کند و خصوصی‌سازی به نحوی باشد که نهایتاً به رونق تولید و حفظ حقوق کارگران بینجامد.

رئیس قوه قضائیه درباره اعتراضات کارگری اظهار کرد: شنیدن اعتراض از زبان کسانی که مشکل دارند، وظیفه ماست. دغدغه کارگران قابل درک است و باید دستگاه‌های مسوول مشکلات را حل کنند منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم. کارگری که واقعاً به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می‌کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد و خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند.

این قصه سر دراز دارد

سخنگوی قوه قضائیه نیز در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و اعلام شکایت دادستان ایلام از این شخص، گفت: در دیدار نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضائیه بیش از 100 نماینده نامه‌ای را امضا کردند که این موضوع بررسی شود. بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور گزارش‌های متعددی از واگذاری‌های مختلف ارائه دادند. مردم و نمایندگان آنها اعتراضاتی داشتند. در سفری که رئیس قوه قضائیه به اراک داشتند و ملاقات با کارگران این استان، کارگران هم به نحوه واگذاری و بیکاری‌شان بعد از واگذاری اعتراضات فراوانی داشتند. این موضوع با جدیت در دادسرای عمومی و انقلاب در حال رسیدگی است. هنوز این پرونده با این قصه، ابعاد گسترده‌ای دارد. ورود دستگاه قضایی در این حوزه به خواست همگانی مبدل شده است. غلامحسین اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت و ممنوع‌الخروجی مدیر ارشد دستگاه قضایی، گفت: این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ۱۵ نفر بازداشتی دارد. طبق گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست خبری، سخنگوی قوه قضائیه درباره محدودیت‌های اعمال‌شده برای سیدمحمد خاتمی و در پاسخ به خبرنگاری که گفت شما گفتید اعمال محدودیت ایشان از طرف شورای عالی امنیت ملی است، در صورتی که شورا گفته اعمال محدودیت از طرف ما نیست، اظهار کرد: گویا قرار است برخی از اسامی نقل همه جلسات باشند. ما مملکتی با ۸۲ میلیون ایرانی داریم. چه اصراری است؟

هم‌اندیشی غیرانتخاباتی

در همین حال هفته گذشته اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید با سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در قالب یک جلسه هم‌اندیشی دیدار کردند. طبق گزارش جماران، روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز در خصوص جلسه هم‌اندیشی اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید و رئیس دولت اصلاحات اطلاعیه‌ای منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه، شامگاه دوشنبه (چهارم شهریور) اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس بنا به دعوت مجمع روحانیون مبارز و به منظور هم‌اندیشی و تبادل نظر، در جلسه شورای مرکزی مجمع شرکت کردند. در این نشست محمدرضا عارف و سایر اعضای هیات‌رئیسه گزارشی از اقدامات و خدمات مجلس دهم خصوصاً فراکسیون امید ارائه کردند و در ادامه رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اهمیت و جایگاه بی‌بدیل مجلس در قانون اساسی و اندیشه حضرت امام (ره) بر ضرورت اطلاع‌رسانی از عملکرد و خدمات فراکسیون امید به مردم و نیز استفاده حداکثری از مدت باقیمانده دوره کنونی مجلس برای رفع مشکلات کشور و مردم تاکید کرده است. همچنین در جلسه مقرر شده که این‌گونه جلسات ادامه یابد. از سوی دیگر، محمدعلی ابطحی از اعضای مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با «اعتماد» ادعا کرده که در این جلسه بحثی درباره انتخابات مطرح نشده است.

آشتی‌کنان در شورای نگهبان

محمد یزدی و صادق آملی‌لاریجانی پس از مشاجره سختی که در هفته‌های اخیر داشتند، هفته گذشته در جلسه شورای نگهبان حاضر شدند. سخنان تند یزدی علیه آملی‌لاریجانی و پاسخ مکتوب کوبنده‌ای که آملی‌لاریجانی خطاب به یزدی نوشت، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. در پی این مشاجره سخت، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از گفت‌وگوی خود با دو فقیه خبر داده و گفته بود: دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند. به‌زودی هر دو عزیز را کنار یکدیگر خواهیم دید. وعده جنتی به‌سرعت محقق شد و هفته گذشته دو فقیه شورای نگهبان در جلسه شورای نگهبان در کنار یکدیگر حضور پیدا کردند و تصاویری از چهره‌های خندان آنها در کنار جنتی منتشر شد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها