شناسه خبر : 27574 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

پژو می‌ماند اما چراغ خاموش

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: هر چند شرکت پژو سیتروئن جزو اولین شرکای ایرانی بود که پس از نقض برجام اقدام به تعلیق فعالیت‌های مشترک تجاری خود کرد، اما ظاهراً دل کندن از بازار کشورمان برای این شرکت فرانسوی سخت و ناممکن است. یک مقام دولتی فرانسه تاکید کرد که پژو سیتروئن اگرچه تعلیق فعالیت‌های خود در ایران را اعلام کرده، اما تمایل دارد که همچنان چراغ خاموش در این کشور ادامه کار دهد. بر این اساس این خبرگزاری تاکید کرد که یک مقام دولتی فرانسه که نخواست نامش فاش شود با اشاره به کارشکنی‌های دولت آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران، اظهار کرده که شرکت خودروسازی پژو تلاش می‌کند چراغ خاموش در ایران باقی بماند.

♦♦♦

آمریکا به دنبال باطل کردن دلارهای خانگی ایران؟

تجارت فردا- لوگو تسنیم به نقل از علیرضا محجوب، نماینده مجلس نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس‌هاست. این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه‌داری آمریکاست و شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز به جد آن را دنبال می‌کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد ابتدا این اسکناس‌ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند. وی گفت: هدف آمریکا از این اقدام حادثه‌سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پول‌ها بشود. محجوب گفت: همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده‌ای ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت کردند، اما محصولات خود را با ارز هشت‌هزارتومانی فروختند.

♦♦♦

واردات دو تا سه میلیون دلار از افغانستان

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری فارسبه نقل از رویترز نوشت: ریال ایران از زمان خروج ترامپ از برجام در هشتم ماه می 40 درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در ایران کمیاب شده و افغانستان، که قوانین چندان سختی در مورد ارز و کنترل بر مرزهایش ندارد به منبع مهم تامین دلار برای ایران تبدیل شده است. آمار رسمی برای نقل و انتقال دلار میان دو کشور وجود ندارد اما به گفته صرافان در هرات، از زمان خروج آمریکا از برجام، این نقل و انتقال به وضوح افزایش یافته است. بهاءالدین رحیمی، رئیس اتحادیه صرافان هرات گفته روزانه دو تا سه میلیون دلار از مرزهای استان‌های غربی هرات، فراه و نیمروز به ایران منتقل می‌شود.

♦♦♦

وای بر اداره کشور!

تجارت فردا- لوگو شرقدر گفت‌وگو با محسن صفایی‌فراهانی نوشت: در نامه اخیر دبیرکل بانک مرکزی نوشته مدیرعامل ثامن‌الحجج 12 هزار میلیارد تومان دارایی را معلوم نیست چه کار کرده. در این نامه اشاره شده این فرد به دلیل حمایت‌های آشکار و پنهان، با توانمندی کامل زندگی عادی‌اش را دارد، اما بانک مرکزی را متهم می‌کند تا بیش از 15 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی را به سپرده‌گذاران این موسسه مالی بپردازد. این نامه از یک ارگان رسمی کشور است، اگر حقیقت داشته باشد! وای بر اداره کشور! نهادهایی که قدرت اقتصادی‌شان از توان دولت بالاتر شده، در اقتصاد ایران فعال مایشاء و تصمیم‌گیرنده می‌شوند و می‌توانند بحران‌آفرین شده و در قیمت ارز، طلا و ملک تاثیر بگذارند.

دراین پرونده بخوانید ...