شناسه خبر : 26020 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سفر پُربار

ارتباط با هند چه دستاوردهایی برای ایران دارد؟

21 گلوله توپ در استقبال از «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در کاخ ریاست جمهوری هند شلیک شد تا رئیس دولت دوازدهم یکی از مهم‌ترین و سیاسی‌ترین سفرهای خارجی خود را در پنجمین سال ریاست جمهوری‌اش رقم بزند.

سفر پُربار

  خدیجه غبیشاوی: 21 گلوله توپ در استقبال از «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در کاخ ریاست جمهوری هند شلیک شد تا رئیس دولت دوازدهم یکی از مهم‌ترین و سیاسی‌ترین سفرهای خارجی خود را در پنجمین سال ریاست جمهوری‌اش رقم بزند.

روحانی دست پُر از سفر هندوستان بازگشت. دیدارهای رسمی با مقامات هند از نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس مجلس سنای هند تا چندین دیدار با اعضای جوامع مختلف ایرانی و هندی در این کشور از یک سو و از سوی دیگر امضای ۱۵ توافقنامه همکاری میان تهران و دهلی‌نو و بازدید از اماکن تاریخی هندوستان، ادای احترام به گاندی و همچنین شرکت در نماز جمعه اهل سنت حیدرآباد همگی از سفر سه‌روزه رئیس‌جمهور و هیات همراهش به هندوستان سفری پربار ساخته است.

عزیمت رئیس‌جمهور  به هند که در پاسخ به سفر سال گذشته «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به ایران و برای اجابت دعوت وی صورت گرفت، گامی بلند برای ارتباط ایران با شرق آسیا در دوران پسابرجام بود چراکه هند با تنوع اقتصادی که دارد و همچنین سرعت خیره‌کننده‌اش به سمت تبدیل شدن به یکی از پنج اقتصاد برتر جهان، کشوری مهم و استراتژیک برای دوران گذار ایران به سمت توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

روحانی پیش از ترک تهران به مقصد هندوستان در جمع خبرنگاران گفته بود: «دو کشور روابط بسیار خوبی در زمینه مسائل اقتصادی، فناوری اطلاعات و همچنین بهداشت، درمان و صنعت و کشاورزی داشته و این روابط ادامه خواهد یافت.» وی همچنین تاکید کرد: «موضوع ترانزیت و بندر چابهار و اتصال هند از طریق این بندر به افغانستان و آسیای مرکزی یکی از مسائل بسیار مهم در روابط میان دو کشور است.»

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز «حصول قراردادهای مختلف همکاری میان تهران و دهلی‌نو را نتیجه سفر حسن روحانی به هند توصیف کرد» و در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «سفر رسمی رئیس‌جمهور روحانی به هند منجر به حصول قراردادهای زیادی در زمینه تجاری و همکاری شده است. از آن مهم‌تر به تحکیم دوستی میان این دو کشور منجر شده است.»

بر اساس اعلام بانک مرکزی آمریکا، هند احتمالاً طی ۱۰ سال آینده با رشد قابل توجه اقتصادی روبه‌رو خواهد شد و در تولید ناخالص داخلی از ژاپن پیشی خواهد گرفت، این کشور در حال حاضر در مسیر رسیدن به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۱۹ میلادی حرکت می‌کند. بر همین اساس و بنا بر اعلام بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی هند تا سال ۲۰۲۸ میلادی به ۱۰ درصد در سال تا یک دهه آینده می‌رسد و عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان را از آن خود خواهد کرد.

ارتباط با هند می‌تواند تنوع شرکای اقصادی و تجاری ایران را از انحصار تمرکز بر کشورهای غربی خارج کند. از سوی دیگر ایران نیز به عنوان تامین‌کننده انرژی و تسهیل ترانزیت کالا نقش مهمی در سیاست‌های اقتصادی هند دارد و در حوزه سلاح نیز ایران و هند می‌توانند با توجه به ظرفیت‌هایی که در دو کشور وجود دارد شرکای قابل اعتماد و پرسودی برای یکدیگر باشند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها