شناسه خبر : 25106 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

فساد برای توسعه مناسب است!

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایرانبه نقل از حسین عبده‌تبریزی نوشت: افرادی در دهه ۷۰ معتقد بودند در کشورهای در حال توسعه اگر اندکی فساد چاشنی روابط اقتصادی باشد، برای توسعه مناسب است. به‌ عنوان کسی که از نزدیک با مدیران اقتصادی آن مقطع ارتباط داشتم می‌گویم واقعاً چنین تفکری وجود داشت. یکی از نمونه‌های فساد، رانت است. 6 /2 میلیون واحد اضافه ساخته شده اینها با گرفتن وام و امتیاز صورت گرفته است. در بعضی موارد با قانونگذاری نمی‌شود این بخش‌ها را محدود کرد. فقر و حقوق پایین یکی از دلایل فساد است. اکنون حقوق کارکنان دولت بسیار پایین‌تر از ۴۰ سال پیش است و قدرت خرید آنها زیر ۵۰ درصد نسبت به آن زمان شده.

♦♦♦

خصوصی‌سازی، اقتصاد را تخریب می‌کند!

تجارت فردا- لوگو اعتمادنوشت: می‌توان بخشی از بنگاه‌های متوسط را به جای واگذاری به بخش خصوصی به بخش تعاونی واگذار کرد. اهمیت این تغییر رویکرد در این است که اولاً جلوی تخریب تولید کشور از طریق خصوصی‌سازی گرفته می‌شود. مهم‌ترین مشکل خصوصی‌سازی در ایران و جهان کاستن از نیروی کار شاغل در آن بنگاه و افزایش شدت کار است، اما تعاونی که نوعی خودگردانی اقتصادی است، با توجه به سطح بالای مداخله فعالان یک بنگاه در اداره کارخانه می‌تواند برای این مشکل راهکاری عملی و عادلانه بیابد. سپردن امور به دست مردم تنها سپردن امور به بخش خصوصی نیست، بلکه می‌توان به اشکال دیگر مالکیت هم توجه کرد.

♦♦♦

نصف مردم زیر هشت هزار تومان پول برق می‌دهند

تجارت فردا- لوگو تسنیم به نقل از معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نوشت: نیمی از مردم ایران قریب به ۵۱ درصد از مشترکان ماهانه زیر هشت هزار تومان پرداخت قبض برق دارند و در مجموع ۶۷ درصد مشترکان، هزینه زیر ۱۵ هزار تومان می‌پردازند. ارزان‌ترین انرژی توزیعی در دنیا، برق ایران است. اما ارزان‌فروشی برق نه‌تنها کمکی به اقتصاد ملی نمی‌کند بلکه با یارانه‌ای که به‌صورت مستمر در راه مصرف این حامل مهم انرژی پرداخت می‌کنیم در جهت عکس بهینه‌سازی مصرف حرکت می‌کنیم. قیمت تمام‌شده تولید هر کیلووات ساعت برق بدون هزینه سوخت، 110 تومان است که به طور متوسط 66 تومان در هر کیلووات ساعت از مردم دریافت می‌شود.

♦♦♦

رونمایی از گوشت کیلویی ۹۰۰ هزار تومان

تجارت فردا- لوگو خبرآنلایننوشت: در حالی که متوسط قیمت گوشت گوساله در تهران بین 40 تا 42 هزار تومان در هر کیلوست، برندی خاص در تهران اقدام به فروش گوشت‌های تولیدی خود با قیمت 740 هزار تا 900 هزار تومان در هر کیلو می‌کند. این شرکت مدعی است که دام‌های تولیدی خود را با شیر تغذیه می‌کند و دام‌های پرورشی این شرکت هرروزه صدای موسیقی را می‌شنوند و به هیچ روی دچار استرس نیستند. حتی در زمان ذبح نیز تدابیری برای بدون استرس بودن این دام‌ها اندیشیده می‌شود. پیش از این برخی نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی کرده بودند طی یک دهه آینده بازار کالاهای مصرفی لاکچری در ایران رونقی خاص پیدا خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها