شناسه خبر : 36888 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته خاموش تهران

استخراج رمزارز یا کمبود گاز؟

هفته گذشته، برق تهران در چند مرحله قطع شد. این مساله ابهاماتی را ایجاد کرده بود. عده‌ای علت قطعی برق تهران را مصرف بیش از اندازه گاز اعلام کردند و برخی هم معتقد بودند که دستگاه‌های ماینر برای استخراج ارز دیجیتال باعث کسری برق شده است. در این راستا،‌ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای از مشترکان برق پایتخت درخواست کرد تا با کاهش 10درصدی مصرف برق در شبانه‌روز، به پایداری شبکه برق کمک کنند. به دنبال آن، رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز از هموطنان درخواست کرد در مصرف صحیح و مناسب منابع زیستی، آب و انرژی و به ویژه در این روزها، در مصرف گاز خانگی وزارت نیرو را یاری رسانند و گفت: هر چقدر همراهی در مصرف گاز خانگی بهتر و مناسب‌تر صورت گیرد، شرایط مهیاتری برای برق‌رسانی وجود خواهد داشت. وزیر نیرو همچنین در سوالی در خصوص افزایش قابل ملاحظه مصرف برق برای استخراج رمزارزها گفت: استفاده از انرژی برق که با یارانه قابل ملاحظه‌ای تولید می‌شود، برای استخراج رمزارزها تابع مصوبه هیات وزیران است، کسانی که قصد این کار را دارند باید از وزارت صمت مجوز گرفته باشند و به تعرفه‌های خاص وزارت نیرو و شرکت توانیر عمل کنند که در حد برق صادراتی است. وی گفت: مواردی وجود دارد که اکنون با مجوز اقدام به این کار می‌کنند و حدود ۳۰۰ مگاوات مصرف این بخش است. اوج بار ما در این روزها ۳۸ هزار مگاوات است. کسانی هم غیرمجاز این کار را انجام می‌دهند که این کار غیرقانونی است و همانند هر کار غیرقانونی دیگر دستگاه‌های مسوول موظف به برخورد با اینها هستند. همچنین در ادامه،‌ محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تاکید مسوولان وزارت نیرو مبنی بر کمبود گاز در نیروگاه‌ها و قطعی برق به این علت بیان کرد: قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد. قطعی گاز نیروگاه‌های برق، ناشی از مسائل دیگری است و ارتباطی با شرکت گاز ندارد، شرکت ملی گاز ایران یک تعهدی دارد که طبق تعهدش در حال انجام گازرسانی است. این گازرسانی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و کمتر نشده است.

 

اعمال پروتکل‌های ویژه برای مقابله با کرونای جدید

در پی شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته در انگلستان موسوم به کرونای انگلیسی پروازهای مستقیم و غیرمستقیم این کشور به ایران و بسیاری از کشورهای دیگر لغو شد و نهایتاً سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد که با توجه به گسترش ویروس جهش‌یافته در اکثر کشورهای اروپایی، کلیه مسافرانی که از مقصد اروپا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند، ضروری است علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی، به مدت مناسب و منطبق با پروتکل‌های مربوطه در محل سکونت در قرنطینه به سر ببرند. در پی این دستور، تورج دهقان‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌محض رسیدن این نامه به سازمان هواپیمایی کشوری، دستور دادیم تا در همه مبادی ورودی این پروتکل جدید ابلاغ و اجرا شود. وی افزود: بر این اساس هر مسافری که به وسیله پروازهای مستقیم یا غیرمستقیم از کشورهای اروپایی به ایران قصد ورود داشته باشد در ابتدا باید تست مجدد از او گرفته شده و نهایتاً قرنطینه شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: مسلماً مانند گذشته هر پروتکلی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شود، اجرایی شده و بر روند آن نظارت دقیقی صورت خواهد گرفت. دهقان زنگنه با اشاره به ادامه ممنوعیت پروازهای انگلستان تا اطلاع ثانوی گفت: وزارت بهداشت و دیگر متولیان امر بهداشت و سلامت تاکنون برای اعمال ممنوعیت یا محدودیت در دیگر پروازهای خارجی دستوری صادر نکرده‌اند اما در راستای حفظ سلامت مردم و جامعه آمادگی آن را داریم تا هر پروازی را که مدنظر مسوولان است؛ ممنوع یا محدود کنیم. برای پروازهای انگلستان نیز به همه کشورهای منطقه اعلام کرده‌ایم که هیچ پروازی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نباید از انگلستان به ایران وارد شود.

 

بازار دخانیت در اختیار دو شرکت خارجی

احسان رفیعی درباره وضعیت صنعت دخانیات کشور، اظهار کرد: با شرایطی که بر اقتصاد کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی حاکم است و همچنین موضوعات مربوط به تخصیص ارز و مشکلات در تامین مواد اولیه و البته شروع ویروس کرونا با مشکلات عدیده‌ای در صنعت دخانیات مواجه هستیم، با این حال در هفته اول دی‌ماه، شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ تولید کردیم و به دنبال تولید ۹ میلیارد نخ تا پایان سال هستیم. مدیر برنامه‌ریزی تولید و انبارهای شرکت دخانیات ایران افزود: ما نسبت به گذشته سهم بازار خود را از دست داده‌ایم و در حال حاضر سهم ما به حدود ۱۰ درصد رسیده و بیشتر بازار در اختیار سیگارهای خارجی و قاچاق است. وی با بیان اینکه صنعت دخانیات صنعت پیچیده‌ای است، ادامه داد: در مورد میزان مصرف سیگار از سوی ارگان‌های مختلف، اعداد متفاوتی اعلام می‌شود؛ وزارت بهداشت میزان مصرف را ۵۵ میلیارد نخ، مرکز نظارت ۶۵ میلیارد نخ و شرکت دخانیات با توجه به تحلیلی که از مصرف دارد ۷۵ میلیارد نخ می‌دانند. دانستن عدد دقیق مصرف سیگار در برآورد میزان قاچاق سیگار تاثیر مستقیم دارد. به نظر ما عدد قاچاق بالای ۲۰ میلیارد نخ در سال است و شاید بیشتر باشد اما کمتر نیست. وی با بیان اینکه بی‌توجهی به امر مبارزه با قاچاق و تولید داخل منجر به بروز مشکلات زیادی شد، اظهار کرد: از سال ۹2-۹1 که وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات گرفته شد، این دو شرکت خارجی بسیاری از شرکت‌های کوچک بخش خصوصی را خریدند و عملاً سهم بزرگ بازار در اختیار این دو شرکت خارجی قرار گرفت و دیگر هیچ نظارتی هم روی محصولات قاچاق نیست.

 

افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در ۹‌ ماه امسال

بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که طی ۹ ماه سال جاری یک میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالی است که سال گذشته یک میلیون و ۱۵۵ هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود. به این ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 5 /28درصدی یافته است. همچنین در ۹ ماه امسال ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تولید شده بود. بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 1 /59‌درصدی یافته است. در ۹ ماه امسال ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال نصف این حجم، یعنی تنها ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید شده بود. به این ترتیب تولید انواع تلویزیون در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 6 /57‌درصدی یافته است. همچنین در ۹ ماه امسال ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۸۶۲ هزار دستگاه تولید شده بود. بنابراین تولید کولر آبی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 8 /8‌درصدی یافته است.

 

هشدار درباره عدم تامین به موقع ارز دانه‌های روغنی

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی گفت: تخصیص ارز برای واردات دانه‌های روغنی اولویت برخی مدیران دولتی نیست و با برخوردهای غیرکارشناسی مانع از تخصیص به موقع ارز برای واردات می‌شوند. محمد جعفری اظهار کرد: به‌رغم کاهش ۲۱درصدی تامین ارز برای واردات دانه‌های روغنی به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی طی ۹‌ ماه سال ۹۹ متاسفانه همچنان شاهدیم که برخی مدیران دولتی بدون توجه به نظرات کارشناسی مانع از تخصیص ارز برای واردات دانه‌های روغنی می‌شوند. وی با اشاره به اینکه واردات دانه روغنی نقش مهمی در تامین روغن خام و کنجاله در کشور دارد گفت: اگر برخی مدیران دولتی در خصوص واردات دانه‌های روغنی به سرعت اقدام نکنند، بیم آن می‌رود که داستان کمبود روغن خام و کنجاله باز هم تکرار شود. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی خاطرنشان کرد: بخشی از واردات دانه طی سال جاری به صورت اعتباری انجام شده و در صورت تامین نشدن ارز، توزیع کنجاله و روغن خام با مشکل مواجه می‌شود.

توقف ۳۰۰ سایت فروشنده پوشاک قاچاق

مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد مالی قاچاق،  درباره طرح مقابله با پوشاک قاچاق گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سه مرحله حقیقی پیگیری می‌شود؛ مرحله اول مبادی ورودی، مرحله دوم دپو و انبارش و مرحله سوم گلوگاه عرضه است. ۳۰۰ وب‌سایت که برندهای غیرمجاز به فروش می‌رساندند با دستور دادستانی کشور مسدود شده‌اند.

یاسر سوادکوهی،  با بیان اینکه طرح مبارزه با قاچاق پوشاک از اوایل دی‌ماه شروع شده است، گفت: این طرح را با شدت ادامه می‌دهیم و هدف ما از این برخوردها فقط برخورد سلبی نیست بلکه با پیوست‌های فرهنگی و هماهنگی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دادیم درصدد هستیم که در سال جهش تولید رفتار فروشندگان را تغییر دهیم تا آنها کالای ایرانی به فروش برسانند. مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد مالی قاچاق ادامه داد: کالای قاچاق را در فضای مجازی نیز دنبال می‌کنیم و تا‌به‌حال ۳۰۰ وب‌سایت که برندهای غیرمجاز به فروش می‌رساندند با دستور دادستانی کشور مسدود شده‌اند. ۸۰ درصد فروشگاه‌هایی که سال گذشته به دلیل عرضه پوشاک قاچاق، با آنها برخورد شده است در حال حاضر پوشاک با برند ایرانی عرضه می‌کنند.

 

عراق در جایگاه دوم بازار صادرات ایران

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ارزش کل صادرات ایران به عراق در ۹‌ ماه سال ۱۳۹۹، از نظر ارزشی حدود 9 /5 میلیارد دلار و به لحاظ وزنی حدود ۲۰ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزایش هفت‌درصدی در وزن است. فرزاد پیلتن با اعلام این خبر اظهار کرد: طی 9‌ ماه سال جاری بازار عراق با 6 /23 درصد از سهم صادرات کشور در رتبه دوم کشورهای هدف صادراتی ایران و جایگاه نخست در میان کشورهای همسایه قرار داشته است. وی در خصوص عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق افزود: میله‌های آهنی، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کولرهای آبی، رب گوجه‌فرنگی، قطعات توربین‌های بخار، پنیر، بیسکویت، شکلات و شیرینی، مواد پلاستیکی، پسته، لوازم سر میز آشپزخانه، اوره، تخم خوراکی، لوازم خانه‌داری از پلاستیک، سیب تازه، بستنی، نان، خربزه، صفحات پلیمری، کف‌پوش‌ها، سیمان، خامه و شیر مهم‌ترین اقلام صادراتی غیرنفتی و غیر گاز و برق از ایران به عراق محسوب می‌شوند. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی گفت: بسته شدن پایانه‌ها و بازارچه‌های تجاری مرزی دو کشور به مدت حدود سه ماه و همچنین تعطیلی رویدادهای تجاری مانند برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های تجاری و مبادله هیات‌های تجاری با عراق به مدت حدود یک سال به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های صادراتی در حوزه فولاد، تشدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی عراق در حوزه محصولات کشاورزی کاهش صادرات محصولات لبنی در مقایسه با سال گذشته از جمله مهم‌ترین موانع صادرات به عراق در سال جاری بوده است.

♦♦♦

مهر: امیرمحمود غفاری، معاون وزیر راه، اظهار کرد: هزینه نگهداری راه‌های کشور دست‌کم بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال خواهد شد؛ در حالی که کل بودجه مصوب (نه تخصیص‌یافته) وزارت راه در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی، دریایی، ریلی، مسکن و شهرسازی، ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

تسنیم: از زمان عرضه صندوق قابل معامله پالایش یکم تا امروز، ضرر ۴۰درصدی به سهامداران این صندوق وارد شده و هیچ‌کس از جمله وزیر اقتصاد پاسخگوی ریزش مداوم قیمت این صندوق دولتی نیست.

ایرنا: «حسن قالیباف‌اصل»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد که امسال تا ۳۰  آذر این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر کل سال گذشته رسیده است.

ایلنا: مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 4 /9 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند که نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 2 /1 درصد کاهش یافته است.

فارس: حسن علایی عضو هیات عامل و سرپرست سازمان خصوصی‌سازی دادخواست اعتراضی این سازمان را پیرامون فسخ قرارداد هفت‌تپه در شعبه قضایی مربوطه ارائه کرد.

ایسنا: محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، از کاهش ۱۲ تا ۲۰درصدی انواع موبایل در روزهای اخیر خبر داد و گفت که این کاهش قیمت باید در سایر کالاهای الکترونیکی از جمله تبلت هم رخ دهد.

مهر: مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، گفت: تا پایان دی‌ماه امسال، دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌شود.

ایلنا: حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ از مرغداران درب مرغداری 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان است، در حالی که نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده 14 هزار و 400  تومان تعیین شده است.

ایرنا: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، خواستار حمایت مجلس در بحث تامین مالی ماشین‌آلات راهداری شد و گفت: ۹ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری شرایط غیرقابل قبولی دارند و بیش از ۶۰ درصد آنها فرسوده شده یا با سن بالای ۲۰ سال نیاز به جایگزینی دارند.

تسنیم: رضا اردکانیان،‌ وزیر نیرو گفت:‌ در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق آمادگی داریم که امکان تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را بین دو کشور فراهم کنیم تا از این طریق بخش‌های خصوصی دو کشور بتوانند با امکان بیشتری طرح‌های خود را به اجرا دربیاورند.

♦♦♦

اختلاف 49 میلیون‌تومانی حقوق این دو نفر

شرق نوشت: جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که به نظر می‌آید رقم‌ها طبق روال سال‌های قبل با تورم 20 تا 30 درصد محاسبه شود. امسال حداقل دستمزد کارگران حداکثر به دو میلیون ‌و 800 هزار تومان رسید در شرایطی که حداقل نیاز یک خانوار برای تامین سبد معیشت در همین سال 9 میلیون ‌و 800 هزار تومان محاسبه شده است. صرف‌نظر از این اختلاف قابل ‌تامل در میزان درآمد و هزینه یک خانوار، آنچه باعث تاسف بیشتر می‌شود بی‌عدالتی در توزیع منابع کشور است. به‌طوری ‌که طبق گزارش دیوان محاسبات، شرکت‌های دولتی به مدیران خود 20 تا 52 میلیون تومان به‌طور متوسط حقوق پرداخت می‌کنند که در برخی شرکت‌ها میزان دریافتی مدیران از این میانگین بیشتر است.

 

رکوردزنی ایرانی‌ها در بازار املاک ترکیه

اعتماد نوشت: طی ماه اخیر، خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی با کاهش 9درصدی مواجه شده، اما بنا بر آمارهای رسمی ایرانی‌ها رکورد تازه‌ای در خرید املاک در ترکیه داشته‌اند. شهروندان ایرانی در 11 ماه نخست امسال در رتبه اول خرید ملک در این کشور قرار گرفته‌اند. ایرانیان ماه‌هاست که سرمایه‌های خود را به سمت این کشور سرازیر کرده‌اند. اصلی‌ترین «مشوق» ایرانی‌ها برای خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت و شهروندی این کشور با هزینه 250 هزاردلاری است که نسبت به بسیاری دیگر از کشورها، به‌صرفه‌تر است. در دو سال اخیر و همزمان با شوک‌های ارزی و افزایش قیمت مسکن در ایران و همچنین سهولت قوانین ترکیه برای کسب شهروندی، اشتیاق ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه افزایش یافته است.

 

انحصار در تولید خودرو

ایران نوشت: از روزی که رزم‌حسینی وزیر صمت شد، در تمام مصاحبه‌هایش بر یک جمله تاکید دارد و آن این است که انحصار صنعت خودرو باید شکسته شود. اما آیا انحصاری که وزیر از آن صحبت می‌کند، وجود دارد و اگر چنین است، دولت روحانی می‌تواند طلسم آن را بشکند؟ آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت می‌گوید: «صنعت خودرو انحصاری است و ممنوعیت واردات بر این انحصار افزوده است. همچنین سید رضی حاج‌آقا‌میری، عضو اتاق بازرگانی ایران، هم می‌گوید: «بدون شک صنعت خودرو انحصاری است؛ این صنعت دولتی نیاز به رقابت ندارد چراکه بازار آن تضمین شده است؛ اگر خودروسازان چنین موقعیتی را نداشتند یقیناً محصولات جدید و به‌روز وارد بازار خودرو می‌شد.»

 

ابرفرصت خیز اقتصادی

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد پنجره فرصت به روی اقتصاد ایران باز شده است. مطابق آمارهای آذرماه رشد انتظارات تورمی به شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر، در بازارهای ارز، طلا و مسکن حباب‌های قیمتی در حال تخلیه هستند و بورس در حال بازگشت به نقطه تعادل است. این تحولات نشان می‌دهد پول‌های سرگردان از «حساب‌های جاری و بازارهای دارایی» به سمت «پس‌اندازهای مدت‌دار در بازار پول» در حرکت است. در شرایط کنونی یک فضای باثبات، برای خیز اقتصادی فراهم شده است؛ اما سیاستگذار برای عملی شدن خیز اقتصادی باید بتواند پنج پیش‌شرط را فراهم آورد. این پنج گام با اصلاح «سیاست‌های پولی»، «سیاست‌های مالی»، «سیاست‌های ارزی»، «سیاست‌های حمایتی» و «سیاست‌های تجاری» برداشته می‌شود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها