شناسه خبر : 27984 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

پیشتازی تورم در پایتخت

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: گزارش مرکز آمار خبر از فاصله گرفتن تورم در پایتخت از استان‌های دیگر می‌دهد. استان تهران دارای شدیدترین تورم ماهانه در مناطق شهری به نرخ 6 /7 درصد و استان خراسان رضوی دارای کمترین نرخ تورم با 6 /1 درصد بود. در واقع ساکنان مناطق شهری استان تهران به ‌طور متوسط سه درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» در تیرماه نسبت به خردادماه هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه ‌به‌ نقطه در تیرماه برای کل کشور، معادل 8 /13 درصد بوده است. اما این نرخ در استان تهران4 /17 درصد و در اردبیل 2 /9 درصد بوده است.

♦♦♦

آغاز تحریم دارویی

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نوشت: بسیاری از شرکت‌های خارجی از شهریور به ایران صادرات نخواهند داشت. برخی از شرکت‌های هندی گفته‌اند بانک‌های هند به آنها دستور داده از ششم آگوست، 15 مرداد، به بعد هیچ تراکنش مالی با ایران انجام ندهند تا ببینند وضعیت تحریم‌ها چه خواهد شد. کره‌ای‌ها نیز اعلام کرده‌اند از ماه نوامبر به بعد نمی‌توانند از شرکت‌های ایرانی پول دریافت کنند. شرکت‌های خصوصی چین نیز علاقه‌ای به همکاری با ایران ندارند و پولی را که شرکت‌های ایرانی برای معاملات حواله کرده بودند، عودت دادند. شرکت‌های اروپایی نیز برای دریافت پول از ماه نوامبر به بعد ابراز نگرانی کرده‌اند و سفارش‌های بعد از ماه نوامبر را نمی‌پذیرند.

♦♦♦

خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: زنگ خطر کم‌آبی و خشکسالی در بیش از 335 شهر ایران به صدا درآمده و کشور در حال تجربه خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر است. هرچند که آمارها نشان می‌دهد در جدول بارندگی‌های نیم‌قرن اخیر کشور دو سال 86 و 78 کم‌بارش‌تر از سال جاری بوده‌اند اما کاهش بارش تجمعی سال‌های اخیر، بر شدت خشکسالی امسال افزوده است و مشخص نیست که سال‌های آینده شرایط بهتر از امسال باشد. 30 درصد کاهش مصرف آب می‌تواند به راحتی ایران را با کم‌آبی سازگار کند. در این میان آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد 45 درصد از سدهای ایران کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند.

♦♦♦

تعویق دوساله خودروهای پیش‌فروش شده

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: هنوز تحریم‌ها شروع نشده، تولید خودرو 50 درصد از برنامه عقب‌افتاده و آمارهای ارائه‌شده از سوی ایران‌خودرو روی سایت کدال سازمان بورس هم این نکته را تایید می‌کند. کاهش تولید، تحویل خودرو به افرادی را که اقدام به پیش‌خرید آن کرده‌اند به تعویق می‌اندازد. با توجه به اینکه ایران‌خودرو بیش از ۴۹ هزار میلیارد ریال بدهی بانکی دارد و بیش از ۸۲ هزار میلیارد ریال پیش‌دریافت از مشتریان برای تحویل خودرو داشته، با بدهی جاری 131 هزار میلیاردریالی و روند کاهش تولید، امکان تحویل خودرو به مشتریان خود را تا دو سال آینده هم نخواهد داشت. همچنین شرکت سایپا هم بالغ بر ۵۶ هزار میلیارد ریال بدهی بانکی دارد و بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال پیش‌دریافت از مشتریان برای تحویل خودرو داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها