شناسه خبر : 28298 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دومینوی تغییر؟

استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام وصول شد

دولت در برابر تغییر کابینه مقاومت کرده و مجلس ابتکار عمل را به دست گرفته است. ابتدا استیضاح علی ربیعی کلید خورد و او 17 مردادماه برکنار شد و حالا نوبت مسعود کرباسیان است.

دومینوی تغییر؟

دولت در برابر تغییر کابینه مقاومت کرده و مجلس ابتکار عمل را به دست گرفته است. ابتدا استیضاح علی ربیعی کلید خورد و او 17 مردادماه برکنار شد و حالا نوبت مسعود کرباسیان است. وزیر امور اقتصادی و دارایی که عمر بودنش در کابینه تنها به یک سال می‌رسد و حالا باید برای گرفتن رای اعتماد مجدداً به مجلس برود. آن هم درست در روزهایی که رئیس‌جمهور باید برای پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس حاضر شود و زمزمه استیضاح دیگر وزرا هم به گوش می‌رسد. 

استیضاح مسعود کرباسیان مدت‌هاست که در جریان است. درست از خردادماه امسال. بارها امضاهای استیضاح به حدنصاب رسیده و بارها از حد نصاب افتاده. اما در نهایت اواخر مردادماه، استیضاح وزیر اقتصاد اعلام وصول شد و حتی انصراف ناگهانی 57 نفر از استیضاح‌کنندگان هم نتوانست موثر باشد و در نهایت 33 نفر سر موضع خود ماندند و خواستار استیضاح او شدند. 

حالا کرباسیان باید تا قبل از دهم شهریورماه به مجلس برود. همزمان با روزهایی که رئیس‌جمهور هم باید در مجلس حاضر شود. همزمانی این حضور و محورهای مشترک سوال از روحانی و کرباسیان از یک‌سو و عزم راسخ مجلس برای تغییر در کابینه اقتصادی، احتمال حذف کرباسیان را قوت می‌بخشد. 

کرباسیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با وصول استیضاح باید در صحن پارلمان حاضر شوم، از صمیم قلب خوشحال شدم؛ زیرا حالا امکانی مهیا شده که در صحن پارلمان ضمن پاسخگویی به سوالات در مورد چند دغدغه فراتر از موضوعات روزانه با نمایندگان ملت حرف بزنم. در مجلس توضیح خواهم داد در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم؟ چرا برخی از مطالبات اقتصادی مردم محقق نشده؟ چرا مبارزه با رانت و فساد به نتیجه مطلوب نرسیده؟ و چرا باید خصوصی‌سازی را به‌عنوان تنها راهبرد عملی و بلند‌مدت بشناسیم؟ او گفته در این جلسه از چند عمل وزارتخانه‌اش دفاع می‌کند، یکی لغو 500 مجوز مزاحم کارآفرینان، فروش شش هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها و پیش بردن خصوصی‌سازی. 

در این میان حسن روحانی هم در جلسه هیات دولت از کارنامه وزیر اقتصاد خود دفاع کرده است. روحانی عملکرد این وزارتخانه را در شرایط خطیر کنونی و انباشت مسائل مزمن اقتصادی سال‌های قبل، عملکردی مثبت و قابل قبول ارزیابی کرد و ضمن ابراز رضایت از عملکرد وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار امیدواری کرد با حضور وزیر در مجلس و ارائه توضیحات وی، ابهامات نمایندگان برطرف شود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها