شناسه خبر : 34329 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تغییر صوری

مجلس رای به حذف چهار صفر از پول ملی داد

تغییر صوری

چهار صفر پول ملی ایران حذف می‌شود. این مصوبه مجلس دهم است که در انتظار مهر تایید شورای نگهبان است. اگر این شورا هم مصوبه مجلس را تایید کند،‌ ظرف دو تا پنج سال آینده صفرهای پول ملی حذف می‌شود و واحد پول ملی تغییر می‌کند.

حذف صفر از پول ملی، بیش از دو دهه است در اقتصاد ایران مطرح می‌شود. پیشنهادی که هر بار مطرح و سپس متوقف شده است. دولت دوازدهم به جد پیگیر اجرای این طرح بود و حالا مجلس دهم در آخرین روزهای فعالیت خود رای به حذف صفرها داد.

این مصوبه هر ۱۰ هزار ریال فعلی را تبدیل به یک تومان می‌کند. واحد پول خرد «قران» می‌شود و هر یک تومان، معادل ۱۰۰ قران خواهد بود. اما این تغییرات زمان‌بر است. آن‌گونه که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده زمان مورد نیاز برای اجرای این تحول بین دو تا پنج سال است. با این همه، موافقان و مخالفان درخصوص تغییر عنوان واحد پول ملی و حذف چهار صفر، اختلافات جدی دارند. اختلافات در زمینه فرهنگی و تاریخی، نحوه اجرای رفرم پولی و پیش‌نیازهای این سیاست وجود دارد.

اما مهم‌ترین دلیلی که مخالفان این تغییر عنوان می‌کنند این است که حذف صفر از پول ملی، آخرین اقدام اقتصادی است که دولت باید انجام دهد. بدون اصلاحات اقتصادی و از همه مهم‌تر کاهش و کنترل تورم، حذف صفرها دستاورد خاصی به همراه ندارد.

اما موافقان به برخی دلایل فرهنگی اشاره می‌کنند یا نزدیک شدن به عرف جامعه که مدت‌هاست واحد ریال را کنار گذاشته‌اند. دلیل دیگر موافقان هزینه بالای امحای اسکناس‌های در گردش است. آن‌گونه که همتی اعلام کرده هشت میلیارد اسکناس در گردش داریم که پنج میلیارد از آن کمتر از دو هزار تومان است با اشاره به اینکه سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم هزینه سالانه این اقدام ۴۰۰ میلیارد تومان است که با این تغییرات این هزینه کم می‌شود.

اگر شورای نگهبان در مهلت مقرر ۱۰ روزه با مصوبه مجلس موافقت کند، تغییر واحد پول از ریال به تومان، به قانون تبدیل می‌شود. اگر نه، این مصوبه به مجلس بعد می‌رود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها