شناسه خبر : 25507 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قدرت‌نمایی طلای سیاه

بهای نفت به بیشترین مقدار طی دو سال و نیم اخیر رسید

قیمت نفت هفته گذشته روند صعودی در پیش گرفت و به بیشترین مقدار طی دو سال و نیم اخیر رسید، این افزایش قیمتی در حالی بود که کشورهای اوپک، به دلیل ورود نفت شیل به بازار، ابراز نگرانی کردند.

 مجید حیدری: قیمت نفت هفته گذشته روند صعودی در پیش گرفت و به بیشترین مقدار طی دو سال و نیم اخیر رسید، این افزایش قیمتی در حالی بود که کشورهای اوپک، به دلیل ورود نفت شیل به بازار، ابراز نگرانی کردند. در هفته گذشته، نااطمینانی نسبت به موضع آمریکا در قبال برجام، باعث شد که بهای ارز و سکه در بازار داخل روند صعودی به خود بگیرد. شاخص بورس نیز طی هفته بازدهی 3 /0‌درصدی را ثبت کرد.

بهای نفت به رکوردشکنی خود در سال 2018 ادامه می‌دهد. به گزارش بانک مرکزی، روز دوشنبه، نگرانی‌های سیاسی در خصوص برخی کشورهای اوپک، پیش‌بینی‌ها پیرامون افزایش تولید نفت آمریکا را خنثی کرد. این امر به همراه کاهش تعداد چاه‌های نفت آمریکا، موجب تقویت اندک بهای نفت و نزدیک شدن آن به بالاترین سطح از ماه می 2015 شد. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز در روز جمعه (دو هفته قبل) تعداد چاه‌های نفت آمریکا در هفته منتهی به 5 ژانویه، پنج حلقه (اولین کاهش طی سه هفته اخیر) کاهش یافت. همچنین، مطابق آمار موسسه اطلاعات انرژی، انتظار می‌رود تولید روزانه نفت آمریکا به لطف روند رو به افزایش تولید نفت شیل، به زودی از مرز 10 میلیون بشکه در روز فراتر رود. افزایش تولید نفت آمریکا به عنوان عامل اصلی در تقابل با کاهش تولید اوپک محسوب می‌شود. یک منبع خبری اوپک پیرامون ایران (یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت خاورمیانه) اظهار کرد؛ اوپک، ناآرامی‌های ایران و بحران اقتصادی ونزوئلا را زیر نظر داشته و فقط در صورتی تولید نفت را افزایش خواهد داد که اختلالات تولیدی قابل توجه و پایداری در این کشورها وجود داشته باشد. در پایان معاملات روز دوشنبه، بهای نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 16 و 29 سنت افزایش یافت.

روز سه‌شنبه، به دلیل کاهش تولید نفت اوپک و انتظارات پیرامون هشتمین افت متوالی ماهانه ذخایر نفت خام آمریکا، بهای نفت تقویت شد. بهای نفت برنت و نفت آمریکا در مقطعی از معاملات این روز به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۴ افزایش یافت. در این روز، موسسه نفت آمریکا پس از پایان وقت بازار اعلام کرد؛ در هفته منتهی به ۵ ژانویه، ذخایر نفت خام آمریکا با ۲ /۱۱ میلیون بشکه کاهش (بالاتر از پیش‌بینی کاهش ۹ /۳ میلیون‌بشکه‌ای) به ۶ /۴۱۶ میلیون بشکه رسید. این امر موجب افزایش مجدد بهای نفت در معاملات پس از پایان وقت بازار شد. روز سه‌شنبه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد؛ متوسط تولید نفت آمریکا در فصل اول سال جاری به ۰۴ /۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی برخی تحلیلگران، افزایش تولید نفت شیل آمریکا، اوپک و روسیه را به دلیل نگرانی در مورد از دست دادن سهم بازار نسبت به لغو توافق کاهش تولید نفت تحریک خواهد کرد. در این روز، بهای نفت برنت و آمریکا به ترتیب ۵ /۱ و ۲ درصد تقویت شد.

نفت 69‌دلاری

قیمت جهانی نفت در معاملات روز چهارشنبه به روند صعودی خود ادامه داد و از 69 دلار عبور کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات این روز با 37 سنت افزایش نسبت به روز قبل به 69 دلار و 19 سنت رسید. قیمت نفت سبک آمریکا نیز با 51 سنت افزایش به 63 دلار و 47 سنت در هر بشکه رسید. بر این اساس قیمت جهانی نفت در پی عوامل مختلف به بالاترین رقم از سال 2014 تاکنون رسیده است. افزایش رشد اقتصادی جهان و رشد مصرف یکی از علل رشد قیمت نفت طی روزهای اخیر عنوان شده است. اقدام اوپک در کاهش سطح تولید و تمدید چندباره این تصمیم عامل اصلی رشد قیمت نفت طی ماه‌های اخیر بوده است. ویلیام لاگلین در این‌باره گفت: کاهش عرضه نفت که در پی تصمیم اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو صورت گرفته است به همراه کاهش سطح ذخایر استراتژیک باعث رشد قیمت این محصول طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شده است. رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز اخیراً از روند رو به رشد اقتصاد جهان خبر داده و پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی برای رشد اقتصاد جهان در سال 2018 را افزایش داده است.

نگرانی از افزایش قیمت نفت

در حالی که به نظر می‌رسد افزایش قیمت، باعث خوشحالی صادرکنندگان اوپک می‌شود، اما بررسی‌ها این موضوع را تایید نمی‌کند. کشورهای تولیدکننده نفت در چند سال اخیر به شدت از افت قیمت‌ها آسیب دیدند و مدام با کسری بودجه مواجه می‌شدند، از این‌رو افزایش قیمت نفت قاعدتاً باید برای آنها بسیار مطلوب باشد. وزیر نفت ایران در این خصوص تاکید کرده است که اوپک به افزایش قیمت‌ها علاقه‌مند نیست. بیژن زنگنه با اشاره به افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روی داده است. وزیر نفت افزود: اوپکی‌ها به دلیل شیل اویل خیلی مایل نیستند قیمت نفت برنت بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه برود. با وجود این اظهارات به نظر می‌رسد اوپک حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌خواهد از مواضع خود در توافق عقب‌نشینی کند. یک منبع آگاه با توجه به نگرانی از اختلال عرضه اوپک گفته است که این سازمان قصد ندارد برای جبران اختلالات عرضه از جمله در تولید ونزوئلا، تولیداتش را افزایش دهد. به گفته وی اگر عرضه جهانی نفت برای مدت حداقل یک ماه به میزان یک میلیون بشکه در روز افت کند، ممکن است اوپک برای اینکه بازار با کمبود شدید نفت مواجه نشود، اقدام به افزایش تولید کند.

عقب‌نشینی اونس از اوج سه‌ماهه

هفته گذشته، بهای طلا در پی آرام شدن وضعیت در شبه‌جزیره کره، نتوانست روند صعودی خود را تداوم بخشد و از اوج سه‌ماهه عقب نشست. روز دوشنبه، تقویت دلار در برابر یورو و افزایش گمانه‌زنی معامله‌گران پیرامون افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا پس از انتشار آمار دستمزدهای غیرکشاورزی این کشور، منجر به عقب‌نشینی بهای طلا از بالاترین سطح 5 /3 ماه اخیر که در هفته گذشته به آن رسیده بود، شد. در این روز، بهای نقدی طلا و بهای طلای قراردادهای آتی آمریکا تحویل ماه فوریه هر کدام 1 /0 درصد تضعیف شد.

روز سه‌شنبه، در پی فشار نزولی متاثر از تقویت شاخص دلار به دلیل نگرانی‌های ناشی از نااطمینانی سیاسی در اروپا، بهای طلا اندکی تضعیف شد. این در حالی است که روند تقویتی بازار سهام آمریکا نیز تمایل سرمایه‌گذاران به خرید شمش طلا را کاهش داد. با وجود این‌، بهای پالادیوم به واسطه افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی، بالاترین سطح تاریخی در ژانویه سال جاری را تجربه کرد. روز سه‌شنبه، بهای نقدی طلا و بهای طلای قراردادهای آتی آمریکا تحویل ماه فوریه به ترتیب ۶ /۰ و ۵ /۰ درصد تضعیف شد. بر اساس گزارش منتشره شورای جهانی طلا، میزان موجودی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا در سال ۲۰۱۷ با ۴ /۸ درصد افزایش به ۵ /۱۹۷ تن رسید. همچنین، کامرز بانک نیز با انتشار یادداشتی اعلام کرد: بدیهی است قیمت طلا به دلیل افزایش شش‌تنی موجودی صندوق‌های نگهداری طلای جهانی از شروع سال جاری، تقویت شده است.

طلای جهانی پس از آنکه آرامش نسبی در دو «کره» ایجاد شد، به یک کانال کاهشی ورود کرد و سه‌شنبه شب در قیمت 1310‌دلاری به کار خود پایان داد. هر اونس طلا روز چهارشنبه نیز در همین قیمت استارت خورد؛ اما کانال کاهشی سه‌شنبه را ترک کرده، وارد رالی مجدد برای صعود شد. معامله‌گرانی که از سیگنال‌های تکنیکال بهره می‌برند، قیمت 1310‌دلاری را پایان افت موقت دلار تخمین زده بودند و به همین دلیل به خرید فلز زرد اقدام کردند. خیل متقاضیان، طلای جهانی را از قیمت 1310‌دلاری بالا کشید.

کاهش ارزش چک‌های برگشتی

هفته گذشته بانک مرکزی، آمارهای مربوط به چک در پاییز را منتشر کرد که این آمار نشان می‌دهد سهم ارزشی و تعدادی این چک‌ها نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در آذرماه سال ۱۳۹۶ درکل کشور حدود 4 /9 میلیون فقره چک به ارزشی حدود 62 هزار میلیارد تومان مبادله شد که از این تعداد، بالغ بر 4 /1 میلیون فقره چک به ارزشی حدود 5 /13 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است. به این ترتیب در کل کشور، 3 /15 درصد از تعداد و 6 /21 درصد از ارزش کل چک‌های مبادله‌ای آذرماه سال جاری را چک‌های برگشتی تشکیل می‌دهد که سهم ارزشی این چک‌ها نسبت به ماه قبل کاهش و نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش یافته است. سهم تعدادی چک‌های برگشتی نیز نسبت به ماه قبل و آذر‌ماه سال گذشته کاهش داشته است. در آذرماه سال ۱۳۹۶ در تهران حدود 3 /3 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر 2 /37 هزار میلیارد تومان مبادله شد که از این تعداد، بالغ بر ۴۷۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود 7 /5 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است. به این ترتیب، 6 /14 درصد از تعداد و 1 /20 درصد از ارزش کل چک‌های مبادله‌ای آذرماه سال جاری در تهران را چک‌های برگشتی تشکیل می‌دهد که سهم ارزشی این چک‌ها نسبت به ماه قبل کاهش و نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش یافته است. سهم تعدادی چک‌های برگشتی نیز نسبت به ماه قبل و آذر‌ماه سال گذشته کاهش داشته است. طبق آمار موجود، بخش عمده‌ای از چک‌ها به دلیل فقدان یا کسری موجودی برگشت داده شده است، به‌طوری‌که در آذرماه سال جاری در کل کشور 1 /97 درصد از تعداد و 8 /95 درصد از ارزش کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است. در آذر‌ماه سال جاری در استان تهران 4 /96 درصد از تعداد و 4 /95 درصد از ارزش کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

سایه برجام در بازار ارز

هفته گذشته، بهای دلار و سکه در بازار تهران یک روند صعودی داشت. به نظر می‌رسد یکی از دلایل نوسان دلار در هفته گذشته، موضع‌گیری‌های آمریکا در خصوص برجام بود. به نوعی که برخی از فعالان رشد دلار را در برخی مقاطع به احتمال بازگشت تحریم‌ها نسبت دادند.

 اگرچه در اولین روز هفته جاری، شاخص بازار ارز ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت چهار هزار و ۳۲۰ تومان رسید، اما این ‌روند تداوم نداشت. در دومین روز هفته، دلار با ۲۸ تومان افزایش به قیمت چهار هزار و ۳۴۸ تومان رسید. به گفته فعالان، سقوط دلار از سقف چهار هزار و ۴۳۰ تومان از روز چهارشنبه و ادامه نزول آن در روز شنبه، موجب شد تعداد زیادی از نوسان‌گیران دچار زیان شوند. در روزی که دلار افزایشی شده بود، سکه تمام بهار آزادی بیشتر میل به قیمت‌های پایین‌تر داشت؛ روز یکشنبه، سکه با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید. روز دوشنبه، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد و در مقطعی از مرز چهار هزار و ۴۰۰ تومان عبور کرد. روز دوشنبه، شاخص بازار ارز با ۴۷ تومان افزایش به بهای چهار هزار و ۳۹۵ تومان رسید. این افزایش که بیشترین میزان رشد در هفته گذشته محسوب می‌شد، بیشتر به کاهش حجم ارز موجود در بازار و احتمال خروج آمریکا از برجام نسبت داده شد. روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت چهار هزار و ۳۵۷ تومان آغاز کرد که کاهشی ۳۸‌تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز این ارز کمی به سوی ابتدای مرز چهار هزار و ۳۵۰ تومانی عقبگرد کرد ولی با مقاومت در برابر کاهش بیشتر خود را در جاده افزایشی قرار داد و قیمت تا میانه محدوده چهار هزار و ۳۸۰ تومان بالا رفت. روز چهارشنبه روند افزایش دلار، تند شد. در این روز، شاخص بازار ارز با 30 تومان افزایش روی قیمت چهار هزار و 410 تومان ایستاد. این سومین رشد متوالی دلار بود و منجر به ثبت رقمی برای این ارز شد که پیش از آن تجربه نکرده بود. به نظر می‌رسد این نوسانات تا روز جمعه و اعلام موضع آمریکا در قبال برجام ادامه یابد.

بازگشت شاخص کل به کانال 96‌هزارتایی

در هفته منتهی به 20 دی‌ماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران از رقمی حدود 95 هزار و 929 در چهارشنبه هفته گذشته به کانال 96‌هزارتایی وارد شد و با رشد 3 /0درصدی به سطح 96 هزار و 186 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هفته گذشته با افزایش 260 واحد رشد 5 /1درصدی را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز در هفته مذکور با رشد دودرصدی همراه بود و به سطح 1076 واحد رسید. بررسی وضعیت معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته بیانگر تحت تاثیر قرار داشتن جو بازار از تحولات سیاسی است. به نظر می‌رسد تا روشن نشدن شرایط برجام و تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا در مورد این توافق شش‌جانبه، شرایط بازار به همین منوال ادامه داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان صنایع فعال در بازار بورس در هفته منتهی به 20 دی‌ماه سال جاری، گروه استخراج زغال‌سنگ با بازدهی هفتگی 5 /8 درصد بهترین عملکرد را در میان صنایع بورسی به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، بر اساس آمار منتشرشده، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با رشد شاخص حدود 9 /4درصدی دومین گروه در میان صنایع فعال در بورس بوده است. این گروه که در بازار بورس 12 شرکت زیرگروه دارد، در هفته گذشته با استقبال معامله‌گران همراه بود. به نظر می‌رسد افزایش معاملات مسکن در ماه‌های گذشته به خصوص آذرماه سبب ارزیابی معامله‌گران از ورود مسکن به دوره رونق شده و به‌رغم نمود این رونق در صورت‌های مالی منتشرشده شرکت‌های این گروه، معامله‌گران، وضعیت این صنعت را مثبت ارزیابی کرده‌اند. علاوه بر این، گروه کانی‌های غیرفلزی نیز در هفته مذکور بازدهی 8 /3درصدی داشته؛ اما در مقابل گروه انتشار و چاپ با عملکرد هفتگی منفی 3 /2 درصد بدترین بازدهی هفتگی را ثبت کرده است. گروه زراعت نیز در هفته گذشته بازدهی منفی دودرصدی را به دست آورد و جایگاه دوم را در میان شرکت‌های با عملکرد منفی به خود اختصاص داد. گروه حمل‌ونقل نیز رشد منفی 6 /1‌درصدی را ثبت کرد و رتبه سوم را به دست آورد.

