شناسه خبر : 30713 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چالش‌های ماندگار

هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» برگزار شد

چالش‌های ماندگار

چالش‌های ماندگاری که عمر برخی از آنها به نیم‌قرن می‌رسد، مهم‌ترین مشکل کنونی اقتصاد ایران است. چالش‌هایی که برطرف نشده و تنها از دولتی به دولت دیگر به ارث رسیده است. اما به راستی راز ماندگاری این چالش‌ها چیست؟ این سوالی است که گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد در همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» و همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران» آن را بررسی کرد. این همایش درصدد پاسخگویی به این سوال بود که راز ماندگاری این چالش‌ها را باید در نظام کارشناسی جست یا در نظام تصمیم‌گیری یا هر دو یا باید در جای دیگری دنبال ریشه‌های آن بود.

مسعود نیلی بر راهکارهایی چون غیرسیاسی اداره شدن بنگاه‌ها، آزادی بنگاه اقتصادی در قیمت‌گذاری و انتخاب فرآیندهای موثر بر کیفیت تاکید کرد و خواستار «تعامل بنگاه داخلی با بنگاه‌های معتبر خارجی»، «برقراری قاعده مالی بر رفتار مالی دولت» و «برقراری انضباط پولی و مالی به منظور دستیابی به تورم پایین» شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم دیگر مهمان این همایش بود که با تایید اظهارات نیلی بر خصوصی‌سازی اصولی در کشور تاکید کرد و نظام قیمت‌گذاری را مخل آزادی اقتصادی دانست. آنچه محل اختلاف نیلی و لاریجانی بود، ماجرای تعامل با بنگاه‌های خارجی بود. لاریجانی تاکید کرد رقابت باید در عرصه جهانی صورت گیرد، اما این قید را در شرایط فعلی ممکن ندانست. چراکه هیات حاکمه آمریکا در حال حاضر آمادگی یک مذاکره با اصول حرفه‌ای و برابر را ندارد.

علاوه بر این سخنان، موسی غنی‌نژاد، محمد نهاوندیان، احمد دوست‌حسینی، عباس آخوندی، طهماسب مظاهری، سیده‌فاطمه حسینی، پرویز عقیلی‌کرمانی، حمید تهرانفر و حجت‌الله صیدی در این همایش و پنل‌های تخصصی آن سخنرانی کردند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها