شناسه خبر : 29715 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

۴۰۴ دشت در وضعیت ممنوعه

دنیای اقتصاد نوشت: از ابتدای سال تاکنون ۲۳ دشت نیز به جمع دشت‌های ممنوعه کشور افزوده شده و هرگونه توسعه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های یادشده ممنوع است. بر اساس ارزیابی صورت‌گرفته، استان‌های فارس با حدود ۹۰ دشت، کرمان با ۳۷ دشت، خراسان رضوی با ۳۳ دشت، اصفهان با ۲۶ دشت و خراسان جنوبی با ۲۵ دشت در صدر استان‌های دارای بیشترین دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر برداشت از چاه‌های غیرمجاز به حدود ۸ /۷ میلیارد مترمکعب رسیده است و نگاهی به روند افزایش دشت‌های ممنوعه در کشور نشان می‌دهد از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون تعداد دشت‌های ممنوعه در ایران حدوداً دو برابر شده است.

تغییر کاربری 30 درصد طباخی‌ها

شهروند نوشت: ۳۰ درصد طباخی‌ها درخواست تغییر کاربری خود را به اتحادیه‌شان ارسال کرده‌اند. کمبود دام نه‌تنها قیمت گوشت را جهشی بالا برده که نرخ هر دست کله‌پاچه در برخی نقاط تهران به ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده. این موضوع سبب شده بسیاری از طباخی‌های تهران شیفت ناهار و شام‌شان را تعطیل کرده و به صبحانه بسنده کنند. طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌پاچه و سیراب و شیردان، فروش طباخی‌ها نسبت به سال گذشته به کمتر از یک‌سوم رسیده و در ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد از واحدهای این صنف در تهران، تغییر شغل دادند. از طرف دیگر افزایش نرخ دلار باعث شده فعالان این حوزه تمرکز خود را روی صادرات دام بگذارند؛ چون سود سرشاری دارد.

باختن قافیه به افغانستان

اطلاعات نوشت: تا سه دهه قبل زعفران را در جهان با نام ایران می‌شناختند اما به لطف «قاچاق پیاز زعفران ایرانی» کشورهای دیگری در این عرصه ورود کرده و انحصار را از ایران گرفته‌اند. بالاترین فروش زعفران در چین و حتی در اروپا و آمریکا به افغانستان اختصاص دارد و این کشور چنین جایگاهی را در سایه بی‌نظارتی و قاچاق پیاز زعفران از ایران به دست آورده است. آمارها نشان می‌دهد تا حدود پنج سال قبل سالانه ۳۰ تا ۴۰ تن زعفران اصل ایرانی به چین صادر می‌شد اما الان تنها شرکت‌هایی که مجوز واردات صنایع دارویی دارند می‌توانند اقدام به صادرات زعفران به چین کنند و این مساله در کاهش صادرات ایران نقش داشته.

کاهش امنیت سرمایه‌گذاری

ایران نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی امنیت سرمایه‌گذاری در بهار 97 پرداخته است. بر اساس این گزارش شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران 15 /6 از 10 (10 بدترین حالت) ارزیابی شده. این رقم در مطالعه زمستان گذشته 98 /5 محاسبه شده بود که نشان می‌دهد کمیت امنیت سرمایه‌گذاری نامناسب‌تر شده است. بر اساس این گزارش استان‌های تهران، ایلام و چهارمحال و بختیاری نامناسب‌ترین و استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر و زنجان مناسب‌ترین وضعیت را از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری دارند. همچنین فعالان اقتصادی در حوزه‌های دامداری، مرغداری و شیلات، بدترین ارزیابی و فعالان اقتصادی در حوزه‌های ارتباطات و توزیع بهترین وضعیت را داشته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها