شناسه خبر : 31333 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

انگیزه‌های مالی و سیاسی مخالفان زنگنه

اعتماد به نقل از مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره حملات گسترده علیه وزیر نفت نوشت: نمی‌توان نیت‌خوانی کرد اما برخی از این اقدامات انگیزه منفعت‌طلبی اقتصادی و مالی دارد. احتمالاً درخواست‌هایی از سوی برخی اشخاص یا مراکز مطرح می‌شود که برآورده نمی‌شود و سپس با یک یا دو واسطه به هجمه و تخریب تبدیل می‌شود. نمی‌خواهم همه کسانی را که از وزارت نفت انتقاد می‌کنند به رانت‌خواری متهم کنم اما یکی از علل این است. انتخابات مجلس را هم در پیش داریم و فرضیه تخریب با انگیزه‌های سیاسی و انتخاباتی دور از ذهن نیست ولی با توجه به اینکه عمدتاً وزارتخانه‌های اقتصادی مورد هجمه‌اند نه وزارتخانه‌های سیاسی و فرهنگی، می‌توان حدس زد که انگیزه‌های مالی موثرتر بوده است.

چرخش صنایع از تولید کالا به استخراج بیت‌کوین

ایران نوشت: «بیت‌کوین به صنعت راه یافت.» چند روز پیش باخبر شدیم که در برخی از شهرک‌های صنعتی واحدهای فعال دست از تولید کشیده و به سمت استخراج ارز مجازی رفته‌اند. آنها نیروی کار خود را اخراج نکرده‌اند ولی از آنها خواسته‌اند در خانه بمانند و حقوق بگیرند. البته کارفرما حق بیمه‌شان را هم پرداخت می‌کند. برای دست یافتن به ارز دیجیتال نیاز به دستگاه ماینر است که باید شبانه‌روز کار کند تا بتواند در استخراج ارز برای شما درآمدزایی کند. اخیراً پول درآوردن به این شیوه مد شده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، روزانه ۱۶ میلیون دلار بیت‌کوین توسط کاربران ایرانی خرید و فروش می‌شود که از این نظر در رتبه ۲۹ جهانی هستیم.

واعظی: قیمت ارز حباب دارد

خبرگزاری فارس به نقل از محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، نوشت: نظر دولت این است قیمت ارز این نیست و حباب دارد. سال گذشته شاهد التهاباتی در جامعه بودیم، قیمت ارز هم تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و روانی و پمپاژ یأس و ناامیدی که از خارج به داخل صورت می‌گرفت قرار گرفت. خوشبختانه الان شرایط فرق کرده و مردم و تجار به این نتیجه رسیده‌اند که مطالب گفته‌شده درباره آینده ارز نادرست است و دولت بر اوضاع مسلط است و بازار را اداره می‌کند. همین اطمینان و آرامشی در بازار ارز به وجود آورده و باعث کاهش نرخ ارز شده است. دولت نمی‌خواهد دخالت مستقیم در بازار ارز داشته باشد. ما شاهد کاهش قیمت برخی کالاها هستیم.

وضعیت بازار خودرو در شأن مردم نیست

ایسنا به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست، اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد. دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای ندارد. طرح ساماندهی خودرو با هدف رسیدن به وضعی که در شأن ملت ایران باشد در حال انجام است. در حال حاضر قیمت تمام‌شده پراید ۱۱۱ حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان و قیمت بازاری آن حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است. شاه‌بیت سیاست ما سال گذشته حفظ وضع موجود تولید بود. امسال علاوه بر آن، نهضت ساخت داخل است. برای صنعت خودرو طرح ساماندهی در نظر گرفته‌ایم و با واگذاری خودروسازی به اهلش این صنعت را در دو سال آینده اصلاح خواهیم کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها