شناسه خبر : 31813 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

۲۰ هزار تن چای وارداتی با ارز دولتی کجا رفت؟

جوان نوشت: در حالی که در هفته‌های اخیر موضوع گران‌شدن سرسام‌آور چای داغ شده و رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۱۲۰درصدی قیمت چای خارجی در بازار خبر می‌دهد، این سوال مطرح است که ۲۰ هزار تن چای که امسال با ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی تا پیش از ۱۸ خرداد ترخیص شده، کجاست؟ اواخر اردیبهشت امسال به‌دنبال نامه وزارت صمت به مدیرکل سیاستگذاری‌های ارزی بانک مرکزی، ارز ۴۲۰۰تومانی از واردات چای، کره و حبوبات حذف شد. اما بر اساس آمارها، از ابتدای سال تا ۱۸ خرداد، بیش از ۲۰ هزار تن چای با ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی و از ۱۸ خرداد تا ۱۹ مرداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن چای با ارز نیمایی وارد شده‌ است.

پراید به آخر عمر خود رسیده است

اعتماد آنلاین نوشت: رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: «پراید یکی از خودروهایی است که به آخر عمر خود رسیده است.» به گفته او «یکی از برنامه‌ها برای صنعت خودرو آن است که از تولید خودروهایی که از عصر و زمانشان گذشته خودداری و آنها را از رده خارج کنیم». رحمانی در خصوص احتمال توقف تولید پراید و عدم شماره‌گذاری این خودرو در سال آینده گفت: هم ایران‌خودرو و هم سایپا به زودی باید کیفیت و کمیت محصولات خود را اصلاح و به استانداردهای مورد نظر نزدیک کنند. برنامه منسجمی برای احیای صنعت خودرو و قطعه‌سازی داریم. او تصریح کرد: هنوز احساس نکرده‌ام که زور اصلاح کاستی‌ها و حل مشکلات این بخش را ندارم.

زیان شش هزار میلیاردتومانی تولید خودرو

دنیای اقتصاد نوشت: طبق گزارش ارائه‌شده دو خودروساز بزرگ کشور به بورس، آنها طی سال ۹۷ در مجموع حدود شش هزار و ۷۶ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شده‌اند. این رقم بدون احتساب هزینه‌های مالی به دست آمده، بنابراین با افزودن هزینه‌های موردنظر، زیان سال گذشته خودروسازان در تولید، بسیار بیشتر خواهد شد. اکثر قریب به اتفاق محصولات سه خودروساز بزرگ کشور طی سال ۹۷، با زیان به تولید رسیده. با توجه به تداوم مسائلی مانند تحریم، تورم، کمبود نقدینگی و اختلال در تامین قطعات و به تبع آن، افت تولید، این زیاندهی طی سال جاری احتمالاً ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی، دولت موضوع واگذاری سهام خود در خودروسازی را به جریان انداخته است.

اعتراض ماینرها به نرخ برق

خراسان نوشت: اعتراض ماینرها به آیین‌نامه دولت درباره نرخ برق استخراج رمزارزها به دیوان عدالت اداری رفت. دولت استخراج‌کنندگان رمزارزها را به رسمیت شناخته و آیین‌نامه‌ای در این زمینه ابلاغ کرد. فعالان این صنعت به این آیین‌نامه معترض شده‌اند. رئیس هیات‌مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در نشستی خبری گفت: درخواست ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته‌ شده، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود. اگر تعرفه رقابتی باشد، خریدار و فروشنده در بورس انرژی قیمت را تعیین می‌کنند. ماینرها بعد از این مصوبه آماده سفر به کشورهای همجوار مانند قزاقستان و گرجستان شده‌اند. کشورهای اطراف هزینه برق را دو سنت محاسبه می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها