شناسه خبر : 45478 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روند نزولی جذب سرمایه‌گذاری خارجی

سهم صنعت از ارزش کل صادرات غیرنفتی چند درصد بوده است؟

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران، در رابطه با میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از سال۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ یعنی برابر با  پایان ۲۰۲۲ میلادی، با کاهش شدید میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو بوده‌ایم و به‌جز سال ۱۳۹۶ که به‌خاطر برجام این عدد به پنج میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌ایم؛ در واقع برجام که اتفاق افتاد در مقطعی کوتاه تحول عظیمی شکل گرفت اما چون دوام پیدا نکرد، شاهد افزایش ادامه‌دار جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم نبودیم. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: آمار میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد ما در طول ۱۲ سال حداکثر در یک سال توانسته‌ایم پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که این عدد در سال۱۴۰۱ به 5 /1 میلیارد دلار رسیده که عدد بسیار پایینی است. اگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که ما چقدر شرایط بدی را تجربه می‌کنیم. در کشورهای منطقه ارقام ۷۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما دردآور است. محمود نجفی‌عرب با اشاره به اینکه باید به فکر ارائه راه‌حل و خروج از بحران‌ها بود، گفت: ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم؛ فرزندان همه ما باید کار مناسب و زندگی خوب داشته باشند و نباید گرفتار مشکلات تامین معیشت شوند. من از همه اعضای هیات‌نمایندگان دعوت می‌کنم در جلسات کارشناسی که با حضور اقتصاددانان برگزار می‌شود، شرکت کنند تا با مشورت هم به این سوال پاسخ دهیم که چه باید بکنیم و چگونه می‌توانیم به راهکارهای عملی برسیم. او ادامه داد: اگر می‌خواهیم به رشد هشت‌درصدی برسیم باید سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و اگر این میزان تحقق پیدا نکند به این رشد نخواهیم رسید. وی افزود: شنیده‌ام که بانک ‌مرکزی برای رسیدن به رشد هشت‌درصدی عدد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ۲۰۰ میلیارد دلار سالانه در نظر گرفته است. سازمان برنامه این عدد را بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار و وزارت اقتصاد هم ۱۰۰میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور مهم‌ترین هدف ماست، گفت: بخش خصوصی تهران حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارد و صنایع مختلفی در استان شکل‌ گرفته و فعالیت می‌کنند. ما به‌عنوان اتاق بازرگانی تهران باید برای بهبود وضعیت رشد اقتصادی در کشور، تدابیر لازم را بیندیشیم و در قالب پیشنهادهای عملی با مشخص کردن بایدها و نبایدها به سیاستگذاران عرضه کنیم. با توجه به ناترازی انرژی مانند گاز، برق و آب شرایط بسیار سخت است اما ما در اتاق تهران آماده‌ایم که کمک کنیم تا نقشه راه کشور برای دستیابی به هدف‌گذاری هشت‌درصدی تدوین و تهیه شود.

واردات آیفون با مجوز وزارت صمت

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واردکنندگان تلفن همراه پس از دریافت مجوز واردات کالا از وزارت صمت و ورود کالای گوشی تلفن همراه در گمرک برای بررسی انطباق با ضوابط و استاندارد این گوشی‌ها به سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هدایت خواهند شد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: اخیراً رئیس سازمان ملی استاندارد جزئیات جدیدی در رابطه با رجیستر شدن آیفون ۱۴ اعلام کرد. او در یک نشست خبری گفت که اگر محدودیت‌های ارزی کم شده و وزارت ارتباطات صلاح بداند این کالا در آینده رجیستر خواهد شد. در پی انتشار این خبر پیگیری‌ها از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این نتیجه رسید که موضوع صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات گوشی همراه و مدیریت سامانه همتا بر عهده وزارت صمت است. روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره اعلام کرد: چنانچه وزارت صمت مجوز واردات انواع یک گوشی را صادر کند، پس از آن سازمان تنظیم مقررات نسبت به ارزیابی انطباق با ضوابط و استانداردها اقدام کرده و اگر نتایج آزمون‌ها مطابق با استاندارد باشد، این سازمان نسبت به صدور تاییدیه و اعلام نتیجه به گمرک در پاسخ به استعلام انجام‌شده از این سازمان اقدام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود. سازمان مذکور از طریق آزمایشگاه‌های معتمد با انجام آزمون‌های سازگاری الکترومغناطیس، ایمنی، رادیویی و همچنین آزمون SAR (شدت انرژی ساطع‌شده از تلفن) را بررسی می‌کند و در آزمون SAR  اگر سطح انرژی ساطع‌شده به میزان استاندارد باشد، سازمان تنظیم نتیجه را به گمرک اعلام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.

سهم ۱۵درصدی صنعت از صادرات کشور

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال، سهم صنعت از ارزش کل صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد بوده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: براساس این آمار در شش‌ماه اول امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و کشاورزی ۶۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار بوده است. در مجموع در این مدت نسبت به نیمه اول سال قبل وزن صادرات غیرنفتی ۲۹ درصد رشد داشته، اما ارزش آن با افت 6 /2درصدی مواجه شده است. بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که نزدیک به ۵۲ درصد (به لحاظ ارزشی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز با رقمی نزدیک به ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد. میزان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی در شش‌ماه امسال به ترتیب بیش از ۳۱ میلیون تن معادل حدود 5 /12 میلیارد دلار و بیش از ۳۰  میلیون تن معادل حدود 4 /6 میلیارد دلار بوده است. در مدت یادشده وزن و ارزش صادرات بخش پتروشیمی به ترتیب ۲۳ درصد افزایش و ۱۳ درصد کاهش داشته و وزن و ارزش صادرات مواد معدنی هم ۴۳ و ۱۲ درصد رشد داشته است. سهم صنعت و کشاورزی نیز از کل ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۱۵ و شش درصد بوده، به‌طوری که در شش‌ماه سال جاری به ترتیب بیش از سه میلیون تن کالای صنعتی به ارزش نزدیک به 6 /3 میلیارد دلار و بیش از دو میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش بیش از 5 /1 میلیارد دلار صادر شده است. در شش‌ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، وزن و ارزش صادرات بخش صنعت به ترتیب ۱۳ و ۱۲ درصد رشد داشته و وزن و ارزش صادرات محصولات کشاورزی هم چهار درصد افت و ۲۲ درصد رشد داشته است.

افزایش 20درصدی قیمت لاستیک

سید جلال موسوی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور، درباره افزایش 20درصدی قیمت لاستیک و توان خرید رانندگان اظهار داشت: واقعیت این است که هرچند با وضعیت اقتصادی رانندگان افزایش قیمت 20درصدی لاستیک توان خرید رانندگان را کاهش می‌دهد اما اگر لاستیک با همین میزان افزایش قیمت هم به دست رانندگان برسد، رانندگان خوشحال می‌شوند چراکه لاستیکی در سامانه نیست. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده، وی ادامه داد: افزایش 20درصدی قیمت لاستیک ظاهر موضوع است. وقتی رانندگان خرید لاستیک را در سامانه ثبت و حواله دریافت می‌کنند برای تحویل که به بازار مراجعه می‌کنند به آنها اعلام می‌شود که در سامانه موجودی لاستیک نداریم. اما در واقعیت افرادی این لاستیک‌های سامانه را در بازار به قیمت آزاد می‌فروشند و در نهایت راننده مجبور می‌شود که لاستیک را با قیمت آزاد در بازار خریداری کند که این 20 درصد هم به آن اضافه می‌شود. نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: این افراد 20 تا 50 برگه سبز در اختیار دارند، می‌توانند لاستیک را از سامانه خارج و در بازار آزاد به فروش برسانند و در نهایت لاستیک با حواله به دست راننده نمی‌رسد و اختلاف قیمت لاستیک در سامانه و بازار آزاد در نوع ایرانی حدود پنج میلیون تومان و در نوع چینی آن حدود هفت میلیون تومان است. موسوی افزود: بنابراین اگر لاستیک سامانه‌ای با افزایش 20درصدی هم به دست رانندگان برسد، خوشحال می‌شوند.

سرمایه‌گذاری ۳۷۰۰ میلیاردریالی کشتیرانی در بندر پارس

با پهلوگیری نخستین کشتی کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر پارس عسلویه، ارائه خدمات اپراتوری بندری از سوی این ناوگان با سرمایه‌گذاری ۳۷۰۰ میلیاردریالی آغاز شد. این اقدام در پی احیای قرارداد منعقده میان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بوده که در گذشته به امضا رسیده و در خردادماه سال جاری مجدد مورد مذاکره قرار گرفته است که بر اساس آن، مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش احداث ابنیه و زیرساخت‌های بندر و ۲۸۰۰میلیارد ریال در بخش تجهیز خود بندر، سرمایه‌گذاری شده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از سوی شرکت کشتیرانی جنوب خط ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای بندری کشور متعلق به گروه کشتیرانی، تخلیه و بارگیری ۱۸ هزار تی‌ای یو کانتینر طی سال ۱۴۰۲ در بندر پارس پیش‌بینی شده که این رقم در سنوات پیش‌رو به صورت تصاعدی رشد خواهد کرد. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه میان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس، پنج هکتار زمین به کشتیرانی جنوب خط ایران اختصاص داده شده که 5 /2 هکتار آن با توجه به قرارداد قبلی آماده بهره‌برداری بوده و 5 /2 هکتار باقی‌مانده نیز با ایجاد ابنیه جدید، برای افزایش ظرفیت عملیاتی شرکت تجهیز خواهد شد. بر این اساس، موبایل کرین، کشنده و ریچ استاکرهای پر و خالی از جمله تجهیزات استقراریافته در این بندر هستند؛ ضمن اینکه با سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته که با هدف انجام عملیات تخلیه، بارگیری و ارائه خدمات جانبی به شناورهای کانتینری، فله‌بر و کالای عمومی صورت ‌گرفته، تاکنون برای ۶۰ نفر از افراد بومی نیز، اشتغال‌زایی صورت گرفته است. 

♦♦♦

ایسنا: محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر با رویکرد بین‌المللی را از جمله برنامه‌های این صندوق در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: باید کمک کنیم شرکت‌ها بتوانند در رقابت‌پذیری و توان ارائه محصول و حضور در بازارها به نقطه‌ای دست یابند که بین‌المللی باشند. این هم کاری است که تحت عنوان بسته صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهیم.

ایلنا: شورای رقابت، قیمت جدید هشت محصول ایران‌خودرو را که از سوی وزارت صمت به عنوان خودروهای جدید معرفی شده بودند، اعلام کرد.

ایرنا: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که به دلیل نهایی نشدن لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت هم کار تنظیم بودجه سال ۱۴۰۳ را آغاز نکرده و امکان ندارد لایحه بودجه را ابتدای آبان تقدیم مجلس کند.

ایلنا: جواد اوجی، وزیر نفت و آندری ریباکوف، مدیرعامل شرکت دولتی «بل‌نفت‌خیم» بلاروس در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی نفت، محصولات پتروشیمی و تهاتر، سند همکاری امضا کردند.

ایسنا: صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، با تشریح عملکرد شبکه بانکی در خصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند و اشتغال گفت: بانک‌های خصوصی در این زمینه بالغ بر ۷۰۷۴۷۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌اند که حدود ۶۰ درصد عملکرد شبکه بانکی را شامل می‌شود.  این آمار نشان از عملکرد مناسب بانک‌های خصوصی و اهتمام آنها در بهره‌مندی بیشتر متقاضیان از تسهیلات ازدواج و فرزند دارد.

ایلنا: طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ به 9 /7 درصد رسید که نسبت به تابستان پارسال 0 /1 درصد کاهش یافته است.

ایرنا: سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، از ذخیره‌سازی حداکثری اقلام اساسی برای تامین غذای ۸۸ میلیون ایرانی خبر داد و گفت: انواع کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج، روغن و شکر به میزان کافی در انبارها، سیلوها و مخازن بخش‌های دولتی و خصوصی کشور ذخیره‌ شده است.

ایسنا: داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: کلیات لایحه سال آینده آماده شده و پس از تصویب برنامه هفتم توسعه، تقدیم مجلس می‌شود.

♦♦♦

توهم رشد در اوج تورم

دنیای اقتصاد نوشت: رشد اقتصادی با تورم بالا برای بهبود رفاه و توسعه کشور، یک توهم است. بسیاری از پژوهش‌ها در قالب تئوری‌های اقتصادی تاکید می‌کنند که مهار تورم افسارگسیخته مهم‌تر از رشد اقتصادی است و نمی‌توان در یک دوره با تورم بالا به رشد اقتصادی پایدار دست یافت. مهار تورم و رشد تولید، موضوعی است که در قالب شعار سال کشور نیز مدنظر قرار گرفته است که بر این اساس مهار تورم برای نیل به رشد اقتصادی ضرورت دارد. در فاز عمل نیز تجربه ترکیه در سال‌های اخیر نشان داد که رشد اقتصادی با تورم بالا اقتصاد را به بیراهه هدایت می‌کند.

 

«پرواز» یک کالای لوکس است 

اعتماد نوشت: داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از جامعه از پرواز استفاده می‌کنند، ما نباید منابع ارزی کشور را که محدود است با گشاده‌دستی هزینه کنیم. از سوی دیگر هیچ کشوری آسمان خود را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهد. از این لحاظ ملاحظاتی وجود دارد. از طرفی دیگر ما اکنون یارانه سوخت به پروازهای داخلی می‌دهیم. وقتی یک شرکت خارجی می‌آید تفکیک بین یارانه سوختی که به پرواز داخلی داده می‌شود با پرواز خارجی سخت خواهد شد.

 

مسکن محرومان منهای محرومان

شرق نوشت: بررسی منابع پرداختی صندوق ملی مسکن نشان می‌دهد بیشتر از ۷۵ درصد وام‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر به تهرانی‌ها تعلق گرفته و بخش غالب تسهیلات قرض‌الحسنه همین طرح، نصیب پایتخت‌نشینان شده است. این در حالی است که در صورت مالی منابع این صندوق، ردی از استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و... به چشم نمی‌خورد. متولیان صندوق ملی مسکن می‌گویند یک علت مهم آن است که ساکنان مناطق محروم کشور حتی از تامین اقساط اولیه این پروژه ناتوان بوده‌اند.

 

دولت بدهکار

هم‌میهن نوشت: معتبرترین گزارشی که راجع به بدهی ایران داریم گزارش مرکز بدهی‌هاست که آمار به‌روز آن را استخراج می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که در ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، بدهی دولت ۱۴۰۶ هزار میلیارد تومان بوده است که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن به اوراق تبدیل شده و بقیه بدهی به بانک‌ها و تامین اجتماعی و... بوده است. دولت بدهکار است و این بدهی را عملاً به درستی تسویه نمی‌کند و گرفتار یک چرخه افشاگری بدهی می‌شود. در حال حاضر بانک‌ها و بانک مرکزی زیر ذره‌بین هستند. دولت بدهی خود به آنها را می‌دهد اما در عوض پول تامین اجتماعی را نمی‌دهد.