شفاف‌سازی نماد ارفع

سرانجام در هفته گذشته، کابوس معامله‌گران در مورد نماد ارفع محقق شد و آهن و فولاد ارفع در خصوص تعدیل منفی ۴۱درصدی پیش‌بینی درآمد هر سهم اقدام به شفاف‌سازی کرد و با توجه به ابهامات موجود حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف شد. در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶، میزان سود خالص «ارفع» در گزارش قبلی این شرکت ۱ /۱۴۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اما در گزارش جدید این سود با تعدیل منفی ۴۱ درصدی همراه و با کاهش به ۹ /۸۳ میلیارد تومان رسیده است. این شرکت فرابورسی پیش‌بینی کرد حداقل ۹۴ درصد مقادیر را در آخرین برآورد محقق کند و در کنار آن معادل ۱۰۰ درصد مبالغ پیش‌بینی‌شده فروش تحقق یابد. بنابراین فعالیت عملیاتی شرکت تاثیر قابل‌توجهی در سود خالص پیش‌بینی‌شده نخواهد گذاشت. همچنین علت اصلی کاهش سود خالص پیش‌بینی‌شده ناشی از تغییرات نرخ ارز از ۳۹۸۹ تومان به ازای هر یورو و با نرخ مبادلاتی در انتهای شهریورماه نسبت به نرخ یورو در آذر‌ماه با نرخ ۴۲۵۵ تومان است که هزینه تفاوت نرخ ارز و اثر آن بر سود خالص شرکت در سه‌ماهه منتهی به آذر‌ماه معادل ۳ /۵۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

کمبود نقدینگی در دارویی‌ها

بر اساس آمارهای منتشرشده، شاخص گروه دارویی‌ها در هفته منتهی به 20 دی‌ماه سال جاری با افت 1 /0 درصد مواجه بوده است. گروه مواد دارویی در سال مالی جاری با مشکل کمبود نقدینگی به علت عدم وصول مطالبات خود مواجه بوده است. در این گروه، نماد معاملاتی شرکت داروسازی تولید دارو در هفته گذشته پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهم، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت، به تابلوی معاملات بازگشت و قیمت هر سهم آن در پایان معاملات حدود ۶ /۲ درصد افزایش یافت. این شرکت درخصوص نوسان قیمت سهمش عنوان کرده که از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به ۳۱ شهریور ۹۶) تا مقطع فعلی، تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. اما کمبود شدید نقدینگی در شرکت‌های داروسازی را ناشی از عدم وصول به‌موقع مطالبات از شرکت‌های پخش دانسته که موجب توقف در تولید محصولات و در نتیجه کاهش فروش و در نهایت سودآوری شده است. «دتولید» پیش از متوقف شدن حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

کام شیرین قندی‌ها

شاخص گروه قند و شکر در هفته منتهی به 20 دی‌ماه سه درصد رشد هفتگی را ثبت کرد و به نسبت سایر گروه‌های فعال در بازار سرمایه عملکرد مناسبی از خود نشان داد. هفته گذشته، در گروه قند و شکر شرکت قند هگمتان در آستانه برگزاری مجمع سالانه تعدیل دیگری را اعلام کرد. قند هگمتان سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۶ را با ۱۳ درصد افزایش به ۶۸۱ ریال رساند. علاوه بر این، در این گروه، شرکت قند نیشابور اطلاعات و صورت‌های مالی سال مالی ۹۶ را حسابرسی‌شده منتشر کرد. بر اساس صورت‌های مالی در دوره یادشده، سود خالص «قنیشا» برابر ۴۷ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال اعلام شد و مبلغ ۲۳۵ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشته شد. گفتنی است «قنیشا» در سال مالی قبل مبلغ ۱۱ ریال زیان به ازای هر سهم کنار گذاشته بود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها