شناسه خبر : 28459 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بازگشت تورم دورقمی بعد از 21 فصل

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: رشد فصلی شاخص قیمت تولیدکننده پس از ۲۱ فصل از محدوده تک‌رقمی خارج شد. بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت تولیدکننده در فصل بهار نسبت به زمستان گذشته رشد 5 /10درصدی را ثبت کرد. این رشد موجب شد تورم نقطه به نقطه نیز با کانال‌شکنی به ۲۵ درصد در بهار سال جاری برسد. همچنین تورم میانگین ۱۲ماهه نیز با ثبت عدد ۸ / ۱۶ درصد، به سطوح چهار سال قبل بازگشته است. رصد داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بخش صنعت، با توجه به ضریب اهمیتش بیشترین نقش را در جهش شاخص کل داشته است. میانگین قیمت تولیدات صنعتی در بهار امسال رشد ۱۴درصدی را نسبت به زمستان پشت سر گذاشت.

♦♦♦

یک‌درصدی‌های غنی

تجارت فردا- لوگو تسنیم به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: یک ‌درصد سپرده‌گذاران بزرگ بانک کسانی هستند که ۷۴ درصد سپرده‌ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می‌دهد که حاصل سیستم بانکداری ماست. حدود ۶۰ درصد نقدینگی کشور به سمت فعالیت‌های نامولد رفته و فقط ۴۰درصد نقدینگی در بخش مولد اقتصادی به کار گرفته شده است. این مشکل از سیستم بانکی ماست. نرخ سود بانکی به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگان سعی می‌کنند تولید را متوقف کنند و سرمایه را بدون ریسک در بانک قرار دهند و سود کنند، دلیلش این است که سرمایه در تولید ریسک‌پذیرتر است و مالیات و هزینه‌های نیروی انسانی نیز دارد اما در بانک نه.

♦♦♦

شش میلیون تقاضا برای 50 هزار خودرو

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهرنوشت: 14 شهریورماه قرار بود فروش اینترنتی تعدادی از محصولات سایپا انجام شود. اما این شرکت خودروساز اعلام کرد شش میلیون نفر برای خرید 50 هزار پراید، تیبا و ساینا به سایت این شرکت وارد شده‌اند. از دقایق نخست آغاز فروش خودرو حدود شش میلیون نفر سایت را مشاهده کرده و در آنِ واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت شده‌اند که ثبت‌نام این میزان تقاضا اصلاً امکان‌پذیر نیست. بر این اساس این شرکت خودروساز، فروش را به ‌صورت مرحله‌ای درآورد. به این شکل که سایت هر 15 دقیقه و 10 ثانیه باز می‌شود تا آن دسته از افرادی که در سایت حضور دارند امکان ثبت نام پیدا کنند.

♦♦♦

جوهر خودکار نایاب شد

تجارت فردا- لوگو دیده‌بانبه نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی گفت: ما کارخانه‌هایی برای تولید مداد و خودکار داریم اما همین کارخانه‌ها در آستانه سال تحصیلی به دلیل نبود جوهر و چوب مجبور شدند با حداقل ظرفیت تولید کنند. الان دو ماه است جوهر در گمرک ایران مانده اما به دلیل مابه‌التفاوت ارزی و عدم ابلاغ بخشنامه جدید برای ترخیص کالا، گمرک از خروج جنس خودداری می‌کند و این‌طور جواب می‌دهد که چیزی معلوم نیست. از طرف دیگر کالاهایی که مواد اولیه آن از پتروشیمی تامین می‌شود علاوه بر اینکه افزایش قیمت 150درصدی داشته‌اند اکنون نمی‌توان به راحتی آن را از بازار تهیه کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها