شناسه خبر : 25733 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بن‌بست نفت

معاون اول رئیس‌جمهور: دوران اقتصاد متکی به منابع طبیعی تمام شده است

عبور از اقتصاد نفتی هشداری است که بارها عنوان شده و حالا به گفته معاون اول رئیس‌جمهور الزام جهانی ما را به این سمت خواهد برد.

بن‌بست نفت

عبور از اقتصاد نفتی هشداری است که بارها عنوان شده و حالا به گفته معاون اول رئیس‌جمهور الزام جهانی ما را به این سمت خواهد برد. اسحاق جهانگیری در نخستین همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در شیراز اعلام کرد: «در سال ۲۰۰۰ از پنج شرکت بزرگ دنیا هر پنج شرکت نفتی بود؛ اما در سال ۲۰۱۶ هر پنج شرکت بزرگ جهان فعال در زمینه ICT است. باید بدانیم که دوران اقتصاد متکی به منابع طبیعی تمام شده و اقتصادی موفق است که متکی به مغز جوانان باشد.» جهانگیری تاکید کرد چنین اقتصادی متکی به فضای مجازی است. اقتصاد دنیا چنین فرصت بزرگی دارد و در این شرایط نباید کشور بزرگی مانند ایران را از این فرصت محروم کنیم و بگوییم که هر چه نفت داریم استخراج و مصرف کنیم. او گفت به‌عنوان یک ایرانی برخی مواقع دلم می‌سوزد که چرا باید در مقطعی که کار می‌شود منفی بگوییم و در مقطعی که کار نمی‌شود یا سکوت کنیم یا مثبت بگوییم.

او به آمار بیکاری اشاره کرد و گفت: جامعه بیش از سه میلیون بیکار دارد، باید اقتصاد کشور را بزرگ کرد، باید کاری کرد که ظرف اقتصاد کشور گنجایش بیشتری داشته باشد، باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی بیاید. معاون اول روحانی می‌گوید مشکلات را می‌شناسد و چالش‌ها را می‌داند. می‌داند که برای عبور از چالش‌ها راه بسیار طولانی است اما می‌گوید معتقد هستم که ایران آنقدر فرصت دارد که هیچ گره بازنشدنی پیش‌روی پیشرفت آن وجود نخواهد داشت. البته باید بپذیریم که باید باهم باشیم. نباید یکدیگر را طرد کنیم. باید بپذیریم که گفت‌وگوی ملی گره‌گشاست. باید بدانیم همه در یک کشتی نشسته‌ایم و برای پیش بردن آن نیازمند همراهی همه هستیم تا از بحران‌ها عبور کنیم. او گفت برای آینده بهتر نیاز به تغییر و تحول است و اگر تغییر و تحول را به رسمیت نشناسیم نمی‌توانیم به آینده بهتر فکر کنیم. جوامع و کشورهایی که ساختارهای بسته‌ای دارند و به‌دنبال بهبود نیستند، نیروی جوان را یک تهدید می‌دانند که چگونه می‌توان آن را محدود و مهار کرد.